دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تبلیغات و فرهنگ جهانی

9 سال پیش ( 1393/11/11 )
پدیدآورنده : منیژه صادقی  

ممكن نیست كه كسی به آفریقا یا آمریكا یا برخی كشورهای آسیایی سفر كند و نشانه‌هایی از فرهنگ‌غربی را در زندگی مردم محلی مشاهده نكند. سمبل‌های فراملی آن را هم می‌توان در هتل‌ها، مراكز خرید، سوپرماركت‌ها، فست‌فودها، اتومبیل‌ها و البته تبلیغات دید. برخی بر این باور هستند كه فرهنگ جهانی به طور ناخودآگاه درگیر فرآیندی تدریجی شده كه به نوآوری‌ها در عرصه تكنولوژی وابستگی دارد. البته تحقیقات اخیر نشان داده این فرآیندها خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتد و نتیجه سرمایه‌گذاری‌های كلان مالی و صرف وقت و انرژی شركت‌های چند ملیتی هستند.

این فرهنگ فراملی، خروجی مستقیم بین‌المللی‌شدن تولیدات و پیشرفت شركت‌ها در زمینه استاندارد‌سازی محصولاتشان در گونه‌های مختلف فرهنگی است. تم مشترك در فرهنگ‌های فراملی حضور مصرف‌كننده است. تبلیغات نیز این تم را در فرم‌های تركیبی و تصویری لحاظ می‌كند.

تبلیغ‌كنندگان به طور معمول‌ به یكسری تم‌های خاص تكیه می‌كنند، همچون شادی، جوانی، موفقیت، موقعیت، تجمل، دنیای مد و زیبایی. در‌تبلیغات معمولا تناقض‌های اجتماعی و طبقات متفاوت اجتماع پوشیده می‌مانند و درگیری در محیط‌های شغلی نشان داده نمی‌شود. تبلیغات فراملی در این میان دو هدف ویژه را دنبال می‌كنند؛ آنها از یك سو به دنبال گسترش فراملی فرهنگ و از سویی دیگر شكست فرهنگ‌های سنتی هستند.

حال باید دید كه اثرات اجتماعی تبلیغات در درازمدت بر زندگی كسانی كه در سال كمتر از 200 دلار درآمد دارند، همچون كارگران و كشاورزان و كسانی كه شغل‌های خدماتی دارند، چیست؟ در تبلیغات، فضایی شاد و پر از حس امیدواری و موفقیت در جریان است، اما زمانی كه این تبلیغات پر رنگ و لعاب در كشورهایی همچون مكزیك و ونزوئلا منتشر می‌شود كه عموم مردم به لحاظ سطح مالی ضعیف هستند، نوعی ناامیدی ایجاد می‌كند كه سیاستی استعمارگرانه در پشت آن نهفته است.

تبلیغات پر تجمل در كشورهای فقیر پیام ظریفی را در خود نهفته دارد كه می‌گوید: «هم خودت و هم آنچه خلق می‌كنید، افتضاح و به درد نخور است. ما قادر هستیم تمدن را به شما بفروشیم.» این یك استراتژی كاملا آگاهانه برای واژگونی فرهنگ و تمدن‌های محلی است و به آن «منطق بازاریابی» هم گفته می‌شود.

شركت‌های چندملیتی و آژانس‌های تبلیغاتی جهانی به طور كل به نقش تبلیغات در جهان سوم و جذب مشتریان آگاه هستند. این مردم ساعت‌های زیادی از عمر خود را در مقابل صفحه تلویزیون می‌گذرانند و در آن شاهد زیبایی‌های بسیاری هستند، نتیجه آن چیست؟ «آنچه را می‌بینند، دوست دارند داشته باشند» و این همان استراتژی و سیاستی است كه موجب می‌شود آنان به مرور تصمیم بگیرند تا فرهنگ محلی خود را كنار بگذارند و به سمت چیزی بروند كه به آن نیازمند هستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Tq1MaRFf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه