تاثیر نورپردازی بر افزایش فروش در صنعت خرده فروشی - فرصت امروز

دوشنبه, 11 آذر 1398 - 09:00

چرا نورپردازی در صنعت خرده فروشی اهمیت دارد؟

صنعت خرده‎فروشی در طول سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. برندهای حاضر در این صنعت همیشه تمام تلاش شان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و کسب فروش بیشتر را ارائه می کنند. یکی از نکات جالب در مورد افزایش فروش در این صنعت تاثیر نورپردازی است. وقتی ما در فروشگاه مان از نورپردازی مناسب سود ببریم، محصولات مان بیشتر به چشم مشتریان خواهد آمد.

شاید در نگاه نخست تاثیر نورپردازی بر روی افزایش فروش خرده‎فروشی ها اندکی عجیب به نظر برسد، اما توجیه منطقی و علمی کاملا دقیقی برای این امر وجود دارد. صنعت خرده فروشی به طور کلی تحت تاثیر دو عامل قرار دارد: نحوه تعیین دکور داخلی فروشگاه به ویژه جای محصولات و نورپردازی. بدون تردید در هر حوزه ای استفاده از نظرات کارشناس های حرفه ای مناسب خواهد بود. البته این امر به معنای ناتوانی برندها در زمینه استفاده از برخی نکات عمومی در زمینه نورپردازی نیست بنابراین هدف اصلی مقاله کنونی بررسی تکنیک های نورپردازی مناسب به منظور افزایش فروش خرده فروشی ها خواهد بود.

تاثیر نورپردازی بر افزایش فروش

خرده فروشی ها همیشه هزینه بسیار زیادی برای طراحی دکور داخلی فروشگاه شان انجام می دهند. این امر شامل تعیین شیوه نورپردازی نیز هست. متاسفانه امروزه بحث نورپردازی به عنوان یک مقوله جدا مدنظر قرار نمی گیرد. به این ترتیب اغلب برندها در عمل فقط به فکر طراحی دکور جذاب هستند. اگر دکور داخلی ما از نورپردازی مناسبی برخوردار نباشد، امکان جلب نظر مشتریان وجود نخواهد داشت. نکته مهم در اینجا توجه به تجربه مشتریان است. تمام امور کسب و کار، به ویژه در حوزه خرده‎فروشی، باید بر اساس نظر و تجربه مشتریان ساماندهی شود. این امر در حوزه نورپردازی نیز به طور ویژه دارای اهمیت است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: نورپردازی فروشگاه

اهمیت معنای رنگ ها

مهم ترین نکته در زمینه نورپردازی در فروشگاه استفاده حداکثری از فضای موجود است. فروشگاه ما نباید هیچ گونه فضای بی‎استفاده ای داشته باشد. این امر نورپردازی درست را دشوار خواهد کرد. همچنین سطح گنجایش فروشگاه نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. گام بعدی تعیین ماهیت بخش های فروشگاه است. بدون تردید نحوه نورپردازی در بخش پوشاک با مواد غذایی تفاوت دارد. وقتی سر و کار ما با مواد غذایی باشد، استفاده از رنگ های گرم، به طور ویژه قرمز، تاثیر روانی بهتری خواهد داشت. بنابراین نخستین اشتباه برندها در زمینه نورپردازی فروشگاه استفاده از یک رنگ مشخص برای تمام بخش هاست.

دسته‎بندی رنگ ها به طور کلی شامل دو طیف سرد و گرم است. وقتی ما در تلاش برای تقویت هیجان و تمایل مشتریان به خرید مواد غذایی هستیم، باید از رنگ‎های گرم استفاده شود. این امر در مورد صنعت گیم نیز صحت دارد. در حوزه سرگرمی و بازی تمرکز ما انتقال هیجان به مخاطب است بنابراین باید از رنگ های جذاب و گرم استفاده کنیم.

بازنمایی تاثیرگذار برندمان

استفاده از نورپردازی و رنگ های مختلف بیانگر معناهای متفاوتی است بنابراین ما باید دقت زیادی در انتخاب الگوی نورپردازی و کاربرد رنگ های مدنظرمان داشته باشیم. نورپردازی و انتخاب رنگ های مختلف به نوعی برند ما را نیز بازنمایی می کند. این امر به طور ویژه ای اهمیت انتخاب رنگ های مناسب برای نورپردازی را بیشتر می کند. به همین خاطر برخی از برندها از لامپ های LED برای نورپردازی بهتر استفاده می کنند. مزیت استفاده از این شیوه امکان تغییر رنگ نورها در زمان دلخواه است بنابراین ما محدودیتی برای ترکیب طیف های مختلف رنگی نخواهیم داشت.

یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از لامپ های LED در زمینه افزایش فروش برند فیلیپس است. این برند در طول سال های اخیر با لامپ های LED تمام نورپردازی فروشگاه های خود را انجام داده است. این امر امکان استفاده از طیف رنگی متنوع تر و همچنین تولید نور شفاف تر را فراهم می سازد. نتیجه این امر افزایش تمایل مشتریان برای خرید محصولات فیلیپس است.

نکات کلیدی در زمینه نورپردازی

تا اینجا بحث های زیادی درباره اهمیت نورپردازی در افزایش فروش برندها گفته ایم. در این بخش مقاله قصد بررسی 6 تکنیک و نکته کلیدی در زمینه نورپردازی را داریم. به نکات ذیل توجه کنید:

1. استفاده از رنگ های متضاد همیشه ایده جالبی برای جلب توجه مشتریان است. چشم انسان نسبت به رنگ های متضاد در فاصله نزدیک واکنش شدیدی نشان می دهد بنابراین استفاده از رنگ های متضادی نظیر آبی و قرمز در نورپردازی بخش های مختلف فروشگاه منطقی خواهد بود. نکته مهم در اینجا سطح شفافیت رنگ هاست. اگر رنگ ما دارای شفافیت لازم نباشد، امکان جلب نظر مشتریان وجود نخواهد داشت.

2. نکته دوم معطوف به تفاوت میان رنگ های سرد و گرم است. اگر قصد ما القای احساس آرام و عادی است، باید از طیف رنگ های آبی استفاده کنیم. این طیف از رنگ ها تاثیر روانی مناسبی بر روی مشتریان دارد. طیف رنگ زرد دارای گرمای بیشتری است. مشکل اصلی این طیف حالت مصنوعی اش است بنابراین چندان از سوی مشتریان واقعی به نظر نخواهد رسید. نکته مهم در اینجا استفاده از ترکیب مناسبی از رنگ ها برای جلب نظر مخاطب است. همنشینی رنگ های سرد و گرم تاثیر بسیار بهتری بر روی مشتریان دارد بنابراین هدف اصلی ما باید جلب نظر مشتریان به این شیوه باشد.

3. همانطور که پیش از این نیز بحث شد، هر رنگ معنای خاصی دارد بنابراین استفاده از نورپردازی برای هدایت مشتریان به سوی بخش های مختلف فروشگاه امر هوشمندانه ای خواهد بود. فروشگاه های IKEA در سراسر جهان از نورپردازی برای هدایت مشتریان استفاده می کند. به این ترتیب بخش های پرنور فروشگاه شامل محصولات اصلی است. سایر بخش های مانند راهروها برای سهولت مشتریان با نورپردازی ملایم ساماندهی شده است.

4. ویترین هر فروشگاه نخستین بخش بصری آن برای مشتریان است. ویترین بدون نورپردازی مناسب هرگز به چشم رهگذرها نخواهد آمد بنابراین استفاده از نورپردازی قوی و رنگ های تاثیرگذار در این زمینه ضروری خواهد بود.

مطلب مرتبط: افزایش فروش با توصیه هایی از مدیران پیشتاز

5. یکی از اشتباهات رایج برندها در زمینه نورپردازی استفاده از نور شدید است. همانطور که نور کم موجب اذیت مشتریان و عدم جلب توجه شان می شود، نورپردازی شدید نیز توجه چندانی جلب نخواهد کرد. این امر در بسیاری از مواقع موجب احساس نفرت مشتریان از برندها نیز می شود. هرچه استفاده ما از رنگ ها ساده تر باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان افزایش خواهد یافت. این امر به طور مشخص شامل استفاده از شدت نور مناسب خواهد بود.

6. نور پس‎زمینه مانند نور اصلی نقش مهمی در جلب نظر مشتریان دارد. منظور من از نور پس‎زمینه طیف رنگ های زیرشاخه بخش اصلی کادر است. این امر به طور مشخص موجب جلب توجه بیشتر مشتریان خواهد شد. وقتی توجه مشتریان بیشتر جلب شود، شانس ما برای فروش نیز افزایش خواهد یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی