یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تبلیغات، کودکان و ذهن ناخودآگاه

8 سال پیش ( 1394/4/21 )
پدیدآورنده : زهره زاهدی کرمانی  

زمانی که بحث به تربیت کودکان در جهان پر از تبلیغات امروز می‌رسد، سوالی که باید به دقت به آن فکر کرد این است که آیا تبلیغاتی که ما به‌راحتی از کنار آنها می‌گذریم قادر هستند با تأثیر مستقیم بر ذهن یک کودک، آینده او را تغییر دهند؟ البته تأثیر تبلیغات بر ذهن ناخودآگاه تنها مختص کودکان نمی‌شود. طراحان زرنگ و باهوش تبلیغاتی همیشه از شیوه‌ها و مهارت‌های روانشناسانه برای فروش خوب محصولات استفاده می‌کنند. به‌طور مثال بهتر است به سال 1950 و فروش پایین محصولات در آن دوران بازگردیم که ناگهان «کیک بتی کروگر» وارد شد و خود را تبدیل به یکی از مشهورترین برندهایی کرد که از روانشناسی برای تبلیغات خود کمک گرفته است.

زنان خانه‌دار در آن زمان از اینکه برای پختن کیک برای خانواده خود فقط بخواهند به موادی از پیش آماده شده کمی آب اضافه کنند، احساس گناه می‌کردند‌ و پیش خود گمان می‌کردند این حرکت از سوی خانواده آنان و مخصوصا همسرانشان بی‌توجهی تلقی خواهد شد. در واقع این برند نخستین نام تجاری بود که از اشارات ناخودآگاه بر ذهن و تصمیم مشتریان خود تأثیر گذاشت و توانست به فروش قابل توجهی هم دست پیدا کند.

می‌دانید پیشنهاد روانکاوان به این نام تجاری چه بود که توانست به چنین موفقیتی دست پیدا کند؟ زنان آن زمان نمی‌توانستند بپذیرند که خود در آنچه برای خانواده خود طبخ می‌کنند هیچ نقشی نداشته باشند بنابراین روانکاوان پیشنهاد کردند که فرآیند تولید این کیک را کمی برای بانوان خانه‌دار پیچیده‌تر کنند. مثلاً به آنها بگویند که علاوه بر آب باید یک تخم مرغ هم به این مواد اضافه کنند. همین مسئله یک فرصت ناخودآگاه در ذهن بانوی خانه‌دار به وجود می‌آورد تا احساس کند خودش برای همسر عزیزش یک کیک خوشمزه پخته است.

تحقیقاتی که اخیراً در مجله «تحقیقات برای مصرف‌کنندگان» انجام شده است، نشان می‌دهد تبلیغات برای کودکان وارد حافظه آنها می‌شود و بر تصمیماتی که در دهه‌های آینده زندگی خود می‌گیرند تأثیر می‌گذارد. همین تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان به مرور زمان نسبت به تبلیغاتی که مخصوص سن و سال خودشان است دیرباور می‌شوند و تا زمانی که به 13 سالگی برسند، مهارت‌های شناختی و دانش خود را در زمینه بررسی انتقادی تبلیغات از دست می‌دهند. در نتیجه به این نکته می‌رسیم که تبلیغات در کودکان کم سن و سال‌تر بیشتر تأثیرگذار است تا بچه‌هایی که بیشتر رشد کرده‌اند و افراد بالغ.

اخیراً نیز تحقیقاتی توسط «پل کانل» و همکارانش در همین زمینه انجام شده است. آنها تصاویر مختلف تبلیغاتی را به تعدادی از افراد که بخشی از آنها زیر 13 سال سن داشتند، نشان دادند. این تصاویر مربوط به محصولات شناخته شده‌ای بود که همه این افراد به خوبی با آنها آشنا بودند. اما نتیجه این تحقیقات چه بود؟ زمانی که زیر 13 ساله‌ها به تبلیغات این محصولات رأی می‌دادند اکثرا این محصولات را سالم ارزیابی کردند. این تحقیقات هم نشان داد تأثیر تبلیغات از کودکی تا دهه‌های بعدی زندگی یک شخص در ذهن و خاطره او می‌ماند و همین امر موجب می‌شود او تصمیم‌گیری مناسبی در زمینه سلامت یک محصول نداشته باشد بلکه تصمیم‌گیری او بر اساس خاطراتی باشد که در ناخودآگاه ذهنی خود نسبت به آن محصول دارد.

عمومی شدن نتیجه این قبیل تبلیغات به گفته روانکاوان می‌تواند یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌هایی باشد که یک فرد به کمک آن در مقابل ناخودآگاه خود می‌ایستد و می‌تواند تصمیم‌گیری درستی را درباره سلامت یک محصول داشته باشد و به این ترتیب ذهن منتقد خود را به زندگی بازگرداند. این شرایطی خواهد بود که طی آن یک فرد می‌تواند بدون انجام تصمیماتی که بیشتر تحت تأثیر گذشته و ناخودآگاه اوست، از برندهایی که به سلامت شخص اهمیت نمی‌دهند دوری کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jsXTR1eN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه