پنجشنبه, ۲۷ خرداد(۳) ۱۴۰۰ / Thu, 17 Jun(6) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی رویکرد مشتریان به خرید آنلاین و آفلاین

مشتریان پس از کرونا از کجا خرید خواهند کرد؟

1 هفته پیش ( 1400/3/18 )

مردم در طول یک سال و نیم گذشته بسیاری از کارهای روزمره را فراموش کرده یا به عبارت بهتر مجبور به کنار گذاشتن آنها شده اند. شما دیگر در جمع های دوستانه آنطور که قبلا رایج بود حضور ندارید. این امر یکی از تاثیرات کرونا بر روی زندگی روزمره مردم محسوب می شود. چنین شرایطی در دنیای کسب و کار نیز به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. دیگر بسیاری از کسب و کارها به شیوه های سابق با مشتریان شان تعامل ندارند. اکنون اگر کسی قصد خرید یک محصول را داشته باشد، اول از همه به سراغ فروشگاه های آنلاین می رود. شاید فقط برندهایی نظیر آمازون در شرایط کنونی سود مناسبی به جیب زده باشند. سایر کسب و کارها هنوز هم با برخی از مشکلات ناشی از تغییر روند تعامل با مشتریان و ادامه فعالیت مواجه هستند. 

خبر خوش برای کسب و کارها بازگشایی بسیاری از شرکت ها و حوزه های کاری پس از ماه ها تعطیلی های پرنوسان است. شما دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به باز نگه داشتن یا تعطیلی کامل کسب و کارتان ندارید. در عوض امکان تعامل با مشتریان به ساده ترین شکل ممکن فراهم شده است. مهمترین مسئله در این میان نحوه تعامل دوباره به مشتریان است. آیا مشتریان پس از بازگشایی کامل کسب و کارها بازهم براساس شیوه ها و عادت های قدیمی شان از برندها خرید خواهند کرد؟ 

بررسی رویکرد مشتریان به خرید آنلاین و آفلاین

برخی از کسب و کارها امید زیادی نسبت به بازگشت شرایط به حالت عادی دارند. این امر برای کسب و کارها روزنه های امید را زنده نگه می دارد. اگرچه در بسیاری از کشورها روند واکسیناسیون کرونا شروع شده است، اما هنوز مسیر بسیار طولانی تا بازگشت به شرایط عادی پیش رو است بنابراین فعلا صحبت از شرایط عادی دنیای کسب و کار امر عجیبی به نظر می رسد. شما باید تمام توان تان برای بهبود شرایط در وضعیت کنونی را به کار گیرید، اما بازگشت به شرایط عادی ایده جذابی نخواهد بود. 

عرصه کسب و کار در ماه های ابتدایی شیوع کرونا به طور کامل در بحران به سر می برد. اکنون شرایط بسیار بهتر شده است، اما هنوز هم خطر ناشی از کرونا در کنار ما قرار دارد. بنابراین کسب و کارها باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت شان صورت دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان نخواهند داشت. 

مطلب مرتبط: نجات کسب و کار در سال کرونایی

اغلب شهرهای بزرگ دنیا اجازه بازگشایی کسب و کارها به طور گسترده را داده اند. این امر به معنای فعالیت دوباره برندها و امکان سودآوری در مقیاسی بزرگ است. اگر برند شما در طول ماه های اخیر به طور مداوم تعطیل بوده، اکنون زمان مناسب برای شروع به کار فرا رسیده است. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان از همان روز نخست با انواع جشنواره و کمپین های بازاریابی پرهزینه شروع به کار کرده اند. این امر بهترین ایده در زمینه کسب و کار محسوب نمی شود. سوال اساسی در این میان بسیار جدی تر از این حرف هاست. آیا مشتریان باز هم از شما خرید خواهند کرد؟ به عبارت بهتر، پس از گذشت یک سال و نیم از تغییر عادت مشتریان در زمینه خرید محصولات مختلف حالا آنها از چه کسانی خرید خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال اساسی و دارای اهمیت بسیار زیادی است.

براساس مطالعه همکاران ما در موسسه هاب اسپات، 21 درصد از مردم پس از بازگشایی کامل کسب و کارها به طور ترکیبی از فروشگاه های حضوری و آنلاین خرید خواهند کرد. این امر نکته بسیار مهمی در زمینه کسب و کار محسوب می شود. به عبارت بهتر، دیگر خبری از بازگشت به روزهای طلایی کسب و کارهای حضوری نیست. به هر حال وقتی مشتریان برای مدت زمانی طولانی به خرید آنلاین عادت کرده باشند، دیگر نباید انتظار شروع خرید حضوری در کمترین زمان ممکن را داشت. 

نکته جالب در مورد مطالعه موسسه هاب اسپات تقابل میان دو گروه طرفدار خرید آنلاین و حضوری است. بر این اساس 35 درصد از مردم به طور کامل خرید آنلاین حتی پس از بازگشایی کامل کسب و کارها را در دستور کار قرار داده اند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها داشته است. شاید شما هم به فکر ایجاد یک کسب و کار آنلاین باشید، در این صورت باید هرچه زودتر دست به کار شوید. الان بهترین زمان برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین و تعامل با مشتریان در فضای اینترنت است. 

بررسی رویکرد مشتریان به خرید آنلاین و آفلاین

مشتریان طرفدار خرید حضور در مقایسه با پیش از شیوع کرونا افت قابل ملاحظه ای داشته اند. بر این اساس فقط 15 درصد از مشتریان به خرید حضوری پس از رفع محدودیت ها اشاره داشته اند. این امر به معنای سقوط شدید اعتبار کسب و کارهای حضوری در مقایسه با نمونه های آنلاین است. اگر شما در زمینه کسب و کارهای حضوری فعالیت دارید، تجدیدنظر در نحوه فعالیت و تعامل با مشتریان امر بسیار مهمی خواهد بود در غیر این صورت شاید مدت زمان زیادی در بازار کسب و کار دوام نیاورید. 

نکته مهم درخصوص تجربه مشتریان از خرید در دوران کرونا افزایش علاقه شان به خرید آنلاین است. این امر به هیچ وجه تردیدپذیر نیست. شما برای رقابت مناسب پس از بازگشایی کسب و کارها باید به این نکته مهم توجه داشته باشید در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان پیدا نکنید. بسیاری از برندها در بازه های زمانی طولانی برای تعامل با مشتریان دچار مشکلات زیادی می شوند. این امر به دلیل تلاش برای ادامه روندهای پیش از کرونا در زمینه فعالیت کسب و کار و تعامل با مشتریان روی می دهد. شما باید حتما روش کسب و کارتان را تغییر دهید. 

مشتریان دیگر توجه خدشه ناپذیری به کسب و کارهای حضوری ندارند. اکنون دیگر زمان تغییر وضعیت کسب و کار فرا رسیده است. شما باید بهترین عملکردتان برای رقابت با کسب و کارهای آنلاین را داشته باشید. اگر هم در حوزه کسب و کار آنلاین فعالیت دارید، باید از همین حالا به دنبال راهکاری خلاقانه برای تعامل با مشتریان باشید. 

مطلب مرتبط: کسب و کارهای مجازی در دوران پساکرونا

بدون تردید دسترسی به مشتریان در دوران پساکرونا امر بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها، چه در عرصه آنلاین و آفلاین، نیاز فوری به تعامل با مشتریان دارند. این امر به دلیل تعطیلی طولانی مدت عرصه کسب و کار و نیاز فزاینده برای خروج از شرایط کنونی است. بهترین توصیه در این میان تلاش برای استفاده از نکات حرفه ای برای پیدا کردن مشتریان و تعامل بهینه با آنهاست. حالا که شرایط دنیای کسب و کار در پی بحران کرونا به طور کامل تغییر کرده است، مرور برخی از شیوه های مناسب برای تعامل با مشتریان چندان هم بد نیست. ما در ادامه برخی از مهمترین نکات برای تعامل با مشتریان پس از بازگشایی کسب و کارتان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تاسیس یا توسعه سایت رسمی برند

اگر پس از دوران کرونا هنوز هم سایت رسمی برای شما معنایی ندارد، واقعا از عرصه کسب و کار دور هستید. امروزه مشتریان بیش از هر زمان دیگری به سایت برندها برای تعامل با آنها واکنش نشان می دهند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تعامل با مشتریان دارد. اگر خودتان را جای مشتریان قرار دهید، به خوبی اهمیت سایت رسمی را درک خواهید کرد. بسیاری از مردم برای تعامل با برندها علاقه مند به کسب اطلاعات دقیق درباره محصولات شان هستند. سایت رسمی بهترین فرصت برای مشتریان به منظور تعامل بهینه با شما محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر در بلندمدت توانایی تعامل با مشتریان را از دست داده و بدل به یکی از برندهای کلیشه ای می شوند. 

درج اطلاعات درست در سایت رسمی برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مشتریان در سایت تان با محتوای قدیمی و مربوط به چند سال پیش مواجه شوند، هیچ برداشت خوبی از کسب و کارتان نخواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. تولید محتوا در سایت رسمی برند کار سختی نیست. شما با استفاده از ترندهای برتر که نشان دهنده سلیقه کاربران در هر حوزه است، به راحتی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دارید. 

امروزه برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان به دنبال ایجاد وبلاگ رسمی برای کسب و کارشان نیز هستند. این امر ایده بسیار جذابی محسوب می شود. اگر شما وبلاگ رسمی برای مشتریان تان راه اندازی کنید، کانال ارتباطی بهتری برای تعامل با آنها خواهید داشت. وبلاگ رسمی برندها جایی عالی برای تعامل با مشتریان وفادار و علاقه مند به حوزه کسب و کار است. بنابراین اگر شما در تلاش برای ایجاد ارتباط با این دسته از مشتریان هستید، باید به طور ویژه ای در این فضا حضور داشته باشید. 

افزودن فروشگاه آنلاین به گزینه های خرید

امروزه هر برند بزرگی دارای یک فروشگاه آنلاین نیز هست. بدون تردید همکاری با سایت های فروش مثل آمازون گزینه بسیار جذابی است، اما اگر فروشگاه رسمی برندتان را نیز در قالب سایت داشته باشید، امکان آشنایی هرچه بهتر مشتریان با محصولات تان فراهم می شود. گاهی اوقات مشتریان پس از مشاهده ویژگی های یک محصول به طور قابل ملاحظه ای تمایل به خرید پیدا می کنند. این امر در صورت در دسترس بودن گزینه خرید آنلاین به طور قابل ملاحظه ای شانس شما برای افزایش فروش را به همراه دارد. 

مدیریت سایت فروش کار بسیار ساده ای محسوب می شود. امروزه اغلب برندهای بزرگ دارای یک تیم فنی برای طراحی سایت هستند. بدون تردید این کار برای شما به عنوان یک کسب و کار میان رده هزینه های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین همکاری با موسسه های طراحی سایت به طور مقطعی بهترین گزینه برای شماست. این امر هزینه های طراحی سایت را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین به شما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون استخدام دائمی برخی از طراح های سایت را نیز می دهد. 

ارسال سریع سفارشات برای مشتریان نکته بسیار مهمی است. برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان شان حتی گزینه ارسال رایگان در صورت سفارش بالا را مدنظر قرار می دهند. ارسال رایگان برای هر مشتری جذابیت دارد. بنابراین اگر شما از چنین الگویی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید، شانس بسیار بالایی برای جلب نظر مشتریان خواهید داشت. 

بسیاری از برندها هیچ برنامه ای برای به روز رسانی سایت فروشگاه شان ندارند. این امر موجب کاهش علاقه کاربران برای خرید از شما خواهد شد. هرچه یک سایت فروش به روزتر باشد، مشتریان بیشتری برای خرید داوطلب خواهند شد. امروزه چنین امری برای کسب و کارها اهمیت بالایی دارد. بنابراین شما باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به بروز رسانی های کاربردی برای سایت تان اقدام کنید. 

مطلب مرتبط: چالش افزایش شدید انتظارات مشتریان در بحران کرونا

توجه مضاعف به بازاریابی آنلاین

بررسی رویکرد مشتریان به خرید آنلاین و آفلاین

وقتی مشتریان علاقه بالایی برای تعامل با برندها در فضای آنلاین دارند، شما باید فعالیت های بازاریابی تان را به طور متمرکز در این فضا دنبال کنید. بسیاری از برندها حتی در اوج بحران کرونا نیز از تبلیغاتی محیطی یا سنتی استفاده می کردند. این امر نتیجه ای به جز ناامیدی مشتریان از برند شما را به همراه ندارد. بنابراین شما باید بازاریابی تان را به طور ویژه ای در محیط آنلاین صورت دهید. 

امروزه ایده های بسیار زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد. برخی از برندها ایده های مختلف را به طور همزمان اجرا می کنند. نکته مهم در اینجا استفاده از بهترین ایده های ممکن برای بازاریابی است. این امر امکان صرفه جویی در هزینه ها و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از همان لحظه نخست را به همراه دارد. 

همکاری بازاریابی با گوگل یکی از مقرون به صرفه ترین الگوهای بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها تعامل با مخاطب هدف را از دل همکاری با گوگل به دست می آورند. مزیت اصلی گوگل داشتن بانک اطلاعاتی بسیار وسیع و امکان تعامل بسیار نزدیک با مشتریان است. بنابراین اگر شما به دنبال تعامل نزدیک با مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها به طور منحصر به فردی هستید، باید بازاریابی آنلاین و همکاری با گوگل را مدنظر قرار دهید. 

نخستین گام برای بازاریابی مناسب در گوگل ایجاد حساب رسمی در گوگل بیزینس است. این امر حساب ویژه ای برای کسب و کارتان در گوگل ایجاد می کند. به این ترتیب با هر جست وجو امکان پیدا کردن مشخصات دقیق برندتان برای مشتریان فراهم می شود. همچنین گوگل نیز اطلاعات طبقه بندی شده ای برای بازاریابی بهتر در اختیارتان قرار خواهد داد. 

نظرخواهی و تعامل با مشتریان به طور مجازی

بسیاری از برندها پیش از شیروع کرونا مراسم های کاری بسیار متنوعی را مدیریت می کردند. این امر همیشه موجب جلب نظر مشتریان و برگزاری مراسم ها به طور قابل ملاحظه می شد. امروزه به دلیل شرایط ناشی از کرونا دیگر فرصتی برای برگزاری مراسم های کاری نیست. شاید شما هم برگزاری چنین مراسم هایی را موکول به سال های دور کرده باشید، اما راهکار اصلی تعامل با مشتریان به طور مجازی است. 

بسیاری از سامانه های تعامل آنلاین برای مشتریان در دسترس است. مشهورترین سامانه در این میان زوم است. اگر شما یک حساب رسمی در این پلتفرم داشته باشید، به سادگی هرچه تمام تر امکان تعامل با مشتریان برای شما فراهم خواهد شد. 

مطلب مرتبط: آمادگی برای دنیای کسب و کار پساکرونا

برگزاری مراسم های کاری یکی از مهمترین رویدادها در عرصه کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از برندها با چنین کاری به طور قابل ملاحظه ای بر روی مشتریان تاثیر مثبت گذاشتند. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای دسترسی سریع و ساده به مشتریان هستید، باید استفاده از تجربه های مجازی برای تعامل با آنها را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. 

آماده ‎سازی کسب و کارتان برای دوران جدید

بدون تردید دوران پساکرونا از هر لحاظ با دوره های قبل متفاوت است. اگر شما هنوز هم رویای بازگشت به شرایط پیش از کرونا را دارید، باید به طور کامل آن را فراموش کنید. این امر دیگر امکان پذیر نیست، بنابراین شما باید واقع بینانه به دنیای کسب و کار نگاه کرده و شرایط را ارزیابی نمایید در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. 

استفاده از اینترنت برای تعامل با مشتریان و توسعه کسب و کار یکی از مهمترین امور در طول ماه های اخیر محسوب می شود. این امر بسیاری از برندها را نسبت به اجرای درست کارها امیدوار کرده است. اگر شما هنوز هم مشکلات زیادی برای اجرای این فناوری در عمل دارید، باید هرچه زودتر کسب و کارتان را با آن سازگار کنید. امروزه حضور در شبکه های اجتماعی و داشتن یک سایت رسمی به‎روز یک گزینه دلبخواهی نیست، بلکه نیاز ضروری هر برند محسوب می شود. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن این نکته را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت. 

شمار بالایی از برندها به دنیای پس از بازگشایی کسب و کارها امیدوار هستند. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن است. انتظارات مشتریان پس از دوره طولانی تعطیلی متناوب برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن به این افزایش انتظارات پاسخ دهید در غیر این صورت شانسی برای ادامه حیات در عرصه کسب و کار نخواهید داشت. 

منبع : blog.hubspot
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XeKz2VbD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه