پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

گفت وگو و ایجاد ارتباط با دیگران یکی از مهمترین مهارت ها در دنیای کسب و کار است. احتمالا شما هم بارها این نصیحت قدیمی که «مهارت های ارتباطی در بازار همه چیز است» را شنیده اید. اگر فکر می کنید این یک نصیحت قدیمی و از مد افتاده محسوب می شود، کافی است نگاهی به دور و اطراف تان بندازید. اگر کارآفرینی را پیدا کردید که بدون مهارت های کلامی قوی مثل آب خوردن در بازار مشهور شده و اسم و رسمی برای خودش دست و پا کرده، ما را هم بی خبر نگذارید. 

همانطور که یک بازیگر حرفه ای برای اینکه نقش های خوبی نصیبش شود باید دیالوگ ها را بی عیب و نقص بیان کند، شما هم اگر به دنبال جلب نظر مشتریان در بازار هستید چاره ای به جز حساب کردن روی مهارت های کلامی تان ندارید. با این حال گاهی اوقات کلمات برای بیان منظور اصلی کافی نیستند. انگار یک چیزی در این میان کم است که با هیچ کلمه ای قابل بیان نیست. ماجرا کم کم دارد پیچیده می شود، نه؟

فرض کنید شما آنقدر خوش شانس بوده اید که یک جلسه استخدامی در برندی مثل گوگل گیرتان آمده باشد (قبول دارم که این اتفاق خیلی هم شانسی نیست!). در این صورت شما باید آماده باشید که بهترین ورژن خودتان را به گوگل معرفی کنید، وگرنه چنین برند بزرگی عاشق چشم و ابروی شما که نیست. احتمالا شما از چند روز قبل حسابی به فکر اینکه چه بپوشید و چطور در جلسه صحبت کنید، خواهید بود. حالا اگر یکهو در جلسه ای به این مهمی بفهمید صحبت های تان تاثیر لازم بر روی طرف مقابل را ندارد، چه حسی پیدا می کنید؟

زبان بدن Body Language

بی شک چنین اتفاقی می تواند بدترین روز زندگی یک کارآفرین را رقم بزند. شما می توانید تا مدت ها بابت از دست دادن فرصت کار در یکی از بزرگ ترین برندهای دنیا حسرت بخورید، اما یک گزینه هوشمندانه در این بین فکر کردن به دلیل شکست خوردن تان است. اگر شما جواب دقیقی برای این سوال جفت و جور نکنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که باز هم در همکاری با برندهای بزرگ شکست نخورید؛ به همین سادگی!

هیچ کس از فکر کردن درباره اینکه چرا یک موقعیت شغلی خوب را از دست داده خوشش نمی آید. اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، این کار نه تنها چندان خوشایند نیست، بلکه حتی جواب درست و درمانی هم ندارد. انگار هر کسی فقط برای اینکه خودش را آرام کند یک جواب دم دستی پیدا می کند و دست آخر هم همه تقصیرها را می اندازد گردن دیگران. 

مطلب مرتبط: 5 نکته در رابطه با زبان بدن در استخدام مجازی

اگر قرار باشد ما برای سوال بالا جوابی پیدا کنیم، یک راست می رویم سراغ مهارتی که خیلی از کارآفرینان اصلا به آن توجه هم نمی کنند. فرمول جادویی که ما در اینجا برای شما آماده کرده ایم، چیزی نیست جز زبان بدن!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم زبان بدن یکی از مهمترین مهارت ها برای موفقیت در بازار است. استفاده از کلمات و جمله بندی های دقیق شاید کمک زیادی به شما برای تاثیرگذاری بر روی طرف مقابل تان کند، اما بدون زبان بدن شما هیچ وقت نمی توانید از پیروزی تان در مسابقه نفسگیر کسب و کار مطمئن شوید و هر لحظه امکان عوض شدن جای تان با بازنده رقابت ها وجود دارد. 

احتمالا شما چندباری اصطلاح زبان بدن به گوش تان خورده و شاید حتی به این فکر افتاده باشید که آن را یاد بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم خیلی صاف و پوست کنده زبان بدن و تکنیک های آن در عرصه کسب و کار را برای شما توضیح دهیم. اینطوری شما در یک چشم به هم زدن ارتباطات تان در بازار را تقویت می کنید و دیگر هیچ خبری از اتفاقاتی مثل رد شدن در جلسه های کاری و استخدامی نیست. پس با ما همراه باشید تا با یکی از مهمترین مهارت های کسب و کار آشنا شوید. 

زبان بدن در کسب و کار: تعریفی کوتاه از مهارتی اساسی!

ما در روزنانه فرصت امروز همیشه کارمان درباره هر مهارت و استراتژی در عرصه کسب و کار را با یک تعریف شسته و رفته شروع می کنیم؛ به ویژه اگر پای مهارتی مهم مثل زبان بدن هم در میان باشد. شاید شما پیش خودتان فکر کنید هر مهارت مهمی حتما یک تعریف سخت و عجیب دارد؛ از آن دست توضیحات پیچیده ای که اگر ته دل تان را حسابی خالی نکند، دست کم بهانه خوبی است که کلا بی خیال زبان بدن شوید. در این صورت احتمالا تعریف ما از زبان بدن حسابی غافلگیرتان خواهد کرد، چراکه ما همیشه دنبال بهترین و ساده ترین تعریف های ممکن هستیم. 

بی شک تعاریف بسیار زیادی از زبان بدن وجود دارد که می تواند هر مخاطبی را حسابی گیج کند. اگر از ما می شنوید اصلا لازم نیست خودتان را درگیر بازی بی سر و ته تعاریف مختلف این مفهوم کنید. زبان بدن در ساده ترین تعریف ممکن، عبارت است از مهارت ارتباطی که به نوعی مکمل زبان گفتاری محسوب می شود. این مهارت به جای زبان و گفت وگو، با حالت های بدن انسان سر و کار دارد تا منظور اصلی و احساسات افراد خیلی راحت و بی دردسر به دیگران منتقل شود. پس با این حساب ما در اینجا با زبانی رو به رو هستیم که حتی یک کلمه هم در آن وجود ندارد! 

فکر می کنم تعریف بالا از زبان بدن هر چقدر هم که ساده باشد، باز هم یک مثال بی عیب و نقص لازم دارد تا کاملا قابل فهم شود. پس اجازه دهید از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. فرض کنید شما یک فیلنامه نویس هستید و اثرتان از سوی یکی از کارگردان های بزرگ دنیا مثل اسکورسیزی یا فینچر مورد توجه قرار گرفته است. احتمالا شما در این صورت خوشحال ترین فرد روی زمین خواهید بود، اما دردسرها از زمانی شروع می شود که بفهمید باید در یک جلسه طرح تان را به طور شفاهی برای گروه فیلم سازی توضیح دهید؛ آن هم بدون عیب و نقض.

خیلی از انسان ها از صحبت کردن با دیگران در موقعیت های رسمی وحشت دارند، چراکه هیچ وقت نمی توانند منظورشان را آنطور که می خواهند به دیگران منتقل کنند. اگر شما در جلسه رویایی تان با تیم کارگردانی بتوانید خیلی خوب از حرکات دست، حالات چهره و همچنین نحوه نشستن مقابل دیگران استفاده کنید، احتمالا ترس از صحبت در حضور دیگران و موقعیت های رسمی برای تان هیچ معنایی نخواهد داشت و به خوبی می توانید منظورتان را با چاشنی احساسات درست به طرف مقابل انتقال دهید. زبان بدن دقیقا به همین راهکارها برای کاهش بدفهمی و تاثیرگذاری بهتر بر روی طرف مقابل اشاره دارد؛ به همین سادگی!

مطلب مرتبط: کاربرد زبان بدن در کسب و کار

مزایای استفاده از زبان بدن در عرصه کسب و کار چیست؟

زبان بدن Body Language

وقتی شما می خواهید یک مهارت تازه یاد بگیرید یا استراتژی متفاوتی را اجرا کنید، باید اول از همه مزایای آن را در نظر بگیرید. اینکه یک مهارت به درد شما و کسب و کارتان می خورد، مسئله ای است که اصلا شوخی بردار نیست. پس قبل از اینکه سراغ تکنیک های زبان بدن در حوزه کسب و کار برویم، باید از شما بخواهیم کمی صبر کنید تا با چشم هایی باز درباره این مهارت تصمیم بگیرید. 

اگر شما از آن دست کارآفرینانی هستید که خیلی سخت یک مهارت یا استراتژی تازه را انتخاب می کنند، احتمالا توضیحات جمع و جور ما تا اینجا چیزی از شک و تردیدتان نسبت به زبان بدن کم نکرده است. ما در این بخش سعی خواهیم کرد با بررسی مزایا و کاربردهای زبان بدن در حوزه کسب و کار آخرین شک و تردیدهای تان در این حوزه را نیز از بین ببریم. 

افزایش اعتماد به نفس

زبان بدن Body Language

فکر می کنم همه شما دست کم یک نفر را بین همکاران تان سراغ داشته باشید که در جلسات کاری و تعامل با مشتریان برای فروش محصولات کاملا راحت و با اعتماد به نفس تمام نشدنی ظاهر شود. انگار اصلا چیزی به اسم ترس از سخنرانی و انتقال ناقص منظور اصلی برای چنین افرادی تعریف هم نشده است!

اگر شما فکر می کنید چنین افرادی یک جور استعداد ذاتی دارند، باید با شما کاملا مخالفت کرده و از نخستین مزیت زبان بدن در دنیای کسب و کار رونمایی کنیم. وقتی شما در صحبت با دیگران به غیر از قدرت کلمات به حرکات دست، لحن صحبت کردن، حالت چهره و بسیاری از نکات دیگر زبان بدن توجه کنید، طوری مخاطب تان را میخکوب می کنید که انگار هیچ کاری مهمتر از گوش دادن به شما در دنیا وجود ندارد. فکر می کنم حالا فهمیده باشید چرا سخنران های حرفه ای همیشه اعتماد به نفس بالایی دارند، مگر نه؟

همراه کردن دیگران با خود

زبان بدن Body Language

گوش دادن به صحبت های دیگران همیشه کار جذابی نیست. اگر باور ندارید، کافی است با چندتا دانشجو درباره تجربه شان از کلاس های کسل کننده شان صحبت کنید (امیدوارم شما را خیلی یاد خاطرات این چنینی دانشجویی تان نینداخته باشیم!). با این حساب اگر قرار باشد شما یک بحث مهم با هیأت مدیره شرکت یا مشتریان مختلف داشته باشید، تکلیف تان چه خواهد بود؟

مطلب مرتبط: آموزش زبان بدن به روش سخنرانان تد

اگر قرار باشد ما به این سوال مهم جواب دهیم، زبان بدن را به شما معرفی خواهیم کرد. همینکه شما از زبان بدن در صحبت های تان استفاده کنید، تفاوت معناداری با دیگر سخنرانی های کلیشه ای و تکراری ایجاد می کنید. اینطوری مخاطب تان دست کم به خاطر تفاوت حال و هوای سخنرانی تان هم که شده با شما همراه می شود. به علاوه، شما با چنین کاری هوش بالای تان در برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهید. خب اگر کسی را سراغ دارید که می تواند از چنین صحبت های جذابی صرف نظر کند، ما را هم بی خبر نگذارید.

تقویت اثر پیام بازاریابی بر روی مخاطب هدف

زبان بدن Body Language

اگر شما بخواهید یک ویدئوی بازاریابی ضبط کنید و همینطوری خشک و خالی جلوی دوربین از محصولات جدید یا سرویس های برندتان حرف بزنید، احتمالا کمتر کسی ویدئوی تان را تا آخر تماشا خواهد کرد. اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما برای اینکه با محتوای بازاریابی بر روی مخاطب تان اثر بگذارید، باید اندکی هیجان صحبت های تان را افزایش دهید. دنیای بازاریابی از این نظر شبیه به یک مسابقه فوتبال است. اگر ویدئوی شما هیجان مناسبی برای مخاطب هدف داشته باشد، مثل آب خوردن می توانید تاثیرگذاری پیام تان را افزایش دهید. 

زبان بدن به شما کمک می کند تا ویدئوی بازاریابی تان را مثل یک مسابقه فوتبال جذاب برای مخاطب هدف هیجان انگیز کنید. وقتی شما در انتقال پیام بازاریابی از زبان بدن استفاده می کنید، نگاه مخاطب هدف به طور ناخودآگاه به شما جلب خواهد شد. این امر یکی از تاثیرات اساسی زبان بدن بر روی ساختار ذهنی انسان را نشان می دهد. کافی است شما یک بار به طور اصولی از زبان بدن در بازاریابی استفاده کنید، آن وقت با دیدن تاثیر آن بر روی مشتریان دیگر محال است بی خیال آن شوید!

تکنیک های حرفه ای در زبان بدن: راهنمایی جامع و کاربردی

زبان بدن Body Language

ماجراجویی ما درباره زبان بدن کم کم دارد به هیجان انگیزترین بخش اش می رسد. حالا که شما با تعریف و مزایای این مهارت مهم آشنا شدید، دیگر باید برویم سراغ تکنیک های حرفه ای برای یادگیری و تقویت آن در خودتان. اینطوری شما هر آنچه برای تبدیل شدن به قهرمان بازار و مشتریان را لازم دارید، در اختیار خواهید داشت. 

ما در ادامه برخی از تکنیک های طلایی در زبان بدن را به صورت کاملا ساده و کاربردی به شما معرفی خواهیم کرد. پس آماده شوید تا تبدیل به کارآفرینی با مهارت های ارتباطی کامل و بی عیب و نقص شوید. 

حفظ ارتباط چشمی: مهمترین تکنیک در زبان بدن

زبان بدن Body Language

اگر شما می خواهید صحبت های تان حسابی روی دیگران اثرگذار باشد، نباید حتی یک لحظه هم از آنها چشم بردارید. ارتباط چشمی یعنی اینکه شما در تمام طول سخنرانی تان مستقیم به چشم های مخاطب تان نگاه کنید. چنین اقدامی معمولا دیگران را هم ترغیب می کند تا ارتباط چشمی شان را با شما حفظ کنند. وقتی شما موقع صحبت با دیگران از برقراری ارتباط چشمی طفره می روید، خیلی ساده و سرراست دارید عدم آمادگی و اعتماد به نفس پایین تان را نشان می دهید. خب در چنین وضعیتی اصلا چرا کسی باید به صحبت های شما اهمیت دهد؟

مطلب مرتبط: چگونه با استفاده از زبان بدن، پیام مثبتی را به دیگران انتقال دهیم؟

یک مثال دم دستی و کاربردی درباره تاثیر ارتباط چشمی مربوط به مراسم های سخنرانی TED است. اگر شما از طرفدارهای این مراسم باشید، خیلی خوب می دانید که مهمان های آن همیشه کارآفرینان و دانشمندان موفق هستند. شاید فکر کنید تمام جذابیت سخنرانی های TED به خاطر سابقه کاری و جایگاه مهمانان آن است. در این صورت تا حدودی حق با شماست، اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی شود.

بی شک حضور در سالنی که سخنران اصلی اش بیل گیتس یا دیگر کارآفرینان بزرگ دنیا هستند، تجربه تکرارنشدنی است. با این حال آنچه در کنار شخصیت دوست داشتنی چنین کارآفرینانی حسابی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتباط چشمی شان است. سخنران های مراسم TED به معنای واقعی کلمه زبان بدن و ارتباط چشمی را به مرحله ای تازه رسانده اند. دقیقا به همین خاطر به محض اینکه یک سخنران روی صحنه ظاهر می شود، همه طوری به حرفه ای او گوش می کنند که انگار مهمترین نکات تاریخ در حال بیان‎شدن است!

اگر شما به هنگام سخنرانی یا صحبت کردن با دیگران ارتباط چشمی تان را حفظ کنید، تصویری حرفه ای و کاربلد از خودتان نشان خواهید داد. این امر در عرصه بازاریابی و فروش باعث می شود تا شما خیلی ساده و بی دردسر اعتماد طرف مقابل تان را جلب کنید. خب مگر یک بازاریاب یا فروشنده چیزی بیشتر از این هم برای موفقیت لازم دارد؟

توجه به حالت کلی بدن: قدرت تان را نشان دهید!

زبان بدن Body Language

آیا تا به حال سرمربی فوتبالی را دیده اید که هنگام صحبت با بازیکنانش حالت خیلی معمولی داشته باشد و حتی از دست هایش هم استفاده نکند؟ بی شک جواب این سوال منفی است. وقتی شما می خواهید دیگران به حرفه ای تان گوش کنند، راهی به جز استفاده از حالت مناسب بدن ندارید. اینطوری نه تنها توجه دیگران را جلب می کنید، بلکه قدرت تان را هم به رخ دیگران خواهید کشید؛ به همین سادگی!

اولین مشکلی که در حالت درست بدن پیش پای شما قرار دارد، معنای دقیق این تکنیک است. شاید تشخیص این امر برای یک متخصص فن بیان یا پزشک حرفه ای کار ساده ای باشد، اما شما به عنوان کارآفرین احتمالا هیچ ایده ای در این رابطه ندارید. اگر از ما می شنوید، حالت مناسب بدن مسئله خیلی پیچیده ای نیست. همینکه شما کاملا راحت و با سری بالا به مخاطب تان نگاه کنید، تقریبا تمام مسیر موفقیت را طی کرده اید. زاویه سر شما هنگام سخنرانی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما اینطور وقت ها همیشه آدم سر به زیری باشید، شاید یکهو به خودتان بیایید و ببینید حتی یک نفر هم به حرفه های تان گوش نمی دهد.

مهمترین بخش در حالت بدن مربوط به دست هاست. اگر شما در طول صحبت با دیگران یا سخنرانی های عمومی از دست های تان خوب استفاده کنید، مثل آب خوردن احساسات تان را منتقل خواهید کرد. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که خیلی سخت می توانند احساسات شان را بیان کنند، احتمالا حرکات مناسب دست همان معجون جادویی است که دنبالش هستید. 

راستش را بخواهید، استفاده از حرکات دست قاعده خاصی ندارد. دلیل اصلی اهمیت این تکنیک در زبان بدن جلب نگاه مخاطب است. ذهن انسان به هر چیزی که حرکت کند، توجه نشان می دهد. با این حساب برای اینکه توجه مخاطب تان را جلب کنید و مانع از حواس پرتی‎اش شوید، حرکات دست خیلی به کارتان خواهد آمد. 

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند اگر یک تکنیک فوق العاده را پشت سر هم امتحان کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. این امر دست کم در مورد حرکات دست مصداق ندارد. اگر شما خیلی تند و پشت سر هم دستان تان را تکان دهید، نه تنها توجه طرف مقابل را جلب نمی کنید، بلکه حسابی هم وحشت زده اش خواهید کرد. پس یادتان باشد در استفاده از این تکنیک خیلی زیاده روی نکنید. 

مطلب مرتبط: چگونه به بهترین نحو از زبان بدن تان استفاده کنید؟

تاثیر لبخند را فراموش نکنید: به وقت انتقال احساسات خوب به مخاطب 

زبان بدن Body Language

هر کسی که تجربه کار اداری داشته باشد، خیلی خوب می داند کلیشه ای ترین توصیه مدیران به کارمندان شان لبخند زدن به مشتری است. حالا بگذریم که خیلی ها خنده زورکی و کاملا مصنوعی تحویل مشتری می دهند، اما اصل این توصیه به ظاهر کلیشه ای کاملا منطقی است. 

مشتریان همیشه دوست دارند فروشندگان به آنها درباره خریدشان کمک کنند. از این نظر کار شما شبیه به قهرمان های هالیوودی است. آیا تا به حال فیلم ابرقهرمانی را دیده اید که شخصیت اصلی اش چهره ای عصبانی و گرفته داشته باشد؟ اگر جواب تان به این سوال مثبت است، احتمالا بدترین فیلم تاریخ را مشاهده کرده اید!

شما به عنوان یک فروشنده وقتی با لبخند به سوالات مشتریان جواب می دهید یا نظرتان را مطرح می کنید، در واقع عشق و علاقه تان به کار خود را نشان خواهید داد. در دنیایی که اغلب مردم از کاری که انجام می دهند متنفر هستند، شما با یک لبخند ساده می توانید حسابی در بین مشتریان جلب توجه کنید. به علاوه، یک لبخند ساده نشان دهنده آگاهی شما از مشکل مشتریان و تمایل تان برای حل آن است. خب وقتی یک فروشنده با کلی احساس خوب و توصیه های طلایی به استقبال مشتریان برود، مگر می شود کسی از او خرید نکند؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعضی از روزها اصلا حوصله هیچ چیزی را نداشته باشید. اینطور وقت ها حفظ روحیه در محیط کار یکی از سخت ترین کارهای دنیاست؛ به ویژه اگر یک جلسه مهم هم داشته باشید. آن وقت احتمالا حسابی دچار استرس خواهید شد. 

اگر قرار باشد ما برای این مشکل یک راهکار طلایی ارائه دهیم، به شما می گوییم که فقط باید لبخند بزنید. شاید شما واقعا روز بدی را پشت سر گذاشته باشید، اما لبخند زدن مانع از این می شود که روز بدتان با نارضایتی مشتریان یا همکاران تان فاجعه بار شود. پس همیشه موقع سخنرانی یا گفت وگو با دیگران یک لبخند مناسب به آنها هدیه دهید. 

مدیریت تُن صدا و لحن حرف زدن: کلمات هنوز هم مهمند!

زبان بدن Body Language

احتمالا این تکنیک خیلی برای شما عجیب خواهد بود، چراکه تُن صدا و لحن حرف زدن در اولین نگاه اصلا ربطی به زبان بدن ندارد. راستش را بخواهید ما هم اولین بار که با چنین تکنیکی آشنا شدیم، حسابی تعجب کردیم، اما اگر کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنید، دیگر به نظرتان چندان هم عجیب و غریب نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: رابطه موفقیت در کسب و کار و ارتباط آن با زبان بدن

تُن صدا حالتی فیزیکی برای برقراری ارتباط کلامی بهتر با دیگران است. شما به راحتی می توانید تُن صدای تان را تغییر دهید و اغلب اوقات هم در شرایط مختلف تُن صدای متفاوتی از خودتان بروز می دهید. اگر یادتان باشد، اول مقاله گفتیم که زبان بدن مهارت ارتباطی است که به نوعی مکمل زبان گفتاری محسوب می شود. فکر نمی کنم کسی در دنیا باشد که تُن صدا را بخش اصلی ارتباط کلامی بداند. دقیقا به همین خاطر ما آن را جزئی از زبان بدن و مکمل زبان گفتاری می دانیم. 

آنچه درباره مدیریت تُن صدا اهمیت دارد، قانون موسوم به قانون «7-38-55» است (نگاه به ظاهر غلط اندازش نکنید، این قانون خیلی ساده تر از این حرف هاست!). براساس این قانون وقتی یک نفر با دیگران صحبت می کند، کلمات در انتقال پیام و به خاطره سازی برای مخاطب فقط و فقط 7 درصد تاثیر دارد. این میزان برای تُن صدا 38 درصد و برای سایر حرکات در زبان بدن 55 درصد است. 

به زبان خودمانی، اگر شما می خواهید صحبت های تان روی دیگران اثرگذار باشد و برای مدت ها آن را به خاطر داشته باشند، باید این قانون را خوب به ذهن بسپارید. مثلا وقتی می خواهید مهمترین بخش سخنرانی تان را بیان کنید، باید تُن صدای تان اندکی افزایش پیدا کند. همچنین شروع و پایان بندی سخنرانی یا صحبت با دیگران هم باید با تُن صدای آرام و دوستانه صورت گیرد. قول می دهیم وقتی یک بار از آن استفاده کنید، دیگر هرگز بدون توجه به آن سراغ هیچ سخنرانی یا حتی گپ و گفت دوستانه نخواهید رفت. فکر نمی کنم حالا دیگر این تکنیک چندان هم عجیب و پیچیده باشد؛ نظر شما چیست؟

ماجرا در مورد لحن حرف زدن هم دقیقا مثل تُن صداست. شما در اینجا باید فرآیند حرف زدن تان را با زبان بدن خود تنظیم کنید. اینطوری حرکات تان در طول سخنرانی معنادار بوده و هیچ کس را متعجب نخواهد کرد؛ به همین سادگی!

حالت چهره: تکنیکی که کمتر کسی به آن توجه می کند

زبان بدن Body Language

حالت چهره شما از همان لحظه اول نکات بسیار زیادی برای درباره شخصیت و تسلط‎تان روی بحث نشان می دهد. همانطور که بازیگران حرفه ای برای بیان احساسات و دیالوگ های مختلف کلی حالت چهره شان را عوض می کنند، شما هم باید در طول گفت وگو با دیگران این تکنیک را اجرا کنید. اینطوری شما می توانید یک سوپراستار بی کم و کاست برای مشتریان شوید؛ همینقدر ساده و جذاب!

گاهی اوقات شما متن یک سخنرانی را طوری تنظیم می کنید که اصلا مو لای درزش نمی رود، اما دست آخر می بینید که هیچ کس آنطور که انتظارش را داشتید به صحبت های تان توجه نشان نمی دهد. شاید پیش خودتان فکر کنید مشکل از مخاطب تان است، اما اگر از ما بپرسید، به حالت چهره تان اشاره خواهیم کرد. کارآفرینان اغلب اوقات به قدری درگیر جزییات مختلف گفت وگو و زبان بدن شان هستند که حالت چهره را کلا فراموش می کنند. 

استفاده از تکنیک حالت چهره اصلا کار سختی نیست. پس بی خودی به آن شاخ و برگ ندهید و خودتان را با یک اژدهای هفت سر رو به رو نکنید. شما فقط کافی است خیلی خوب به توصیه هایی که برای تان آماده کردیم، دقت کنید:

•    وقتی می خواهید شوکه شدن تان را از یک نکته نشان دهید، خیلی راحت ابروهای تان را بالا بیندازید. همه مردم این کار را بلدند و شاید شما هم به طور غیرارادی از آن استفاده کنید. با این حساب بازی گرفتن از ابروها کار چندان مشکلی نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: تفسیر زبان بدن

•    اگر از طرفدارهای پر و پا قرص مسابقات بوکس باشید، خیلی خوب می دانید که بوکسورها همیشه در حین مسابقه اخم روی صورت شان دارند. از آنجایی که شما هم در سخنرانی یا گفت وگوهای معمولی تان به ابراز خشم نیاز پیدا می کنید، باید اخم کردن را با خودتان تمرین کنید. وگرنه همیشه یک بخش زبان بدن ‏تان ایراد خواهد داشت!

•    آخرین راهنمایی ما در این بخش هم مثل نکات قبلی کاملا راحت و سرراست است. اگر شما داستان خنده داری برای مخاطب تان دارید، خیلی خودتان را اذیت نکنید. یک لبخند ساده به خوبی حس شادی و خنده را منتقل می کند. وگرنه شاید حتی هیچ کس متوجه نشود شما دارید یک نکته بامزه تعریف می کنید. 

نفس کشیدن منظم و عمیق: آخرین تکنیک در زبان بدن

زبان بدن Body Language

صحبت کردن در مقابل دیگران، به ویژه اگر تعدادشان هم زیاد باشد، همیشه کار سخت و نفسگیری است. فرض کنید شما قرار است برای هزاران نفر سخنرانی کنید یا اینکه اصلا قرار است در یک جلسه کاری بی نهایت مهم و حیاتی نکات اصلی را ارائه نمایید. شما را نمی دانم، ولی حتی فکر کردن به این موضوع هم من را حسابی می ترساند!

بعضی از کارآفرینان وقتی در شرایط‎ حساس قرار می گیرند که نیاز به صحبت کردن دارد، طوری استرس به آنها مسلط می شود که دیگر اصلا نمی توانند خودشان را جمع و جور کنند. اگر شما در یک جلسه کاری مهم چنین حسی پیدا کنید، دقیقا مثل بوکسوری می شوید که قبل از مسابقه فینال المپیک حسابی از حریفش ترسیده است. بی شک هر سرنوشتی در انتظار بوکسور داستان ما باشد، قطعا خبری از مدال طلا و قهرمانی نخواهد بود. پس اگر شما نمی خواهید به سرنوشتی مشابه دچار شوید، باید حسابی به تکنیک پایانی ما توجه کنید. 

اگر شما حسابی از دست استرس های پیش از سخنرانی در جلسات مهم کاری یا صحبت کردن با مشتریان کلافه شده اید، معجون جادویی ما برای شما نفس کشیدن منظم و عمیق است؛ همین و بس!

اولین اعتراضی که نسبت به نفس کشیدن وجود دارد، این است که اصلا چنین امری جزو زبان بدن حساب نمی شود. قطعا کسی در دنیا نیست که بگوید توانایی دیدن نفس کشیدن بقیه را دارد. پس روی چه حسابی در اینجا روی چنین نکته عجیب و غریبی دست گذاشته ایم؟

اگرچه مخاطب شما نمی تواند نفس کشیدن تان را ببیند، اما تنظیم آن به طور اصولی و درست کیفیت صحبت کردن تان را به طور شگفت انگیزی افزایش می دهد. وقتی شما قبل از شروع هر جمله ریه های تان را پر از هوا می کنید، با اعتماد به نفس و تسلط بیشتری کلمات را ادا خواهید کرد. به علاوه نفس عمیق طوری استرس را در ذهن تان پاک می کند که انگار اصلا از اول هم هیچ نگرانی ای نداشته اید. 

شاید پیش خودتان فکر کنید نفس کشیدن به طور درست کار خیلی سختی است، اما شما در حالت عادی حتی بدون اینکه متوجه شوید دم و بازدم تان مثل ساعت دقیق است. آنچه همه چیز را خراب می کند، نگرانی و نوعی ترس از سخنرانی است. تمام کاری که اینجا باید انجام دهید نفس کشیدن به طور عمیق و بدون عجله است. اینطوری هیچ استرسی نمی تواند زبان بدن تان را خراب کند و شما حسابی مخاطب تان را حیرت زده خواهید کرد. فکر نمی کنم این کار چندان سخت باشد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: زبان بدن را بشناسید

سخن پایانی

زبان بدن Body Language

خب، الان دیگر شما حسابی فوت و فن زبان بدن را یاد گرفته اید و دیگر نکته ای نمانده که بخواهیم به شما یاد بدهیم. تنها کاری که از این به بعد باید انجام دهید، اجرای تکنیک هایی است که درباره شان صحبت کردیم. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله توانسته باشد نظر شما را جلب کند. اگر فکر می کنید تکنیک های این مقاله برای دوستان تان هم جذاب خواهد بود، حتما آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. ضمنا، ما همیشه از دریافت نظرات و نکات جانبی شما خوشحال خواهیم شد.

منابع:

https://virtualspeech.com


https://blog.hubspot.com


https://fabrikbrands.com


https://www.lifehack.org

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UAACe79X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه