جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

براساس یک نظرسنجی جهانی، بیش از 85 درصد از مردم نگران تأثیر اطلاعات نادرست آنلاین هستند. 87 درصد از مردم نیز معتقدند که درحال حاضر این اطلاعات نادرست به سیاست کشورشان آسیب می رساند. ازاین رو، سازمان ملل برنامه ای برای مقابله با این پدیده معرفی کرده است.

«آدری آزولای»، مدیرکل نهاد فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، به خبرنگاران گفته است که اطلاعات و سخنان نادرست و نفرت پراکنی آنلاین که توسط پلتفرم های رسانه های اجتماعی تسریع و تقویت می شوند، خطرات عمده ای برای انسجام اجتماعی، صلح و ثبات به همراه دارند. آزولای می گوید: «برای حفاظت از دسترسی به اطلاعات و درعین حال آزادی بیان و حقوق بشر نیاز فوری به مقررات است». در این راستا، یونسکو «طرحی برای سازمان دهی» به دولت ها، تنظیم کننده ها و پلتفرم ها ارائه کرده است.

نگرانی مردم از اطلاعات نادرست آنلاین

نگرانی مردم از اطلاعات نادرست آنلاین

شرکت تحقیقاتی Ipsos به سفارش یونسکو در 16 کشوری که قرار است در سال آینده در آن ها انتخابات ملی برگزار شود، با مجموع 2.5 میلیارد رأی دهنده، نظرسنجی برگزار کرده است و نتایج نشان داده که نیاز مردم به مقررات مؤثر بسیار مبرم است.

براساس نظرسنجی Ipsos که در آن 8000 نفر از کشورهایی مثل اتریش، کرواسی، ایالات متحده، الجزایر، مکزیک، غنا و هند شرکت کرده اند، 56 درصد از کاربران اینترنت اخبار خود را عمدتاً از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند. سهم این آمار برای تلویزیون 44 درصد و سایت های رسانه ای 29 درصد است.

با آنکه مردم اعتماد کمتری به رسانه های اجتماعی دارند اما تقریباً این رسانه ها منبع اصلی اخبار در هر کشوری هستند. مردم 66 درصد به تلویزیون، 63 درصد به رادیو و 57 درصد به وب سایت ها و برنامه های رسانه ای اعتماد نشان می دهند، ولی 50 درصد از مردم به رسانه های اجتماعی اعتماد دارند.

در تمام 16 کشور، 68 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که در رسانه های اجتماعی اخبار جعلی بیشتر از برنامه های پیام رسان (38 درصد) گسترش یافته است. این باور در همه کشورها، گروه های سنی، پیشینه های اجتماعی و ترجیحات سیاسی بسیار رایج است.

اطلاعات نادرست عمدتاً به عنوان یک تهدید ملموس تلقی می شود و 85 درصد گفته اند که نگران تأثیر آن هستند. 87 درصد نیز گفته اند که اطلاعات نادرست قبلاً تأثیر زیادی بر زندگی سیاسی-ملی آن ها داشته است و در انتخابات 2024 نیز نقش خواهد داشت. هوشیاری به ویژه در طول مبارزات انتخاباتی مهم تلقی می شود. از میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، 89 درصد خواستار مداخله دولت و اقدامات نظارتی بودند و 91 درصد انتظار داشتند که پلتفرم های رسانه های اجتماعی هنگامی که پای دموکراسی به طور مستقیم در میان است، هوشیارتر باشند.

یونسکو در جواب این نگرانی مردم، طرحی منتشر کرده که براساس هفت اصل کلیدی تنظیم شده است. این طرح طی یک فرایند مشورتی که یونسکو آن را در سیستم سازمان ملل «بی سابقه» توصیف می کند، به وجود آمده است.

با توجه به طرح یونسکو، پلتفرم ها باید محتوا را به طور مؤثر و با مقیاس همه مناطق و در همه زبان ها تعدیل کنند و الگوریتم این پلفترم ها باید در ارائه اطلاعات شفاف و قابل اعتماد به گونه ای تنظیم شوند که بیشترین تعامل با اطلاعات درست به وجود بیاید.

منبع : digiato
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GDSvUdVk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه