شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ایده ها ارزش گسترش دارند، شعار یکی از جذاب ترین برنامه های جهان محسوب می شود که در آن افراد مختلف در حوزه های گوناگون صحبت های بسیار جالبی را انجام می دهند. با این حال برخی اقدامات دیگر نظیر اضافه شدن پادکست نیز اخیرا به آن اضافه شده است. با توجه به این امر که تعداد ویدئو های این برنامه بسیار زیاد است بدون شک این امر که در ابتدا بهترین ها را مورد توجه قرار دهید، اقدام هوشمندانه تری خواهد بود. در همین راستا به بررسی پنج سخنرانی منتخب سال خواهیم پرداخت.

1- 3 ترفند روان شناختی برای پس انداز

سخنران: وندی د لاروزا

بهترین سخنرانی های برنامه تد

بدون شک هر فردی در جهان تمایل دارد تا پس انداز خوبی را داشته باشد، با این حال تنها تعداد محدودی از افراد موفق می شوند تا در این رابطه اقدامات موثری را انجام دهند. به همین خاطر نیز خانوم لاروزا در سخنرانی خود به این مشکل قدیمی پرداخته و با نگاهی روان شناسانه به دلیل این امر پرداخته است که افراد علی رغم آگاهی از اهمیت پس انداز کردن، بسیار کم در این رابطه اقدام می کنند. درواقع همه ما می دانیم که چه هدفی داریم، با این حال هر فردی روش خود را برای آن دارد، با این حال برای انجام هر کاری، همواره یک بهترین روش وجود دارد. در ابتدای بحث لازم است تا توجه داشته باشید که این موضوع یک مهارت محسوب شده و ابدا نباید تصور کنید که برخی از افراد از قدرت های خاص ذاتی برخوردار هستند.

در این رابطه نخستین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که باید خود را نسبت به آینده متعهد سازید. این امر درست به مانند افرادی است که به مسائل محیط زیستی توجه ویژه ای را نشان داده و همین آگاهی و ایجاد هدف، باعث می شود تا در حفظ آن کوشا باشند، با این حال همواره مشاهده می شود که افراد مختلف، تصور می کنند که زمانی دیگر برای این موضوع وجود خواهد داشت. به همین خاطر شروع پس انداز را به ماه و یا سال دیگر موکول می کنند. روان شناس ها از این اقدام به عنوان تله زمانی یاد می کنند که بدون شک باعث خواهد شد تا سال آینده نیز همین اقدام را انجام دهید. به همین خاطر از همین امروز درآمد خود را یادداشت کرده و هزینه ها را نیز تعیین کنید. حال لازم است تا موارد اصلی را یادداشت کرده و در صورت امکان به دنبال تنوع بخشی به منابع درآمدی خود باشید. در نهایت پس از انجام این اقدام، شما آماده شروع کار خواهید بود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است تا هزینه موردنظر خود را به صورت روزانه کنار بگذارید. این امر باعث خواهد شد تا ابدا هزینه تعیین شده، بزرگ به نظر نرسیده و این اقدام، به عادت روزانه شما تبدیل شود.

مطلب مرتبط: چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟

نکته دیگری که می تواند به شما کمک کند این است که زمان بندی های مشخصی را داشته باشید، برای مثال برخی از افراد تعیین می کنند که تا پایان عمر خود مبلغی را کنار بگذارند، با این حال هنگامی که زمان مشخص نباشد، بنا بر یک تحقیقی که خانوم لاروزا انجام داده است، میزان تعهد و توجه بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر زمان و مبلغ را مشخص کنید. برای مثال تعیین کنید که تا شش ماه آینده می-خواهید چه مقدار پول را در حساب خود داشته باشید. بدون شک با انجام این کار، شاهد انقلابی در زمینه میزان پس انداز خود خواهید بود. درواقع در زمینه پس انداز، ایجاد تعهد بسیار مهم و ضروری است. در آخر نیز باید توجه کنید که دشمن اصلی پس انداز، خریدهای کوچک کنترل نشده محسوب می شود. این هزینه ها به علت ظاهر کم خود، هیچ گاه مورد توجه قرار نمی گیرند، با این حال اگر آنها را کنترل نکنید در پایان ماه ممکن است رقمی را برای آنها پرداخت کرده باشید که فراتر از حد تصور خواهد بود. در این رابطه ذکر چند نمونه رایج ضروری است.

برای مثال بیرون غذا خوردن یکی از اشتباهات بزرگ در زندگی امروز محسوب می شود. درواقع تحت این شرایط شما با دو چالش مواجه هستید، نخست آنکه به دنبال ارزان قیمت ترین غذای موجود باشید که این امر بدون شک سلامتی شما را با تهدیدی جدی مواجه خواهد ساخت و دیگری آنکه کیفیت غذا را مورد توجه قرار دهید که بدون شک هزینه بالایی را در پی خواهد داشت. به همین خاطر نیز ضروری است تا عادت بیرون غذا خوردن را کنار گذاشته و توجه داشته باشید که عادت کردن به این اقدام، بدون شک پس انداز و یا سلامت شما را نابود خواهد کرد. در رابطه با سلامتی متاسفانه افراد تا زمانی که آن را از دست ندهند، ابدا متوجه ارزش آن نخواهند شد. بدون شک با توجه به هزینه های درمانی بسیار بالا، این موضوع می تواند به چالشی جدی در زندگی شما تبدیل شود.

همچنین توجه داشته باشید که تمامی این اطلاعات تا زمانی که تغییری را در روند عادی زندگی خود انجام ندهید، فایده لازم را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر نیز ضروری است تا پول در دسترس خود را محدود کنید. این امر کمک خواهد کرد تا به دنبال راهکارهای خلاقانه تر و کم هزینه تری باشید که این امر خود به بهترین شکل روند و عادت های رایج زندگی شما را تغییر خواهد داد. در آخر نیز شایسته است تا صحبت های خود را با جمله ای از آقای وارن بافت به پایان برسانیم. به عقیده او یک سبک زندگی ساده و شخصی، نه تنها آرامش فوق العاده را برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه زمینه را برای پس انداز بیشتر و در نهایت بهبود همیشگی اوضاع زندگی، فراهم خواهد کرد.

2-چرا دورکاری برای هر کسب وکاری مفید است

سخنران: مت مالن وگ

بهترین سخنرانی های برنامه تد

اگر بخواهیم بزرگترین مشکل کار کردن در محیط شرکت را نام ببریم، بدون شک عدم امکان کنترل همه چیز گزینه ای شایسته خواهد بود. جالب است بدانید که سخنران این قسمت از برنامه تد، خود مدیرعامل یک شرکت با بیش از 800 کارمند است که همه آنها به صورت دورکاری با این شرکت فعالیت دارند. نکته جالب دیگر آن است که کارمندان آن از سرتاسر جهان هستند. این امر به معنای آن خواهد بود که بدون عملا هیچ هزینه ای این شرکت موفق شده است تا محدوده عملکرد جهانی را داشته باشد. درواقع در رابطه با کار یکسری تصورات وجود دارد که بسیاری از آنها عملا دلیل خاصی را نداشته و لازم است تا کنار گذاشته شوند.

برای مثال بیایید تا به برنامه روزانه یک کارمند نگاهی بیندازیم. آنها مجبور به بیدار شدن در ساعت خاصی هستند و باید مسیری را برای رسیدن به محل کار خود صرف کنند. در هر شرکتی عملا در یک ساعت اول، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. افراد به نوعی مشغول آماده‎سازی خود هستند. این امر یعنی در بهترین حالت شما تا الان حدود سه ساعت از وقت را بیهوده تلف کرده اید. این امر در رابطه با بازگشت افراد نیز صادق است. همچنین وجود ساعت مشخصی برای صرف ناهار و استراحت، بدون شک افراد را در چارچوبی قرار خواهد داد که بدون شک با توجه به تفاوت های تمامی افراد این موضوع نمی تواند اقدامی هوشمندانه محسوب شود، با این حال افراد در خانه خود نه‎تنها امکان ایجاد تعادل بهتری را میان کار و زندگی شخصی خود خواهند داشت، بلکه هر فرد با توجه به شرایط خاصی که دارد، می تواند بهترین برنامه‎ریزی را داشته باشد.

مطلب مرتبط: هنر سخنرانی برای عموم

برای مثال ممکن است برخی از افراد تمایل به شب زنده‎داری داشته باشند و زمان غذا خوردن آنها دیرتر و یا زودتر از وقت معمول باشد. تحت این شرایط کنترل همه چیز برعهده آنها خواهد بود. همچنین به دلیل عدم نیاز به مراجعه به محل کار، عملا از بسیاری از هزینه ها نظیر حمل و نقل دور نگه داشته خواهند شد که این امر به معنای صرفه‎جویی بیشتر خواهد بود. تحت این شرایط نیز افزایش حقوق کاملا کاهش پیدا کرده و شما می توانید توافق مالی به مراتب مقرون به صرفه تری را نیز داشته باشید. به همین خاطر این موضوع از نظر بودجه شرکت نیز بسیار مهم خواهد بود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در گذشته به علت نبود امکانات، انجام این شیوه از کار عملا غیرممکن به نظر می رسید. با این حال امروزه با توجه به پیشرفته شدن همه چیز، تحولی را نیز باید در زمینه رفتارهای متفاوت خود داشته باشیم که بدون شک شیوه کار کردن از مهم ترین آنها محسوب می شود. با این حال ممکن است هنوز هم نسبت به نحوه شروع کار به این شیوه تردیدهایی داشته باشید. به همین خاطر در ادامه به بررسی اقداماتی که باید انجام دهید خواهیم پرداخت. نخست آنکه باید همه چیز را مشخص کنید. درواقع دور بودن افراد امکان ارتباط سریع را از بین خواهد برد. برای مثال ممکن است کارمندی در یک نقطه دیگر از جهان باشد که اختلاف ساعت با محل زندگی شما بسیار بوده و ممکن است سوال آنها در ساعت اولیه صبح در هنگام نصفه شب به دست شما برسد که بدون شک چیزی شبیه به یک کابوس خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا از همان ابتدا همه چیز را مشخص کنید. این امر شامل وظایف دقیق افراد، تعیین زمان ارتباط برقرار کردن با توجه به اختلاف زمانی و... است. همچنین لازم است تا چند مرحله کار گروهی را داشته باشید.

برای مثال می توانید یک کانال کلی برای تمامی کارمندان ایجاد کرده و در آن اطلاع‎رسانی ها را انجام دهید. با این حال توجه داشته باشید که متن پیام شما به تمامی زبان های کارمندان باشد. با این حال اگر این اقدام را سخت تلقی می کنید، می توانید یک زبان واحد نظیر انگلیسی را به یکی از معیارهای استخدامی خود درآورید.

همچنین توجه داشته باشید که دورکاری به معنای عدم امکان کار گروهی نبوده و شما می-توانید گروه هایی را برای افراد هم‎تیمی ایجاد کرده و آنها را به ارتباط از طریق اقداماتی نظیر تماس تصویری سوق دهید. همچنین شما امکان برگزاری جلسه را نیز خواهید داشت. در این رابطه وبینارها گزینه ایده‎آلی محسوب می شوند. به همین خاطر تنها کافی است که شما بخواهید تغییری را در این رابطه ایجاد کنید. بدون شک بسترهای انجام آن کاملا مهیا است.

3-چگونه استخدام بهتری داشته باشیم

سخنران: پریانکا جین

بهترین سخنرانی های برنامه تد

آمارها در رابطه با افرادی که به استخدام شرکت ها درمی آیند بسیار نگران کننده است. این موضوع در رابطه با استخدام های آنلاین چیزی شبیه به یک فاجعه است، با این حال چرا این شرایط به وجود آمده است؟ بدون شک مقصر اصلی را باید یک تکه کاغذ به نام رزومه بدانیم. درواقع در شیوه استخدامی رایج، افراد به گذشته و اقدامات انجام شده توجه دارند، با این حال آیا گذشته یک فرد، معیار درستی برای سنجش توانایی های او در آینده خواهد بود.

مطلب مرتبط: سخنرانی بدون استرس با 15 راهکار طلایی

در این رابطه فراموش نکنید که روان شناس ها بر این باورند که افراد طی حتی یک سال می توانند تغییرات بنیادی را داشته باشند. با نگاهی به افراد اطراف خود نیز متوجه این موضوع خواهید شد که بسیاری از افراد به فردی کاملا متفاوت به نسبت چند سال گذشته خود تبدیل شده اند. به همین خاطر نیز نیاز به یک تحول در این زمینه احساس می شود. در این رابطه ایجاد یکسری تست های آنلاین، انتخابی مناسب می تواند باشد. برای مثال از افراد تنها بخواهیم که رزومه خود را به ایمیل شرکت ارسال کرده و سریعا در تست های شما شرکت کنند. نتایج آنها دقیقا تعیین خواهد کرد که فرد متقاضی تا چه اندازه شایستگی حضور در شرکت شما را خواهد داشت. این امر در حالی است که حتی در مصاحبه مستقیم، شما عملا سوالاتی بیش از حد کلیشه ای را عنوان خواهید کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که افراد دروغی نگویند، با این حال در تست به علت آنکه سوالات به صورت غیرمستقیم مطرح شده و افراد دقیقا نمی دانند که هدف شما از آنها چه است دلیلی برای دروغ گفتن را احساس نخواهند کرد.

همچنین توجه داشته باشید که سوالات رایج در هنگام استخدام به حدی تکراری شده است که افراد معمولا از مدتی قبل خود را برای آن آماده می کنند. این امر در حالی است که تست هایی با محدودیت شدید زمانی، هیچ راهی را به جز پاسخ صادقانه باقی نخواهد گذاشت، با این حال بهتر است تا برخی سوالات را در تست های دیگر نیز تکرار کنید، با این اقدام در صورتی که تفاوتی در پاسخ افراد وجود داشته باشد، متوجه این امر خواهید شد که فرد متقاضی عملا بدون خواندن سوالات اقدام به پاسخگویی کرده است که این امر خود دلیلی کافی برای کنار گذاشتن آنها خواهد بود. در نهایت شما حتی این تحلیل ها را نیز می توانید به خود رایانه محول سازید.

برای مثال افراد پس از کسب تاییدیه از وجود پارامترهای موردنظر در بخش رزومه، اجازه ورود به بخش تست ها به آنها داده خواهد شد که برای تحلیل تنها به یک دقیقه زمان نیاز خواهد بود. این امر به معنای امکان ایجاد فرصت برای تمامی افراد است که بدون شک نتیجه آن به مراتب بهتر خواهد بود. تحت این شرایط دیگر نیازی به اختصاص زمان و انتصاب فردی برای حضور در روز استخدام، نخواهد بود. در نهایت این اقدام بسیاری از ظلم ها را از بین خواهد برد. علت این امر به این خاطر است که برای رایانه عملا تفاوتی ندارد که فرد متقاضی با یکی از کارمندان شرکت آشنا بوده و یا رنگین پوست محسوب می شود. بدون شک این اتفاق جهانی بهتر را رقم خواهد زد.

4- هشت مرحله تا ساخت شرکتی که افراد از کار در آن لذت خواهند برند

سخنران: پتی مک کورد

بهترین سخنرانی های برنامه تد

درگیر شدن با اصطلاح پیچیده، کار را همواره با سختی خاصی مواجه خواهد ساخت. این امر در حالی است که هیچ افتخاری در این رابطه وجود نداشته و لازم است تا همه چیز را تا حد امکان ساده نگه دارید. نکته جالبی که در رابطه با بهترین الگوهای مدیریت منابع انسانی در شرکت وجود دارد این است که در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که به چه دلیل آنها در این دسته قرار گرفته اند. درواقع تا به امروزه هیچ معیاری برای سنجش روش ها وجود نداشته است و نتیجه بخش بودن اقدامات در یک شرکت، عملا به معنای آن نخواهد بود که این موضوع برای شما نیز با همان نتایج همراه خواهد شد. درواقع کپی برداری بزرگترین اشتباهی است که هر مدیری می تواند در طول زندگی خود مرتکب آن شود، با این حال رعایت یکسری اصول کمک خواهد کرد تا افراد از کار در شرکت شما لذت کافی را ببرند که در ادامه به معرفی هشت مرحله اصلی در این رابطه خواهیم پرداخت.

1-با کارمندان به مانند بچه ها رفتار نکنید. این امر که افراد را بیش از حد درگیر قوانین کنید، درست اقدامی است که والدین برای بچه ها انجام می دهند. این امر در حالی است که ابدا کارمندان شما بچه نبوده و به خوبی می توانند اوضاع را تحلیل کنند. به همین خاطر نیز لازم است تا نگاهی به قوانین شرکت خود انداخته و آنها را حداقل به نصف کاهش دهید. این امر باعث خواهد شد تا افراد از فشارهای بی مورد رهایی یافته و آرامش بیشتری را احساس کنند.

2-کنترل همه چیز را کنار بگذارید. هیچ دلیلی وجود ندارد که مدیر شرکت همه چیز را در کنترل خود داشته باشد. فراموش نکنید که در شرکت همه وظایف مشخص بوده و لازم است تا اعتماد لازم وجود داشته باشد. در غیر این صورت یک شانس بزرگ برای کسب رضایت کارمندان را از دست خواهید داد. فراموش نکنید به هر میزان که کارمندان رضایت بالاتری را داشته باشند، راندمان کاری آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 8 اقدام ساده

3-به کار افراد معنا ببخشید. اگر افراد دلیل انجام فعالیت های خود را ندانند، بدون شک تعهد و تمایل لازم را برای آن نخواهند داشت. به همین خاطر الزامی است تا چند دلیل برای فعالیت آنها اعلام کرده و با راهکارهای خلاقانه خود، به کار آنها معنای بیشتری را ببخشید. ایجاد هدف خود ضامن نهایت تلاش از سوی افراد خواهد بود. همچنین فراموش نکنید که هیچ فردی تمایل ندارد که کاری را برای زمانی مانند 60 سال ادامه دهد. به همین خاطر همواره چالش های جدید را برای آنها داشته باشید. تحت این شرایط حتی اگر افراد شرکت شما را ترک کنند، همواره بهترین جملات را در رابطه با آن بیان خواهند کرد که این امر به معنای وجود یک سفیر تبلیغاتی فوق العاده خواهد بود.

4-به تفاوت ها توجه داشته باشید. درواقع همه افراد باید اطلاعات را به درستی دریافت کنند. این امر در حالی است که یک موضوع برای کارمندان عالی رتبه ممکن است به راحتی قابل هضم باشد. برای کارمندی دیگر ابدا هیچ گونه معنایی را پیدا نکند. به همین خاطر نیز ضروری است تا با هر کارمند، به زبان خاص خود صحبت کنید. بدون شک این اقدام بدون تلاش برای افزایش ارتباط، میسر نخواهد شد.

5-تمرین داشته باشید. قبل از انجام هر کاری آن را تمرین کنید. این موضوع خصوصا در رابطه با اقداماتی که نیاز به کار تیمی دارد، اهمیت بالاتری را خواهد داشت. این اقدام شما درست به مانند یک تیم ورزشی خواهد بود که مربی چندین روز قبل از شروع مسابقه شرایط و اقدامات را با تیم خود تمرین می کند تا در نهایت بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. بدون شک در شرکت نیز شما به انجام چنین اقدامی نیاز خواهید داشت.

6-بهترین الگوی شرکت باشید. این امر یک واقعیت غیرقابل انکار است که کارمندان بیشترین توجه را به شما دارند. درواقع یک خواسته از سمت شما تنها زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت که خودتان نیز به آن متعهد باشید. برای مثال اگر خواهان حضور به موقع افراد در شرکت هستید، خودتان باید نخستین فردی باشید که در شرکت حضور پیدا می کند. درواقع تنها زمانی می توانید ارزش ها را حفظ کنید که به آن عمل کرده باشید.

7-گلایه ها را کنار بگذارید. برای مثال بسیاری از افراد نگاهی منفی را نسبت به استارت آپ ها دارند و ایده های آنها را احمقانه تلقی می کنند. این امر در حالی است که در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که اصلا نظر شما اهمیتی را خواهد داشت؟ درواقع افراد در زندگی امروز زمان زیادی را صرف گلایه می کنند، با این حال این موضوع تنها زمان را نابود خواهد ساخت. همچنین در شرکت نیز باید انتقاد مداوم را کنار گذاشته و به تفاوت افراد با خودتان احترام بگذارید.

8-تغییر را همه چیز بدانید. درواقع شما باید به این موضوع توجه ویژه ای را داشته باشید که جهان با سرعتی مثال زدنی در حال تغییر است. تحت این شرایط تنها زمانی می توانید موفقیت خود را تضمین کنید که با روند آن خود را هماهنگ سازید. به همین خاطر اگر به تغییرات توجه نداشته و حتی این موارد در آینده را پیش بینی نکنید، بدون شک محکوم به نابودی خواهید بود. همچنین هیچ فردی تمایل ندارد در شرکتی حضور داشته باشد که به نوعی با تکنولوژی های جدید بیگانه محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: بهبود مهارت سخنرانی به صورت رایگان

5-چگونه با افراد مخالف به نتیجه برسیم

سخنران: ایو پرلمن

بهترین سخنرانی های برنامه تد

ظهور اینترنت باعث شده است تا مرزها از بین رفته و افراد از سرتاسر جهان قادر به بیان نظرات خود باشند. بدون شک همه افراد جهان را از زاویه دید ما مشاهده نکرده و نظرات مختلفی دارند. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چگونه می توان با آنها به نتیجه رسید. برای این موضوع هیچ چیز به اندازه اعتقاد به دموکراسی واقعی چاره ساز نخواهد بود. درواقع فراموش نکنید در جهانی که شما برای حرف دیگران ارزشی قائل نشوید، بدون شک سایرین نیز مشابه همین رفتار را خواهند داشت. همچنین نحوه ارتبط با افراد نیز می تواند معجزه آسا باشد. درواقع در موارد متعددی مشاهده شده است که یک رفتار شایسته، حتی مخالف ها را نیز به طرفداران شما تبدیل کرده است. این موضوع دقیقا رفتاری است که سیاستمدارها در انجام آن خبره محسوب می شوند.

منبع : entrepreneur
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/prIPBfAd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه