جمعه, ۳۰ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Fri, 22 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی برترین استراتژی های بازاریابی محلی

بازاریابی محلی، از استراتژی تا عمل

6 ماه پیش ( 1400/1/28 )

راهکارهای بسیار زیادی برای بازاریابی بین المللی وجود دارد. بسیاری از برندها نسبت به استفاده از چنین راهکارهایی تمایل بالایی نشان می دهند. نکته مهم در این میان توجه به وضعیت کسب و کار و موقعیتش در بازار در راستای انتخاب استراتژی های بازاریابی مناسب است. امروزه شمار بالایی از کسب و کارها در زمینه بازاریابی محلی فعالیت دارند. این امر فقط شامل کسب و کارهای کوچک نیست، بلکه برندهای بزرگ نیز در ورود به بازارهای محلی نیاز به استفاده از چنین استراتژی هایی دارند. متاسفانه علی رغم اهمیت بازاریابی محلی در زمینه طراحی استراتژی و همچنین استفاده از آن تمایلی از سوی کسب و کارها مشاهده نمی شود. این امر یکی از دلایل ناکامی مداوم برخی از برندها در زمینه بازاریابی محلی است. 

بازاریابی محلی به معنای تلاش برای جلب نظر مشتریان در یک بازار مشخص و برای تعامل با برند و به طور ویژه خرید محصولات است. این امر تنوع بسیار زیادی از سوی کسب و کارها پیدا می کند. کسب و کارها برای ورود به بازارهای محلی نیاز به استفاده از توصیه های بسیار متنوعی دارند. خوشبختانه راهکارهای بسیار زیادی برای بازاریابی محلی در دسترس است. مهمترین نکته ارزیابی آن ها و انتخاب بهترین شان به منظور هماهنگی با سطح نیاز هر کسب و کار است. اگر این امر مدنظر برندها قرار داشته باشد، امکان بازاریابی محلی همراه با موفقیت فراهم خواهد شد. در ادامه برخی از استراتژی های کاربردی در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

بازاریابی محلی

طراحی لیست رایگان در گوگل

براساس گزارش موسسه Bright Local، 90 درصد از مشتریان پیش از خرید اقدام به جست وجو درباره محصولات و برندهای مدنظرشان به صورت آنلاین می کنند. نکته جالب اینکه در فرآیند جست وجو گاهی اوقات مشتریان با برندهای تازه ای نیز آشنا می شوند و این امر به معنای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده بازاریابی در فضای آنلاین است. شاید در نگاه نخست حضور در فضای آنلاین برای تمام برندها نکته روشنی باشد، اما برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هنوز نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی اطمینان ندارند. این امر ناشی از تمایل برای بازاریابی به شیوه های سنتی است. 

اگر کسب و کار شما هنوز نسبت به بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت آنلاین اقدام نکرده است، باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به ایجاد تغییر در الگوی بازاریابی تان اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست وجوی دنیا اهمیت بسیار زیادی برای برندها و مشتریان دارد. اگر یک برند به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش باشد، ابتدا به سراغ ثبت رسمی برندش در گوگل می روند. امروزه گوگل با ایجاد سرویس بیزینس به کمک کسب و کارها آمده است. این امر موجب تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت جذاب و تعاملی می شود. اگر کاربران به هنگام جست وجو برای کسب اطلاع از برندها با اطلاعات دقیق شان از سوی گوگل مواجه شوند، انگیزه بسیار بیشتری برای تعامل پیدا خواهند کرد. این امر یکی از مهمترین نکات برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیش می کشد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی محلی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

نکته جالب در مورد ایجاد اکانت رسمی در گوگل امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی است. این امر برای بسیاری از برندها دارای اهمیتی حیاتی است بنابراین مشاهده ثبت نام گسترده کسب و کارها در سرویس گوگل بیزینس امری غیرعادی محسوب نمی شود. 

ارزیابی وضعیت بازاریابی برند با آمارهای گوگل

ارزیابی وضعیت بازاریابی برند امر عجیبی نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به ارزیابی مداوم وضعیت کسب و کارشان می کنند. این امر موجب یافتن نقاط قوت و ضعف کسب و کار می شود بنابراین کسب و کارها باید از اطلاعات و آمارهای دقیق برای ارزیابی وضعیت برندشان استفاده نمایند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.

امروزه گوگل در زمینه ارائه آمارهای دقیق و معتبر درباره وضعیت آنلاین کسب و کارها اعتبار بسیار زیادی کسب کرده است. نکته جالب اینکه بخش قابل ملاحظه ای از اطلاعات موردنظر به طور رایگان در دسترس برندها قرار می گیرد. بنابراین برندها فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنند. 

استفاده از سرویس Google Alert یکی دیگر از نکات جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این سرویس امکان تنظیم برای اطلاع رسانی درباره تازه ترین اخبار و ارزیابی ها از کسب و کارها را دارد. تیم های بازاریابی با استفاده از این ابزار در کمترین زمان ممکن نسبت به تحولات و اخبار مربوط به کسب و کارشان مطلع خواهند شد. بدون تردید استفاده از این شیوه به صورت سنتی امکان پذیر نیست بنابراین کسب و کارها باید از این سرویس گوگل برای ساده سازی فرآیند ارزیابی وضعیت برند نهایت استفاده را ببرند. 

تایید اکانت رسمی برند در یلپ

گوگل تنها سرویس مهم برای ثبت اطلاعات مربوط به کسب و کارمان نیست. امروزه پلتفرم های تخصصی دیگری برای کسب و کارها نیز وجود دارد. یلپ یکی از شبکه های اجتماعی مطرح برای ارزیابی وضعیت محصولات برندها از سوی کاربران مختلف است. بسیاری از کاربران برای اطلاع از وضعیت بازاریابی برندشان تمایل به ثبت برند در این پلتفرم دارند. مهمترین مسئله برای ثبت رسمی برندشان در این سامانه توجه به درج دقیق اطلاعات مربوط به برند و محصولات مان است. در غیر این صورت بازخوردهای مناسبی از سوی کاربران دریافت نخواهیم کرد. 

اگر محصولات برندمان در یلپ به طور رسمی درج شده است، باید نسبت به آپدیت توضیحات شان توجه نشان دهیم. گاهی اوقات برندها نسخه های تازه تری از محصولات را روانه بازار می کنند، با این حال در عمل هیچ تغییری در وضعیت توضیحات شان در یلپ یا گوگل ایجاد نمی نمایند. این امر موجب آگاهی غلط مشتریان نسبت به محصولات برند می شود بنابراین کسب و کارها باید نسبت به آپدیت وضعیت برندشان به طور مداوم اقدام نمایند. 

حضور در شبکه های اجتماعی

کسب و کارها باید برنامه مشخصی برای حضور در شبکه های اجتماعی داشته باشند. این امر برای کسب و کارهای کوچک به اندازه کسب و کارهای بزرگ دارای اهمیت است. برندهای بزرگ به طور معمول دارای شهرت بسیار بیشتری در بازار هستند، بنابراین حضورشان در شبکه های اجتماعی مورد توجه دامنه وسیعی از کاربران قرار می گیرد. کسب و کارهای کوچک و نوپا در این میان باید تلاش زیادی به منظور رقابت با برندهای بزرگ نمایند. در غیر این صورت شانسی برای جلب توجه مخاطب هدف نخواهند داشت. 

وقتی صحبت از حضور در شبکه های اجتماعی می شود، تلاش برای انتخاب بهترین گزینه ها اساسی خواهد بود. بدون تردید توجه به اهداف برند در زمینه بازاریابی نقش مهمی در انتخاب پلتفرم مناسب دارد. برخی از برندها فقط به دنبال حضور در پلتفرم های مشهور بدون توجه به وضعیت مخاطب هدف شان در بازارهای محلی هستند. اگر یک کسب و کار در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی نیروی کار ماهر در یک بازار محلی به منظور استخدام شان است، باید برنامه بازاریابی متفاوتی نسبت به شرایط عادی داشته باشیم. استخدام نیروی کار تازه نیازمند حضور در پلتفرم هایی نظیر لینکدین است. این امر به دلیل ماهیت کسب و کار محور چنین شبکه اجتماعی است.

اغلب کسب و کارهای کوچک به هنگام تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سراغ شبکه های اجتماعی بزرگ می روند. بدون تردید حضور دامنه وسیعی از کاربران در اینستاگرام یا توییتر نشانه خوبی برای برندهاست، اما همیشه برای بازاریابی محلی گزینه مناسبی نخواهد بود بنابراین برندها در وهله نخست باید نسبت به تعیین اهداف بازاریابی شان در شبکه های اجتماعی اقدام نمایند. گام بعدی مربوط به انتخاب پلتفرم مناسب خواهد بود. متاسفانه اغلب برندها مرحله نخست در این فرآیند را فراموش می کنند. 

حضور مداوم در شبکه های اجتماعی یکی دیگر از نکات مهم برای برندها در بازاریابی محلی است. برخی از کسب و کارها پس از مدت زمانی اندک دیگر توجهی به حضور در شبکه های اجتماعی نشان نمی دهند. این امر تاثیر منفی بر روی ذهنیت مشتریان از کسب و کار موردنظر خواهد داشت. راهکار مناسب در این میان تلاش برای استفاده از یک پلتفرم کمکی در زمینه بازاریابی خواهد بود. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی در دسترس بازاریاب ها برای مدیریت شبکه های اجتماعی است. پلتفرم هایی نظیر Hootsuite، هاب اسپات و اسپروت بهترین گزینه ها در این میان هستند. انتخاب از میان آن ها به طور کامل به سطح نیاز و سلیقه هر تیم بازاریابی بستگی خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی بین المللی در برابر بازاریابی محلی

همکاری با اینفلوئنسرهای محلی

بازاریابی در سطح محلی نیازمند همکاری با افراد مطرح در این سطح است. اشتباه برخی از برندها در این رابطه تلاش برای بازاریابی محلی با استفاده از اینفلوئنسرها یا سلبریتی های بین المللی است. این امر علاوه بر هزینه بالا برای برندها همراه با نتیجه بخشی بسیار اندکی است بنابراین در یک نگاه کلی راهکار مناسبی برای برندها محسوب نمی شود. بدون تردید همکاری با اینفلوئنسرها به دلیل شهرت و اعتبارشان نزد مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به همکاری با چنین افرادی پیدا می کنند. مهمترین مسئله در این میان توجه به مهارت افراد موردنظر در حوزه فعالیت برند و همچنین تلاش برای همکاری بلندمدت با اینفلوئنسرهای موردنظر است. 

اگر یک برند در طول مدت زمانی کوتاه نسبت به تغییر همکاری با اینفلوئنسرهای متفاوت اقدام نماید، در نهایت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور کلی از دست خواهد داد. دلیل این امر نیاز به نمایش همکاری با یک اینفلوئنسر در طول زمان است. اگر این امر رعایت نشود، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور کلی از بین خواهد رفت. درست به همین خاطر برندهای بزرگ و حرفه ای در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها پیش از انتخاب نهایی بارها ارزیابی تجدیدنظر اساسی را مدنظر قرار می دهند. 

راه اندازی وبلاگ برند

بازاریابی محتوایی با توجه به حوزه سئو یکی از دغدغه های مهم تیم های بازاریابی در طول یک دهه اخیر است. بسیاری از برندها نسبت به تولید محتوای تخصصی برای مخاطب هدف و همچنین رعایت نکات مربوط به سئو چالش دارند. این امر به دلیل تلاش برای بازاریابی تخصصی در سایت رسمی یا اکانت برند در شبکه های اجتماعی است. این امر تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. سایت رسمی و اکانت برندها در شبکه های اجتماعی باید در راستای جلب نظر مخاطب عمومی ساماندهی شود بنابراین فضای کافی برای بازاریابی تخصصی و بیان مطالب مفصل درباره محصولات برند باقی نخواهد ماند. اغلب برندها برای تعامل با مشتریان علاقه مندان شان به سراغ وبلاگ رسمی می روند.

وبلاگ رسمی برندها فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف علاقه مند است. این وبلاگ ها اغلب اوقات از سوی برندها برای تعامل با مشتریان وفادار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم برای کسب و کارهای کوچک و محلی امکان هدایت کاربران از وبلاگ رسمی به سایت برند است. این امر نقش مهمی در افزایش ترافیک سایت برندها و بهبود وضعیت سئوی شان دارد بنابراین باید به این گزینه به مثابه راهکاری برای بهبود وضعیت سئو برند نیز توجه نشان دهیم. 

ایجاد فهرست ایمیل برای برند

بازاریابی ایمیلی هنوز هم تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. بسیاری از برندها به دلیل قدیمی شدن این الگو دیگر توجهی بدان نشان نمی دهند. مهمترین مسئله توجه به کارایی راهکارهای بازاریابی به جای قدمت شان است. اگر این امر مدنظر برندها قرار داشته باشد، فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از بازاریابی ایمیلی دیگر یک الگوی تاریخ مصرف گذشته نخواهد بود. 

بازاریابی ایمیلی نیازمند دسترسی به آدرس ایمیل کاربران است. بازاریاب ها برای تحقق این امر دو راهکار عمده پیش روی دارند. راهکار نخست خرید فهرست های ایمیل است. این راهکار سهولت بسیار زیادی دارد، اما هیچ اعتمادی به صحت آدرس های موردنظر است. گاهی اوقات برندها با استفاده از این شیوه در عمل برای کاربران مزاحمت ایجاد می کنند. کسب و کارها در هر حال باید فقط بر روی مخاطب هدف علاقه مند به کسب و کارشان سرمایه گذاری نمایند. این امر ما را به سوی راهکار دوم راهنمایی می کند. راهکار دوم شامل درخواست از کاربران برای عضویت در خبرنامه برند است. این امر به طور معمول با درج آدرس ایمیل کاربران صورت می گیرد بنابراین صحت و اعتبار ایمیل های گردآوری شده با این راهکار بسیار بیشتر از نمونه های دیگر خواهد بود. 

دعوت از کاربران برای عضویت در خبرنامه برند باید در تمام اکانت های رسمی، سایت، وبلاگ و همچنین تبلیغات محیطی به خوبی صورت گیرد. این امر موجب بهبود وضعیت بازاریابی ایمیلی برند می شود. همچنین در صورت فروش محصولات اقدام برای درخواست از مشتریان به منظور ثبت شماره تلفن و ایمیل شان ضروری خواهد بود. این امر دسترسی به مشتریان را بسیار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی محلی

تمرکز بر روی خدمات مشتریان

یکی از راهکارهای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای محلی نسبت به برندهای بزرگ مربوط به خدمات مشتریان است. اغلب برندهای بزرگ برای ارائه خدمات مشتریان در بازارهای محلی دردسرهای زیادی دارند بنابراین یک برند کوچک و محلی با سرمایه گذاری مناسب در این حوزه امکان جلب نظر مشتریان را خواهد داشت. 

شخصی سازی خدمات مشتریان برای برندها اغلب اوقات نکته بسیار مهمی محسوب می شود. همانطور که پیش از این بیان شد، کسب و کارهای کوچک در زمینه ارائه خدمات مشتریان در بازارهای محلی دارای برتری قابل ملاحظه ای هستند بنابراین با شخصی سازی خدمات مشتریان امکان رقابت قابل ملاحظه ای به دیگر برندها فراهم خواهد شد. 

برگزاری مسابقات و مراسم های ویژه

مسابقات مختلف در شبکه های اجتماعی اغلب اوقات برای کاربران جذاب است. اگر این مسابقات در سطح محلی برگزار شود، موجب جلب نظر کاربران در بازار مورد نظر به صورت منحصر به فردی خواهد شد. مهمترین نکته در این میان تلاش برای برگزاری تمام مراسم ها و مسابقات برند به صورت آنلاین است. شرایط ناشی از کرونا امکان برگزاری حضوری هرگونه رویدادی را سلب کرده است. 

برگزاری مسابقات باید از همان ابتدا با اعلام جوایز صورت گیرد. در غیر این صورت میزان تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. تعیین برخی از محصولات برند به عنوان جایزه مسابقات آنلاین ایده بسیار جذابی است. چنین هدیه ای برندگان را برای همیشه نسبت به برندمان علاقه مند می سازد. 

تلاش برای ایجاد همکاری در میان مشتریان برند به منظور شرکت در مسابقات به صورت تیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه همکاری میان کاربران بیشتر باشد، اوقات جذاب تری برای آن ها رقم خواهد خورد. رقابت های انفرادی گاهی اوقات موجب به حاشیه رانده شدن هدف اصلی از برگزاری مسابقه می شود. بنابراین باید نسبت به همکاری شرکت کنندگان در قالب تیم های مختلف توجه نشان دهیم. 

ارائه تخفیف و کوپن های خرید

کسب و کارهای محلی باید برای مشتریان شان اهمیت بیشتری در مقایسه با برندهای بزرگ قائل شوند. این امر شامل ارائه انواع تخفیف و کوپن های خرید در بازه های زمانی مهم است. بدون تردید تمام برندها در بازه های زمانی نظیر سال نو اقدام به ارائه تخفیف های جذاب می کنند. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد مناسبت های منحصر به فرد برندمان است. این مناسبت ها شامل سالروز تاسیس برند است. ارائه تخفیف در این زمان ها نقش مهمی در جلب نظر مشتریان برند دارد. 

اغلب کسب و کارها دارای مشتریان وفادار هستند. شاید یک کسب و کار محلی در مقایسه با برندهای بزرگ و بین المللی دارای مشتریان وفادار کمتری باشد، اما همان تعداد نیز نقش مهمی در گردش مالی کسب و کارها دارد بنابراین توجه ویژه به چنین مشتریانی باید در برنامه اصلی هر برندی قرار داشته باشد. برخی از کسب و کارها برای حفظ مشتریان وفادارشان اقدام به ارائه تخفیف های ویژه می کنند. این امر نقش مهمی در ترغیب مشتریان وفادار نسبت به ادامه خرید از برندهای مورد علاقه شان دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد فضایی منحصر به فرد برای مشتریان وفادار، حتی با کارهای بسیار ساده، است. 

همکاری در پروژه های بازاریابی مشارکتی

اغلب اوقات کسب و کارهای دارای زمینه مشترک فعالیت یا زنجیره مشتریان اقدام به همکاری در زمینه بازاریابی می کنند. این امر موجب تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان می شود. امروزه اغلب کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال یافتن برندهای دارای زنجیره مشتریان مشترک هستند. این امر علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی موجب شکل گیری همکاری های بلندمدت میان کسب و کارهای مختلف نیز می شود. 

اغلب کسب و کارهای محلی دارای انجمن های خاصی در هر حوزه هستند. این امر امکان تعامل میان برندها و همکاری های گسترده را فراهم می کند. متاسفانه برخی از برندها نسبت به حضور و فعالیت در چنین انجمن هایی توجه کافی را نشان نمی دهند. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق یافتن برندهای همکاری برای بازاریابی امر ساده ای نخواهد بود. 
طراحی اپ موبایلی

امروزه کاربران بسیار زیادی برای تعامل با برندها و خرید محصولات مختلف اقدام به استفاده از اپ های موبایلی می کنند. برندهای بزرگ برای حفظ ارتباط شان با مشتریان اقدام به طراحی اپ های مختلف می کنند. این امر یکی از راهکارهای ساده و تاثیرگذار بر روی تعامل نزدیک با مخاطب هدف است.

مطلب مرتبط: بازاریابی بین المللی با یک برنامه یکپارچه

امروزه مشتریان پیش از خرید یک محصول اقدام به مشاهده نمونه های مختلف و مطالعه توضیحات مربوط به آن می کنند. طراحی اپ رسمی امکان تاثیرگذاری منحصر به فرد بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. همچنین ارائه خدمات جانبی از سوی برندها را نیز ساده تر خواهد کرد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دارای اپ های رسمی با امکانات گسترده هستند. به عنوان مثال، برند نایک دارای اپ رسمی برای رونمایی از محصولاتش و همچنین ارائه تمرین های ورزشی به کاربران است. شاید شمار بالایی از کاربران اپ نایک به طور مستقیم مشتریان این برند نباشند، اما دست کم به هنگام خرید محصولات نایک را مدنظر قرار می دهند. این امر تاثیرگذاری بازاریابی قابل ملاحظه اپ های موبایلی را نشان می دهد.

کسب و کارهای محلی با طراحی اپ های رسمی برای برندشان امکان الگوبرداری از برندهای بزرگ برای تعامل با مخاطب هدف را دارند. مسئله مهم در این میان توجه به شخصی سازی خدمات اپ برند براساس نیازهای مشتریان محلی است. 

منبع : business
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AcUprbcN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه