دوشنبه, 31 شهریور 1399 - 12:00

بازاریابی در عرصه دیجیتال دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها به صرف گفت وگوی سطحی با مخاطب هدف بسنده می کنند. این امر همیشه همراه با مشکلات فراوان برای برندها در حوزه بازاریابی و تعامل با مشتریان خواهد بود. عرصه بازاریابی دیجیتال دارای نوع و امکانات بسیار زیادی برای برندهاست. آیا شما تا به حال نسبت به ایجاد تغییرات خلاقانه در نحوه فعالیت بازاریابی برندتان اقدام کرده اید؟ پاسخ اغلب بازاریاب ها به پرسش فوق منفی است. دلیل این امر اعتماد بیش از اندازه به تکنیک های جاری بازاریابی برند و نگرانی نسبت به تغییر فعالیت است.

بازاریابی دیجیتال دارای توانایی تاثیرگذاری بالا بر روی وضعیت برندهاست. نکته مهم در این میان استفاده مناسب از این الگو در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. اگر بازاریاب ها بهترین ابزار بازاریابی و تبلیغات را همراه با شیوه های نادرست مورد استفاده قرار دهند، امکان تعامل با مشتریان فراهم نخواهد شد. این امر ماجرای اغلب برندها و نحوه تعامل شان با مخاطب هدف را بیان می کند.

آشنایی الگوهای مناسب بازاریابی دیجیتال

آشنایی هرچه دقیق تر با وضعیت بازاریابی دیجیتال و انواع محتوای مناسب برای تولید در این عرصه جذابیت های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها در عرصه بازاریابی دیجیتال فقط بر روی محتوای ویدئویی تاکید دارند. اگرچه محتوای ویدئویی در طول سال های اخیر دامنه وسیعی از مخاطب هدف را به خود جلب کرده است، اما همچنان انواع محتوا و فرمت های مختلف برای توجه در سراسر دنیا وجود دارد. آشنایی با انواع محتوای مناسب برای بازاریابی در حوزه دیجیتال یکی از اهداف مهم مقاله کنونی را تشکیل می دهد.

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با تکنیک های تازه

برخی از تکنیک های بازاریابی بیشتر در زمینه اقناع مخاطب هدف از قالب غیرتبلیغاتی کاربرد دارد. این امر شامل نگارش کتاب یا برگزاری همایش های تخصصی است. شاید در نگاه نخست نگارش یک کتاب جذاب از سوی یک شرکت ایده چندان جذابی نباشد، اما امروزه بسیاری از برندهای بزرگ برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان از چنین ایده ای استفاده می کنند. مهمترین هدف در زمینه بازاریابی با استفاده از انتشار محتوای سنتی در قالب دیجیتال ترغیب مخاطب هدف برای تعامل بیشتر است. امروزه سطح تعامل مشتریان با برندها به شدت کاهش پیدا کرده است. این امر موجب بروز نگرانی های گسترده در میان کسب و کارها شده است.
امروزه ترندهای بسیار زیادی در حوزه بازاریابی وجود دارد. یکی از ترندهای محبوب در میان برندهای بزرگ تلاش برای آموزش نکات تخصصی به مشتریان است. این امر موجب افزایش آگاهی مشتریان از یکسو و بهبود سطح تعامل با برندها می شود بنابراین شما باید استفاده از این نوع محتوا برای جلب اعتماد و توجه مخاطب هدف را مدنظر قرار دهید. خوشبختانه تمام کسب و کارها دارای موضوعاتی برای آموزش به مشتریان هستند. مهمترین نکته در این میان طراحی الگویی جذاب برای آموزش به مشتریان است. در این میان شما فقط محدود به محتوای ویدئویی نیستید. طراحی نمودارهای گرافیکی یا حتی نگارش متن های جذاب نیز بازخورد مناسبی از سوی مشتریان خواهد داشت.

امروزه شمار بالایی از سازمان های تجاری برای بازاریابی و تبلیغات بر روی استفاده از شیوه های سنتی تکیه دارند. نکته مهم در این میان تغییر ماهیت شیوه های موردنظر و ترکیب شان با الگوهای دیجیتال است. در ادامه برخی از مهمترین تکنیک ها در این عرصه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پست وبلاگی

تولید محتوای جذاب در وبلاگ همیشه تاثیر مثبتی بر روی مخاطب هدف داشته است. امروزه بسیاری از برندها تولید محتوای وبلاگی را مدنظر قرار نمی دهند. این امر به دلیل توجه بیش از اندازه به شبکه های اجتماعی و تلاش برای بازاریابی و تبلیغات در آنهاست. اگر شما نیز چنین جهت گیری نسبت به بازاریابی در وبلاگ دارید، باید بازنگری اساسی در ایده های تان صورت دهید. امروزه بسیاری از برندهای مشهور دارای وبلاگ رسمی هستند. این امر به آنها در راستای انتشار محتوای تخصصی تر برای مخاطب هدف کمک می کند. اغلب برندها دارای طیف مشخصی از مشتریان علاقه مند به کسب و کارشان هستند. وظیفه اصلی شما در تعامل با چنین مشتریانی تلاش برای جلب نظر آنها به بهترین شکل ممکن است.

راه اندازی وبلاگ رسمی برای برند، علاوه بر انتشار محتوای جذاب، امکان ارزیابی وضعیت کمپین ها را نیز فراهم می کند. اغلب برندها برای ارزیابی میزان موفقیت هر کمپین نیازمند ارزیابی دقیق داده های مربوط به مخاطب هدف هستند. این امر در صورت راه اندازی وبلاگ رسمی به صورت ساده و تاثیرگذارتر دنبال خواهد شد.

تولید محتوا در وبلاگ باید به صورت خلاقانه صورت گیرد. بسیاری از برندها هنوز هم به ایده های چند دهه قبل شان برای تولید محتوای وبلاگی پایبند هستند. مشاهد عدم تمایل مخاطب هدف برای تعامل با برندها در قالب محتوای قدیمی و کلیشه ای امر تازه ای نیست. تولید محتوا براساس رویدادهای تازه و اتفاقات مرتبط با حوزه کاری بهترین گزینه برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. مزیت اصلی این امر امکان ارتقای جایگاه برند به مشاوری نزدیک برای مخاطب هدف است. امروزه برندهایی نظیر نایک یا گوگل علاوه بر ارائه خدمات گسترده به عنوان مشاوران مورد اعتماد مخاطب هدف شان نیز فعالیت دارند. این امر اعتبار آنها را نسبت به سایر رقبا به شدت افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال

کتاب های الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی دارای ماهیتی مشابه پست های وبلاگی هستند. امروزه کسب و کارهای مختلف برای ارتقای سطح سلطه شان بر حوزه کاری اقدام به انتشار کتاب های الکترونیکی می کنند. مزیت اصلی این امر بی نیازی از پرداخت هزینه چاپ و توزیع کتاب است. اگر شما برای نخستین بار در زمینه انتشار کتاب الکترونیکی فعالیت دارید، بهترین ایده استفاده از تجربه سایر برندهاست. همچنین شما باید نخستین کتاب دیجیتال تان را به صورت رایگان در اختیار مخاطب هدف قرار دهید. در غیر این صورت انگیزه مشتریان برای خرید کتاب شما به شدت کاهش خواهد یافت.

وقتی از انتشار کتاب الکترونیکی صحبت می شود، بسیاری از برندها به دنبال کتاب های پرحجم با تعداد صفحات بالا می روند. این امر شاید گزینه جذابی برای برندها محسوب شود، اما تاثیرگذاری به شدت منفی در بلندمدت خواهد داشت. امروزه اغلب کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای کلی اینترنت حوصله مطالعه محتوای طولانی را ندارند بنابراین اگر کتاب شما بیش از اندازه پرحجم باشد، در عمل مخاطب هدف از آن صرف نظر خواهد کرد. بهترین ایده در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق بیان مطالب به صورت فشرده در تعداد صفحات اندک است.

نکته پایانی در مورد کتاب های الکترونیکی بحث ارسال آنها برای مخاطب هدف است. شما باید کتاب تان را به صورت ساده در دسترس مخاطب هدف قرار دهید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را نخواهید داشت. امروزه مشتریان علاقه مند به اطلاع از تازه ترین اتفاق ها و رویدادها در عرصه کسب و کار هستند. این امر برای نگارش کتاب ایده بسیار جذابی محسوب می شود. اگر شما علاقه مند به انتشار کتاب در سریع ترین زمان ممکن هستید، باید از چند نویسنده به صورت همزمان استفاده کنید. تکنیک موردنظر کتاب الکترونیکی شما را در سریع ترین زمان ممکن آماده انتشار خواهد کرد.

مطالعه های موردی

مطالعه های موردی اطلاعات دقیق و ارزشمندی در حوزه های خاص ارائه می دهد. بسیاری از برندها به طور تخصصی در زمینه مطالعه های موردی و فروش اطلاعات شان به دیگر کسب و کارها فعالیت دارند. اگر شما در حوزه بازاریابی B2B تمایل به کسب موفقیت هستید، باید از همین شیوه استفاده نمایید. توصیه مورد بحث در این مقاله برگزاری مطالعه های موردی و ارزیابی سلیقه مشتریان برای موفقیت در حوزه بازاریابی B2B است. بسیاری از برندها در حوزه B2B به طور مداوم با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه هستند. دلیل اصلی این امر تفاوت حوزه موردنظر با شیوه معمولی بازاریابی برای مشتریان مستقیم است. اگر کسب و کار شما به خوبی این نکته را درک نکند، امکان کسب موفقیت در عرصه بازاریابی را نخواهید داشت.

طراحی کمپین های بازاریابی براساس مطالعه موردی نیازمند ارتباط نزدیک با مشتریان است. این امر توانایی برندها برای تعامل نزدیک با مشتریان و ارتباط مناسب با آنها را تقویت می کند بنابراین در چشم اندازی وسیع شما مهارت های اساسی و کاملا مورد نیاز برای بهبود وضعیت کسب و کارتان را به خوبی بیان خواهید کرد.
امروزه بسیاری از برندها با رونمایی از مطالعه های موردی شان شناخت درست از مشتریان را به رخ دیگر رقبا می کشند. با توجه به اینکه مشتریان در حوزه های مختلف علاقه مند به مشاهده محتوای تبلیغاتی مطابق با سلیقه شان هستند، استفاده از این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. گاهی اوقات برخی از برندها دارای ایده های جذابی برای تبلیغات هستند، اما به دلیل عدم شناخت درست سلیقه مخاطب هدف در عمل امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را ندارند. این مشکل هزینه مالی بسیار سنگینی برای برندها به ارمغان خواهد آورد بنابراین همیشه پیش از طراحی کمپین بازاریابی باید نسبت به مطالعه موردی سلیقه مشتریان اقدام کرد. اگر این امر از سوی برند شما انجام شود، توجه مشتریان در حوزه B2B به شدت به شما جلب خواهد شد.

همکاری با مخاطب هدف علاقه مند به برند

بازاریابی در حوزه دیجیتال همیشه پروژه ای زمانبر قلمداد می شود. همین امر موجب ناتوانی برخی از برندها برای سرمایه گذاری در این بخش می گردد. اگر کسب و کار شما نیز زمان مناسب برای بازاریابی دیجیتال و به ویژه برگزاری مطالعه های موردی را ندارد، باید نسبت به انتخاب راهکارهای جایگزین اقدام نمایید. این امر شامل کمک خواستن از برخی مشتریان یا مخاطب علاقه مند به برند است. بدون تردید در نگاه نخست همکاری با مخاطب هدف علاقه مند به برند در حوزه بازاریابی عجیب به نظر می رسد. هدف اصلی در این بخش استفاده از توانایی مخاطب هدف برای ساده سازی فرآیند بازاریابی است.

شناخت سلیقه مخاطب هدف دلیل اصلی برگزاری مطالعه های موردی متعدد از سوی برندهاست. اگر کاربران موردنظر یک برند به صورت داوطلبانه اقدام به ارائه اطلاعات موردنیاز نمایند، دیگر نیازی برای اختصاص زمان گسترده از سوی برند نخواهد بود. این امر دلیل اصلی موفقیت بازاریابی برندهای بزرگ و ساماندهی کمپین های متعدد در مدت زمانی کوتاه است. بدون تردید جلب نظر مخاطب هدف برای همکاری با برند در زمینه بازاریابی کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر اغلب برندها به دنبال راهکارهای دیگر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می روند.

اگر کسب و کار شما سابقه تعامل با مخاطب هدف در بازه زمانی طولانی را دارد، استفاده از گزینه بازاریابی با کمک مخاطب هدف ایده جذابی خواهد بود. اشتباه اصلی برخی از برندها تلاش برای ساماندهی این امر در مدت زمانی کوتاه است. اگر یک برند در مدت زمانی کوتاه اقدام به آشنایی و سپس جلب همکاری مخاطب هدف در پروژه های بازاریابی نماید، به سرعت با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین همیشه پیش از اجرای این گزینه در حوزه بازاریابی دیجیتال نسبت به آگاهی از وضعیت تعامل تان با مخاطب هدف اقدام نمایید.

مطلب مرتبط: راهکارهای ساده سازی بازاریابی دیجیتال

استفاده از برگه های سفید

استفاده از برگه های سفید در حوزه بازاریابی به معنای همکاری با افراد دارای تخصص یا آگاهی در حوزه ای خاص برای گردآوری و تحلیل داده های کاربردی در مورد نیازها یا مشکلات مشتریان است. وقتی از برگه های سفید صحبت می کنیم، باید تفاوت آن با دیگر الگوهای بازاریابی به خوبی روشن شود. هدف اصلی در اینجا استفاده از دانش و تخصص دیگران به منظور یافتن راهکاری عملی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. گاهی اوقات برندها دسترسی مناسبی به بازاریاب ها یا کارشناس های حرفه ای کسب و کار ندارند. در این صورت ارائه برگه های سفید به مشتریان حاضر در بازار ضروری خواهد بود. این امر امکان شناخت بهتر از مشتریان را فراهم می سازد. هرچه شناخت یک برند از مشتریانش بیشتر باشد، امکان طراحی کمپین های بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش خواهد یافت.

امروزه ارائه برگه سفید به کارشناس ها یا مشتریان به طور کلی تغییر کرده است. بر این اساس اغلب برندها در شبکه های اجتماعی یا فضای کلی اینترنت اقدام به ارائه این برگه ها می کنند. هرچه توانایی یک برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر باشد، تمایل آنها برای مشارکت در زمینه بازاریابی بالاتر خواهد بود. بنابراین در اینجا نیز باید به میزان تاثیرگذاری برندها بر روی مخاطب هدف توجه داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید