پنج شنبه, 08 اسفند 1398 - 13:00

چالش مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

یکی از قوانین اصلی در حوزه کارآفرینی تلاش برای تفکیک امور مالی شرکت و حوزه شخصی است. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در زمینه محاسبه دقیق هزینه های برندشان و فقدان برنامه مشخص در این زمینه با شکست مواجه می شوند. اغلب اوقات صاحبان کسب و کار مسیر کاملا متفاوتی در زمینه مدیریت امور مالی در پیش می گیرند. به این ترتیب بسیاری از آنها در عمل حوزه مالی کاری و خصوصی شان را ترکیب می کنند. ایراد اصلی این امر کاهش توانایی محاسبه وضعیت مالی برند خواهد بود. امروزه مدیریت امور مالی بدل به چالشی مهم برای کارآفرینان شده است. این امر اهمیت ویژه ای برای صاحبان کسب و کارهای کوچک دارد بنابراین اگر شما نیز در زمینه کسب و کارهای کوچک فعالیت دارید، باید به وضعیت مالی برندتان توجه ویژه داشته باشید.

بسیاری از ما تجربه ملاقات یا همکاری با کارآفرینان مشهور و در عین حال بی‎توجه به مسئله مالی برندشان را داشته ایم. توجه به سرنوشت اغلب این برندها درس مهمی در زمینه اهمیت مدیریت امور مالی به صورت دقیق دارد. گاهی اوقات ما از نظر توانایی های شخصی در سطح بسیار بالایی قرار داریم، اما به دلیل مشکلات مالی استارت‎آپ ها و ایده های شان شکست می خورند. چنین وضعیتی برای هیچ کارآفرینی ساده نیست. امروزه برخی از سختکوش ترین کارآفرینان نیز به دلیل تنبلی در زمینه مدیریت مالی درست کسب و کار با مشکلات زیادی مواجه می شوند. این امر موجب افزایش توجه برندها به مسئله مدیریت امور مالی و تلاش برای ساماندهی وضعیت سرمایه گذاری شان شده است.

توصیه های مالی برای صاحبان کسب و کارهای کوچک

مشکل اصلی در زمینه بی‎توجهی به مدیریت مالی امکان غافلگیری در هر لحظه است. اگر ما با حساب بر روی پس‎انداز بانکی شرکت اقدام به طراحی یک کمپین بازاریابی کنیم، به طور طبیعی انتظار وجود مقداری پول در حساب شرکت را خواهیم داشت. این امر با مشاهده حساب خالی یا بودجه کمتر از حد انتظار موجب بر هم خوردن برنامه های ما خواهد شد. این اتفاق بیشتر برای کسب و کارهای کوچک روی می دهد. برندهای بزرگ در طول زمان به خوبی شرایط فعالیت در حوزه کسب و کار و دشواری های آن را درک کرده اند بنابراین به خوبی با تکنیک های برنامه‎ریزی‎ها و مدیریت حساب های شرکت آشنا هستند.

اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، بخش قابل توجهی از آینده برندتان بستگی به نحوه مدیریت مالی دارد. به همین خاطر در ادامه مقاله کنونی برخی از نکات مهم در زمینه مدیریت امور مالی در کسب و کارهای کوچک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مدیریت مالی صحیح در کسب و کارهای کوچک امکان توسعه برند به صورت منسجم و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه برند را فراهم خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 8 نکته در زمینه مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک

ایجاد بودجه مالی اضطراری

یکی از قوانین عام در زمینه مدیریت مالی آمادگی برای مواجهه با بحران است. هر برندی در طور دوران فعالیتش با مشکلات مالی مواجه می شود. اشتباه برخی از کارآفرینان تلقی بحران های مالی به مثابه اتفاق هایی نادر است. ما هر لحظه امکان مواجهه با کسری بودجه یا بحران های مالی را داریم. نکته مهم در این میان آمادگی لازم برای کنار آمدن با چنین شرایطی است. متاسفانه اغلب کارآفرینان با چنین مفهومی آشنایی ندارند. به همین خاطر در صورت مواجهه با مشکل مالی در عمل فاقد برنامه خواهند بود.

توصیه کاربردی ‎این بخش شامل ایجاد بودجه مالی اضطراری است. وقتی ما در شرایط بحرانی نیاز به پول داشته باشیم، پر کردن حساب ها در سریع ترین زمان ممکن اهمیت خواهد داشت. برخی از شرکت ها به دلیل تاخیر در تامین مالی تا آستانه ورشکستگی نیز پیش می روند. در چنین شرایطی استفاده از بودجه اضطراری برای رفع مشکلات راهگشا خواهد بود. وقتی از بودجه اضطراری صحبت می کنیم، باید در طول زمان به دنبال پس‎انداز مقداری از درآمدمان باشیم. اشتباه برخی از برندها ایجاد حساب بانکی تحت عنوان بودجه اضطراری و عدم توجه کافی به آن است. به این ترتیب در زمان موردنیاز هیچ مبلغ قابل توجهی در حساب موردنظر نخواهد بود.

ایجاد بودجه اضطراری در طول زمان کار دشواری نیست. راهکارهای زیادی در این زمینه وجود دارد. شما براساس ماهیت و توانایی برندتان باید دست به انتخاب از میان الگوهای مختلف ایجاد حساب اضطراری بزنید. برخی از برندها هر سه ماه یکبار نیمی از درآمد یک ماه را به بودجه اضطراری اختصاص می دهند. همچنین برخی دیگر از برندها نیز این فرآیند را هر شش ما یکبار دنبال می کنند بنابراین در صورت تمایل برای تاسیس بودجه اضطراری یکی از راهکارهای مطرح در این بخش را مدنظر قرار دهید. انتخاب شما پیوند تنگاتنگی با توانایی مالی تان خواهد داشت بنابراین انتخاب تان باید به صورت واقع‎بینانه انجام شود. در غیر این صورت در نیمه راه حساب بودجه اضطراری کاملا خالی خواهد شد.

بسیاری از کارآفرینان نسبت به اهمیت بودجه اضطراری بی‎توجه هستند. اگر شما به طور ناگهانی بزرگ‎ترین مشتری تان را از دست دهید، چه سرنوشتی در انتظار کسب و کارتان خواهد بود؟ بسیاری از کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک حتی به این مسئله فکر نیز نمی کنند. به این ترتیب ناگهان با مشکلی بزرگ و ویران‎کننده مواجه می شوند. در چنین شرایطی ما نیاز به مقداری پس‎انداز برای مدیریت امور کسب و کار تا زمان یافتن مشتری جایگزین داریم. اگر از ابتدا به دنبال ایجاد حساب اضطراری نباشیم، در چنین موقعیت هایی با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

مدیریت حساب های شخصی

مدیریت حساب های شخصی اهمیت زیادی دارد. ما در صورت مواجهه با بحران های مالی عمده در زندگی شخصی امکان مدیریت مناسب کسب و کارمان را نخواهیم داشت. اشتباه نخست کارآفرینان در این زمینه ترکیب حساب کاری و شخصی است. به این ترتیب وضعیت دو بخش زندگی آنها هرگز از هم تفکیک نمی شود. ما باید همیشه آمار دقیق از وضعیت مالی شخصی و حرفه ای‏مان داشته باشیم. در غیر این صورت برنامه‏ریزی غیرممکن خواهد شد.

مدیریت حساب های شخصی در گام نخست به معنای ایجاد دست کم یک حساب رسمی برای زندگی شخصی مان است. تمام حقوق‎های دریافتی مان از محل کار باید در این حساب قرار گیرد. حساب رسمی شرکت باید فقط مخصوص بودجه ها باشد. در غیر این صورت ما به برداشت بیش از حد از حساب شرکت برای هزینه های شخصی متمایل خواهیم شد.

بسیاری از کارآفرینان با وعده پس‎انداز بیشتر در ماه آینده از حساب رسمی شرکت مبالغ قابل توجهی برداشت می کنند. این امر یکی از ایرادهای اصلی ترکیب حساب شخصی و کسب و کار است. وقتی حساب رسمی ما جداگانه باشد، انگیزه مان برای برداشت غیرمجاز از آن کاهش خواهد یافت. این امر مدیریت امور شخصی زندگی را نیز ساده تر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: موفقیت کسب و کارهای کوچک با 5 اقدام ضروری

یکی دیگر از ایرادهای اصلی ترکیب حساب شخصی و کسب و کار امکان دریافت مالیات بیشتر است. شرکت های مالیاتی در زمینه محاسبه مالیات برندها به حساب های رسمی شان هم توجه می کنند بنابراین در صورت وجود مبالغ بالا در حساب مان باید آماده پرداخت مالیات بیشتر نیز باشیم. از آنجایی که نرخ مالیات کسب و کارها با افراد خصوصی تفاوت دارد، ترکیب دو حساب موردنظر به هیچ وجه اقدام منطقی نخواهد بود.

مدیریت حساب های شخصی به صورت جداگانه تاثیر انکارناپذیری بر روی بهبود روحیه مان در محیط کار دارد. به این ترتیب ما توانایی بیشتری برای کار باانگیزه و تعهد به محیط کار خواهیم داشت. وقتی ما دغدغه های فراوانی در زمینه زندگی شخصی داشته باشیم، تلاش برای تمرکز بر روی یک پروژه دشوار خواهد شد. بسیاری از مدیران در چنین شرایطی اقدام به ترک محل کار می کنند. اگر به موقع حوزه مالی خصوصی و تجاری را جدا نکنیم، شاید کسب و کارمان با بحران های بسیار جدی مواجه شود. این امر هرگز نتیجه مناسبی برای ما در پی نخواهد داشت.

ضرورت پس‏انداز برای دوران بازنشستگی

صاحبان کسب و کارهای کوچک به طور معمول مقدار زیادی از سود برندشان را در زمینه سرمایه‎گذاری تجاری صرف می کنند. انگار کارآفرینان جوان هرگز به فکر بازنشستگی نیستند. این امر به طور ویژه در سال های ابتدایی فعالیت قابل مشاهده خواهد بود. نکته مهم در زمینه پس‏انداز پول برای دوران بازنشستگی عدم نیاز به پرداخت مالیات است. این امر نیازمند افتتاح حساب ویژه بازنشستگی در یک بانک است. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت مالیات برای پس‏انداز موردنظر نخواهیم داشت.

هر کارآفرینی در نهایت باید بازنشسته شود. این امر سرنوشت حتمی همه ماست. برخی از کارآفرینان از همان سال های ابتدایی فعالیت به دنبال پس‏انداز بخشی از درآمدشان برای سال های بازنشستگی هستند، با این حال برخی دیگر هرگز به این موضوع فکر نیز نمی کنند بنابراین مشاهده مشکلات مالی برای کارآفرینان در دوران بازنشستگی امر عجیبی نخواهد بود.

مدیریت مالی هوشمندانه شامل برآورد درآمد خالص برند و همچنین خودمان به عنوان صاحب آن است. این نکته به ما در زمینه برنامه‎ریزی بهتر برای سال های بازنشستگی کمک خواهد کرد. بسیاری از کارآفرینان پس از بازنشستگی هیچ برنامه ای ندارند. به همین خاطر اغلب دوباره به سراغ فعالیت کاری می روند. اگر ما علاقه‏مند به دوران بازنشستگی بی‎دغدغه هستیم، باید از همین الان به فکر پس‎انداز بخشی از درآمدمان باشیم. همچنین تلاش برای سرمایه‏ گذاری های مطمئن در حوزه های کم‏خطر نیز منطقی خواهد بود.

اشتباه برخی از برندها و صاحبان آنها سرمایه‏ گذاری تمام درآمدشان در حوزه کسب و کار است. نکته مهم در این میان مسئولیت یک برند در برابر کارمندانش است بنابراین ما باید به فکر دوران بازنشستگی کارمندان مان نیز باشیم. در غیر این صورت انگیزه آنها برای ادامه همکاری با ما کاهش خواهد یافت.

سرمایه‎گذاری بر روی کاهش ریسک های شرکت

برخی از موسسه های تخصصی در زمینه کاهش ریسک های کسب و کار فعالیت دارند. وظیفه اصلی آنها بررسی وضعیت یک شرکت و ارائه راهکارهای مناسب برای مقابله با ریسک های موجود یا احتمالی است. بسیاری از صاحبان کسب و کار تا پیش از مواجهه با مشکلات و ریسک های بزرگ به دنبال راهکاری برای حل شان نیستند. همانطور که در زمینه پزشکی فرآیند پیشگیری اهمیت بسیار زیادی دارد، در دنیای کسب و کار نیز باید از بروز مشکلات کاری پیشگیری کرد در غیر این صورت هزینه های بسیار زیادی بر برند ما تحمیل خواهد شد.

برخی از کارآفرینان جوان علاقه بسیار زیادی به ریسک‎پذیری دارند. شاید این نوع مدیریت کسب و کار در نهایت موجب موفقیت آنها شود، اما در نهایت یک چالش و مشکل بزرگ مانع شان خواهد شد. فعالیت بی‎دردسر با استفاده از تحلیل اطلاعات موجود در عرصه کسب و کار امکان‏پذیر است. به این ترتیب برند ما نیازی به نگرانی از وضعیت بازار و ریسک های احتمالی نخواهد داشت.

صاحبان کسب و کار چه زمانی اقدام به پذیرش ریسک های بزرگ می کنند؟ اغلب زمانی که اطلاعات معتبری در دسترس ما نباشد، چنین اقدای از سوی ما روی خواهد داد. بنابراین تلاش برای سرمایه‏گذاری برای شناسایی بهتر وضعیت کسب و کار و بازارهای مختلف در نهایت به سود ما خواهد بود.

یکی از اهداف مهم در حوزه مدیریت مالی تلاش برای کاهش هزینه های برند است. مواجهه با مشکلات کاری همیشه هزینه بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد بنابراین در صورت پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی امکان کسب موفقیت بیشتر فراهم خواهد شد. متاسفانه کارآفرینان جوان هرگز به فکر روزهای دشوار کسب و کار نیستند بنابراین همیشه ایده های ساده و سطحی برای این امر دارند. اگر ما نگاهی دقیق تر به دنبال کسب و کار داشته باشیم، امکان درک بهتر واقعیت های موجود در این عرصه را خواهیم یافت. این امر کمک قابل توجهی به ما خواهد کرد. عدم واقع‎گرایی در زمینه مدیریت کسب و کار و امور مالی همیشه موجب شکست برندها می شود. شاید شما با ریسک‎پذیری های عجیب و غریب در کوتاه مدت به موفقیت برسید، اما سرنوشت نهایی شما در صورت ادامه چنین مسیری شکست و حذف از دنیای کسب و کار خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۶ نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

تلاش برای استفاده از کمک های حرفه ای

برنامه‎ریزی مالی هرگز کار ساده ای نیست بنابراین در زمینه مدیریت امور مالی کسب و کار نیاز به مشاوره با افراد متخصص طبیعی خواهد بود. تلاش برای مدیریت تمام بخش های کسب و کار بدون استفاده از کمک دیگران یکی از اشتباه های رایج کارآفرینان محسوب می شود. ما باید ناتوانی مان در زمینه مدیریت امور کسب و کار به طور کامل را بپذیریم. فقط در این صورت امکان مدیریت بهینه تمام بخش ها برای ما فراهم خواهد شد. برخی از کارآفرینان استفاده از کمک دیگران را غیرمنطقی یا بیانگر ضعف شان می دانند. این نوع برداشت با واقعیت های کنونی عرصه کسب و کار هماهنگی لازم را ندارد بنابراین یکی از اقدامات مهم برای هر کارآفرینی تغییر نوع نگاه اش به حوزه کسب و کار خواهد بود.

مدیریت امور مالی در بسیاری از موارد نیازمند مهارت های چندگانه است. اغلب کارآفرینان دارای مجموعه مهارت ها و دانش های موردنیاز در این عرصه نیستند بنابراین تلاش برای استفاده از افراد حرفه ای طبیعی خواهد بود. نکته مهم در این میان همکاری یا استفاده از کمک افراد متعدد است. به این ترتیب ما دیدی وسیع نسبت به وضعیت کسب و کارمان و امور مالی اش پیدا می کنیم. یکی از ایرادهای اصلی کارآفرینان در زمینه کسب و کار ناتوانی در تهیه اطلاعات معتبر از منابع گوناگون است. وقتی ما فقط یک منبع اطلاعاتی داشته باشیم، به طور طبیعی بخشی از حوزه کسب و کار را مورد بی‏توجهی قرار خواهیم داد. این امر در حوزه مدیریت امور مالی نیز صحت دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید