سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سیلیکون چیست؟

سیلیکون یک ترکیب مصنوعی بی اثر است که در اشکال مختلف وجود دارد. به طورمعمول، مقاوم در برابر حرارت هستند. برای استفاده در درزگیرها، چسب ها، روان کننده ها، پزشکی، ظروف پخت وپز و عایق کاربرد دارند. سیلیکون پلیمری است که حاوی سیلیکون ترکیب شده با کربن، هیدروژن و اکسیژن و برخی عناصر دیگر است.

ساختار اصلی سیلیکون از پلی ارگانوسیلوکسان ها تشکیل شده است که در آن اتم های سیلیکون به اکسیژن متصل می شوند تا پیوند سیلوکسان ایجاد کنند. ظرفیت های باقی مانده سیلیکون به گروه های آلی، عمدتاً گروه های متیل (ch3) مرتبط هستند: فنیل، وینیل یا هیدروژن.


انواع سیلیکون

لاستیک سیلیکون یک الاستومری با کارایی بالا است. این ویژگی ها از عملکرد در دمای بالاگرفته تا دوام، خواص عایق الکتریکی عالی و همچنین شفافیت آن متغیر است.اما، چه چیزی لاستیک سیلیکونی را به ماده ای با کارایی بالا در چندین بخش تبدیل می کند؟

سیلیکون یک الاستومر بادوام و بسیار مقاوم است که از سیلیکون (پلیمر) حاوی سیلیکون همراه با مولکول های دیگر مانند کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. ساختار آن همیشه شامل سیلوکسان (زنجیره سیلیکون-اکسیژن) و یک بخش آلی متصل به سیلیکون است.

ازاین رو، خواص لاستیک سیلیکونی بسته به موارد زیر می تواند بسیار متفاوت باشد:

گروه های آلی (متیل، وینیل، فنیل، تری فلوئوروپروپیل یا گروه های دیگر)

در مقایسه با لاستیک آلی، لاستیک سیلیکونی دارای پیوند si-o در ساختار خود است و ازاین رو بهتر است:
- مقاومت در برابر حرارت
- پایداری شیمیایی
- عایق الکتریکی
- مقاومت در برابر سایش
- شرایط جوی و همچنین مقاومت در برابر ازن

لاستیک های سیلیکونی می توانند در دمای 50- تا 350 درجه سانتی گراد (بسته به مدت زمان قرار گرفتن در معرض) مقاومت کنند. قطعات ساخته شده از لاستیک سیلیکونی هنگامی که برای مدت طولانی در معرض باد، باران و پرتوهای فرابنفش قرار می گیرند، عملاً هیچ تغییری در خواص فیزیکی ایجاد نمی کنند. برخلاف اکثر لاستیک های آلی، لاستیک سیلیکونی تحت تأثیر ازن نیز قرار نمی گیرد.

پلی سیلوکسان ها بسته به وزن مولکولی پلیمرها و میزان به هم پیوستگی زنجیره های پلیمری به صورت سیال، رزین یا الاستومر تولید می شوند. سیالات پلی سیلوکسان غیر ولکانیزه و با وزن مولکولی کم به طور استثنایی در برابر تجزیه توسط گرما، آب یا عوامل اکسیدکننده پایدار هستند و عایق های الکتریکی خوبی هستند. رزین های سیلیکونی در پوشش های محافظ و لاک های عایق الکتریکی و برای لمینیت پارچه های شیشه ای استفاده می شود.

انواع سیلیکون

به دلیل مقاومت بالای سیلیکون در برابر حرارت، انعطاف پذیری و ماهیت بی اثر شیمیایی، رشد محصولات سیلیکونی هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد. سیلیکون ها تقریباً در تمام بخش های بازار صنعتی، مصرف کننده و پزشکی افزایش پیداکرده اند.

سیلیکون

سیلیکون قالبگیری (RTV)

سیلیکون هایی که نیازی به گرما ندارند تا به شکل نهایی خود عمل کنند، سیلیکون های «ولکانیزکننده دمای اتاق» (rtv) نامیده می شوند.

دو نوع سیلیکون قالبگیری rtv وجود دارد:

  • فرمولاسیون یک جزئی (rtv-1)
  • فرمولاسیون دوجزئی (rtv-2)

 

در فرمولاسیون یک جزئی rtv-1  پس از اعمال، یک عامل تثبیت کننده در سیلیکون به سرعت شروع به واکنش با رطوبت موجود در هوا می کند. برخی از آن ها مقادیر کمی اسید استیک، آمین یا الکل از خود ترشح می کنند، درحالی که برخی دیگر بی بو هستند. سیلیکون های rtv-1 به دلیل سهولت استفاده، چسبندگی خوب و پایداری در دماهای بالا ارزشمند هستند. کاربردهای معمولی شامل استفاده به عنوان درزگیر، چسب اتصال و پوشش است.

فرمولاسیون دوجزئی rtv-2 دارای دو قسمت است که باید درست قبل از استفاده مخلوط شوند. پس از مخلوط کردن سریع تر از rtv-1 درمان می شود. rtv-2 در طیف وسیع تری از محصولات با خواص مکانیکی برجسته در طیف وسیعی از دماها عرضه می شود. rtv-2 که با تراکم عمل می کند، ارزان تر از rtv-2 پخت شده با کاتالیزور پلاتین است. برخی از کاربردهای بی شمار rtv-2 شامل پرینت سه بعدی، پوشش ها و قالب ها می شود.

لاستیک های سیلیکونی معمولاً با پرکننده هایی تقویت می شوند، مانند سیلیس که سایر پرکننده ها را باهم مخلوط می کنند تا حجیم و رنگ کنند. قالب های سیلیکونی که به دلیل خواص عایق الکتریکی، پایداری شیمیایی، و محدوده دمایی وسیعی که انعطاف پذیری را حفظ می کنند، عمدتاً در اورینگ ها، آب بندی های مقاوم در برابر حرارت، درزگیرها، واشرها، عایق های الکتریکی، قالب های انعطاف پذیر و ایمپلنت های جراحی استفاده می شوند.

سیلیکون مایع

سیلیکون مایع

گریدهای سیلیکونی قبلی به شکل نیمه جامد و صمغی عرضه می شدند که باید قالب گیری فشرده می شد. لاستیک سیلیکون مایع (lsr) یک ماده خام دوقسمتی و پخته شده با پلاتین با سیالیت خوب است که امکان ثبت جزئیات دقیق در اجزای قالب گیری تزریقی یا مطابقت با هر شکل سطحی را به عنوان پوشش فراهم می کند. سیستم پیوند متقابل پخت پلاتین lsr در حین پخت هیچ محصول جانبی تولید نمی کند و آن را به یک ماده خوب برای کاربردهای غذایی و پزشکی تبدیل می کند

فلوروسیلیکن

فلوروسیلیکون گونه ای از مولکول پلی سیلوکسان (سیلیکون) است. دارای همان زنجیره اولیه سیلیکون-اکسیژن است. بااین حال، برخی از گروه های متیل (ch3) موجود در مولکول سیلیکون معمولی، با گروه های تری فلوئوروپروپیل جایگزین می شوند. فلوروسیلیکون در هوای گرم به خوبی سیلیکون عمل نمی کند و به طور قابل توجهی گران تر است. این نوع سیلیکون بیشتر برای کاربردهای هوافضا و خودرو مناسب است، جایی که قرار گرفتن در معرض سوخت و سایر مواد شیمیایی به احتمال زیاد مشکل ساز است.

سیلیکون جامد یا HCR

لاستیک سیلیکونی با قوام بالا "سیلیکون جامد" یا "آدامس استوک" نیز نامیده می شود. از زنجیره های پلی سیلوکسان با وزن مولکولی بالا تشکیل شده است. hcr می تواند حاوی انواع پرکننده ها برای افزایش خواص ویژه مانند سختی و مقاومت در برابر حرارت باشد. hcr را می توان با استفاده از دستگاه های کیورینگ پراکسید یا فرمولاسیون کاتالیزور پلاتینیوم درمان کرد. این مواد به صورت فله ای مانند میله، لوله و سیلندر برای پردازش بیشتر فروخته می شود. hcr یک ماده برجسته برای دستگاه های پزشکی قابل کاشت طولانی مدت، اجزای موتور خودرو و بسیاری از محصولات خانگی مصرفی است.

سیلیکون بهداشتی

درزگیر سیلیکون بهداشتی یک درزگیر رطوبت گیر است که ترک نمی خورد، چروک نمی شود و تغییر رنگ نمی دهد. حاوی یک قارچ کش برای جلوگیری از رشد کپک است و چسبندگی عالی به سطوح دارد که آن را برای اتصال بین میز کار، سینک، حوض و مناطق کاشی کاری ایده آل می کند.

سیلیکون به دلیل استفاده در ایمپلنت های زیست پزشکی، عایق های سیم، گریس، چسب ها، لمینیت ها و موارد دیگر معروف است و تقریباً در هر صنعتی به عنوان یک ماده مهندسی استفاده می شود.

شیمی افسون برترین شرکت تولیدکننده و پخش کننده انواع سیلیکون

شیمی افسون اولین تولیدکننده و پخش کننده انواع سیلیکون باقیمت مناسب به بازار است. بسیاری از شرکت های پخش کننده لاستیک، قابلیت های خود را گسترش داده اند تا محصولات سیلیکونی را در برگیرند، زیرا اکنون بخش بزرگی از بازار الاستومر هستند و به روش های مشابه لاستیک های سنتی ساخته می شوند. بسیاری از شرکت ها سیلیکون را مستقیماً به شکل های دلخواه مانند واشر، مهروموم، حلقه های اورینگ و غیره تولید می کنند.

ازآنجایی که سیلیکون برای بسیاری از محصولات ضروری است، تأمین کنندگان سیلیکونی متعددی وجود دارد که می توان از بین آن ها انتخاب کرد اما شیمی افسون برترین توزیع کننده سیلیکون های با کیفیت باقیمت مناسب است که همیشه انتخاب اول مشتریان می باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oqHd8IwJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه