دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 20 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بانک داده ها

7 سال پیش ( 1395/5/26 )
پدیدآورنده : پیمان احمدی  

سال های انتهایی دهه 90 میلادی، سال های شکوفایی صنعت هوانوردی محسوب می شود. در آن زمان پس از متحول کردن و به روزآوری تکنولوژی پرواز، شرکت ها و مدیران استراتژیست، متوجه اهمیت بازنگری درون سازمانی جهت افزایش سود آوری شدند. یکی از بهترین مثال ها شرکت هواپیمایی کانتیننتال است، گوردون بتهون، مدیر اجرایی شرکت کانتیننتال در سال 1997 پس از بررسی در سیستم سنتی شرکت به واقعیت های عجیب و مشکلات عدیده ای از قبیل درصد پایین پروازهای به موقع و مسائل مکرر در خصوص بار مسافران و همچنین جاماندن تعداد زیادی از آنان به دلیل فروش بیش از ظرفیت برخورد کرد.

در سیستم سنتی، پردازش درخواست ها و برنامه های بازاریابی برای مشتریان ویژه و ارزشمند شرکت، زمانبر و ناکارآمد بود و به علاوه اطلاعاتی که کارکنان برای اتخاذ تصمیمات سریع نیاز داشتند به سادگی در دسترس نبود.کلاهبرداری در درون سیستم به وفور یافت می شد.

بتهون سپس سیستمی را طراحی کرد که با استفاده از آن، شرکت در سه ماه اول بالغ بر 7میلیون دلار کلاهبرداری را شناسایی و حذف کرد و همچنین هزینه های جاری شرکت ظرف یک سال 41میلیون دلار کاهش یافت و شرکت توانست از طریق افزایش درآمد، صرفه جویی در هزینه های بازاریابی، جلوگیری از کلاهبرداری، پیش بینی و ردیابی تقاضا، درآمد خود را به طور جادویی و باورنکردنی بیش از 500میلیون دلار افزایش دهد و اما معجزه گوردون بتهون چه بود؟

در حقیقت هیچ معجزه ای در کار نیست، گوردون بتهون تنها با نگاهی به درون سازمان سیستمی یکپارچه اطلاعاتی را درست کرد که بعدها به نام انبار داده ها (Data Warehouse)  معروف شد.

شاید شما هم اکنون مشتاقانه می خواهید بدانید که انبار داده ها به طور دقیق چیست؟

تصمیم گیری سازمانی به طور ایده آل با آنالیز عمیق اطلاعات مدیریتی آغاز می شود، سپس تصمیم گیرندگان از اطلاعات موجود برای سنجش راهکارها، آنالیز گزینه ها، پیش بینی تأثیرات و نمایش نتایج در حوزه سازمان و محیط استفاده می کنند اما اگر تصمیم گیرندگان، اطلاعات مربوط، قابل اطمینان و به روز نداشته باشند، کیفیت و اعتبار تصمیمات آنها مورد تردید خواهد بود.

وظیفه اصلی انبار داده، راحت کردن دستیابی گروه های مختلف در سازمان به اطلاعات و تحلیل های درست و یکسان و افزایش یکپارچگی نتایج است. در این روش، تمرکز باید از ذخیره سازی داده ها به تسهیل جریان اطلاعات تغییر کند. ماهیت یکپارچه سازی، تغییر به همراه ارتباط است.

یک انبار داده دارای مشخصات اصلی زیر است:

الف - موضوعی است ب - یکپارچه است ج - دارای تغییرات زمانی است و در نهایت د - تغییر ناپذیراست.

انبارداده بهنگام، اطلاعات مناسب را به شکل مناسب و در زمان مناسب فراهم می کند و ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات را برای مدیران سهل می کند.

می توان گفت انبار داده یک بانک اطلاعاتی بزرگ است که از طریق آن کلیه داده های حال و گذشته یک سازمان جهت انجام عملیات گزارش گیری و آنالیز در دسترس مدیران قرار می گیرد. انبارداده نقش مهمی در تصمیم گیری مدیران کمپانی برای تعیین یک استراتژی موفق دارد.

اما از اهداف سیستم های انبارداده بهنگام می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

1. تحلیل تفضیلی داده های سازمانی

2. ایجاد ابزاری در دست مدیران برای پیش بینی بازار و بالا بردن توان رقابتی سازمان

3. بالا بردن میزان سوددهی از طریق تجزیه و تحلیل داده ها و کمک به تصمیم گیری بهتر مدیریت

4. شناسایی مشتریان دائمی و حفظ آنها از طریق ذخیره سازی و تحلیل داده های مربوط به روند خرید مشتریان

5. بالا بردن توان برنامه ریزی دقیق در مدیران

6. توانایی استفاده مناسب از منابع اطلاعاتی موجود در سازمان و فراهم کردن اطلاعات با کیفیت بالا

7. کاهش زمان تصمیم گیری و تشخیص زود هنگام تهدیدات و فرصت ها

و اما در مورد معجزه مدیریت گوردون بتهون در کانتیننتال پس از گذشت یک ماه از اجرای انبار داده ها، نگاه واحد و یکپارچه همراه با اعتماد به کسب و کار منجر به تصمیم گیری بهتر و سریع تر شد. پس از یک معماری گسترده و متنوع، تصمیمات علمی مبتنی بر اطلاعات بهنگام، روابط قوی با کاربران نهایی، کارکنان ماهر و شایسته سیستم انبارش داده، سنجش محسوس الزامات موردنیاز و پشتیبانی تصمیمات تاکتیکی و راهبردی، شناخت هم افزایی بین عملیات و پشتیبانی از تصمیم و فرآیندهای کسب و کار تغییر یافته در نهایت منجر به معجزه 500 میلیون افزایش سود شد.

استفاده از روش انبارداده در اینترکانتیننتال، شروع دومینوی استفاده از این روش در سایر شرکت ها به ویژه شرکت های هواپیمایی بود. اکنون شرکت های هواپیمایی به راحتی می توانند نقاط ضعف و قوت خود و رقبای شان را بیابند، همچنین قادرند رابطه این اطلاعات را با روندهای بازار و خدمات مطلوب بیابند و اهداف دقیقی را جهت بازاریابی تعیین کنند. استفاده از انبارداده به شرکت ها این امکان را می دهدکه از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات صحیح استفاده کنند و این هدف نهایی فرآیند انبارداده است.

انبارهای داده به نقطه عطفی برای پشتیبانی تصمیم تبدیل شده اند. این شاهرگ حیاتی برای ارتقای قابلیت های پشتیبانی تصمیم است. انبارداده از بهترین سیستم های امروزی پشتیبانی تصمیم است و در آینده نیز سازمان ها را قادر خواهد ساخت که علمی تر، جامع تر و حقیقت مدارتر در تصمیم گیری های شان عمل کرده و سرعت و کیفیت تصمیمات را ارتقا بخشند که ارتقای قابلیت تصمیم گیری یک سازمان در نهایت در افزایش رقابتی آن بسیار اثر بخش است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/P4hmkiG1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه