چهارشنبه, 06 شهریور 1398 - 12:49

مزیت های داشتن کسب و کاری سازگار با محیط زیست

تکنولوژی سبز در طول چند سال اخیر توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. دلیل اصلی توجه مردم به محصولات مختلف این حوزه سازگاری با محیط زیست است. امروزه موفقیت هر برندی در گرو تلاش برای حفاظت از محیط زیست است. به هر حال وقتی مشتریان به یک امر اهمیت می دهند، برندها نیز باید آن را مهم تلقی کنند. به نظر من کسب و کارهای کوچک با استفاده از تکنولوژی سبز امکان رقابت مطلوب با برندهای بزرگ را خواهند داشت. اغلب برندهای بزرگ به دلیل سطح گسترده فعالیت شان امکان استفاده سریع و پردامنه از فناوری سبز و حفاظت از محیط زیست در مقیاس وسیع را ندارند. درست به همین خاطر نیز بیشترین مقاومت در برابر توسعه سریع فناوری سبز از سوی آنها صورت می گیرد.

در طول چند سال اخیر سلیقه مردم تغییر فراوانی کرده است. امروزه اغلب مردم در فرآیند تصمیم گیری برای خرید بیشتر محصولات دارای تکنولوژی سبز را مدنظر قرار می دهند. افزایش سطح دغدغه مندی پیرامون محیط زیست و فعالیت گسترده کمپین های مربوط به آن نقش مهمی در این امر بازی می کند. به هر حال اکنون اغلب مردم تمایل به حمایت هرچند اندک از محیط زیست دارند. من در پی افزایش محبوبیت تکنولوژی سبز میان مشتریان بررسی بیشتر در این زمینه را اجتناب ناپذیر می دانم. به همین خاطر در انجمن کارآفرینان جوان دست به طرح پرسشی جذاب زدم. پرسش من به شرح ذیل است: «کدام نوع از تکنولوژی سبز به منظور توسعه کسب وکار باید مورد توجه برندهای کوچک باشد؟» در ادامه این مقاله پاسخ 9 کارآفرین جوان به این پرسش را با هم بررسی خواهیم کرد.

تکنولوژی سبز آینده کسب و کار

1. سامانه پردازش ابری

سوزان ربنر؛ مدیرعامل شرکت سیلرون

کسب و کارها امکان استفاده از فضای ابری به منظور کاهش نیازشان به استفاده از مدارک کاغذی و فیزیکی را دارند. خوشبختانه در طول چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه توسعه سرورهای ابری صورت گرفته است. به این ترتیب برندها دیگر با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه نخواهند بود. یکی از دغدغه های اصلی برندها در اتکا به سامانه های ابری بحث امنیت آنهاست. ترس از سرقت اطلاعات مهم همیشه موجب دوری برندها از سرمایه گذاری بر روی حوزه پردازش ابری شده است. براساس گزارش گوگل در طول چهار سال گذشته امنیت سرورهای پردازش ابری تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. به این ترتیب با تعیین رمزهای مناسب برای اکانت مان احتمال سرقت اطلاعات نزدیک به صفر خواهد بود.

مطلب مرتبط: آمادگی کسب و کار برای تکنولوژی آینده

یکی از مزیت های استفاده از سامانه پردازش ابری کاهش هزینه شرکت ها برای مدیریت سامانه هاست داخلی شان است. به این ترتیب دیگر نیازی به هاست های درون شرکتی نخواهد بود. این امر از نقطه نظر زیست محیطی اهمیت بسیار بالایی دارد. برندهای بزرگی نظیر گوگل و آمازون با سرمایه گذاری در زمینه ارائه سرورهای ابری هوشمند آلودگی های زیست محیطی ناشی از بارگذاری آنلاین داده ها را کاهش داده اند. به این ترتیب با استفاده از این سامانه ها شانس مان برای جلب توجه مشتریان علاقه مند به محیط زیست افزایش می یابد. به علاوه، سطح کلی هزینه های برندمان نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

2. فناوری های کار از راه دور

اندرو شراژ؛ رئیس موسسه مالی Money Crashers

امروزه گزینه کار از راه دور بیش از هر زمانی مورد توجه برندها قرار دارد. به این ترتیب کارمندان دیگر نیازی به حضور در دفتر شرکت ندارند. این امر برای کارمندان هزینه های ناشی از حمل و نقل را به شدت کاهش می دهد. از نقطه نظر زیست محیطی نیز آلودگی کمتری تولید خواهد شد. در نتیجه کسب و کار ما به شیوه ای سازگارتر با محیط زیست اداره می شود. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار متنوعی برای مدیریت فعالیت کارمندان از راه دور وجود دارد. یکی از بهترین آنها Google G Suite است. این ابزار امکان مدیریت یکپارچه تمام فعالیت های کارمندان شرکت از راه دور را فراهم می کند. به این ترتیب دیگر دغدغه ای پیرامون دشواری بیش از اندازه مدیریت دورکاری کارمندان نخواهیم داشت. مزیت اصلی کسب و کارهای کوچک در این زمینه داشتن کارمندان کمتر در مقایسه با شرکت های بزرگ است. به این ترتیب شرایط استفاده از گزینه دورکاری برای کسب و کارهای کوچک مهیاتر خواهد بود.

3. ابزارهای ارتباط دیجیتالی

فردریک باسلر؛ موسس برند بیتگریت

شرکت من در ژاپن فعالیت دارد. در این کشور هنوز بسیاری از شرکت ها از دستگاه فکس استفاده می کند. به نظر من در عصر کنونی هیچ توجیه و دلیل منطقی برای ادامه استفاده از ماشین های فکس وجود ندارد. فراتر از این، به نظر بسیاری از فعال های حوزه محیط زیست دیگر نیازی به استفاده از کاغذ در شرکت ها نیست. وقتی نمونه های مشابه بسیار عالی و ارزان قیمتی نظیر Slack و G Suite برای تبادل اسناد و اطلاعات وجود دارد، استفاده از دستگاه فکس و کاغذ عجیب به نظر می آید.

این امر وقتی از توجه روزافزون مشتریان به وضعیت هماهنگی برندها با فناوری های سبز آگاه شویم، اهمیت بیشتری خواهد یافت. به نظر من در چند سال آینده بسیاری از برندها در ژاپن به دلیل ادامه استفاده از کاغذ با اعتراض شدید مشتریان رو به رو خواهند شد.

4. استفاده از سیستم های مدیریت محل کار

جان رمپتون؛ خالق استارت آپ Calendar

یکی از پیش نیازهای فعالیت مناسب در شرکت ایجاد شرایط کاری مطلوب است. تعیین دمای اتاق ها در حالت مطبوع، فراهم سازی امکاناتی مانند اینترنت، رایانه های مناسب و همینطور مواد خوراکی نظیر قهوه و چای یکی از دغدغه های اصلی هر مدیری محسوب می شود. به طور معمول در این زمینه اتلاف هزینه و دو ریز زیادی وجود دارد. بسیاری از برندها به منظور کاهش سطح هزینه های خود اقدام به مدیریت بهینه این امر می کنند. با این حال مدیریت هوشمند محیط کار بدون استفاده از فناوری های نوین امکان پذیر نیست. پیشنهاد من در این میان استفاده از سیستم های یکپارچه مدیریت دفتر کار است. این سیستم ها با ارزیابی وضعیت و اتصال به شبکه گرمایشی، برق و آب شرکت ارزیابی دقیقی از میزان مصرف انرژی فراهم می آورند.

استفاده از چنین سیستم هایی امکان صرفه جویی قابل توجه در زمینه فراهم سازی نیازهای اولیه شرکت را پدید می آورد. این امر به ویژه برای شرکت های متکی به استفاده از کاغذ مناسب است. به این ترتیب برند ما میزان کاغذ بسیار کمتری در طول سال استفاده خواهد کرد. بدون شک استفاده کمتر از کاغذ برای گروه های حفاظت از محیط زیست خبر بسیار خوبی خواهد بود، بنابراین پایگاه برند ما در میان آنها توسعه قابل توجهی خواهد یافت.

مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه فعالیت سازگار با محیط زیست

5. ارتباط سبز با تلفن های یکپارچه شرکتی

رئوبن یوناتان؛ مدیرعامل شرکت GetVOIP

استفاده از سیستم تلفنی یکپارچه به کسب و کارهای کوچک فرصت کاهش مقدار مصرف کاغذ و جوهر را می دهد. یکی از مسائل مهم در زمینه حفاظت از محیط زیست شدت بی رویه استفاده از کاغذ در سراسر جهان است. در این میان استفاده از جوهرهای ارزان قیمت و دارای کربن بسیار بالا نیز دردسرهای زیست محیطی خاص خود را دارد. وقتی ما از سیستم یکپارچه تلفنی استفاده کنیم، نیاز به نامه نگاری میان بخش های مختلف شرکت کاهش چشمگیری خواهد یافت. به علاوه این تکنولوژی امکان دورکاری را نیز برای کارمندان فراهم می آورد. از این پس به عنوان یک مدیر برای بررسی وضعیت کاری کارمندان فقط نیاز به یک تماس خواهیم داشت.

به نظر من در سال های آینده تکنولوژی های سبز مانند سیستم تلفنی یکپارچه نیاز به استفاده از کاغذ را تا حد زیادی کاهش می دهد. بدون تردید یکی از آرزوهای اصلی گروه های حفاظت از محیط زیست توقف استفاده از کاغذ در مقیاس جهانی است. با پیروی از الگوی مورد بحث در این بخش امکان کمک به تحقق این ایده وجود خواهد داشت.

6. دیتاسنترهای سبز

کوری نورث کات؛ موسس شرکت کوری نورث کات

در ایالات متحده دیتاسنترها سالانه 90 میلیارد کیلووات برق مصرف می کنند. این امر به معنای مصرف میزان بالای مصرف سوخت های فصیلی برای اداره آنهاست. بدون تردید دیتاسنترهای مختلف نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها و به طور کلی جهان بازی می کند. امروزه مدیریت کسب و کارهای دیجیتال و هوشمند بدون استفاده از یک دیتاسنتر مناسب امکان پذیر نیست. نکته مهم درخصوص این امر امکان استفاده برندها از نسل تازه دیتاسنترهاست. به این ترتیب مقدار استفاده از برق و سوخت های فصیلی به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. مزیت اصلی نسل تازه دیتاسنترها امکان استفاده از سوخت های تجدیدپذیر است. برخی از نسخه های پیشرفته دیتاسنتر حتی امکان تهیه انرژی موردنیازشان از پنل های خورشیدی را نیز دارند. به این ترتیب هر کسب و کار دیجیتالی باید استفاده از دیتاسنترهای سبز را مدنظر داشته باشد. این امر برای برندها نیز مقرون به صرفه است. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت هزینه سنگین برای تامین برق نخواهیم داشت. کاهش هزینه ها یکی از ضرورت های مدیریت برند در عصر کنونی است.

7. پرینترهای سه بعدی

شو سایتو؛ مدیرعامل برند گودای

پرینترهای سه بعدی نقش بسیار مهمی در تحول عرصه کسب و کار بازی می کند. بسیاری از کارشناس ها این فناوری را انقلابی در حوزه کسب و کار و تجارت قلمداد می کنند. از نقطه نظر زیست محیطی استفاده از پرینترهای سه بعدی موجب کاهش آلودگی های ناشی از تولید محصولات می شود. به عنوان مثال، پرینترهای سه بعدی از مواد اولیه با توانایی بازیافت بالا و همینطور سازگاری با طبیعت استفاده می کنند. این امر برعکس شیوه تولید سنتی است. در شیوه سنتی از مواد اولیه مضر برای محیط زیست استفاده می شد. به این ترتیب پس از پایان عمر مفید محصولات موردنظر خطرات جدی طبیعت و محیط زیست را تهدید می کرد. خوشبختانه امروزه امکان استفاده از پرینترهای سه بعدی برای تمام برندها وجود دارد. بدون تردید قیمت مناسب آنها نقش مهمی در ترغیب برندهای خریدشان دارد، بنابراین علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها امکان توجه و پاسداری از محیط زیست نیز به وجود می آید.

8. خودروهای الکتریکی/ هیبریدی

بریس ویلکر؛ موسسه شرکت Beat The CPA

اگر کسب و کار کوچک شما نیازمند استفاده از خودرو برای جا به جایی افراد یا محصولات است، باید به دنبال گزینه هایی با مصرف سوخت پایین باشیم. در بسیاری از موارد شرکت ها اقدام به استفاده از خودروهایی با استانداردهای سطح جهانی می کنند. بدون تردید این امر مزیت بسیار زیادی برای شرکت ها دارد، اما به نظر من کافی نیست. در طول یک دهه اخیر ایده خودروهای الکتریکی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. به این ترتیب عرضه آنها در بازارهای مختلف امری عادی قلمداد می شود. تلاش برای استفاده از خودروهای الکتریکی به منظور کاهش سطح کلی آلودگی هوا ایده کاربردی و جذابی به نظر می رسد.

مطلب مرتبط: چگونه برندی سبز یا حامی محیط زیست داشته باشیم

امروزه در شهرهای صنعتی، به عنوان مثال شانگهای، یکی از دغدغه های اصلی مدیران دولتی کنترل آلودگی هواست. خوشبختانه برندهای علاقه مند در زمینه استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی به طور معمول حمایت مناسب دولتی دریافت می کنند. در برخی از کشورها در صورت استفاده برندها از خودروهای هیبریدی سطح کلی مالیات آنها کاهش می یابد. در ایالات متحده بسته به ایالتی که هر شرکت در آن فعالیت دارد، در صورت استفاده از خودروهای هیبریدی مالیات کمتری پرداخت خواهد شد. این امر نقش اساسی در زمینه ترغیب برندهای کوچک به استفاده از خودروهای الکتریکی دارد.

9. استفاده از تجهیزات حمل و نقل سبز

متیو پودولسکی؛ مدیرعامل شرکت مشاوره حقوقی فلوریدا

هر برندی به منظور ارائه محصولاتش باید برنامه منسجمی برای انتقال آن به بازارهای مناسب داشته باشد. بدون تردید مواجهه با خرابی محصولات در طول مسیر برای هیچ شرکتی خوشحال کننده نیست. به همین خاطر شرکت ها با دقت فراوانی فرآیند حمل و نقل محصولات را تحت نظر دارند. خوشبختانه امروزه امکانات بسیار گسترده و متنوعی در زمینه جا به جایی محصولات وجود دارد. به این ترتیب دست برندها بیش از هر زمان دیگری باز است. به عنوان مثال، استفاده از نوارهای بسته بندی حبابی یا دیگر مواد گران قیمت و مضر برای طبیعت و استفاده از خرده کاغذهای شرکت را مدنظر قرار دهید. استفاده فراوان از کاغذ در حوزه کسب و کار امری رایج است. با این حال مسئله بازیافت کاغذها کمتر مورد توجه شرکت ها قرار می گیرد. به همین دلیل سالانه حجم قابل توجهی از کاغذ از سوی شرکت های مختلف دور ریخته می شود. استفاده از کاغذهای باطله شرکت مان برای بسته بندی محصولات در مسیر حمل و نقل امکان حفاظت بهتر از محیط زیست و کاهش هزینه ها را در پی دارد. به این ترتیب از فشار گروه های زیست محیطی بر روی برندمان نیز کاسته خواهد شد. به نظر من شیوه مذکور ساده ترین و در عین حال موثرترین راهکار برای استفاده بهینه از کاغذ باطله های شرکت مان خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید