چهارشنبه, 19 شهریور 1399 - 14:05

کارشناس‎ ها و فعال‎ های حوزه روابط عمومی در طول سال جاری شرایط بسیار دشواری را پشت سر می‎ گذارند. شیوع ویروس کرونا برنامه اغلب برندها را با چالش مواجه ساخته است. انتظارات از بخش روابط عمومی برای مدیریت بهینه بحران جاری بسیار بالاست. نکته مهم در این میان محدودیت شدید منابع در دسترس برندها برای مدیریت بحران موردنظر است بنابراین شاید در عمل برخی از برندها با ورشکستگی مواجه گردند.

مدیریت بحران برای هر برندی اهمیت دارد. اگر شما نیز تمایل به ادامه کار پس از دوران کرونایی دارید، باید به نکات مورد بحث در این مقاله توجه نمایید. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای مدیریت شرایط اضطراری در طول بحران کرونا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مدیریت روابط عمومی دوران کرونا

1. حفظ تمرکز بر روی اهداف

شناسایی اهداف مشتریان همیشه اهمیت دارد. شما به عنوان مسئول بخش روابط عمومی مسئولیت سنگینی برای تعامل با مشتریان و به طور کلی مخاطب هدف برند در شرایط کرونایی دارید. اهداف مشتریان در طول شرایط بحرانی به سرعت تغییر می ‎کند بنابراین شما باید به طور مداوم آماده پاسخگویی به نیازهای مشتریان باشید. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، شرایط برای ادامه فعالیت ‎شان به شدت دشوار خواهد شد. امروزه برندهای بسیار زیادی در عمل توانایی ارائه خدمات مناسب به مشتریان را ندارند بنابراین مواجهه با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امری طبیعی در میان برندها محسوب می‎ شود.

مطلب مرتبط: بازاریابی و روابط عمومی در دوران کرونا

یکی از مهمترین نکات در شرایط کرونایی پرهیز از سکوت است. بخش روابط عمومی باید به طور مداوم با مشتریان در تماس و تعامل باشد. سکوت شما در این بازه زمانی به معنای مرگ کسب و کارتان خواهد بود بنابراین به ادامه فعالیت تان در بخش روابط عمومی ادامه دهید. نکته مهم در این میان ایجاد تغییر میان وضعیت فعالیت گذشته برند با نیازهای فعلی است. برخی از برندها در شرایط مختلف به طور واحد عمل می ‎کنند. این امر شرایط بسیار دشواری برای برندهای ایجاد می‎ کند.

فهم دقیق شرایط کرونایی و تلاش برای سازگاری با آن اهمیت بالایی دارد و بدون تردید تمام کسب و کارها توانایی سازگاری با شرایط موردنظر را ندارند. بنابراین شما باید به سرعت نسبت به بهبود شرایط‎تان اقدام نمایید. شناخت نیازهای مشتریان و انتظارات‎شان از برند کار دشواری نیست. شما باید خودتان را به جای مشتریان قرار دهید. در این صورت شناسایی نیازهای آنها به هیچ وجه دشوار نخواهد بود.

2. افزایش سطح کارایی

شرایط کاری در طول بحران کرونا متفاوت از شرایط عادی است. برخی از برندها در این شرایط اقدام به کاهش بار مسئولیت و وظایف تیم‎ های مختلف می کنند. این امر همیشه همراه با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. تفاوت برندها در شرایط بحرانی براساس سطح فعالیت ‎شان مشخص می‎ شود. اگر شما در وضعیت کنونی فعالیت اندکی داشته باشید، در ذهن مخاطب هدف به عنوان یک برند پیشرو و فداکار صبت نخواهید شد.

افزایش کارایی تیم روابط عمومی در شرایط کرونایی به معنای پیگیری مداوم وضعیت مشتریان و ارتباط پایدار با آنهاست. این امر شما را به طور مداوم در کنار مشتریان ترسیم خواهد کرد. اعتماد مشتریان در شرایط کرونایی با برندها به شدت کاهش یافته است بنابراین شما باید با فعالیت مناسب در بخش روابط عمومی اندکی از این بی ‎اعتمادی را جبران نمایید.

3. ضرورت پذیرش ریسک

شرایط کرونایی بدون پذیرش ریسک برای برندها با موفقیت همراه نخواهد بود. بسیاری از برندها در شرایط کنونی به طور کامل فعالیت کاری را کنار گذاشته ‎اند. این امر نیاز به کسب درآمد و حفظ مشتریان را مدنظر قرار نمی ‎دهد. اگر شما برای مدت زمان طولانی در بازار کسب و کار حضور نداشته باشید، به طور کامل از یاد مشتریان خواهید رفت. نکته دیگر در این میان ضرورت تعامل با مشتریان حتی در شرایط بحرانی است. ویروس کرونا به این زودی‎ ها ریشه‎ کن نخواهد شد. بنابراین کسب و کار شما باید ریسک فعالیت در این شرایط را پذیرا باشد.

کسب و کارها بدون پذیرش ریسک امکان موفقیت در بازار کسب و کار را ندارند. بنابراین شما در صورت عدم پذیرش ریسک ‎های جاری شاید در پایان عرصه کسب و کار نیاز به بازنگری اساسی در وضعیت فعالیت ‎تان داشته باشید. این امر برای هر کسب و کاری همراه با هزینه‎ های سنگین خواهد بود.

امروزه ریسک ادامه فعالیت کسب و کار و تعامل با مشتریان در قالب روابط عمومی تاثیرگذاری بسیار کمتر از تعطیلی بلند مدت است. این امر باید مدنظر مسئولان بخش روابط عمومی برای تعامل با مشتریان باشد. در غیر این صورت بسیاری از مشتریان برند شما ریزش خواهند کرد. ریزش مشتریان یک امر طبیعی در صنعت کسب و کار نیست. پس از ریزش مشتریان امکان بازیابی آنها به شدت کاهش می یابد بنابراین شما در عمل با شرایط دشوار و فلج کننده ‎ای مواجه خواهید شد.

4. در دسترس مشتریان باشید

دسترس ‎پذیری در شرایط کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها به طور مداوم از دسترس مشتریان و حتی همکاران ‎شان دور هستند. نتیجه این امر ترجیح دیگر برندها بر آنها از سوی مشتریان خواهد بود. اگر شما به این نکته مهم، به ویژه در شرایط کرونایی، توجه نداشته باشید، به زودی با مشکلات فراوانی در زمینه فروش مواجه خواهید شد.

امروزه بخش روابط عمومی باید با استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند شبکه ‎های اجتماعی اقدام به ادامه فرآیند ارتباط با مشتریان نماید. در غیر این صورت وضعیت کسب و کارها به شدت دشوار و کنترل ‎ناپذیر خواهد شد.

مطلب مرتبط: اصول روابط عمومی مناسب در دوران کرونا

5. توجه به شهرت بلندمدت

شاید تعطیلی کسب و کار برای مدت زمانی کوتاه ایده مناسبی برای مدیریت بحران‎ های مقطعی باشد، نکته مهم از نقطه نظر روابط عمومی توجه به آثار بلندمدت چنین انتخابی است. اگر شما کسب و کارتان را برای مدت زمانی طولانی تعطیل نمایید، بازخوردهای مشتریان نسبت به شما به شدت منفی خواهد شد. تکلیف مشتریان وفادار شما در این میان چه خواهد شد؟ آیا شما برنامه ‎ای برای ادامه تعامل با مشتریان دارید؟ اغلب برندها به دنبال تعطیلی کسب و کار هیچ برنامه ‎ای در این زمینه ندارند بنابراین انتخاب تعطیلی کسب و کار در بلند مدت بدترین گزینه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید