چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی تازه ترین ترندهای بازاریابی در فوتبال

تحول بازاریابی در صنعت فوتبال با فناوری های نوین

3 سال پیش ( 1399/8/13 )
پدیدآورنده : استیو مدینسیا   پدیدآورنده : علی آل علی  

براساس گزارش موسسه Most Popular Sports، امروزه تعداد طرفدارهای ورزش فوتبال در سراسر دنیا به بیش از 3.5 میلیارد نفر رسیده است. تماشای فوتبال در ورزشگاه یا تلویزیون در طول دهه‎ های متمادی بدل به تفریح مشترک نسل‎های مختلف شده است. ظهور شبکه‎ های اجتماعی علاقه افراد برای تماشای مسابقات فوتبال و صحبت پیرامون آن را دوچندان کرده است. تمام این رویدادها و جهت ‎گیری طرفداران به سوی تعامل هرچه بیشتر با ورزش مورد علاقه ‎شان برای باشگاه‎ های ورزشی امیدوارکننده بوده است. اکنون باشگاه ‎های ورزشی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یافتن طرفدارهای پر و پا قرص در نقاط مختلف جهان دارند. این امر شاید در نگاه نخست با توجه به شهرت هر باشگاه فوتبال و موفقیتش در کسب جام‎ های معتبر تعیین شود، اما اصول بازاریابی اساسی پشت این قضیه وجود دارد. ورزش فوتبال در طول دهه‎ های متمادی حتی نظر افراد بی ‎علاقه به عرصه ورزش به طور کلی را نیز به خود جلب کرده است بنابراین شیوه بازاریابی باشگاه‎ های فوتبال تفاوت اساسی با دیگر رشته ‎ها دارد.

شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا اهمیت طرفدارها برای باشگاه ‎های فوتبال را دوچندان کرده است. بسیاری از باشگاه‎ های فوتبال مهم در طول ماه‎ های اخیر به طور ویژه ‎ای اقدام به بازاریابی برای مخاطب هدف‎ شان کرده ‎اند. استفاده از فناوری های نوین برای تعامل با طرفدارهای تیم و همچنین افزایش دامنه طرفدارها دارای نقش بسیار مهمی است. امروزه عرصه بازاریابی در صنعت ورزش بدون فناوری های نوین تاثیرگذاری چندانی بر روی مخاطب هدف ندارد. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در این زمینه خواهیم پرداخت.

تحول بازاریابی صنعت فوتبال با فناوری نوین

شکاف بین نسلی در حوزه ورزش

بدون تردید همه ما مطالبی در مورد تفاوت نسل جوان در حوزه بازاریابی شنیده ‎ایم. بسیاری از بازاریاب ‎های موفق در طول دهه‎ های متمادی از تعامل با نسل جوان موسوم به نسل Z درمانده ‎اند. دلیل این امر استفاده متفاوت این نسل از فناوری های در دسترس‎ شان است. این امر تعامل با برندها را نیز به شیوه ‎ای متفاوت فراهم ساخته است. یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی برای نسل جوان در عرصه ورزش مربوط به استفاده از فناوری های نوین است. برخی از باشگاه ‎های ورزشی به طور مداوم در زمینه بازاریابی و جلب تعامل طرفدارهای ‎شان به دنبال شیوه‎ های سنتی هستند. شاید این امر در نگاه نخست تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب میانسال داشته باشد، اما واکنش منفی از سوی نسل جوان به دنبال خواهد داشت.

مطلب مرتبط: تحول بازاریابی دیجیتال با فناوری های نوین

طرفدارهای نسل جوان ورزش فوتبال شیوه‎ های خاصی برای حمایت از این عرصه دارند. یکی از مثال‎ های واضح در این میان مربوط به استفاده از اپ‎ های ویژه تیم‎ های فوتبال است. بسیاری از تیم ‎های معتبر در سطح جهان اقدام به طراحی اپ رسمی برای خود می ‎کنند. این امر تولید محتوای اختصاصی برای مخاطب هدف را بسیار ساده خواهد کرد. بدون تردید استفاده از اپ رسمی برای باشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد، اما به تنهایی برای تاثیرگذاری بر روی نسل جوان طرفدارهای فوتبال کافی نیست.

کاربرد فناوری واقعیت مجازی و افزوده

برخی از باشگاه‎ های فوتبال برای ارائه تجربه‎ ای منحصر به فرد به طرفداران‎ شان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت مجازی و افزوده می ‎کنند. این امر شامل بازسازی صحنه ‎های خاطره ‎انگیز باشگاه، نمایش رویدادهای مختلف به صورت واقعیت مجازی و همچنین شبیه‎ سازی شرکت کاربران در مسابقات واقعی است. استفاده از واقعیت مجازی انگیزه کاربران برای تعامل با باشگاه‎ های فوتبال را به شدت افزایش می ‎دهد. امروزه بسیاری از طرفدارهای تیم‎ های ورزشی انتظار دسترسی به محتوای شخصی ‎سازی شده در زمینه واقعیت افزوده و مجازی را دارند بنابراین عدم فعالیت تیم‎ ها در این زمینه واکنش مناسبی از سوی کاربران به همراه نخواهد داشت.

تعامل مناسب با مخاطب هدف در عرصه بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. کاربست فناوری های نوین در زمینه ارائه تجربه منحصر به فرد به مخاطب هدف دارای اهمیت بالایی است. امروزه اغلب برندها، از جمله تیم ‎های ورزشی، در زمینه جلب تعامل مناسب مخاطب هدف مشکل دارند. استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی شانس مناسبی در اختیار برندها برای تعامل بهتر با مخاطب هدف قرار می ‎دهد.

نمایش پشت صحنه موفقیت‎ های بزرگ تیم‎ های فوتبال و همچنین تمرین‎ های مداوم و فشرده یکی از ایده‎ های مناسب برای استفاده از ابزار واقعیت مجازی و افزوده در صنعت فوتبال است. این امر به تازگی از سوی برخی از تیم ‎های فوتبال مشهور دنبال می‎ شود.

مزیت ‎های فناوری بلاک‎ چین

فناوری بلاک‎ چین با ارائه مدل غیرمتمرکز تبادل اطلاعات و تعامل میان کاربران فرصت ‎های تازه‎ ای در اختیار تیم ‎های فوتبال قرار داده است. فناوری بلاک‎ چین با ایجاد فضایی امن و مطمئن تمایل طرفدارهای تیم‎ های ورزشی برای خرید محصولات یا حتی پرداخت هزینه ‎های جانبی برای حمایت از تیم‎ شان را افزایش می ‎دهد.

فناوری بلاک ‎چین با کاهش ریسک‎ های فعالیت در فضای آنلاین انگیزه کاربران برای تعامل بیشتر با تیم ‎های فوتبال مورد علاقه ‎شان را افزایش می‎ دهد. امروزه بسیاری از تیم ‎های ورزشی به تعامل با طرفداران ‎شان اتکا دارند بنابراین کاربست فناوری های نوین در این عرصه دارای اهمیت بسیار زیادی است.

استفاده از فناوری بلاک‎ چین برای پیشبرد طرح‎ های بلندمدت ارتباط با طرفدارها مناسب است. این امر با توجه به امکان درآمدزایی تیم‎ های ورزشی از طریق فروش محصولات و ارائه برخی از خدمات منحصر به فرد قابل توجه خواهد بود. هرچه توانایی شخصی‏ سازی تجربه تعامل طرفدارها با برند بیشتر باشد، در نهایت شانس موفقیت بازاریابی برندها نیز افزایش خواهد یافت.

تحول در نحوه استفاده طرفداران از محتوای دیجیتال برندها

باشگاه‎ هایی نظیر رئال مادرید، آرسنال و دورتموند در طول سال‎ های اخیر سرمایه گذاری قابل ملاحظه‎ ای بر روی تولید محتوای دیجیتال برای طرفدارهای ‎شان کرده ‎اند. این امر با توجه به شهرت و سابقه قابل ملاحظه تیم‎ های موردنظر امری منطقی به نظر می ‎رسد.

امروزه اغلب طرفدارهای تیم ‎های فوتبال در شبکه‎ های اجتماعی نیز به دنبال مشاهده اخبار و محتوای جذاب پیرامون تیم‎ های ‎شان هستند. این امر مسئولیت تولید محتوای سنگینی بر روی دوش برندها قرار می‎ دهد. تولید محتوا باید براساس سلیقه گروه‎ های مختلف مخاطب هدف صورت گیرد. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نداشته باشد، بی‎ توجهی مداوم طرفداران به برنامه‎ های بازاریابی برند را به همراه خواهد داشت.

تولید محتوای آنلاین برای طرفداران عرصه فوتبال فقط محدود به تیم‏ های ورزشی نیست. برخی از استارت‏آپ ‏ها با محوریت ارائه اطلاعات منحصر به فرد به مخاطب هدف وارد بازار کسب و کار شده ‏اند. با این حساب کارآفرینان مستقل نیز امکان حضور مناسب در صنعت فوتبال را خواهند داشت. سایت‏ های خبری و تحلیلی حوزه فوتبال مانند گل از همین گروه کسب و کارها هستند.

مطلب مرتبط: مهارت های اساسی بازاریابی دیجیتال در عصر مدرن

مسیر پیش روی

مسیر پیش روی صنعت فوتبال در عرصه بازاریابی با فناوری های نوین پیوند خورده است. بسیاری از تیم‎ های ورزشی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف روز به روز به فناوری های دیجیتال وابستگی بیشتری پیدا می‎ کنند. این امر در صورت بی ‎توجهی برخی از تیم‎ ها به بازاریابی با فناوری های جدید موجب بروز مشکلات اساسی خواهد شد. نوآوری در عرصه بازاریابی در صنعت فوتبال پیش از این از سوی برخی از تیم ‎های بزرگ شروع شده است. نکته مهم در این میان پیوستن سایر تیم‎ ها به این فرآیند گسترده است. در این میان برخی از کارآفرینان نیز امکان راه ‏اندازی کسب و کار در پیوند با عرصه فوتبال را دارند. این امر شامل ارائه خدمات منحصر به فرد و ویژه به طرفدارهای این حوزه است.

منبع : clickz
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RytT4jXO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه