جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

از آنجایی که در صنعت تولید درب و پنجره، تنوع محصولات در کارخانه های مختلف زیاد است؛ استاندارد ابعاد درب های ساختمان نیز از کارخانه ای به کارخانه دیگر متفاوت است. اما اندازه درب یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که باید در زمان خرید این محصول به آن توجه کنید. نکته دیگری که در زمان خرید درب ساختمانی باید آن را در نظر بگیرید؛ ابعاد و اندازه های وسایلی است که قصد ورود و خروج آنها را به ساختمان دارید. از طرفی، اگر می خواهید در روند بازسازی ساختمان، درب ها را تعویض و آنها را روی چهارچوب های قدیمی نصب کنید؛ حتما به استاندارد ابعاد درب های ساختمان توجه کنید. اگر دربی استاندارد با ابعادی مناسب با چهارچوب قدیمی ساختمان خریداری کنید؛ علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، قادر هستید که در وقت خود نیز صرفه جویی کنید. ما در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی و مفصل در مورد استاندارد ابعادی انواع درب های ساختمان صحبت کنیم. شما با اتکا به مطالب ذکر شده در این پست می توانید دربی استاندارد بخرید.

 

انواع درب ساختمانی

درب ها بر اساس نوع کاربری شان به دسته های مختلف زیر تقسیم می شوند:

درب های داخلی: به درب هایی که برای جداسازی بخش های داخلی ساختمان استفاده می شوند مانند درب اتاق خواب، درب حمام و درب سرویس بهداشتی.

درب های خارجی: کلیه درب هایی که قسمت داخلی ساختمان را از فضای بیرونی و مشاعات جدا می کند درب خارجی یا درب ورودی گفته می شود. درب حیاط، درب پارکینگ، درب ورودی و درب لابی جزء درب های خارجی محسوب می شوند.

درب های ضد حریق: این محصولات با ساختار ویژه خود باعث می شوند که حریق در همان نقطه ای که شروع شده مهار شود. این ترتیب از گستردگی دود و آتش جلوگیری می شود.

درب های ضد سرقت: درب ضد سرقت به گروهی از درب ها گفته می شود که برای جلوگیری از سرقت طراحی شده اند. این درب ها ساختار، ظاهر و شکل متفاوتی نسبت به درب های ورودی معمولی دارند.

 

استاندارد ابعاد درب های ساختمان به چه صورت است؟

دقیقا مانند زمانی که قصد اجرای یک پروژه ساختمان را دارید و شروع به نقشه کشی می کنید؛ برای درب ها نیز باید برنامه ای در نظر گرفته شود که در آن ابعاد، اندازه ها، مدل و نوع درب مشخص شده باشد. از بین این فاکتورها، ابعاد و اندازه ها اهمیت بیشتری دارند. زیرا هر سانتی متر اختلاف بین ابعاد اصلی و ابعاد درب ساخته شده می تواند در عملکرد محصول اختلال زیادی ایجاد کند. هر کدام از انواع درب های ساختمانی که در بالا به شما معرفی کردیم؛ یک ابعاد خاص به عنوان اندازه های استاندارد در صنعت دارد.

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

از طرفی تعداد لنگه ها نیز در تعیین این ابعاد اثرگذار است. به عنوان مثال درب های ورودی که درب نفر رو نیز نام دارند؛ معمولا به صورت تک لنگه، یک و نیم لنگه یا دو لنگه تولید می شوند. تفاوت این محصولات در ابعاد و اندازه های طولی، عرضی و عمقی درب است. اما به طور کلی، ابعاد درب های ورودی یک و یک و نیم لنگه مطابق با اندازه های نوشته شده در جدول زیر در نظر گرفته می شود:

عرض

ارتفاع

بازشو مفید درب

108 سانتی متر

232 سانتی متر

88 سانتی متر

116 سانتی متر

232 سانتی متر

96 سانتی متر

153 سانتی متر

232 سانتی متر

137 سانتی متر

 

برای درب هایی که به صورت دو لنگه تولید و روی قسمت ورودی ساختمان نصب می شوند نیز می توانید از استاندارد ابعاد درب های ساختمان که در جدول زیر نوشته شده است استفاده کرد:

عرض

ارتفاع

بازشو مفید درب

200 سانتی متر

232 سانتی متر

118 سانتی متر

256 سانتی متر

232 سانتی متر

245 سانتی متر

356 سانتی متر

232 سانتی متر

295 سانتی متر

 

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

یکی از ویژگی های یک درب ضد سرقت استاندارد ابعاد آن است. این درب ها معمولا به صورت تک لنگه و دو لنگه تولید می شوند.

محصولاتی که به صورت تک یا یک و نیمه لنگه تولید و به عنوان درب ضد سرقت به بازار عرضه می شوند؛ معمولا ابعادی کلی شان 204 در 97 سانتی متر است. ساب فریم این محصولات ارتفاعی حدودا 216 سانتی متری و عرضی به اندازه 122 سانتی متر دارند.

اما حداقل عرض درب های ضد سرقت دو لنگه حدود 150 سانتی متر باید باشد. ابعاد اطراف این محصولات نیز 80 در 40 سانتی متر در نظر گرفته می شود. این ابعاد موجب افزایش مقاومت درب در برابر فشار می شود.

 

ابعاد استاندارد درب های ورودی ساختمانی

درب هایی که به عنوان درب ورودی از آنها استفاده می شود؛ بسته به نوع کاربری و موقعیت محلی که قرار است در آنجا نصب شود؛ دارای ابعاد و اندازه های متغییری هستند. به طور کلی استاندارد ابعاد درب های ساختمان به شرح زیر می باشد:

  • درب های تک لنگه نفر رو: عرض 110 تا 130 سانتی متر با ارتفاع استاندارد
  • درب های دو لنگه نفر رو: عرض 120 تا 220 سانتی متر با ارتفاع استاندارد

در مورد درب های ورودی که برای عبور و مرور اتومبیل و به عنوان درب پارکینگی استفاده می شوند این ابعاد متفاوت است. این درب ها حداقل باید 300 سانتی متر عرض داشته باشند.

 

ابعاد استاندارد درب های اتاقی

مانند سایر درب ها، درب های اتاقی یا همان درب های داخلی نیز ابعاد استانداردی دارند که باید در ساخت به آنها توجه شود. حداقل ارتفاعی که برای این درب ها در قوانین و استانداردها تعیین شده است 210 سانتی متر است. میزان و اندازه بازشدگی این محصولات نیز طبق همین قوانین می تواند بین 70 تا 85 سانتی متر باشد. این درب ها را معمولا برای جداسازی فضاهای داخلی یک ساختمان استفاده می کنند. گاهی برخی از کارگاه ها و کارخانه های بزرگ تولید درب، محصولاتی که تحت عنوان درب حمام و سرویس بهداشتی قابل استفاده هستند را با ابعادی متفاوت نسبت به درب اتاقی می سازند. بازشدگی این درب ها طبق استاندارد بین 60 تا 75 سانتی متر است.

استاندارد ابعاد درب های ساختمان

آیا درب ضد حریق نیز استاندارد ابعادی دارد؟

بله ابعاد درب های ضد حریق نیز طبق استاندارد خاصی تعیین می‎ شود. نکته دیگری که در مورد این محصولات وجود دارد؛ تاییدیه هایی است که موفق به اخذ آنها شده اند. فقط درب هایی از نظر شهرداری مجوز استفاده به عنوان درب ضد حریق را دارند که تاییدیه سازمان آتش نشانی را دریافت کرده باشند. برای گرفتن این تاییدیه، تولیدکننده باید از ابعاد خاصی برای ساخت محصول استفاده کند. ابعاد یک درب ضد حریق استاندارد به صورت پشت تا پشت چهارچوب 110 در 210 سانتی متر یا 105 در 210 سانتی متر است. ساب فریم این درب ها نیز ابعادی حدودا 1 سانتی بزرگ تر دارد. پس اگر درب ضد حریق را از ساب فریم اندازه گیری کنید باید یا 111 و یا 106 سانتی متر عرض و 211 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. درب هایی که به صورت تک لنگه ساخته و به فروش می رسند ابعادی 112 در 211 سانتی متر دارند. این اندازه ها برای محصولات دو لنگه کمی متفاوت است. یک درب ضد حریق دو لنگه معمولا 202 سانتی متر عرض و 217 سانتی متر ارتفاع دارد. بنابراین اگر ورودی ساختمان را هنگام ساخت طوری در نظر گرفته اید که برای ورود اجسام حجیم مشکلی نداشته باشید؛ درب های دو لنگه گزینه مناسب تری از نظر ابعادی برای ساختمان شما محسوب می شوند.

" شرکت سهند درب با بیش از 30 سال سابقه در زمینه تولید انواع درب ها، یکی از معتبرترین کارخانجات ساخت و عرضه انواع درب ضدسرقت و درب اتاقی است. این شرکت با بهره گیری از به روزترین تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و نیروی کار فنی و متخصص، تولیدات بسیار مدرنی را به بازار روانه کرده است. یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین محصولات این شرکت، انواع درب های ضد سرقت است که با بالاترین استانداردهای ایمنی تولید می شوند. "

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/stW3z4qd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه