پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

5 مهارت اصلی شروع یک کسب و کار

2 سال پیش ( 1400/6/16 )
نویسنده : الن وینپر   مترجم : امیر آل علی  

بنا بر آمارهای منتشرشده، کارآفرینی به عنوان رویایی ترین شغل در سراسر جهان محسوب می شود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که شما برای هدف خود و نه هدف فردی دیگر کار خواهید کرد. با این حال این حوزه را باید یکی از سخت ترین ها به حساب آورد و این امر باعث می شود تا ریسک فعالیت در این زمینه بسیار بالا باشد. تحت این شرایط سوال اصلی این است که آیا برای کارآفرینی مناسب هستیم؟ در این زمینه با بررسی ویژگی های کارآفرین های موفق در هنگام شروع فعالیت آنها، پنج ویژگی انتخاب شده است که بدون شک اگر آنها را رعایت نمایید، شانس موفقیت بالایی را خواهید داشت. با این حال اگر حتی از یکی از آنها بهره چندانی ندارید. توصیه می شود که تا زمانی که آمادگی لازم را به دست نیاورده اید، در این زمینه اقدامی را انجام ندهید. نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه نمایید، این است که شروعی ضعیف، باعث خواهد شد تا رزومه ای منفی را داشته باشید که این امر امکان شروع مجدد و جلب نظر سرمایه گذاران را بسیار کم خواهد کرد. در ادامه پنج مهارت اصلی را برای شروع یک کسب و کار بررسی خواهیم کرد. 

5 مهارت اصلی شروع یک کسب و کار

مهارت اول: قاطعیت

در هر شرکت یک نفر باید وجود داشته باشد که تصمیم نهایی را می گیرد و قدرت مخالفت با ایده های نادرست را حتی اگر تمامی افراد تیم به آن تاکید دارند، داشته باشد. درواقع کارآفرین ها به دلیل مهارت علمی و جایگاهی که در شرکت دارند، قادر به مشاهده مسائل از زوایایی هستند که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد. به همین خاطر اگر فردی سرسخت محسوب می شوید که حتی در سخت ترین شرایط از اصول خود کنار نمی کشد، بدون شک نخستین ویژگی اصلی برای شروع یک کسب و کار را دارید. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که تقریبا می توان گفت که تعداد افراد خوش فکر و صاحب ایده در جهان بسیار زیاد است. با این حال تعداد کارآفرین ها به نسبت جمعیت، درصد بسیار کمی است. دلیل این امر نیز به این خاطر است که میان ایده و به اجرا گذاشتن آن، مسیری دشوار وجود دارد که تنها افراد باجسارت و دارای قاطعیت می توانند این مرحله را طی کنند. در آخر فراموش نکنید که عدم وجود چنین فردی در شرکت، باعث خواهد شد تا کارها به سختی جلو برود. 

مطلب مرتبط: 2021 سالی تاریخی برای شروع یک کسب و کار

تمرین های لازم در این بخش شامل موارد زیر است:

1-اجازه ندهید که عقاید فردی، باعث شود تا شما نسبت به تصمیمات خود سست شوید. در این زمینه فراموش نکنید که شما همواره باید مصلحت تیم را در نظر بگیرید. این امر در حالی است که سایر گروه ها نظیر سرمایه گذار، طبیعی است که تنها به سود خود فکر کند. 

2-نسبت به آگاهی تیم شرکت و افراد مرتبط با کسب و کار خود، اطمینان داشته باشید، در غیر این صورت تصمیمات شما ممکن است تیم را بیش از حد گیج نماید و عدم توضیح در کنار قاطعیت در تصمیمات از شما چهره یک دیکتاتور را به وجود آورد. به همین خاطر شما باید قدرت تشریح دلایل کارهای خود را داشته باشید و برای این موضوع زمان کافی اختصاص دهید. در این رابطه ماتریس هایی نظیر SWOT کمک می کند تا اهداف موردنظر و دلایل تصمیمات خود را به مراتب راحت تر توضیح دهید. 

3-نه گفتن را تمرین نمایید و اطمینان داشته باشید که این اقدام را می توانید درباره هر فردی انجام دهید. 

مهارت دوم: صداقت 

با توجه به این امر که در ابتدای کار خود با مشکلاتی نظیر بودجه محدود و عدم امکان پرداخت حقوق مناسب مواجه هستید، بسیار مهم است که با همکاران و افراد تیم شرکت صداقت داشته باشید. درواقع حتی یک مورد کوچک در این رابطه نیز می تواند به صورت کلی اعتمادی که قصد ایجاد آن را دارید، تخریب نماید. در این زمینه به هر میزان که صداقت بالاتری را داشته باشید، طبیعی است که قدرت درک تیم هم بالاتر می رود. این امر در حالی است که بسیاری از کارآفرین ها تلاش می کنند تا به مانند سیاست مدارها به نوعی تیم خود را فریب دهند. این امر بدون شک در نقطه ای باعث بروز بحران می شود. به همین خاطر شما نباید تنها به وضعیت موجود توجه داشته باشید. درواقع هر اقدامی که در درازمدت تاثیر منفی به همراه دارد نیز باید مورد توجه شما باشد. 

تمرین های لازم در این بخش شامل موارد زیر است:

1-در کار خود نظم داشته باشید و تنها حرفی را بزنید که قادر به انجام آن خواهید بود. در این رابطه توصیه می شود که در مکالمات خود از پاسخ دادن سریع خودداری نمایید. این امر باعث می شود تا موارد را به خوبی بتوانید در ذهن خود مرور کرده و جوابی را بدهید که قادر به رعایت آن خواهید بود. 

2-صداقت را برای تمامی افراد تیم شرکت داشته باشید. درواقع یکی از مشکلات این است که مدیران نگاهی طبقاتی به کارمندان خود دارند. این امر در حالی است که در نگاه سیستمی، هیچ بخشی مهمتر از سایرین وجود نداشته و ضعف در حتی ساده ترین جزییات، در نهایت عملکرد کل سیستم را با مشکل مواجه می سازد. به صورت کلی هر زمان بتوانید صداقت کامل با حتی ساده ترین فرد تیم شرکت داشته باشید، می توانید اطمینان پیدا کنید که در این زمینه موفق خواهید بود. در این رابطه اگر تاکنون چنین رفتاری را نداشتید، ابدا جای نگرانی وجود ندارد. درواقع هر زمانی می توان شروعی جدید را داشت و بدون شک تغییر مثبت، مورد توجه کارمندان نیز قرار می گیرد. به همین خاطر اگر از شروع کسب و کار شما مدت کم و یا زیادی گذشته است، نباید تصور کنید که دیگر این توصیه ها کاربردی را نخواهد داشت. 

3-از صداقت کارمندان خود تشکر نمایید. درواقع این امر که واکنش بدی را به صداقت کارمندان خود نداشته باشید، باعث خواهد شد تا این روحیه در تیم تقویت شود. بدون شک صداقت میان شما و کارمندان که یک رابطه دو طرفه محسوب می شود، جو فوق العاده ای را در شرکت به همراه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم

5 مهارت اصلی شروع یک کسب و کار

مهارت سوم: فروتنی

فروتنی به این معنا است که شما ابدا دچار غرور نشوید. این امر طبیعی است که حتی مدیران که در بالاترین جایگاه شرکت قرار دارند هم از همه چیز باخبر نباشند. چنین روحیه ای کمک خواهد کرد تا از ایده ها و مشاوره های افراد تیم به خوبی استفاده کنید و با مشکلات به مراتب کمتری در کار خود مواجه شوید. همچنین فردی که فروتنی بالایی دارد، هیچ گاه خود را مهمتر از تیم شرکت تلقی نمی کند و همین امر نیز باعث می شود تا اهداف شخصی، ابدا اولویت اول محسوب نشود. در این رابطه بسیاری از مدیران تمایل دارند که به کارمندان خود بگویند چه کارهایی را انجام دهند. با این حال هدف از استخدام، پیدا کردن ربات هایی فرمانبر نیست. درواقع شما باید افرادی باهوش را استخدام نمایید که آنها اعلام کنند چه اقداماتی باید صورت گیرد. برای مثال اگر شما فردی را برای بخش بازاریابی به تیم اضافه کرده اید، دیگر نباید به وی تاکید کنید که چه اقداماتی باید انجام شوید. درواقع هدف از اضافه کردن یک تیم جدید این است که باری از دوش سیستم برداشته شود و امکان انجام بهتر و بیشتر کارها صورت گیرد. به صورت کلی افراد فروتن، به خوبی می دانند که هر فردی در زمینه کاری خود متخصص بوده و این امر از دخالت های بیجا جلوگیری می کند. 

تمرین های لازم در این بخش شامل موارد زیر است:

1-از تیم خود بخواهید که حتما نظرات و ایده های خود را مطرح کنند و در جاهایی که تصور می کنند شما آنها را زیر ذره بین قرار داده اید، حتما اعتراض داشته باشند. 

2-ارتباط خود را با سوال شروع کنید و نه اینکه راه حل بدهید. این امر باعث می شود که در ابتدا شنونده ایده ها باشید. در صورت نیاز می توانید پس از این مرحله، ایده خود را نیز مطرح نمایید. این موضوع باعث می شود تا نظر فرد متخصص در اولویت قرار گیرد و موجب دلخوری هم نشود. 

3-نقاط ضعف خود را بپذیرید و از یاد گرفتن از هر فردی واهمه نداشته باشید. فراموش نکنید که شما الگوی شرکت محسوب می شوید و اقدامات شما مورد تقلید قرار می گیرد. 

مهارت چهارم: همدلی

اگر تصور می کنید که مدیر صرفا فردی محسوب می شود که وظایف را مشخص می کند و تصمیمات نهایی را اتخاذ می کند، سخت در اشتباه هستید. در این زمینه خصوصا در ابتدای کار، نیاز است که شما در تمامی بخش ها کمک لازم را داشته باشید. در این رابطه لازم است که برای کارهای خود محدوده مشخصی را تعیین نکنید. همچنین همدلی تنها شامل اقدامات نبوده و درک تیم و تفاوت های افراد با یکدیگر نیز بسیار مهم است. درواقع هر فردی از خصوصیات و مشکلات خاص خود برخوردار است که درک شما بدون شک اقدامی بسیار ارزشمند خواهد بود، در غیر این صورت شما قادر به حفظ تیم خود برای مدت طولانی نخواهید بود. این موضوع نیز تنها زمانی امکان پذیر است که شما برای شناخت افراد تیم خود وقت کافی بگذارید و در تلاش برای ایجاد رابطه ای دوستانه باشید. 

مهارت پنجم: مسئولیت پذیری

با توجه به مشغله کاری بالای مدیران، این امر طبیعی است که برخی از موارد فراموش شود. با این حال شما باید میزان آن را به حداقل ممکن برسانید. در این رابطه انواع نرم افزارهای یادآور وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید. در این زمینه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسئولیت های خود را به صورت کامل قبول نمایید. درواقع یک مدیر واقعی، هیچ گاه در تلاش برای فرار از اشتباهات خود و مقصر دانستن سایرین نیست. همچنین برای یک مدیر بهانه آوردن، اشتباه بسیار بدی خواهد بود. این موضوع ابدا به رفع مسئله کمک نخواهد کرد. 

تمرین های لازم در این بخش شامل موارد زیر است:

1-سعی کنید تا کنترل احساسات منفی را یاد بگیرید. این نکته را فراموش نکنید که در هنگام ناراحتی، طبیعی است که تصمیمات و واکنش های منطقی و درستی هم نداشته باشید. 

2-عذرخواهی را تمرین نمایید. درواقع اگر برای اتفاقات کوچک به راحتی عذرخواهی کنید و تلاش خود را برای جبران نشان دهید، بدون شک در زمینه اتفاقات مهم نیز این اقدام را تکرار خواهید کرد. درواقع لازم است تا ترس خود در این زمینه را نابود نمایید. 

مطلب مرتبط: الزامات شروع یک کسب و کار

3-مسئولیت های خود را شناسایی نمایید و آنها را در اولویت اصلی کارهای روزانه خود قرار دهید.

در آخر فراموش نکنید که این پنج مهارت، تنها موارد اصلی برای شروع یک کسب و کار محسوب می شوند. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که با تقویت آنها، در بالاترین سطح مدیریت قرار گرفته اید و دیگر نیازی به رشد وجود ندارد. 

منبع : groovehq
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x3HgcJCa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه