سه شنبه, ۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Tue, 27 Sep(9) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی مزایا و روش های تلگرام مارکتینگ!

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

1 ماه پیش ( 1401/5/28 )

دنیای مسنجرها چند سالی هست دیگر به واتس اپ محدود نمی شود. زمانی نه چندان دور تنها گزینه برای چت کردن با دوستان یا برقراری تماس آنلاین واتس اپ بود که اتفاقا با یک عالمه باگ ریز و درشت حرص آدم را درمی آورد. در این شرایط تلگرام از یک دهه قبل مثل قهرمانی که همه منتظرش بودند، وارد گود شد. این مسنجر با رابط کاربری جذاب و کلی آپدیت کاربردی کم کم جای خودش در دل کاربران را پیدا کرد؛ به طوری که این روزها کمتر اسمارت فونی بدون اپ تلگرام پیدا می شود.

از آنجایی که تلگرام روز به روز محبوبیت بیشتری بین کاربران پیدا می کند، خیلی از برندها مجاب شده اند برگ برنده آینده شان همین اپ دوست داشتنی باشد. البته در این بین نه فقط محبوبیت تلگرام، بلکه امکانات بی نظیر بازاریابی اش هم در تصمیم کارآفرینان نقش داشته است. خب اگر کارآفرینی را سراغ دارید که همین طوری الکی سراغ بازاریابی در یک شبکه اجتماعی می رود، بی برو برگشت باید در کارش شک کنید. 

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی در تلگرام مثل یک پرتاب سه امتیازی در فینال لیگ بسکتبال NBA ارزشمند و حیاتی است. البته به شرط اینکه شما بلد باشید چطور در این ماراتن نفسگیر اول شوید. وگرنه نقش‎تان در حد سیاهی لشکر یک سکانس سینمایی باقی خواهد ماند و خبری از تشویق های بی‎ امان تماشاچی ها برای شما نخواهد بود. 

همانطور که یک کشتی گیر برای کسب مدال طلای المپیک باید برنامه تمرینی درجه یکی داشته باشد، شما هم برای موفقیت در تلگرام مارکتینگ چاره ای به غیر از مراجعه به یک نقشه راه دقیق ندارید. ما در این مقاله کنار شما هستیم تا زیر و بم بازاریابی در تلگرام را یاد بگیرید. به جای یک برنامه ورزشی هم شما را با مزایا و تکنیک های بازاریابی در تلگرام آشنا خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید پرونده بازاریابی در مسنجر تلگرام را یک بار برای همیشه ببندید، در ادامه با ما همراه باشید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

چرا بازاریابی در تلگرام مهم است؟

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

هر کارآفرین حرفه ای قبل از اینکه بی گدار به آب بزند، سراغ مزایای یک استراتژی می رود. شاید برای خیلی ها محبوبیت بالای تلگرام دلیل کافی برای سرمایه گذاری هنگفت بر روی آن باشد، اما حرفه ای ‎ها به هیچ وجه جایی سرمایه گذاری نمی کنند که زیرشان آب برود. از آنجایی که تک تک مخاطب های روزنامه فرصت امروز کارآفرینان کاربلدی هستند، ما در این بخش دور آمار و ارقام کلیشه ای درباره تلگرام را با خودکار قرمز خط کشیده ایم. در عوض آماده ایم تا با دلایل فنی و تکنیکی به شما نشان دهیم تلگرام شایستگی حضور در ترکیب طلایی بازاریابی برندتان برای قهرمانی در جام جهانی کسب و کارها را دارد. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب.

اطلاع رسانی ساده و سریع به مخاطب 

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

تا به حال چند بار برای تان پیش آمده فقط به خاطر تاخیر در دسترسی مشتریان به پیام های برندتان کلی از آنها را از دست داده باشید؟ بی شک وضعیت برندها وقتی مشتریان جلوی چشم شان از دست می روند، دست کمی از سرمربی فوتبالی ندارد که تیمش شش تا گل خورده و از دستش کاری برنمی آید. البته شما لازم نیست زانوی غم بغل بگیرید، چراکه تلگرام با گزینه ایجاد کانال به شما امکان اطلاع رسانی سریع به مخاطب هدف تان را می دهد. اینطوری بدون حتی ذره ای نگرانی نسبت به ریزش مشتریان، تخته گاز به سمت موفقیت حرکت خواهید کرد. 

شاید پیش خودتان فکر کنید کانال های تلگرامی نهایتا اجازه انتشار متن را به آدم می دهد. در این صورت احتمالا چند سالی هست حتی چشم تان به تلگرام هم نخورده، چراکه این روزها شما هر فرمتی با هر اندازه ای در کانال های تلگرامی پیدا می کنید. قبول دارم کار با کانال های تلگرامی در عمل سخت تر از اینها به نظر می رسد، اما ما در بخش های بعدی کنارتان هستیم تا از این مرحله هم به سادگی آب خوردن عبور کنید. 

پشتیبانی 24 ساعته از مشتریان

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

خدمات مشتری از آن بخش هایی است که در طول دوران کرونا حسابی طرفدار پیدا کرده است. اگر شما سن تان به دوران قبل از انقلاب اینترنت قد بدهد، به خوبی صف های بلند بالا دم دفاتر پشتیبانی برندهای رنگارنگ را به یاد دارید؛ از آن دست صف هایی که آدم در آنها قشنگ 15-10 سالی پیر می شد!

از زمانی که تلگرام به عنوان یک مسنجر حرفه ای پایش به دنیای آنلاین باز شده، خدمات مشتری رنگ و بوی تازه ای به خودش گرفته است. فکر می کنم شما هم در طول سال های اخیر تجربه دریافت راهنمایی های مختلف از تیم پشتیبانی برندها فقط با چند کلیک در تلگرام را داشته اید. نکته ای که در این میان تلگرام را شبیه ابزارهای مخصوص فیلم های علمی- تخیلی می کند، ترکیب ربات های دارای هوش مصنوعی است. این یعنی شما خیلی وقت ها با هوش مصنوعی یک برند درباره مشکلات تان حرف می زنید و اتفاقا راهنمایی هایی دریافت می کنید که مو لای درزش نمی رود. خب مگر یک کارآفرین چه چیزی به غیر از خدمات 24 ساعته به مشتریان، آن هم بدون دردسرهای همکاری با کارشناس های حرفه ای می خواهد؟

مطلب مرتبط: آینده دنیای بازاریابی؛ تغییراتی که باید به آنها عادت کنیم

تعامل بیشتر با کاربران

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

بعضی از کارگردان ها مثل اسپیلبرگ در یک چشم به هم زدن فیلم بازها را پشت درهای سینما ردیف می کنند. کافی است امروز صبح خبری درباره اکران آخرین اثر این کارگردان پخش شود تا خیلی زود سینماهای منتخب سراسر دنیا جای سوزن انداختن هم نداشته باشند. خیلی ها فکر می کنند چنین کارگردان هایی فقط بی نهایت خوش شانس هستند، اما یک فرض هوشمندانه در این میان تصور چنین افرادی به مثابه کارگردان هایی است که تکنیک های تعامل با مخاطب شان را فوت آبند. ماجرا جالب شد، نه؟

بازاریابی در تلگرام به شما فرصتی طلایی برای تعامل با مخاطب تان فارغ از بعد زمان و مکان می دهد. اگر زمانی نه چندان دور تعامل با کاربران در دنیای آنلاین شبیه یک معادله چند مجهولی بود، الان تلگرام آن را شبیه یک بازی جذاب کرده است. پس اگر شما هم دوست دارید از بقیه رقبا جلو بزنید و مخاطب تان را با تعامل بیشتر میخکوب کنید، تلگرام همان ابزاری است که لازمش دارید، چراکه نه با محدودیت های مختلف سرعت موفقیت تان را کم می کند، نه حتی چشمداشت مالی به شما دارد؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!

انتقال ترافیک با سایت برند

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

بازاریاب هایی که تجربه کار با اینستاگرام را دارند، همیشه بابت مشکلات بارگذاری لینک در این پلتفرم صدای شان تا آسمان هفتم می رسد. باور کنید ما هم نمی دانیم چرا اینستاگرام تا این اندازه روی بارگذاری لینک ها سخت گیر است. به طوری که انتقال ترافیک از اینستاگرام به سایت برندها بیشتر شبیه یک رویای خام است تا واقعیت!

قبول دارم تلگرام به عنوان یک مسنجر گزینه مناسبی برای مقایسه با اینستاگرام نیست اما از آنجایی که مدیران تلگرام خیلی خوب از اشتباهات اینستاگرام درس گرفته اند، باید نیم نگاهی به این مسئله داشته باشیم. شما در تلگرام نه تنها محدودیتی برای آپلود لینک های مختلف ندارید، بلکه این مسنجر پیش نمایشی از لینک تان را هم جلوی مخاطب قرار خواهد داد. این یعنی شما می توانید با یک صفحه فرود جذاب و ترکیبش با پیش نمایش تلگرام دل هر کاربری را آب کنید. کافی است این وضعیت فوق العاده را با دردسرهای اینستاگرام مقایسه کنید تا جذابیت های بازاریابی در تلگرام را بهتر متوجه شوید.

انتقال ترافیک از تلگرام به سایت برند هم از طریق مرورگرهای مورد علاقه کاربران، هم مرورگر داخلی این مسنجر صورت می پذیرد. 

فرصت های بازاریابی در تلگرام: 3 کلید موفقیت برای مارکترها!

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

حالا که با مزایای بازاریابی در تلگرام آشنا شدید، بد نیست نگاهی به شیوه انجام این کار هم داشته باشیم. اصلا بر فرض که تلگرام بهترین مسنجر دنیاست، چطور کارآفرینان می توانند از آن استفاده کنند؟ فرصت های بازاریابی در آن چیست؟ بی شک سوالات بالا آنقدر مهم هست که ما برای جوابش خودمان را به زحمت بیندازیم. ما در ادامه سعی می کنیم به این دست سوالات جواب دندانگیری بدهیم. اینطوری آخرین شک و تردیدهای شما نسبت به بازاریابی در تلگرام نیز دود شده و به هوا خواهد رفت. 

مطلب مرتبط: بهترین استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی

کانال ها: فضایی رسمی برای تعامل با مشتریان

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

کانال های تلگرامی مثل یک میکروفون بزرگ برای برندها عمل می کند؛ از همان میکروفون هایی که در جلسات تد تاکس (TED Talks) جلوی مهمان های ویژه گذاشته می شود. به زبان خودمانی، در این وضعیت فقط ادمین ها امکان بارگذاری محتوا در کانال را داشته و کاربران به جز مشاهده پیام ها کار زیادی از دست شان برنمی آید. البته در آپدیت های اخیر کاربران فرصت واکنش به هر پیام در قالب اموجی و همینطور درج کامنت را نیز پیدا کرده اند. همین امر موجب شده روح تازه ای در کالبد کانال های تلگرامی دمیده شود. پس اگر شما دوست دارید پیام تان را بدون دردسر جلوی مخاطب قرار داده و اتفاقا از نظرات آنها هم آگاه شوید، همین حالا اپ تلگرام تان را باز کرده و گزینه ایجاد کانال جدید (به قول فرنگی‎ ها Create a New Channel) را انتخاب کنید. 

همانطور که یک خواننده برای اینکه نظر تهیه کننده ها را جلب کند باید انواع و اقسام مجوزهای فعالیت یا مدارک معتبر را داشته باشد، برندها هم برای اینکه حسابی در چشم مشتریان بدرخشند یک کانال شسته و رفته در تلگرام لازم دارند. وگرنه مشتریان همیشه فکر می کنند یک جای کارتان ایراد دارد. در نتیجه حتی برندتان را نگاه هم نخواهند کرد، چه برسد به اینکه فکر خرید از شما به سرشان بزند!

گروه ها: فضایی خودمانی تر برای همه

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

کمتر خانواده ای در دنیا وجود دارد که یک گروه خودمانی در تلگرام نداشته باشد. اینطور گروه ها پر از پیام های گوناگون و شوخی های اعضا با هم است. همین فضای جذاب گروه های خانوادگی بازاریاب ها را به فکر ایجاد اوقاتی خوش برای مشتریان شان انداخته است. البته در گروه های مربوط به برندها خبری از جو بی نهایت صمیمانه یا شوخی های عجیب نیست. در عوض مشتریان می توانند خیلی راحت با یکدیگر چت کرده و نظرات شان را به اشتراک بگذارند. همیشه هم یک کارشناس از برند در گروه حضور دارد تا به محض مشاهده سوالی از طرف کاربران یک جواب درجه یک رو کند. 

اگر شما تجربه کار با تلگرام را داشته باشید، خیلی زود به ما اعتراض می کنید که مدیریت یک عالمه گروه در تلگرام اصلا کار ساده ای نیست. خب در این مورد کاملا حق با شماست، اما تلگرام هم همینطوری دست روی دست نگذاشته است. باور کنید یا نه، دیگر خبری از گروه های محدود به 50 یا 100 عضو در این مسنجر نیست. در عوض شما می توانید گروه هایی تا 200 هزار عضو را ایجاد کرده و همه مشتریان تان را یکجا داشته باشید. اگر هم فکر می کنید مدیریت این همه پیام در یک گروه کار سختی است، کافی است از چندتا ربات کاربردی در تلگرام استفاده کنید تا مو لای درز نظم گروه تان نرود؛ به همین سادگی.

مطلب مرتبط: بازاریابی در صنعت مد و پوشاک: راهکارهایی که هر بازاریابی باید بلد باشد

ربات های چت: جدیدترین نوآوری تلگرام

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

شاید یک گروه خانوادگی با مدیریت اعضا خیلی خوب پیش برود، اما وقتی نوبت برندهای بزرگ می شود دیگر ماجرا شوخی بردار نیست. شما نمی توانید یک گروه 200 هزار نفری را با خوش خیالی محض به امید توانایی بازاریاب ها ایجاد کنید. چرا که حتی خواندن پیام این همه کاربر هم چند ماه از آدم وقت می گیرد. چه برسد به اینکه پای جواب دادن به تک تک شان هم در میان باشد. 

فرصت سومی که ما در این بخش قصد معرفی اش به شما را داریم، ربات های چت هستند. این ربات ها در واقع برنامه هایی با کدهای بی نهایت ساده هستند که در بعضی از موارد از هوش مصنوعی هم سود می برند. کاربرد اصلی آنها کمک به بازاریاب ها برای مدیریت کانال ها و گروه هاست. به این صورت که ربات ها دستورات مختلف شما مثل گردآوری نظرات، جواب دادن به سوالات مشخص بر اساس بانک تعریف شده از سوی تان یا حتی استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن جواب های درست را انجام می دهند. بی شک این فرآیند به اندازه کافی ساده به نظر می رسد تا بازاریابی در تلگرام را برای هر کارآفرینی تبدیل به یک بازی بی نهایت جذاب و هیجان انگیز سازد، مگر نه؟

اگر شما هم دوست دارید یک ربات چت اختصاصی برای برندتان داشته باشید، لازم نیست کلی از بودجه تان را به این کار اختصاص دهید. کافی است همین الان به ربات بات فادر (Bot Father) سر بزنید و مثل آب خوردن ربات اختصاصی خودتان را بسازید؛ آن هم بدون پرداخت حتی یک پنی!

یادتان باشد طراحی ربات چت در تلگرام مثل غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری نیست که یکبار برای همیشه از شرش خلاص شوید. در عوض شما باید به مرور زمان آپدیت هایی برای ربات تان در نظر بگیرید. وگرنه خیلی زود حوصله کاربران را سر برده و دیگر حتی یک نفر هم به آن نگاه نخواهد کرد. خب در دنیای کسب و کار کسی عاشق چشم و ابروی شما نیست. پس باید همیشه مطمئن باشید ربات چت تان بهترین کیفیت ممکن را دارد. 

تکنیک های بازاریابی در تلگرام: راهنمایی گام به گام 

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

شما تا اینجای کار هم مسیر بی نهایت طولانی را با ما طی کرده اید. بی شک شما برای آشنایی با مزایای بازاریابی در تلگرام یا فرصت های مارکتینگ در آن اینجا نیستید. پس اجازه دهید تا خیلی حوصله تان سر نرفته، سیر تا پیاز بازاریابی در تلگرام را زیر ذره بین ببریم. شما الان مثل چتربازی هستید که کلی کلاس مختلف را طی کرده و قرار است برای اولین بار تجربه چتربازی را داشته باشد. ما در این تجربه هیجان انگیز کنارتان هستیم تا آب در دل تان تکان نخورد. 

ایجاد اکانت تجاری: اولین گام برای بازاریابی در تلگرام

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

اولین کاری که شما برای بازاریابی در تلگرام باید انجام دهید، ایجاد یک اکانت تجاری است. اگر فورا ذهن تان سمت سیستمی شبیه ورژن تجاری واتس اپ رفته، باید بگوییم کاملا دراشتباهید. آنچه در تلگرام فرق کاربران عادی از برندها را مشخص می کند، فقط و فقط مشخصات بیوگرافی و عکس پروفایل شان است. پس به جای اینکه یک حساب کاربری بدون عکس و توضیحات جلوی مشتریان قرار دهید، کمی از قوه خلاقیت تان کار بکشید. 

مطلب مرتبط: کانال های بازاریابی اصلی کدامند؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برندی باید دست کم از لوگو خودش به عنوان عکس پروفایل استفاده کند. خب انتظار ندارید مشتریان برند شما را از روی عکس مدیرعاملش شناسایی کنند؟ به علاوه، شما نباید خیلی با فوتوشاپ تصویر لوگوی تان را تغییر دهید. هرچه باشد کاربران شما را با تجربه های واقعی مثل خرید محصولات تان به یاد دارند و یک لوگوی متفاوت مثل وصله ‎ای ناجور برای برندتان خواهد بود. پس دفعه بعد که نوبت بارگذاری تصویر لوگو برندتان در تلگرام شد، لطفا با یک خودکار قرمز پررنگ دور فوتوشاپ یا هر اپ دیگری را خط بکشید. 

بعد از اینکه شما تکلیف تان با عکس پروفایل مشخص شد، مثل تیم فوتبالی هستید که یک لوگو حیرت انگیز برای خودش جفت و جور کرده است. البته این پایان کار نیست، بلکه شما باید کارتان را خیلی حرفه ای ‎تر پیش ببرید. درست حدس زدید، منظور ما نوشتن یک بیوگرافی یا کپشن برای اکانت تان است. شاید فکر کنید کپشن ها باید سیر تا پیاز برندتان را برای مخاطب رو کند، اما ایده ما رعایت اختصار تا جای ممکن است، چراکه این روزها کمتر کسی حوصل مطالعه متن های طولانی، به ویژه از نوع مربوط به برندها، را دارد. پس قبل از اینکه وضعیت تان حسابی به هم ریخته شود، خودتان کپشن اکانت تلگرامی تان را ویرایش کنید. وگرنه از زیر تیغ انتقادات کاربران جان سالم به در نخواهید برد!

بی شک هر کارآفرینی برای محتوای کپشن اکانتش در تلگرام نظر خاص خودش را دارد و شاید اصلا هم از آن کوتاه نیاید. با این حال اگر نظر ما را بخواهید، همین که شما شعار اصلی برندتان را به همراه کمی توضیح درباره حوزه فعالیت تان تحویل دیگران دهید، به اندازه کافی رضایت بخش خواهد بود. پس لطفا بقیه خلاقیت تان را برای مراحل بعدی نگه دارید.

تعیین اهداف: تکلیف تان را با خود روشن کنید!

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

گاهی اوقات آدم کارهایی می کند که هیچ دلیلی به جز تقلید کورکورانه از دیگران ندارد. مثال هایی از این دست اقدامات در بین بازاریاب ها هم به وفور پیدا می شود. مثلا بازاریابی را در نظر بگیرید که بدون اطلاع از ویژگی های تلگرام، فقط به خاطر اینکه رقبایش در آن حضور دارند، شروع به ایجاد کانال و انواع گروه ها می کند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید سرنوشت چنین بازاریابی در بهترین حالت شکست در همان ماه های ابتدایی حضورش در تلگرام خواهد بود.

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه تجربه های تلخ دیگر برندها برای شما تکرار نشود، همین اول کاری یک فرمول طلایی برای تان رو کرده ایم. این فرمول طلایی تعیین اهداف حتی قبل از شروع به کار در تلگرام است. شما در اینجا مثل سرمربی یک تیم والیبال هستید که باید قبل از پا گذاشتن در زمین مسابقه تک تک برنامه هایش را چیده باشد. وگرنه رقبا حتی اجازه بردن یک ست را هم به تیم سرمربی قصه مان نخواهند داد. از آنجایی که فکر کردن درباره اهداف بازاریابی در تلگرام می تواند خیلی زمانبر باشد، ما در این بخش چند تا از مهمترین اهداف را برای تان گلچین کرده ایم:

•    انتقال ترافیک به سایت یا وبلاگ برند

•    افزایش تعامل با مشتریان در کانال یا گروه های مختلف

•    ایجاد اعتماد در میان مشتریان برای خرید بیشتر از برند با نشان دادن جزییات فعالیت تان

•    پیشبرد کارهای روتین با اتوماسیون

•    ارائه خدمات مشتری به خریداران

•    افزایش فروش آنلاین برند

بی شک مواردی مثل افزایش فروش آنلاین با توجه به ساختار محدود تلگرام به طور مستقیم دنبال نمی شود، چراکه در این مسنجر مثل اینستاگرام خبری از فروشگاه درون برنامه ای نیست. اشتباه نکنید، ما قصد نداریم شما را از بازاریابی در تلگرام ناامید کنیم، بلکه همه حرف مان این است که شما اصلا نباید سراغ کپی برداری از استراتژی بازاریابی اینستاگرامی برای این مسنجر بروید. در عوض با معرفی ویژگی های محصولات طوری خودتان را در دل مشتریان جا می کنید که چند برابر شدن فروش تان تضمین شده باشد. ماجرا جالب شد، نه؟

یادتان باشد تلگرام فضایی برای تعامل میان برندها و مشتریان به طور مفصل است. اگر اینستاگرام یا توییتر ماهیت جمع و جور دارند، تلگرام دست شما را حسابی باز گذاشته است. پس با خیال راحت حتی درباره جزئی ترین نکات مربوط به محصولات و فعالیت برندتان هم در کانال یا گروه های برندتان گپ بزنید. قول می دهیم مشتریان با دیدن چنین محتوایی از خوشحالی سر از پا نشناسند. خب هرچه باشد خرید از برندی که جزء به جزء روند فعالیتش را برای شما توضیح می دهد، حس و حال خاص خودش را دارد. پس همین حالا قلم و کاغذ را بردارید و اهداف تان از بازاریابی در تلگرام را کاملا مشخص کنید. بعد هم می توانید سراغ تولید محتوا رفته و تبدیل به صدرنشین لیگ قهرمانان برندها شوید.

مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی و نکات ضروری که باید رعایت کنید

پیدا کردن مخاطب هدف: محتوای تان قرار است به دست چه کسانی برسد؟

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

بازاریابی بدون شناخت مخاطب هدف مثل نمایش یک مستند بی نهایت زیبا درباره حیات وحش در سالنی خالی از تماشاگر است. این طور وقت ها هر چقدر هم که آدم زحمت کشیده باشد، بازهم خستگی روی تنش باقی خواهد ماند. البته شما لازم نیست خیلی نگران چنین وضعیتی باشید، چراکه ما معجونی کامل برای تان در چنته داریم. ماجرا به بخش حساسش رسید، نه؟

فرمول جادویی ما برای بازاریابی بی دردسر در تلگرام پیدا کردن مخاطب هدف است. قبول دارم حتی اسم این فرآیند هم باعث فرار خیلی از بازاریاب ها می شود، اما شما لازم نیست همیشه برای موفقیت سخت تلاش کنید و عرق بریزید. هرچه باشد کار هوشمندانه خیلی بهتر از کار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. پس لطفا شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا از شر یکی از سخت ترین کارهای دنیا خلاص شوید.

اگر شما هم جزو آن دسته از بازاریاب ها هستید که فکر می کنند همیشه با خودشان کاربران را عضو کانال شان کنند، باید گفت دور و زمانه چنین تکنیک هایی خیلی وقت است که تمام شده است. در عوض شما باید فقط به فکر پروموت کردن کانال تان باشید. بقیه ماجرا خود به خود از طرف کاربران انجام می شود. به زبان خودمانی، شما با تبلیغ کانال، گروه یا ربات چت برندتان فرصت کافی به کاربران برای تصمیم گیری درباره عضویت در آنها را خواهید داد. این طوری هم وجهه حرفه ای ‎تان در بازار حفظ می شود، هم دیگر لازم نیست با موجی از اعتراض ها بابت اد کردن مداوم کاربران دست و پنجه نرم کنید. یادتان باشد در این دور و زمانه دیگر این شما نیستید که مخاطب تان را انتخاب می کنید، بلکه باید فرصتی به کاربران برای انتخاب آگاهانه برندتان بدهید. وگرنه دیر یا زود برندتان یک سقوط آزاد بی‎وقفه را تجربه خواهد کرد.

اگر شما از آن دست بازاریاب هایی هستید که همیشه نگران وضعیت کمپین شان هستند، می توانید برای محکم‎ کاری سراغ طراحی پرسونای مشتریان هم بروید. این پرسونا به شما کمک می کند خیلی بهتر مخاطب تان را شناخته و از تبلیغات در جاهایی که خبری از مشتری علاقه مند به کسب و کارتان نیست پرهیز کنید. ما قبلا درباره پرسونای مشتری در روزنامه فرصت امروز حسابی با شما گپ زده ‎ایم، پس بد نیست قبل از دست به کار شدن یک بار نگاهی به عقب بیندازید و مروری بر پرسونای مشتریان داشته باشید. قول می دهم این کار خیلی وقت تان را نگیرد. 

طراحی نظرسنجی: به وقت گردآوری بازخوردها

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

برندهایی مثل نایک یا آدیداس طوری در بازار یکه تازی می کنند که انگار خواسته های مشتریان را حتی قبل از اینکه کسی خبردار شود، پیش بینی کرده اند. قبول دارم چنین توصیفی کمی شبیه رمان های ژول ورن به نظر می رسد، اما وقتی با دقت کمپین ها و محصولات این دو غول بزرگ پوشاک ورزشی را زیر ذره بین ببریم، دیگر ماجرا چندان عجیب نخواهد بود. شاید فکر کنید نایک و آدیداس خیلی خوش شانس هستند که میلیون ها مشتری در سراسر دنیا دارند، اما در این میان نه پای شانس که نظرخواهی مداوم از مشتریان در میان است. 

کافی است شما یک بار هم که شده در زندگی ‎تان از برندهای بزرگ خرید کنید تا متوجه کیفیت خدمات آنها شوید. یکی از بخش های هیجان انگیز چنین سفری تلاش مداوم بازاریاب ها برای نظرخواهی از شماست. البته این فرآیند خیلی دست و پا گیر نیست. بلکه برعکس، شما را نسبت به تعامل بیشتر با برندهای بزرگ ترغیب خواهد کرد. وقتی بقیه برندها می توانند چنین کاری انجام دهند، چرا شما نتوانید؟ خب مگر کارآفرینی هم وجود دارد که دسترسی به اطلاعات تازه و دقیق درباره مشتریان هیجان زده‎ اش نکند؟

مطلب مرتبط: بازاریابی با سپردن مدیریت اکانت به افراد مشهور

تاکتیک برنده ما در این بخش برای دسترسی بی دردسر به بازخورد مشتریان استفاده از گزینه نظرسنجی در کانال یا گروه های برندتان است. این نظرسنجی ها خیلی راحت با تعیین سوال و جواب های مورد نظرتان ساخته می شود. بعد هم کافی است نظرسنجی تان را در کانال یا گروه تان قرار دهید تا کاربران در کسری از ثانیه به آن جواب دهند. 

شکی نیست که شرکت در نظرسنجی های مختلف همیشه وقت‎ گیر است. دقیقا به همین خاطر در تلگرام شما فقط امکان طراحی نظرسنجی های تستی را دارید. به علاوه، اگر نظرسنجی تان بیش از اندازه طولانی باشد، تلگرام به طور خودکار آن را حذف خواهد کرد. پس برای اعتبار برندتان هم که شده فقط نظرسنجی های کوتاه و صمیمانه را مد نظر قرار دهید. وگرنه نه تلگرام روی خوش به شما نشان می دهد، نه خبری از مشتریان خوشحال خواهد بود. 

ایجاد فروشگاه در تلگرام: فروش بی دردسر محصولات

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

همانطور که در ابتدای بحث مان گفتیم، تلگرام مثل اینستاگرام یا بقیه پلتفرم ها از فروشگاه درون برنامه ای پشتیبانی نمی کند، با این حال چنین امری اصلا به معنای ناتوانی شما برای راه اندازی فروشگاه در این مسنجر نیست. تلگرام هر ضعفی که در رابطه با فروشگاه ‎ها داشته باشد، دست کم سرعتش آنقدر بالا هست که کاربران هیج نگرانی برای باز کردن لینک های جانبی نداشته باشند. همین نکته هم بازاریاب ها را به سمت راه اندازی فروشگاه های بزرگ در قالب کانال های تلگرامی کشانده است. ماجرا اصلا آنطور که فکر می کردید پیش نرفت، نه؟

 تا همین چند سال قبل مشتریان بی نهایت حوصله گشت و گذار در فروشگاه های مختلف را داشتند. با این حال از وقتی آمازون با عرضه یک عالمه محصول مختلف همه را میخکوب کرده، قاعده بازی کاملا عوض شده است. این یعنی شما باید یک فروشگاه آنلاین و صدالبته سرراست برای مشتریان تان طراحی کنید. تلگرام از نظر راه اندازی فروشگاه درون برنامه ای خیلی از بقیه پلتفرم ها عقب ‎تر است، اما این اصلا به معنای شکست فروش آنلاین در تلگرام نیست، چراکه اغلب ما تجربه خرید از کانال های فروش تلگرامی را داریم. پس تنها کاری که باید کرد رمزگشایی از فرمول موفقیت در این حوزه است. 

توصیه طلایی ما در روزنامه فرصت امروز برای فروش در تلگرام راه اندازی یک کانال ویژه است. در کنار اینها باید در کپشن آدرس سایت فروش تان را درج کرده و از درگاه پرداخت مطمئنی هم سود ببرید. خیلی اوقات کاربران فقط به خاطر اینکه درگاه پرداخت یک فروشگاه تلگرامی ناآشناست، کلا قید آن برند را می زنند؛ حتی اگر بهترین محصول دنیا هم دم دست شان باشد!

بی شک مدیریت یک فروشگاه در بالاترین سطح ممکن کار ساده ای نیست که شما کنار بقیه کارهای روزمره ‎تان انجام دهید. نه شما کارآگاه گجت با توانایی ‎های مخفی هستید، نه مشتریان حوصله اشتباهات گاه و بی ‎گاه شما را دارند. پس همان اول کار با استخدام یک فروشنده حرفه ای و طراح سایت برای این بخش خیال خودتان را راحت کنید. 

پروموت کردن برند در تلگرام: فرصتی برای کسب شهرت

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

بازاریابی در تلگرام فقط محدود به تولید محتوای جذاب یا عرضه محصولات حیرت انگیز نمی شود. خیلی وقت ها شما برای اینکه در بازار گرد و خاک کنید، کمی چاشنی تبلیغات لازم خواهید داشت. اجازه دهید برای درک بهتر ایده این بخش از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. مجموعه بازی های فیفا را در نظر بگیرید. این سری بازی از اواخر دهه 90 میلادی به طور منظم منتشر می شود. از آنجایی که در آن دوران کلی بازی فوتبال دیگر هم در بازار بود، شرکت EA بدون معطلی سراغ فدراسیون جهانی فوتبال (همان فیفا خودمان) رفت و مجوز انحصاری همکاری با آن را گرفت. اینطوری دیگر گیمرها به محض دیدن عنوان همکاری این بازی با فیفا حتی به بقیه رقبا نگاه هم نمی ‎کردند. همانطور که می بینید فرمول تبلیغاتی بازی های فیفا بی نهایت ساده و کاربردی بود. شما هم می توانید با الگوبرداری از تجربه های موفق در چهار گوشه دنیا برندتان در تلگرام را پروموت کنید. بیایید کمی درباره روش های چنین کاری با هم گپ بزنیم. 

اولین کاری که شما می توانید برای پروموت برندتان در تلگرام انجام دهید، همکاری با بعضی از بزرگترین کانال های این مسنجر است. از آنجایی که کانال های چند میلیونی کلی کاربر از سراسر دنیا دارند، شما شانس خوبی برای معرفی کسب و کارتان به دامنه وسیعی از کاربران خواهید داشت. اگر در این میان فقط روی کانال های مرتبط با حوزه کارتان سرمایه گذاری کنید، دیگر مو لای درز فعالیت تان نخواهد رفت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی بین کانالی برای موفقیت کسب و کارها

راه حل بعدی اندکی توجه بیشتر به پتانسیل سایت ‎تان است. قبول دارم خیلی از برندها دوست دارند تیزرهای تبلیغاتی شان را فقط وسط سریال های پرطرفداری مثل بریکینگ بد پخش شود، اما در دنیای آنلاین سایت‎ ها هم تاثیر بی نهایت زیادی دارند. شاید فکر کنید برای این کار مثل مورد قبل باید سراغ سایت ‎های بی نهایت پرطرفدار بروید، اما راستش را بخواهید سایت رسمی خودتان هم به اندازه کافی کار راه ‎انداز خواهد بود. کافی است در بخش «درباره ما»یا «کانال های ارتباطی» آدرس کانال تلگرام تان را درج کنید. آن وقت هر مشتری که به سایت ‎تان سر بزند، وسوسه‎ ای شدید برای بازدید از کانال تان امانش را خواهد برید. 

آخرین تاکتیک طلایی ما برای پروموت کردن کانال یا گروه در تلگرام استفاده از ظرفیت بقیه شبکه های اجتماعی است. هرچه باشد در عرصه کسب و کار فقط تلگرام محبوب دل کاربران نیست. این روزها مردم در سراسر دنیا علاوه بر این مسنجر از انواع پلتفرم های شرکت متا، توییتر، یوتیوب و هزار و یک اپ دیگر استفاده می کنند. کافی است از ظرفیت آنها برای تبلیغ کانال تلگرامی تان استفاده کنید. آن وقت حتی یک نفر هم در دنیا پیدا نمی شود که برند شما را مثل کف دستش نشناسد.

ما در روزنامه فرصت امروز مخالف ولخرجی ‎های رایج برای پروموت کردن برند هستیم. در عوض شما باید از تمام ظرفیت های شبکه های اجتماعی و صدالبته میانبرهای کم هزینه استفاده کنید. موارد بالا به اندازه کافی برای شروع کارتان در این میان جذاب خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و با پروموت کردن کانال یا گروه تلگرامی تان تخته گاز به سمت موفقیت برانید. 

سخن پایانی

بازاریابی در تلگرام: راهنمایی جامع برای کسب و کارها

بازاریابی در تلگرام شاید برای خیلی از کارآفرینان یک مفهوم تازه و حتی عجیب باشد، اما روز به روز به اهمیت آن افزوده می شود. اگر شما همین امروز کارتان در تلگرام را شروع نکنید شاید دیگر هیچ وقت فرصتی برای این کار گیرتان نیاید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما کمکی هرچند اندک برای آشنایی بهتر با تلگرام مارکتینگ کرده باشد. حالا نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید نظر کارشناسی‎تان درباره تکنیک های مقاله‎ مان را بیان کنید (امیدوارم خیلی سخت گیرانه این کار را انجام ندهید!).

ما در روزنامه فرصت امروز همراهی ‎مان با شما فقط به این مقاله محدود نمی شود. اگر سوال یا مشکلی در استفاده از استراتژی بازاریابی در تلگرام داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما خواهیم بود. پس تعارف را کنار گذاشته و سوالات ‎تان را همین جا با ما در میان بگذارید. قول می دهم کارشناس های ما در کوتاه ترین زمان ممکن به کمک تان بشتابند.

منابع: 

https://brand24.com

https://sendpulse.com

https://ideyl.com

https://www.pixelliongroup.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hxI99d8Y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه