جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیریت میکرو و نشانه ها و راه حل های آن

5 سال پیش ( 1397/2/7 )
پدیدآورنده : مدیریت  

رهبری یک تیم یا شرکت به سبک مدیریت میکرو، نتیجه ای به جز سرخوردگی، بی انگیزگی و افول انرژی کارمندان نخواهد داشت.

یکی از شایع ترین چالش هایی که سازمان ها با آن مواجهند، مدیریت میکرو یا Micro-Management است. بسیاری از مدیران قدیمی و جدید با کنترل بیش از حد کارمندان، راه پیشرفت و موفقیت آنان را سد می کنند و زمینه فرسودگی و دلسردی کارمندان را فراهم می کنند.

جالب اینجا است که همین عادت های مدیران میکرو، در زمان های گذشته عامل اصلی موفقیت آنها بوده است: توجه به جزییات، نتیجه گرایی، انتظار کار باکیفیت و تکمیل به موقع وظایف. این ویژگی ها روند تبدیل یک «کارمند» به یک «مدیر» را دشوار می کند.

راه حل این مشکل مثل سایر تحولات حرفه ای، مستلزم تغییر ذهنیت و عمل است. در واقع ما برای رسیدن به نتایج پایدار، هم به تغییر تفکر و هم تغییر رفتار نیاز داریم. در ادامه مطلب سه علامت کلیدی مدیران میکرو و کنترل گر را ذکر و راهکاری برای رفع هر مشکل، پیشنهاد می کنیم:

مدیرانی که به جای تعامل با کارمندان، به آنها می گویند باید چه کاری انجام دهند

زمانی که اولین اولویت شما انجام شدن کارهاست، کارمندان را فقط به عنوان ابزاری برای تکمیل امور می بینید. به همین دلیل مدام چارچوب تعیین می کنید، دستور می دهید و راه مشخصی برای انجام هر وظیفه توصیه می کنید. اگر شما کاپیتانی باشید که یک کشتی در حال برخورد به صخره را هدایت می کنید، همه باید از شما اطاعت کنند تا موفق شوید.

بااین حال، هنگامی که هدف شما تشکیل و هدایت تیمی با عملکرد بالا است که برای رشد و افزایش توانایی های خود تلاش می کند، «دستور دادن و اطاعت کردن» رویکرد پایداری نیست. در عوض شما از کارمندان می خواهید به کارشان متعهد باشند. تعهد نیز زمانی معنی پیدا می کند که کارمندان بتوانند آزادانه و با استقلال نسبی وظایف شان را انجام دهند.

مطلب مرتبط: 5 فایده میکرو یادگیری (خرد آموزی) برای کسب وکارها

به جای دستور دادن به کارمندان، از آنها بپرسید آیا می خواهند وظیفه ای را به عهده بگیرند؟ چه عاملی باعث می شود اشتیاق آنها به کار افزایش پیدا کند؟ آیا به آموزش، منابع و زمان نیاز دارند؟ با مشاوره و همفکری آنها، راهی پیدا کنید که پذیرش وظایف را خوشایندتر کند. این گفتمان ها به فرصت های یادگیری و مربیگری بهتری منجر می شود.

مدیرانی که به جای توصیف نتایج مطلوب، پروسه ها و جزییات را توضیح می دهند

مدیران کنترل گر می خواهند مراحل دقیق تکمیل وظایف را به کارمندان تحمیل کنند. مشکل اینجاست که با تعیین جزییات کار، جایی برای تفکر خلاق کارمندان باقی نمی ماند و آنها نمی توانند پروسه ها را به روش خودشان پیش ببرند. اگر کارمندان در تکمیل مسئولیت های خود از هیچ استقلالی برخوردار نباشند، گزارش کار بی معنی است. هر کارمندی می تواند بگوید:

«من کاری را که شما گفتید انجام دادم.» و اگر کار به نتیجه مطلوبی نرسید، طبیعتاً شما باید پاسخگو باشید نه فرد دیگری.

بهترین راهکار این است که روی نتایج مطلوب و معیارهای موفقیت متمرکز شوید. یک زمین فوتبال را در نظر بگیرید. شما باید به کارمندان بگویید محوطه جریمه کجاست، خطوط طرفین میدان کدامند، چند نفر بازیکن در زمین حضور دارند و قوانین دست نزدن به توپ را توضیح دهید، اما اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که چگونه بازی کنند و برنده شوند. ممکن است مثل یک مربی، برخی مسائل را به آنها تذکر دهید، آما آنها برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، به آزادی تصمیم گیری نیاز دارند.

مدیرانی که به جای همراهی کردن کارمندان در چالش ها، خودشان مسائل را حل می کنند

تصور کنید در حال یادگیری رانندگی هستید و هر زمان که سؤالی می پرسید، مربی جای شما را می گیرد و خودش اتومبیل را می راند. این احساس مشابه همکاری با یک مدیر کنترل گر است. پس از مدتی کارمندان دیگر سؤالی از مدیر نمی پرسند و سکوت می کنند. اجتناب از مربی، احتمال اشتباه را بالا می برد.

اگر نمی خواهید یک مدیر کنترل گر باشید، به تمایلی که برای انجام این کار دارید، غلبه کنید. در عوض مثل یک مربی فکر کنید و از آنها سؤال بپرسید. چه روش هایی را امتحان کرده اند؟ چه نکاتی یاد گرفته اند؟ چه روش هایی را هنوز به کار نگرفته اند؟ قدم بعدی شان چیست؟ اگر به عنوان یک مربی به موقعیت نگاه کنید، می توانید به کارمندان کمک کنید گزینه ها را ببینند. به آنها یاد می دهید که خودشان راه حل مشکلات را پیدا کنند.

پیش از مشاوره دادن به کارمندان، مطمئن شوید که آنها از شما راهنمایی می خواهند. از آنها بپرسید: |«آیا می خواهید ایده مرا بدانید؟» پیش از هرگونه توصیه ای، از آنها نظرخواهی کنید. به این ترتیب ذهن آنان را باز و آماده پذیرش می کنید.

اگر با موفقیت این تغییرات را اعمال کنید، شاهد تحولات بسیار مثبتی در شرکت خواهید بود. اگر به جای یک مدیر حاکم، یک مربی باشید، فرصت های فوق العاده ای برای رشد حرفه ای خواهید داشت.

منبع : inc/zoomit
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6vKh7iLZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه