شنبه, 15 شهریور 1399 - 11:00

صنعت مهمان یاری (Hospitality Industry) در طول دهه گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است. بخش قابل توجهی از تغییرات در این حوزه مربوط به تعداد استرات آپ هاست. اغلب ما در این صنعت شاهد استارت آپ های تازه تاسیس بسیار زیادی هستیم. این امر در طول یک دهه اخیر موجب ظهور رقبای جدی در صنعت مهمان یاری شده است. امروزه رقابت در این حوزه بسیار نزدیک است بنابراین موفقیت در چنین بازاری به هیچ وجه ساده نخواهد بود. بررسی نکات اساسی برای موفقیت در بازار مهمان یاری هدف اصلی مقاله حاضر است بنابراین در ادامه برخی از نکات مهم برای موفقیت و حضور هرچه بهتر در این صنعت را مرور خواهیم کرد.

1. تعامل با مخاطب هدف

صنعت مهمان یاری موفق

پیش از راه اندازی کسب و کار باید نسبت به شناسایی مشتریان هدف اقدام کرد. بسیاری از کسب و کارها پس از شناسایی مشتریان شان اقدام به تعامل با آنها می کنند. نکته اصلی در این میان اهمیت عامل زمان است. اگر شما پیش از شروع رسمی فعالیت برندتان برنامه مشخصی برای تعامل با مخاطب هدف داشته باشید، فرآیند کلی کسب و کارتان بسیار ساده تر خواهد شد. ایراد اصلی استارت آپ های تازه تاسیس تلاش برای رقابت با برندهای دیگر بدون در اختیار داشتن کمترین آگاهی از مشتریان است.

مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم

امروزه هزینه های تعامل با مخاطب هدف در قالب بازاریابی و تبلیغات بسیار بالاست بنابراین شما باید نسبت به برنامه های دقیق تان در زمینه تعامل با مخاطب هدف و ارزشمندی آنها اطمینان حاصل نمایید. در غیر این صورت شانس چندانی برای دوام در صنعت مهمان یاری نخواهید داشت. یکی از دلایل عمده ای امر تنوع بسیار بالای کسب و کارهاست. امروزه امکان تعیین مرزی مشخص برای صنعت مهمان یاری وجود ندارد. این امر موجب بروز رقابت های گسترده در عرصه کسب و کار می شود.

2. توجه به تجربه مشتریان

یکی دیگر از معیارهای مهم برای موفقیت در صنعت مهمان یاری مربوط به عملکرد برندها در زمینه جلب رضایت و ارائه تجربه مناسب از خرید به مشتریان است. اغلب ما شاهد نظراتی مانند «آخرین اقامت من در این هتل این برند» یا «بدترین تجربه ممکن برای اقامت» بوده ایم. چنین نظراتی امکان نابودی کسب و کارها در کمترین زمان ممکن را دارد.

امروزه اغلب استارت آپ ها در صنعت مهمان یاری در کمتر از یک سال با شکست مواجه می شوند. این امر علاوه بر شرایط دشوار فعالیت در حوزه موردنظر، ناشی از عدم توجه به تجربه مشتریان نیز هست. مهم ترین دارایی هر کسب و کاری مشتریانش است. بنابراین کارآفرینان باید توجه ویژه ای به تجریه خرید آنها داشته باشند. اقامت در هتل، کافه یا مسافرخانه برند ما به معنای اعتماد مشتریان به کسب و کارمان است. اگر ما از این اعتماد به خوبی استفاده نکنیم، در ادامه فرآیند کسب و کار با مشکلات عمیقی مواجه خواهیم شد.

3. اهمیت تداوم در صنعت مهمان یاری

برندهای قدیمی و دارای سابقه طولانی در زمینه خدمت رسانی به مشتریان همیشه سطح بالاتری از توجه مشتریان را دریافت می کنند. امروزه اعتبار برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. کارشناس های کسب و کار معیارهای متنوعی برای اعتبار برندها عنوان می کنند. نکته مهم در این میان نقش تداوم در فعالیت در زمینه بهبود اعتبار برند است. برخی از استارت آپ ها در عرصه کسب و کار پس از گذشت چند ماه فعالیت پرهیجان و جذاب برای مشتریان به طور ناگهانی ناپدید می شوند. این امر تاثیر بسیار نامطلوبی بر روی تجربه تعامل مشتریان خواهد داشت. اگر شما به دنبال موفقیت بلندمدت در عرصه کسب و کار هستید، باید تداوم در ارائه خدمات را مدنظر داشته باشید. برخی از برندها به طور مداوم با دوره هایی از پرکاری و کم کاری در زمینه بازاریابی، برندسازی و تعامل با مشتریان مواجه می شوند. این امر به خوبی فقدان برنامه ریزی مناسب در چنین برندهایی را نشان می دهد.

4. اثرگذاری دیجیتال بر روی مشتریان

امروزه ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم. تمام جزییات زندگی ما به حوزه دیجیتال نیز سرایت کرده است. شاید یافتن فردی بدون داشتن اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی سخت ترین کار دنیا نباشد، اما چندان هم ساده نیست. این امر به معنای ضرورت حضور برندها در شبکه های اجتماعی است. فضای دیجیتال سطح تعامل میان برندها و مشتریان را بسیار ساده کرده است. همچنین با حضور در چنین فضایی هزینه های بازاریابی و تبلیغات نیز به شدت کاهش می یابد.

یکی از نکات در صنعت مهمان یاری مربوط به دریافت نظرات مثبت از سوی مشتریان در سایت های ارزشیابی است. امروزه برخی از سایت های معتبر اقدام به رتبه بندی اقامتگاه های مختلف می کند. اگر برند شما در چنین سایت هایی رتبه مناسبی دریافت کند، تعداد مشتریان تان به شدت افزایش خواهد یافت.

کسب رتبه های برتر در سایت های ارزیابی اقامتگاه های بین المللی کار ساده ای نیست. شما باید برای مدت زمانی طولانی خدمات مناسب به مشتریان ارائه کنید. برخی از کارآفرینان پس از چند ماه فعالیت استاندارد در حوزه مهمان یاری به دلیل عدم دریافت نظرات مثبت از فعالیت در این حوزه ناامید می شوند. نکته مهم در این میان فرآیند طولانی ثبت یک برند در فهرست علاقه مندی مشتریان است بنابراین شما باید بازه زمانی بسیار طولانی برای ورود به فهرست اقامتگاه های توصیه شده سایت های ارزیابی را مدنظر داشته باشید. در غیر این صورت فعالیت شما در عرصه کسب و کار همیشه همراه با ناامیدی و دلسردی خواهد بود.

5. ضرورت ارزیابی وضعیت بازار

ارزیابی وضعیت بازار به کارآفرینان در زمینه اتخاذ تصمیم های درست کمک می کند. برخی از کسب و کارهای در صنعت مهمان یاری به طور مداوم تصمیم های نارستی اتخاذ می کنند. این امر نقش مهمی در توسعه بلندمدت کسب و کارها دارد. تصمیم گیری درست بدون داشتن اطلاعات معتبر و درست از بازار کسب و کار امکان ناپذیر است بنابراین شما پیش از هرگونه تصمیم گیری باید نسبت به ارزیابی دقیق وضعیت بازار اقدام نمایید.

خوشبختانه امروزه ابزارهای هوشمند متعددی در دسترس کارآفرینان برای ارزیابی سریع و دقیق وضعیت بازار وجود دارد. اگر شما در این زمینه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستید، همکاری با برخی از آژانس های کسب و کار ایده مناسبی خواهد بود. نکته مهم در این میان سطح بودجه در دسترس برندتان است. اگر شما بودجه اندکی دارید، چنین همکاری هایی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

مطلب مرتبط: کسب و کار خودتون را چطوری به سادگی راه اندازی و سودده کنید

جمع بندی

فعالیت در صنعت مهمان یاری دامنه گسترده ای از کسب و کارها مانند رستوران داری، هتل داری و حتی تاسیس یک کافه کوچک را شامل می شود. نکته مهم در این میان حفظ جایگاه کسب و کارمان در بازار و تلاش برای توسعه اش است. این امر بدون توجه به توصیه های مورد بحث در این مقاله امکان ناپذیر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید