جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

قیمت خودروهای وارداتی، خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار

1 سال پیش ( 1401/3/30 )
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تایید کنم، گفت: آیین نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیأت دولت است اما، تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود.

به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری آنلاین، سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مسائل حوزه خودرو بیش از ۴۰ سال است وجود دارد، اما یک بار باید حل شود. رئیس جمهور در هشت محور دستوراتی داشتند یکی از آن ها افزایش ضمانت خودرو به سه سال بود که اجرا شد. دوم افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری است که برنامه ریزی شده است.

قیمت خودروهای وارداتی، خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار

وی افزود: برنامه چهارساله صمت سه مرحله دارد. تا پایان ۱۴۰۱ به دنبال اصلاح ساختار و ثبات بخشی به تولید هستیم و از نیمه دوم امسال تمرکز روی کیفیت است که هنوز ملموس نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای تحویل شده، گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویل شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل شده بود، یعنی تحویل خودرو ۳۱ درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد تعداد خودروهای ناقص کف ۱۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است. امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید.

فاطمی امین با بیان این که وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می کند که سه درصد آن به خودرو اختصاص دارد، اظهار کرد: مسائل صنعت خودروی کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل وفصل شوند. صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی اهمیت است که آن را پنهان و صورت مسئله آن را پاک کنیم، نه آن قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ پس باید مسائل مربوط به آن را حل کرده و در یک دوره زمانی اجرا کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته ایم و برای اجرا کردن آن، برنامه لازم تهیه شده است.

تغییر کیفیت ملموس خودرو از آذر و دی امسال

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و در واقع نقطه عطف همین بازه زمانی است. نمودارهای کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی توان آن را بیان کرد زیرا قابل لمس نیست؛ اما از آذر و دی امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس تر خواهد بود. سال ۱۴۰۲ به سمت تنوع محصولات، کنار گذاشتن محصولات قدیمی و آغاز جهش صادراتی حرکت خواهیم کرد و سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمرکز بر تولید خواهد بود.

وضعیت خودروهای ناقص

فاطمی امین در ادامه با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از شرکت های خودروسازی در اواخر اسفند سال گذشته(۱۴۰۰)، توضیح داد: رئیس جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خودرو و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرا شده است. دستور دیگر رئیس جمهور افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بود. بر این اساس سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد و امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.

وزیر صمت با بیان این که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: این شاخص یعنی از خودروهایی که وارد خط می شوند، چند مورد به طور کامل از خط خارج شده و چند مورد به عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می شوند؛ امروز هم ایران خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرو دارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی شود در حالی که در یک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران خودرو از اوایل خرداد به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

وی با بیان این که عبارتی که گفته می شود خودروسازها در اختیار دولت هستند، هم درست است و هم غلط، گفت: قوه قضاییه از سال گذشته همه اموال ایران خودرو و سایپا را قیمت گذاری کرده است. سهام مدیریتی واگذار خواهد شد اما با اصلاح ساختار مدیریتی.

فاطمی امین با بیان این که اکنون ظرفیت سه میلیون مونتاژ خودرو در کشور وجود دارد که البته در قسمت پرس و موتور کم است و تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: حال این پرسش وجود دارد که سرمایه گذاری ها کجاست؟ نزدیک به ۲ میلیون ظرفیت رنگ وجود دارد که سال گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار عدد تولید شد، زیرا سیستم های مدیریتی و ساختار شرکت های خودروسازی و مالکیت آن ها در بحث های مالی و نقدینگی نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند.

وی افزود: باید بررسی شود که چرا در یک قسمت سه میلیون ظرفیت وجود دارد، اما در قسمتی مانند پرس یک میلیون ظرفیت بیشتر نیست، زیرا این ها مسائلی نیست که یک شبه ایجادشده باشند.

آخرین اخبار از واگذاری ایران خودرو و سایپا

وزیر صمت در ادامه این برنامه اعلام کرد: صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می تواند درست باشد و هم می توان گفت که این طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته(۱۴۰۰) اقدامی انجام شد که بر اساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران خودرو و سایپا را قیمت گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران خودرو برای کارهای مختلف صادر شد. امیدواریم در هفته آینده قیمت گذاری تمام اموال این دو شرکت به پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به طوری که در مرحله نخست شرکت های پارس خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.

وی با بیان این که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر تایید کنم، تصریح کرد: اما حرکتی که آغاز شده قابل ملاحظه است. برای مثال در بحث قرعه کشی سامانه یکپارچه شد و بر مراحل کار نظارت کردیم.

راه حذف قرعه کشی

فاطمی امین با بیان این که برای حذف قرعه کشی باید عرضه و تقاضا نزدیک شود، گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد، اما تولید زیر یک میلیون است. این فاصله باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.

جزئیات جدید از واردات خودرو

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آیین نامه ۱۰ بندی واردات خودرو، اظهار کرد: یکی از این بندها ابهام داشت که اصلاح شده و در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب، این آیین نامه عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این که تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است، گفت: تیبا، سمند و پژو که از رده خارج می شوند، ارزان تر هستند و شاهین، تارا و غیره که می مانند، گران تر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان می خواهد محصول داشته باشیم و به تدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوما چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.

توافق با روسیه برای ساخت خودرو به کجا رسید؟

فاطمی امین در ادامه درباره وضعیت توافق با روسیه برای تولید خودرو، گفت: بعد از مشکلات ناشی از جنگ با اوکراین در روسیه، آن ها علاقه مند به همکاری با ایران هستند، به ویژه در بخش قطعه سازی. در حال حاضر مذاکرات بین شرکت ها در حال انجام و نقش وزارت صمت فقط تسهیل گری است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nu9e5vj0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه