یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

گردشگری برای کاهش وابستگی اقتصادی کشورها به درآمدهای نفتی و استفاده بهینه از منابع طبیعی، توسعه یافت؛ رشدی که در نهایت امر منجر به نامگذاری یکی از روزهای سال به نام گردشگری شد. خبرها حاکی از آن است که صنعت گردشگری بین المللی در سال 2016 میلادی با رشدی بالاتر از میزان رشد متوسط به کار خود ادامه می دهد. 

سال 2016 میلادی با تاکید فراوان بر صنعت گردشگری بین المللی آغاز شده و حالا که بیش از نیمی از سال میلادی می گذرد، سازمان جهانی گردشگری (OMT) از روند رشد مثبت این صنعت در سراسر جهان خبر می دهد.

در گزارش اخیر سازمان جهانی گردشگری آمده است، در حد فاصل ماه های ژانویه تا آوریل میزان حضور گردشگران بین المللی در مقاصد گوناگون با بیش از 5درصد رشد همراه بوده است. این آمار و ارقام مربوط به گردشگری تقریبا در همه مناطق جهان روند خوبی داشته و بسیاری از مقاصد گردشگری با رشد دو رقمی در تعداد بازدید کننده روبه رو بوده اند.

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری و طبق بارومتر جدید سازمان جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری در سراسر جهان طی ماه های ژانویه تا آوریل 2016، پذیرای 348 میلیون گردشگر خارجی (بازدیدکننده بیش از یک شب) بودند که حدود 18میلیون نفر، نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته بیشتر بود.

در سال 2015 میلادی صنعت گردشگری با رشد 6/4درصدی همراه بود و در صورت ادامه این روند، سال 2016 هفتمین سال پیاپی خواهد بود که صنعت گردشگری رشد بالاتر از متوسط داشته است، این درحالی است که حضور گردشگران خارجی در مناطق مختلف جهان از سال 2009 و پس از بحران اقتصادی هر ساله 4درصد افزایش داشته است.

طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری دراین باره گفت: آمار و ارقام حاکی از علاقه و میل شدید به سفر است و این امر موجب ادامه روند رشد گردشگری خواهد بود. مقاصد گردشگری همچنان با تقاضای بین المللی از سراسر جهان باوجود چالش های اخیر روبه روست واین حاکی از آن است که گردشگری یک بخش اقتصادی پویا و مقاوم است.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در ادامه افزود: با وجود این نتایج خوب، رخدادهای فجیع و غم انگیز در چند ماه اخیر به ما یادآور می شود که ایمنی و امنیت همچنان یک چالش اساسی پیش روی ما است. باید برای حل این تهدید جهانی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که گردشگری بخشی اساسی، مهم و جدایی ناپذیر از برنامه ریزی و واکنش فوری در سطح جهانی، منطقه ای و ملی است.
براساس آمار ارائه شده به تفکیک مناطق اصلی، حوزه آسیا و اقیانوسیه در چهار ماهه نخست سال 2016 میلادی با 9 درصد رشد بالاترین میزان جذب گردشگران خارجی را داشته است. در این میان، تمامی مناطق آسیایی زیرمجموعه این حوزه، رشد 7درصدی یا بیشتر از آن را ثبت کرده اند.

در میان مناطق فرعی (زیرمجموعه مناطق اصلی)، قاره آفریقا با رشد 7درصدی پیشرو سایر مناطق فرعی بود و جهشی قوی را در آمار نسبتا ضعیف سال گذشته ثبت کرد. به عنوان مثال بخش جنوبی صحرای بزرگ آفریقا با 13 درصد رشد پیشگام رشد گردشگری در چهار ماه ابتدایی سال 2016 میلادی بوده، درحالی که سال گذشته رشد متوسطی را تجربه کرده بود. طبق پیش بینی هایOMT میزان سفر گردشگران بین المللی در پایان سال 2016 رشدی بین 5/3 تا 5/4درصدی را تجربه خواهد کرد. این پیش بینی همراستای چشم انداز بلندمدت این سازمان برای بازه زمانی 2010 تا 2020 است که رشدی سالانه 8/3درصد را گمانه زنی کرده است.

اما علاوه بر آنچه درباره رشد 9درصدی حوزه آسیا و اقیانوسیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2016 به عنوان بیشترین رشد تعداد گردشگران بین المللی گفته شد، تمامی مناطق چهارگانه زیرمجموعه آن نیز از نتایج بسیار خوب و افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران ورودی برخوردار بوده اند به گونه ای که جنوب شرق آسیا 10 درصد، اقیانوسیه 10 درصد، شمال شرق آسیا 8 درصد و جنوب آسیا 7 درصد رشد را در این بازه ثبت کرده اند.

از سوی دیگر، باوجود آنکه آفریقا به طور کلی رشد 7درصدی را تجربه کرده و در این منطقه، تعداد گردشگران بین المللی، جهش آشکاری داشته، اما این رقم در شمال آفریقا 8 درصد کاهش یافته است.

تمامی مناطق چهارگانه زیرمجموعه قاره آمریکا نیز همچنان از رشد چشمگیری در چهار ماهه نخست سال 2016 برخوردار بودند. منطقه آمریکا خود رشد 6 درصدی را تجربه کرده است و در زیرمجموعه آن، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، هر دو با رشد 7درصدی در صدر قرار گرفته اند.

رشد 6 درصدی در حوزه کارائیب و رشد 5درصدی در آمریکای شمالی نیز به اعتقاد کارشناسان، تحت تاثیر تقاضای بالا و مستمر شهروندان ایالات متحده آمریکا بود که در ماه مه، میزان مخارج گردشگری آنان 9 درصد افزایش یافته است. در همین حال اروپا به عنوان پربازدیدترین منطقه جهان، با افزایش 4 درصدی در تعداد گردشگران ورودی خود، رشد سالمی را که طی سال های اخیر داشته، تحکیم بخشید.

در این منطقه، اروپای شمالی با 6 درصد رشد و اروپای مرکزی و شرقی نیز با 6 درصد رشد در صدر قرار داشته و به ترتیب، جنوب اروپا و حوزه مدیترانه هرکدام با 4 درصد و اروپای غربی با 3 درصد رشد پس از آنها جای گرفته اند. همچنین طبق برآوردهای مبتنی بر اطلاعات موجود، تعداد گردشگران بین المللی خاورمیانه در ماه آوریل 7 درصد کاهش یافته است. البته در خصوص آمار مربوط به آفریقا و خاورمیانه باید با احتیاط بیشتری برخورد شود، چراکه این آمارها مبتنی بر داده های محدود فعلی، ارائه شده اند.

روز جهانی گردشگری در هر سال در تاریخ 27 سپتامبر جشن گرفته می شود. هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

منبع : Hispantv
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CpuBVicR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه