جمعه, 04 مهر 1399 - 11:00

فعالیت به عنوان یک کسب و کار محلی یا برندی بزرگ در بازاری خاص نیازمند توجه به نکات فراوانی است. بسیاری از برندها در ورود به بازارهای محلی با مشکلات عمده‎ای مواجه می‎ شوند. دلیل این امر ماهیت متفاوت بازارهای محلی با دیگر حوزه‎ های کسب و کار است. بازاریابی در چنین بازارهایی نیازمند آشنایی با وضعیت محلی و همچنین تمرکز بر روی شناسایی سلیقه منحصر به فرد مشتریان آنجاست. بسیاری از برندها حوصله طی چنین فرآیندی را ندارند، همین امر موجب بروز مشکلاتی در فعالیت آنها می شود.

امروزه کسب و کارهای محلی چالش دشواری برای رقابت با برندهای جهانی دارند. این امر موجب تمرکز هرچه بیشتر کسب و کارهای محلی بر روی بازارهای محلی و کوچک شده است. این امر مهمترین مزیت رقابتی کسب و کارهای محلی در مقایسه با برندهای بزرگ محسوب می شود. اگر شما نیز به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک نسبت به فعالیت در بازارهای محلی تردید دارید، نکات این مقاله کمک شایانی به شما و کسب و کارتان خواهد کرد.

بازاریابی محلی هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

بازاریابی محلی چیست؟

بازاریابی محلی به استراتژی تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف در بازارهای کوچک و مشخص اطلاق می شود. این نوع بازاریابی در میان رستوران ‎ها، خرده ‎فروشی ‎های حضوری، بانک ‎ها و فروشگاه ‎های پوشاک رواج دارد. تمام کسب و کارهای موردنظر دارای شعبه ‎های محلی و نیاز فوری برای جلب نظر مشتریان محلی هستند. گاهی اوقات برخی از برندهای بزرگ نیز در حوزه بازاریابی محلی وارد می ‎شوند. این امر به معنای رقابت میان برندهای بزرگ و کوچک است. البته این امر به معنای موفقیت قطعی برندهای بزرگ نیست. بازارهای محلی دارای ماهیت و وضعیت متفاوتی از بازارهای جهانی است.

مطلب مرتبط: بازاریابی محلی

اهمیت بازاریابی محلی

کسب و کارهای محلی دارای رقبای پرشماری هستند. این امر در حوزه کسب کارهای حضوری و آنلاین به یک صورت احساس می شود. امروزه نفوذ کسب و کارهای آنلاین در سراسر دنیا احساس می شود. همین امر بازاریابی کاربردی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ضروری ساخته است. اگر کسب و کار شما به این نکته توجه نداشته باشد، به سختی امکان ادامه فعالیت و بقا در بازار را خواهد داشت.

توسعه کسب و کارهای آنلاین بعد مکانی را از بین برده است. به عنوان مثال، امروزه آمازون به راحتی امکان فروش محصولاتش در بازارهای بین ‎المللی را دارد. این امر نوعی نقطه ضعف برای برندهای محلی محسوب می شود. کسب و کارهای محلی برای رقابت با برندهای بزرگ دردسرهای زیادی پیش روی دارد. شاید مهمترین چالش در این میان بودجه بازاریابی محدود آنها باشد. این امر فعالیت در حوزه بازاریابی را همراه با دشواری ‎های متعددی می‎سازد.

انواع بازاریابی محلی

بازاریابی محلی نیز مانند هر الگویی از بازاریابی دارای انواع مختلفی است. اگر شما علاقه‎ به استفاده از شیوه‎ های بازاریابی در این حوزه دارید، باید این نکات را به خوبی مدنظر قرار دهید. ایراد اصلی بسیاری از کسب و کارها تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون آشنایی کامل با تکنیک ‎های بازاریابی است. در ادامه برخی از مهمترین انواع بازاریابی محلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایجاد حساب کاری رایگان در گوگل

براساس گزارش موسسه Bright Local در سال 2019، 90 درصد از مشتریان برای خرید محصولات اقدام به جست‎ وجوی آنلاین می ‎کنند. این امر رواج بسیار زیادی در میان مشتریان دارد. شاید در نگاه نخست مشتریان در بازارهای محلی به این نکته توجه چندانی نداشته باشند، اما فناوری ‎های نوین حتی در بازارهای محلی نیز نفوذ کرده است بنابراین حضور در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت کسب و کارها دارد. یکی از مهمترین نکات در این میان توجه به وضعیت کسب و کار به صورت عمومی است. اگر کسب و کار شما در موتورهای جست‎ وجو مانند گوگل دارای حساب رسمی باشد، مشتریان به راحتی امکان مشاهده مشخصات کسب و کار شما را خواهند داشت. این امر نقش مهمی بر روی ذهنیت مشتریان دارد بنابراین باید همیشه نسبت به ایجاد حساب کاربری رسمی در پلتفرم‎ هایی مانند گوگل اقدام کرد.

خوشبختانه امروزه ثبت نام در گوگل به عنوان یک کسب و کار رایگان است. بنابراین کسب و کارهای محلی نیازی برای پرداخت هزینه و تحمل فشار مالی نخواهند داشت. برخی از کارآفرینان ایجاد حساب رسمی در گوگل را بی ‎فایده ارزیابی می ‎کنند. نکته مهم در این میان بحث مدیریت سئو است. گوگل در رتبه ‎بندی محتوای مربوط به کسب و کارها توجه زیادی به ثبت نام‏شان به عنوان یک کسب و کار رسمی دارد بنابراین تاسیس حساب رسمی در گوگل برای کسب و کار شما ضروری خواهد بود.

ارزیابی وضعیت کسب و کار با Google Alert

ابزار کاربردی Google Alert امکان مشاهده و ارزیابی نظرات کاربران در مورد برندها را فراهم می‎ سازد. شما با ثبت نام در این سامانه امکان آگاهی از آخرین نظرات کاربران در مورد کسب و کارتان را خواهید داشت. مهمترین نکته در این میان ثبت رسمی کسب و کار شما در سامانه گوگل است. پس از ثبت رسمی تمام کلیدواژه‎ های مرتبط با کسب و کار شما به طور مداوم مورد بررسی قرار می‎ گیرد. این امر ارزیابی کمپین های بازاریابی و مشاهده تاثیرش بر روی مخاطب هدف را بسیار ساده می ‎سازد.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

حضور در شبکه ‎های اجتماعی

امروزه اغلب مردم در شبکه ‎های اجتماعی حضور دارند بنابراین کسب و کارها نیز باید حضور مناسبی در این فضا داشته باشند. بدون شک مشاهده کسب و کاری بدون حساب رسمی در اینستاگرام یا توییتر همراه با تعجب بسیار زیادی خواهد بود.

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای فعالیت بستگی به نکات زیادی دارد. یکی از مهمترین نکات در این میان مربوط به سلیقه مخاطب هدف است. اگر اغلب مشتریان برند شما در فیس ‎بوک حضور دارند، باید قید اینستاگرام یا توییتر را زد. همچنین اگر شما به دنبال بازاریابی با استفاده از محتوای متنی هستید، توییتر بهترین گزینه خواهد بود.

اغلب برندها در شبکه‎ های اجتماعی مختلف فعالیت دارند. نکته مهم برای کسب و کارهای محلی نمایش پشت صحنه کسب و کار و وجه محلی ‎اش است. این امر همراه با انتشار محتوای منحصر به فرد برای هر کدام از اکانت‎ های برند موجب تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مخاطب هدف خواهد شد.

همکاری با اینفلوئنسرهای محلی

همکاری با اینفلوئنسرها اهمیت بسیار زیادی برای توسعه کسب و کار دارد. امروزه اینفلوئنسرهای بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. نکته مهم در این میان همکاری با افراد مناسب برای بهبود وضعیت کسب و کارمان است. برندهای کوچک و محلی نیازی به همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ و بین ‎المللی ندارند. هدف یک کسب و کار کوچک افزایش فروش و تعامل با مخاطب هدف در بازار محلی است بنابراین باید در وهله نخست اقدام به یافتن اینفلوئنسرهای محلی کرد. این استراتژی سازگاری بسیار بهتری با بودجه در دسترس برندهای محلی خواهد داشت.

یکی از اشتباهات اصلی تیم ‎های بازاریابی در کسب و کارهای کوچک مربوط به عدم پیش ‎بینی دقیق بودجه موردنیاز است. به این ترتیب شاید در انتهای کار ضررهای بسیار زیادی به دلیل صرف هزینه بیشتر از بودجه در دسترس ایجاد شود. این امر گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک را تا مرز ورشکستگی نیز پیش می ‎برد.

راه ‎اندازی وبلاگ رسمی

بازاریابی محتوایی و مدیریت سئو فرصت ‎های بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می ‎دهد. امروزه اغلب کسب و کارها اقدام به تولید محتوا در فضای آنلاین می ‎کنند. این امر نوعی ویژگی مشترک در میان تمام کسب و کارها محسوب می شود. اگر شما قصد موفقیت در بازارهای محلی را دارید، باید تولید محتوا برای مخاطب چنین بازارهایی را تمرین کنید. بهترین توصیه در این میان راه ‎اندازی وبلاگ رسمی برای برند است. این امر امکان تهیه و انتشار محتوای تخصصی برای مخاطب هدف را فراهم می ‎سازد.

امروزه مشتریان برای خرید محصولات اقدام به مراجعه به وبلاگ‎ های معتبر می ‎کنند. این امر اطلاعات گسترده ‎ای در دسترس مشتریان قرار می‎ دهد. اگر برند شما دارای وبلاگ به ‎روز و معتبری باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف به خوبی فراهم خواهد شد.

برخی از مشتریان برای خرید محصولات به دنبال برندهای متعدد هستند. اگر مشتریان در زمینه خرید برخی از محصولات، مانند لوازم ورزشی، فقط به نایک یا آدیداس توجه دارند، به دلیل فقدان رقبای موثر برای این برندهاست. بدون تردید برندهای بسیار زیادی در زمینه تولید لوازم ورزشی فعالیت دارند، اما مشکل اساسی در این میان عدم آشنایی مشتریان با آنهاست. ایجاد وبلاگ رسمی و تولید محتوا درباره محصولات برند نکته مهمی برای جلب نظر مخاطب هدف است.

مطلب مرتبط: موفقیت بزرگ برای کسب و کارهای کوچک

امروزه برندها دارای دامنه وسیعی از مشتریان هستند. برخی از مشتریان در این میان تمایل بالایی برای مشاهده محتوای تخصصی در مورد برندها دارند بنابراین یکی از وظایف اصلی شما به عنوان یک کسب و کار محلی پاسخگویی به نیاز مشتریان برای مشاهده محتوای تخصصی در حوزه کسب و کارتان است. این امر امکان تعامل هرچه نزدیک ‎تر با مشتریان را فراهم خواهد کرد.

تهیه فهرست ایمیل مشتریان

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از تاثیرگذارتری الگوهای بازاریابی محسوب می شود. اگر شما نیز علاقه‎ مند به فعالیت در این حوزه هستید، باید ابتدا نسبت به ایجاد فهرست ایمیل ‎های مربوط به مشتریان یا مخاطب هدف اقدام نمایید. یکی از شیوه‎‏ های سنتی در این زمینه مربوط به خرید آدرس ایمیل مخاطب هدف از سامانه ‎هایی مانند گوگل است. البته این امر از مدت‎ ها پیش دیگر به صورت رسمی دنبال نمی شود. نقطه ضعف این شیوه نارضایتی مداوم کاربران از دریافت ایمیل‎ های بازاریابی است. راهکار جایگزین در این میان درخواست از مشتریان برای ارائه ایمیل‎ شان به برند است. کسب و کارها در این صورت دیگر دلیلی برای نگرانی نخواهند داشت.

بازاریابی ایمیلی باید براساس المان‎ های محلی صورت گیرد. این امر به معنای تاکید بر روی مزیت ‎های محلی کسب و کار در مقایسه با برندهای بین ‎المللی است. بدون تردید هر بازار محلی دارای فرهنگ منحصر به فردی است. اگر برند شما امکان تاکید بر روی المان ‎های موردنظر برای برجسته‎ سازی فعالیتش را داشته باشد، شانس بسیار زیادی در زمینه موفقیت بازاریابی خواهد داشت.

تمرکز بر روی خدمات مشتریان

ارزیابی مشتریان در مورد یک برند بستگی به نکات متعددی دارد. یکی از نکات مهم در این میان مربوط به خدمات مشتریان است. این امر فقط مربوط به پیش از خرید محصولات نیست. مشتریان حتی پس از خرید محصولات نیز نیازمند دریافت خدمات متعددی هستند. اگر محصول شما به هر دلیلی با مشکلی مواجه شد، مشتریان باید به سادگی امکان دسترسی به شما را داشته باشند. در غیر این صورت ارزیابی آنها از کسب و کار شما به شدت تغییر خواهد کرد.

تعامل نزدیک با مخاطب هدف در فرآیند ارائه خدمات به آنها صورت می ‎گیرد. درست به همین دلیل اغلب کسب و کارها به دنبال راه‎ اندازی بخش خدمات مشتریان به صورت حرفه ‎ای هستند. خبر خوش برای کسب و کارهای کوچک امکان راه ‎اندازی بخش خدمات مشتریان بدون نیاز به هزینه گزاف است. فناوری ‎های مدرن مانند هوش مصنوعی کار کسب و کارها را به شدت ساده کرده است.

برگزاری مسابقات جذاب

برگزاری مسابقه یکی از تکنیک‎ های بازاریابی قدیمی محسوب می شود. امروزه این الگو در حوزه‎ های مختلفی کاربرد دارد. یکی از حوزه‎ های مناسب برای بازاریابی براساس برگزاری مسابقه شامل شبکه‎ های اجتماعی است. این حوزه اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. انگیزه کاربران در شبکه‎ های اجتماعی برای شرکت در مسابقات بسیار بیشتر از شرایط حضوری است. دلیل این امر عدم نیاز به اختصاص زمان قابل توجه به چنین مسابقاتی است.

اگر شما قصد برگزاری مسابقه برای جلب نظر مخاطب هدف را دارید، باید برخی از نکات را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید. این نکات شامل تعیین جایزه‎ ای جذاب برای مشتریان و برانگیختن تعامل بالای‎ شان است. برخی از کسب و کارها فقط وجه نقد را به عنوان جایزه مدنظر قرار می ‎دهند. یک توصیه جذاب در این میان انتخاب یکی از محصولات تازه شرکت به عنوان جایزه برای برندگان مسابقه است. این امر نقش مهمی در بهبود نظرات مشتریان در مورد برند شما دارد.

ارائه تخفیف و کوپن خرید

هیچ مشتری دست رد به تخفیف‎ های جذاب نمی ‎زند. این استراتژی اگر در بازه ‎های زمانی مناسب از سوی کسب و کارها اتخاذ شود، تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. انتخاب مناسبت ‎های مهم برای ارائه تخفیف از سوی اغلب برندها دنبال می شود. نکته مهم در این میان توجه به ایجاد مناسبت ‎های منحصر به فرد برای کسب و کار است. این امر کمتر مدنظر کسب و کارها قرار می ‎گیرد. اگر شما در سالروز تاسیس برندتان اقدام به ارائه تخفیف ‎های جذاب نمایید، توجه بسیار زیادی در سطح محلی جلب خواهید کرد. دلیل این امر عدم ارائه تخفیف از سوی دیگر کسب و کارهاست.

مطلب مرتبط: بازاریابی بین المللی در برابر بازاریابی محلی

برخی از برندها برای جلب تعامل مشتریان و فروش بیشتر اقدام به ارائه کوپن‎ های تخفیف در هر نوبت از خرید مشتریان می‎ کنند. این امر نقش مهمی در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف دارد. امروزه وفاداری مشتریان به برندها بدل به مسئله‎ ای مهم شده است. اگر مشتریان نسبت به امکان خرید با تخفیف در نوبت بعدی از یک برند آگاهی داشته باشند، شانس بسیار بیشتری برای جلب توجه آنها خواهند داشت بنابراین برندها در مقیاسی کلی امکان تعامل و جلب نظر هرچه بهتر با مشتریان هدف را پیدا خواهند کرد.

مشارکت در برنامه ‎های خیریه

مشارکت در برنامه‎ های خیریه یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محسوب می شود. همه مردم حضور در مراسم ‎های خیریه را نشانه انسانیت قلمداد می ‎کنند. نکته جالب اینکه یکی از چالش ‎های اصلی کسب و کارها بازنمایی جلوه ‎ای انسانی از کسب و کارشان است. با این حساب حضور در فعالیت ‎های خیریه نقش مهمی بر روی وجه برندها خواهد داشت.

مهمترین مسئله در زمینه همکاری با موسسه‎ های خیریه توجه به بعد محلی مراسم است. اشتباه برخی از کسب و کارها تلاش برای همکاری با برخی از برندها در مقیاسی بسیار وسیع است. این امر کمترین تاثیرگذاری بر روی وضعیت برند موردنظر را در پی نخواهد داشت.

امروزه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک در مقیاس محلی امر دشواری نیست. نکته مهم در این میان استفاده از توصیه‎ های مناسب و برنامه ‎ریزی بلندمدت است. اگر کسب و کارها برنامه بازاریابی بلندمدت نداشته باشند، امکان جلب نظر مخاطب هدف از بین خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید