پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر شما در حوزه بازاریابی فعالیت داشته باشید، خیلی خوب از ترند بازاریابی مکان محور اطلاع دارید. بسیاری از برندها برای افزایش میزان فروش شان به طور انحصاری بر روی مشتریان حاضر در یک محدوده جغرافیایی متمرکز می شوند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما در عمل مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. 

امروزه بسیاری از برندها به دنبال استفاده از الگوی بازاریابی مکان محور هستند. نکته مهم در این میان ورود به این حوزه با آگاهی دقیق از شرایط آن است. اگر شما به طور دقیق نسبت به مزایای این روش آگاهی نداشته باشید، شاید در هر مرحله نسبت به ادامه آن ناامید شوید. اینطوری یک استراتژی کاربردی در حوزه بازاریابی را به طور ناقص اجرا کرده اید. 

بازاریابی مکان محور

هدف اصلی ما در این مقاله بررسی برخی از مهمترین مزایای بازاریابی مکان محور برای بازاریاب هاست. با این حال پیش از پرداختن به موضوع اصلی باید نگاهی کوتاه به این مفهوم بیندازیم. بازاریابی مکان محور یکی از الگوهای حرفه ای در زمینه هدف گذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. این الگو براساس اهمیت تعامل با مشتریان نزدیک به برند از نظر موقعیت جغرافیایی تکیه دارد. به این ترتیب شما به عنوان بازاریاب در صورت تعامل با مشتریان اطراف تان شانس بسیار بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها و جلب نظرشان را خواهید داشت. اینطوری دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف و بازاریابی برای مخاطبی که شاید حتی امکان خرید از شما را هم نداشته باشد، نیست. 

نکته مهم در رابطه با بازاریابی مکان محور امکان استفاده از ابزارهای بسیار متنوع در آن است. کسب و کارها به طور کلی هیچ محدودیتی برای استفاده از ابزارهای مختلف در راستای بازاریابی مکان محور جغرافیایی ندارند. شما به عنوان بازاریاب ابزارهایی نظیر ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی و همچنین سایت رسمی برندتان را در اختیار دارید. همچنین فضاهای تبلیغاتی مثل بیلبوردها نیز در اختیار شما قرار دارد. با این حساب بازاریابی مکان محور در عمل هر دو الگوی آنلاین و آفلاین را شامل می شود. این امر به شما آزادی عمل مناسبی به منظور تعامل با مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها می دهد.

مطلب مرتبط: بازاریابی محلی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

بازگشت سرمایه در الگوی بازاریابی مکان محور یکی از جذاب ترین بخش ها برای هر بازاریابی محسوب می شود. شما در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری عجیب و غریب ندارید. در عوض بازگشت سرمایه تان به طور قابل ملاحظه ای بالا خواهد بود. اگر شما هم به دنبال یک الگوی مطمئن برای سرمایه گذاری و بهره مندی از مزایای بازاریابی هستید، به هیچ وجه بازاریابی مکان محور یا جغرافیایی را از یاد نبرید. در ادامه برخی از مهمترین مزایا و اهمیت های این الگو برای کسب و کارهای مختلف را بررسی خواهیم کرد. این امر به شما برای انتخاب هرچه دقیق تر این الگو کمک خواهد کرد. 

هدف گذاری بر روی مشتریان اطراف تان

شروع کار هر کسب و کار از یک بازار محلی صورت می گیرد. شما امکان شروع به کار در بازارهای جهانی از همان ابتدای مسیر کسب و کارتان را ندارید. درست به همین خاطر باید پیش از هر نکته دیگری در تلاش برای درک اهمیت بازار محلی و مشتریان حاضر در آن باشید. 

اگر یک برند توانایی جلب نظر مشتریان حاضر در بازار محلی اش را داشته باشد، امکان توسعه سریع کسب و کارش را پیدا می کند، در غیر این صورت شاید سال ها در یک بازار محلی فعالیت کند، اما باز هم شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبش پیدا نکند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای هر کسب و کاری دارد و شما باید به هنگام انتخاب الگوی بازاریابی مکان محور به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

بازاریابی جغرافیایی به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان حاضر در اطراف تان کمک شایانی می کند. درست به همین خاطر برندهای کوچک و محلی بیش از سایر کسب و کارها به این الگو توجه نشان می دهند. اگر شما هم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف تان هستید، باید این الگوی کاربردی را مدنظر قرار دهید. 

بی شک دسترسی به موقعیت مکانی مشتریان نیازمند اخذ مجوز مستقیم از خودشان است. البته شما در اینجا خیلی با چنین مسئله ای سر و کار ندارید. یکی از مثال های ساده از بازاریابی مکان محور درج تبلیغات در اپ گوگل مپ و نمایش آن براساس موقعیت جغرافیایی کاربران است. چنین امری شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. 

اغلب اوقات بازاریاب ها برای افزایش سطح تعامل با مشتریان نیز از بازاریابی مکان محور سود می برند. این الگو به دلیل اینکه مشتریان را در نگاه نخست غافلگیر می کند، کاربردهای بسیار زیادی به همراه دارد. بنابراین شما در یک چشم انداز کلی امکان جلب نظر مشتریان دور و اطراف تان با استفاده از غافلگیری مشاهده آگهی شخصی سازی شده تان از نظر جغرافیایی را خواهید داشت. 

جلب نظر مشتریان رقبا

هر کسب و کاری در بازار شمار بالایی رقیب دارد. این امر در تمام بازارهای کنونی مصداق دارد. بنابراین شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید در عمل به فکر رقابت با دیگر برندها باشید. یکی از ایده های جالب در این میان تلاش برای جلب نظر مشتریان رقبای اصلی تان است. این امر نه تنها تعداد مشتریان شما را بیشتر خواهد کرد، بلکه در عمل رقبای تان را در شرایط دشواری قرار می دهد. درست به همین خاطر شما باید همیشه نیم نگاهی به این مسئله داشته باشید. 

مهمترین نکته در زمینه جلب نظر مشتریان رقبا مربوط به هدف گذاری بر روی آنها براساس موقعیت مکانی شان است. به عبارت دقیق تر، شما باید بر روش مشتریان که دقیقا اطراف تان هستند، سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال اگر رقیب اصلی شما در بازار محلی یک برند جهانی است، شما فقط باید مشتریان این برند در بازار محلی تان را مدنظر قرار دهید، مگر اینکه خودتان هم مثل رقیب تان یک برند جهانی باشید. 

بازاریابی مکان محور از طریق ارسال ایمیل برای مشتریان حاضر در بازار به شما فرصت نمایش مزایای کسب و کارتان به طور مستقیم را می دهد. این امر نکته بازاریابی بسیار مهمی در رابطه با جلب نظر مشتریان رقبا محسوب می شود. بنابراین اگر شما تا به حال فرصت نمایش مزایای کسب و کارتان به مشتریان را نداشته اید، بازاریابی جغرافیایی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. 

اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی با هدف جلب نظر مشتری رقبای شان عدم هدف گذاری دقیق است. شما باید کاملا از رقبای اصلی تان در بازار آگاهی داشته باشید، در غیر این صورت هرگز امکان هدف گذاری بر روی آنها را پیدا نخواهید کرد. بازاریابی مکان محور به شما این فرصت را می دهد تا به طور دقیق از وضعیت رقبای تان آگاهی پیدا کنید. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای نسبت به رقبای تان متمایز خواهد کرد و نظر مشتریان شان را جلب می کند. 

مطلب مرتبط: چرا بازاریابی محلی بهترین دوست کسب و کارهای کوچک است؟

استفاده از بازخورد مشتریان

وقتی شما با مشتریان محلی در ارتباط هستید، امکان تاثیرگذاری بهینه بر روی آنها را خواهید داشت. بسیاری از کسب و کارها در عمل برای جلب نظر مشتریان به بازخوردهای قبلی توجه نمی کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه دارد. مشکل نخست در این رابطه تکرار اشتباهات قبلی در تعامل با مشتریان است. اعتبار کسب و کارها در چنین مواقعی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای گردآوری بازخوردهای مشتریان باشید. 

بازاریابی مکان محور به شما امکان گردآوری بازخورد مشتریان دور و اطراف تان را می دهد. بدون تردید بازخورد مشتریان حاضر در بازارهای دیگر به درد شما نمی خورد. بنابراین باید نسبت به دریافت نظرات مشتریان در بازار خودتان اطمینان کسب کنید. تنها معیار هم در این میان بازاریابی مکان محور است.

امروزه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همراه با قابلیت های بسیار متنوعی است. یکی از نکات جالب در این میان امکان نمایش محتوای تبلیغاتی برند برای کاربران حاضر در موقعیت جغرافیایی خاص است. این امر به طور مشابه در مورد تبلیغات گوگل نیز مصداق دارد. با این حساب شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را پیدا خواهید کرد. 

بازخورد مشتریان نسبت به برندها در صورت مشاهده محتوای بازاریابی شخصی سازی شده و مرتبط با نیازهای شان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. درست به همین خاطر هر برندی در تلاش برای نمایش محتوایش به مشتریان حاضر در بازار هدفش است، در غیر این صورت شما هزینه تان را بی جهت در حوزه بازاریابی صرف کرده اید. 

پس از اینکه مشتریان نسبت به محتوای شما بازخوردهای مختلف ارائه کردند، کار اصلی شما برای استفاده از آنها شروع می شود. بسیاری از برندها به بازخورد مشتریان به مثابه یک امر لوکس و فانتزی نگاه می کنند. اگر شما در این میان از این منبع اطلاعات برای بهبود وضعیت کسب و کارتان استفاده کنید، در مدت زمانی کوتاه امکان بهبود وضعیت کسب و کارتان را خواهید یافت. 

اغلب اوقات مشتریان در تعامل با برندها تمام خواسته های شان را مطرح می کنند. اگر شما پس از دریافت بازخورد مشتریان نسبت به تغییر روند فعالیت تان اقدام نمایید، شانس بالایی برای جلب نظر مشتریان خواهید داشت، در غیر این صورت ذهنیت آنها نسبت به شما تغییر خواهد کرد. با این حساب اگر نسبت به توانایی تان برای اعمال تغییرات در وضعیت فعالیت برندتان در پی گردآوری بازخوردهای مشتریان مطمئن نیستید، اندکی زمان بیشتر برای فراهم سازی پیش نیازها و سپس دریافت بازخورد مشتریان تعیین کنید. 

بازاریابی مکان محور

ایجاد پایگاهی مطمئن در میان مشتریان محلی

هر برندی در بازار باید دامنه مشتریان وفادارش را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد. مشتریان وفادار منبع اصلی درآمد کسب و کارها محسوب می شوند. بسیاری از برندهایی که دارای دامنه وسیعی از مشتریان وفادار بودند، در جریان همه گیری کرونا امکان حفظ سطح مناسب درآمدشان را پیدا کردند. بنابراین شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. 

بازاریابی مکان محور به شما امکان سرمایه گذاری دقیق بر روی مشتریان علاقه مند به کسب و کارتان را می دهد. بسیاری از برندها در این راستا ابتدا بازارهای هدف شان را مشخص کرده و سپس با بازاریابی مکان محور در تلاش برای تاثیرگذاری صرف بر روی همان ها هستند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما نتیجه حیرت انگیزش در زمینه افزایش سطح تعامل با مشتریان هر برندی را وسوسه خواهد کرد. 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خرده فروشی های به نسبت بزرگ انجام می دهند، فراموش کردن مشتریان محلی است. این امر به معنای تلاش برای توجه صرف به بازارهای بزرگ و واگذاری رقابت در بازارهای محلی به دیگر خرده فروشی هاست. اگر شما بازاریابی مکان محور یا جغرافیایی را مدنظر قرار دهید، به ساده ترین شکل ممکن شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بازارهای محلی را خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی بین المللی در برابر بازاریابی محلی

وقتی یک برند در بازارهای هدفش موفق به ایجاد پایگاهی مناسب در میان مشتریان شود، به سادگی هرچه تمام تر سودش تضمین خواهد شد. این امر مهمترین دستاورد برای یک برند در بازارهای مختلف محسوب می شود. اگر کسب و کار شما هم در چنین شرایطی قرار دارد، باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای ایجاد پایگاه مشتریان در بازارهای محلی باشید. این امر حتی در بدترین شرایط نیز حاشیه مطمئن سودتان را حفظ خواهد کرد. با این حساب دیگر کمتر چالشی در بازار امکان به هم ریختن برنامه های شما به طور اساسی را خواهد داشت. 

ایجاد ارتباطی قوی و معنادار با مشتریان در بازارهای محلی اغلب اوقات مورد بی توجهی برندها قرار دارد. اگر شما به طور مداوم در تلاش برای جلب نظر مشتریان تازه باشید، شاید در عمل دیگر مجالی برای حفظ مشتریان موردنظر پیدا نکنید. این امر تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بدل به کاری به شدت دشوار و حتی غیرممکن خواهد کرد. امروزه معیار اصلی موفقیت برندها در بازار تعداد مشتریان وفادارشان است. با این حساب شما با استفاده از بازاریابی مکان محور باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بُعد محلی باشید، در غیر این صورت شاید آینده‎تان در بازار با کلی مشکل مواجه شود. 

صرفه جویی در زمان و هزینه ها

هر بازاریابی در زمینه انتخاب یک استراتژی و الگوی بازاریابی مناسب باید به بحث هزینه و زمان توجه ویژه ای داشته باشد. امروزه بودجه بازاریابی برندها به طور قابل ملاحظه ای محدود شده است. همین امر صرف هزینه های گزاف در زمینه بازاریابی را با مشکل اساسی مواجه کرده است. شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش از هر نکته دیگری از یک تکنیک کم هزینه استفاده کنید. در این میان هیچ ایده ای به اندازه بازاریابی مکان محور به شما برای صرفه جویی در هزینه ها کمک نخواهد کرد. شما با استفاده از چنین تکنیکی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. همچنین از نقطه نظر مالی نیز هزینه چندانی نخواهید کرد.

اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام مشتریان است. وقتی شما فقط روی برخی از بازارها سرمایه گذاری نمایید، در نهایت با هزینه ای کمتر امکان جلب مشتریان بیشتر را خواهید یافت. این امر یکی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی مکان محور محسوب می شود.

کاهش هزینه های بازاریابی به شما امکان سرمایه گذاری بر روی بخش های دیگر کسب و کارتان را می دهد. با این حساب شما به سادگی هرچه تمام تر امکان توسعه سریع کسب و کارتان را پیدا می کنید. این امر در بازارهای رقابتی کنونی باید مدنظر همه کارآفرینان قرار داشته باشد، در غیر این صورت پیشبرد اهداف برند بدل به امری غیرممکن خواهد شد. 

نکته مهم بعدی در رابطه با بازاریابی مکان محور امکان صرفه جویی در زمان است. بسیاری از برندها از نقطه نظر زمانی مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان دارند. این امر اغلب اوقات در ارتباط با شلوغی ساعت های کاری کارآفرینان است. به همین خاطر استفاده از الگوهای بازاریابی که در عین هزینه اندک امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را به همراه داشته باشد، امر بسیار کلیدی محسوب می شود. بازاریابی مکان محور به شما امکان صرفه جویی در زمان تان به خاطر هدف گذاری بر روی شمار کمتری از مشتریان می دهد. البته این امر به معنای بازدهی پایین چنین الگوی بازاریابی نیست. شما همچنان امکان استفاده از الگوی بازاریابی مکان محور با صرفه جویی در زمان و همچنین بازدهی بالا را خواهید داشت. 

وقتی شما از الگوی بازاریابی مکان محور استفاده می کنید، در حقیقت به جای هدف گذاری بر روی دامنه وسیعی از مشتریان فقط به آنهایی که ارتباطی با کسب و کارتان دارند و به محصولات تان علاقه مند هستند توجه خواهید کرد. درست به همین خاطر امکان صرفه جویی در هزینه ها و همچنین زمان را خواهید داشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی محلی، از استراتژی تا عمل

صرفه جویی در زمان درست در وضعیتی که بسیاری از تیم های بازاریابی با مشکل مدیریت زمان مواجه هستند برای هر برندی پیشنهاد جذابی خواهد بود. بنابراین اگر شما هم در عرصه کسب و کار با چنین مشکلی رو به رو هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای استفاده از الگوی بازاریابی مکان محور باشید. توصیه های مورد بحث در این مقاله برای شروع فرآیند بازاریابی از سوی شما کاربردی خواهد بود. 

منبع : customerthink
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/m1kqAqK1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه