شنبه, ۲۱ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Sat, 12 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

اغلب مردم فکر می کنند در محیط کار فقط مدیران هستند که عصبانی می شوند. به زبان دقیق تر، پیشفرض رایج این است که مدیران و رهبران تجاری اجازه عصبانی شدن دارند. این وسط کسی برای کارمندان حق و حقوقی قائل نیست. انگار که آنها باید تحت هر شرایطی به کارشان ادامه داده و خم به ابرو نیاورند. البته در واقعیت اوضاع اصلا اینطوری نیست. بی شک همه ما به عنوان کارمند گاهی اوقات حسابی از دست مدیران مان شاکی شده ایم. این مسئله در رابطه با تعامل میان کارمندان با هم نیز به چشم می خورد. 

عصبانیت کارمندان در محیط کار اتفاقی نیست که هر روز روی دهد، اما نباید انتظار ممنوعیت کامل آن را هم داشته باشیم. اتفاق های زیادی در طول روز کارمندان را تحت فشار قرار می دهد. از آنجایی که ظرفیت انسان برای تحمل فشارها محدود است، از یکجایی به بعد دیگر امکان کنترل خشم و عصبانیت وجود ندارد. درست اینجاست که عیار مدیران مشخص می شود. 

اصول مدیریت کارمندان عصبانی

خیلی از مدیران فکر می کنند به محض اینکه یک کارمند از کوره در رفت، باید قیدش را بزنند. اینطور وقت ها اخراج سریع ترین گزینه ممکن به نظر می رسد. اگرچه این گزینه جذابیت های زیادی دارد، اما شما نمی توانید همیشه روی آن حساب کنید. در طرف مقابل گاهی اوقات کارمندان مهم و با تجربه شرکت عصبانی می شوند. خب در این صورت صحبت کردن از اخراج آنها هزینه زیادی روی دست شرکت می گذارد.

مطلب مرتبط: چگونه استرس و عصبانیت تان را مدیریت کنید؟

ما در این مقاله قصد داریم کمی با شما درباره اصول مدیریت کارمندان عصبانی حرف بزنیم. هرچه باشد، کارمندان که همیشه عصبانی نیستند. در این صورت شما باید مهارت تان برای مدیریت این دسته از کارمندان را نشان دهید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو رفته و دیگر لازم نیست دائما نگران اوضاع باشید. 

اگر شما هم در محل کار با کارمندانی رو به رو هستید که هرچند وقت یکبار از کوره در رفته و حسابی با هم درگیر می شوند، این مقاله مخصوص شماست. ما در ادامه برخی از نکات کلیدی درباره مدیریت چنین وضعیت هایی را مرور خواهیم کرد. اینطوری شما هم مدیر حرفه ای تری جلوه می کنید. 

حفظ آرامش و رفتار حرفه ای

حفظ آرامش و رفتار حرفه ای

اگر بقیه عصبانی هستند، اصلا دلیل نمی شود شما هم از کوره در بروید. خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه عیار مدیریتی خودشان را نشان دهند، باید کاملا خونسرد باقی مانده و رفتار حرفه ای داشته باشند. 

شاید فکر کنید عصبانیت متقابل شما طرف مقابل را ساکت می کند. خب این سکوت کاملا مقطعی خواهد بود؛ چراکه در بلندمدت دوباره این اعتراض ها سربرآورده و جدی تر نیز می شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال حل و فصل اصولی ماجرا باشید. وگرنه کارتان حسابی بیخ پیدا می کند. 

رفتار حرفه ای در شرایط بحرانی کار ساده ای نیست. بنابراین شما باید در طول زمان حسابی برای آن تمرین کنید. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان را کمی هم که شده بهتر کرده و دست کم مدیریت اوضاع را به دست بگیرید. 

فراموش نکنید، شما مدیر یک مجموعه هستید و از نظر فعالیت کاری باید تفاوتی کوچک با دیگران داشته باشید. اگر قرار باشد شما هم مثل آنها به سرعت از کوره در رفته و عصبانی شوید، دیگر فرقی میان شما و آنها وجود نخواهد داشت. 

یک ایده خوب برای کنترل خشم و عصبانیت استفاده از تکنیک تنفس عمیق است. اینطوری شما می توانید برای چند ثانیه هم که شده جلوی خودتان را گرفته و دست به اقدامی نسنجیده نزنید. 

یادآوری مداوم سیاست های شرکت را فراموش کنید!

یادآوری مداوم سیاست های شرکت را فراموش کنید

وقتی همه عصبانی هستند و میزان نارضایتی در میان کارمندان به حداکثر رسیده، تکرار مداوم سیاست های کلی شرکت هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. در عوض شما باید به دنبال یک راهکار عملی برای کاهش میزان نارضایتی و استرس کارمندان باشید. 

آیا تا حالا سعی کرده اید چند کلمه با کارمندان صحبت کنید؟ بی شک خیلی از کارمندان درد و دل های مفیدی در شرایط مورد نظر دارند. بنابراین شما باید سعی کنید تا جای ممکن در این شرایط به کارمندان نزدیک شوید. 

اشتباهی که خیلی از مدیران به هنگام عصبانیت کارمندان انجام می دهند، تلاش برای توسل به وعده های الکی است. انگار که ساکت کردن مقطعی کارمندان مهمترین کاری است که یک مدیر باید هر طور شده انجام دهد. اگر نظر ما را بخواهید، در کوتاه مدت شما هیچ شانسی برای اثرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب تان ندارید. در عوض باید به دنبال راهکاری بلندمدت برای حل و فصل مسئله باشید. وگرنه کارمندان به مرور زمان دیگر حرف های شما را جدی نمی گیرند. 

اظهار نگرانی بابت مشکلات

اظهار نگرانی بابت مشکلات

معمولا چالش های کاری موجب از کوره در رفتن کارمندان می شود. شما به عنوان یک مدیر خوب باید نگرانی تان نسبت به مشکلات مربوطه را به طور علنی مطرح کنید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی کارمندان را متوجه علاقه تان برای حل مسئله کنید. گاهی اوقات کارمندان فکر می کنند مدیران هیچ توجهی به مشکلات شان ندارند. به همین خاطر عملا هیچ همکاری با تیم مدیریت نیز نشان نداده و اوضاع را به مرور زمان سخت و سخت تر می کنند. 

ماموریت شما در این بخش مطمئن ساختن کارمندان نسبت به تعهدتان در قبال حل مشکلاتی است که حسابی آنها را عصبانی کرده است. بنابراین وعده های عجیب را کنار گذاشته و خیلی رُک و پوست کنده درباره برنامه تان برای بهبود اوضاع حرف بزنید. اگر خوش شانس باشید، خیلی زود کارمندان به شما اعتماد می کنند، در غیر این صورت کمی مسیرتان برای اثرگذاری بر روی آنها سخت و دشوار خواهد شد. 

اگر حس کردید کارمندان گارد سفتی در برابر اظهارات شما دارند، بد نیست روش های مختلف را امتحان کنید. خب در این سناریو احتمالا شما قبلا حسابی به کارمندان وعده های الکی داده اید و حالا آنها دیگر به شما هیچ اعتمادی ندارند. بنابراین باید کمی سختگیرانه تر عمل کنید. 

مثلا وعده های کوتاه مدت داده و واقعا به آنها عمل کنید. اینطوری به مرور زمان اوضاع تان از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب بهتر می شود. پس منتظر چه هستید؟ از این به بعد هر وعده یا تعهدی که در قبال کارمندان قبول می کنید، بی چون و چرا اجرا کنید. 

مطلب مرتبط: چگونه استرس و عصبانیت تان را مدیریت کنید؟

ثبت رفتارها

ثبت رفتارها

وقتی کارمندان در شرایط پرفشار قرار می گیرند، دقیقا چه واکنشی از خود نشان می دهند؟ این سوالی است که باید همیشه از سوی شما مورد بررسی دقیق قرار گیرد. اشتباه نکنید، شما قرار نیست دائما با کارمندان تان همدردی کنید. در عوض بد نیست گاهی اوقات شبیه یک کارشناس حرفه ای شده و رفتار آنها را زیر ذره بین ببرید. اینطوری فرصت بهتری برای تحلیل اوضاع و یافتن راهکارهای مناسب خواهید داشت. 

شاید فکر کنید همیشه عصبانیت کارمندان دلیل مشخصی دارد. خب در این صورت بعید نیست بررسی دقیق رفتار آنها شما را به این نتیجه برساند که سر هیچ و پوچ عصبانی شده اند. در این صورت شما باید اقداماتی اساسی برای حل مسئله انجام دهید. وگرنه خیلی زود همه کارمندان با عصبانی شدن الکی از شما امتیاز خواهند گرفت. 

همیشه کمی جا برای مشکلات روحی کارمندان هم بگذارید. در این صورت کمک اصلی شما به آنها همکاری با یک تراپیست خوب خواهد بود. بی شک همه ما در طول زندگی به خاطر فشارهای کاری یا زندگی شخصی نیاز به مشاوره پیدا می کنیم. البته اغلب اوقات خودِ آدم اهمیت دریافت مشاوره را درک نمی کند. به همین خاطر بد نیست شما به عنوان مدیر مجموعه شرایط مناسب برای ارائه این خدمات را فراهم کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

تشکیل جلسه

تشکیل جلسه

تعامل با کارمندان عصبانی برای هر مدیری یک کابوس تمام عیار محسوب می شود. شما لازم نیست الزاما وقتی کارمندان در اوج جوش و خروش هستند، وارد گود شوید. در عوض اجازه دهید کمی اوضاع آرام شده و سپس جلسه ای با آنها تشکیل دهید. در این جلسه باید اجازه دهید آنها حرف دل شان را زده و سپس جواب های مناسب به دغدغه شان دهید. 

بی شک همه مدیران در همان اولین برخورد توانایی تشخیص مشکل پیش آمده را ندارند. درست به همین خاطر ترتیب دادن یک ملاقات ساده ایده خوبی خواهد بود. در چنین ملاقاتی شما فرصت کافی برای شنیدن حرف های طرف مقابل را دارید. سپس می توانید از آنها وقت گرفته و فکری به حال راه حل مناسب کنید. 

یادتان باشد، هر قولی که به کارمندان تان می دهید، باید کاملا دقیق اجرا شود. وگرنه آنها دیگر به شما توجهی نخواهند کرد. آن وقت شما می‎مانید و کلی کارمند که دیگر گوش شان به حرف های شما بدهکار نیست. 

پیگیری نهایی و ارائه گزارش

پیگیری نهایی و ارائه گزارش

آخرین کاری که شما به عنوان یک مدیر انجام دهید، پیگیری مشکل پیش آمده است. معمولا مدیران عادت دارند یک کار را به دیگران سپرده و در نهایت هم پیگیری دقیقش را فراموش می کنند. امیدوارم دست کم شما چنین جهت گیری نداشته باشید؛ چراکه خیلی زود کارتان را حسابی با مشکل رو به رو خواهد کرد. 

یک ایده بهتر در این میان پیگیری صفر تا صد مشکل پیش آمده از سوی شما و سپس ارائه گزارشی دقیق درباره آن است. اینطوری اعتبار شما در نزد کارمندان بهتر حفظ می شود. یادتان باشد، این شما هستید که در برابر کارمندان مسئول بوده و باید پیگیری های لازم را انجام دهید. پس کار را به هیچ کس دیگری واگذار نکنید؛ چراکه در نهایت برای خودتان دردسرساز خواهد شد. 

اگر در وهله نخست در قالب جلسه دغدغه های کارمندان را شنیده اید، بد نیست گزارش نهایی را هم در قالب همان جلسه مطرح کنید. اینطوری اعتبار کارتان به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را تغییر دهید. 

مطلب مرتبط: مدیریت حمله عصبی در محل کار

سخن پایانی

نکات اساسی مدیریت کارمندان عصبانی

مدیریت کارمندان یکی از وظایف مهمی است که هر صاحب کسب و کار یا مدیری باید بلد باشد. البته وقتی کارمندان حسابی عصبانی باشند، اوضاع کاملا فرق دارد؛ چراکه در این صورت کار شما حسابی دشوار می شود. ما در این مقاله سعی کردیم نکات اساسی در زمینه مدیریت کارمندان عصبانی را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا شما آمادگی بیشتری برای تعامل با این مشکل اساسی خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان در این حوزه را شروع کنید. هر جا هم به مشکل خوردید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. 

منابع:

https://engagedly.com

https://www.tlnt.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZwwvqYJe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتادانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedy
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه