پنجشنبه, ۱۷ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Thu, 8 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز
راهکاری برای استفاده از تجربیات کارآفرینان موفق

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

3 هفته پیش ( 1401/8/19 )

وقتی آدم وارد حوزه تازه ای می شود همیشه مسیری بی نهایت طولانی تا قله های موفقیت پیش رویش قرار دارد. مثلا نقاش تازه کاری را در نظر بگیرید که تازه ترم یک دانشگاه هست و آثارش کلی عیب و ایراد دارد. بی شک تبدیل شدن به هنرمندی همه فن حریف که در همه گالری های هنری حضور دارد، آرزویی تقریبا دست نیافتنی برای هنرجوی تازه کار ما محسوب می شود. این وسط تنها یک نکته کلیدی اندکی امید به شخصیت اصلی قصه ما می دهد؛ اینکه نقاش های بزرگی در دنیا هستند که همین حالا آثارشان چند صد هزار دلار ارزش دارد و همه گالری ها برای همکاری با آنها دست به هر کاری می زنند. این ماجرا درباره دنیای کارآفرینی هم مصداق دارد. اگر شما الان تازه اول راه هستید، دلیل نمی شود خودتان را همیشه در موقعیت فعلی تصور کنید. حتی بزرگترین کارآفرینان دنیا هم یک روز دقیقا جای شما بوده اند. پس اگر کسانی در این دنیا توانسته اند تبدیل به کارآفرینانی موفق شوند، بی شک شما هم می توانید چنین موفقیتی را تکرار کنید. دست کم شما کلی الگوی مناسب برای عبور از هفت خان کارآفرینی دم دست تان دارید!

پیدا کردن کارآفرینی که در بازارهای بی ثبات امروزی رنگ موفقیت را دیده باشد، کار خیلی سختی نیست. کافی است نگاهی به لیست ثروتمندترین آدم های مجله فورچن بیندازید تا با کلی از کارآفرینان مولتی میلیاردر آشنا شوید. البته پیدا کردن چنین کارآفرینانی لزوما به معنای الگوبرداری از آنها نیست؛ چراکه خیلی از این کارآفرینان اصلا در حوزه کاری شما فعالیت ندارند. بنابراین باید کمی بیشتر ته توی ماجرا را دربیاورید تا الگوی مناسب تان را پیدا کنید. 

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

ما در روزنامه فرصت امروز پیدا کردن یک کارآفرین موفق که اتفاقا در حوزه کاری خودتان فعالیت دارد را میانبری پرسرعت برای طی کردن پله های موفقیت می دانیم. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید استفاده از تجربیات کارآفرینان موفق کار آدم را خیلی راحت می کند، مگر نه؟ هرچه باشد کسانی مثل بیل گیتس در دنیای نرم افزارها هر چالشی که به ذهن آدم برسد را پشت سر گذاشته اند. با این حساب استفاده از تجربیات چنین شخصیت هایی به عنوان الگوی کارآفرینی آدم را پشیمان نخواهد کرد. 

مطلب مرتبط: بهترین و بدترین الگوهای مدیریت کسب و کار

اگر فکر کرده اید در این مقاله یکسری توصیه های تکراری درباره کارآفرینی پیدا می کنید، سخت دراشتباهید. در عوض ما دنبال راهکارهایی برای پیدا کردن یک کارآفرین به عنوان الگو برای شما هستیم. اینطوری یکبار برای همیشه از شر بن بست های کارآفرینی خلاص خواهید شد؛ چراکه هر مشکلی به راحتی آب خوردن با مراجعه به الگوی تان یا آثار وی حل خواهد شد. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ پرسش اصلی مقاله مان: «چطور باید کارآفرین الگو برای خودمان انتخاب کنیم؟».

انتخاب کارآفرین الگو: ایده هایی برای شروع

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

پیدا کردن کارآفرینی که تقریبا همه مشکلات احتمالی حوزه کارآفرینی شما را پشت سر گذاشته باشد، خیلی کار راحتی نیست. قبول دارم این کار در نگاه اول چندان سخت به نظر نمی رسد، اما کافی است آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. آن وقت همین کار ظاهرا ساده تبدیل به ماموریتی غیرممکن خواهد شد!

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کار شما خیلی سخت نشود، از قبل سراغ بعضی از راهکارهای خلاقانه برای پیدا کردن کارآفرین الگو رفته ایم. پس به جای گشت و گذارهای طولانی در این زمین بازی پیچ در پیچ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. قول می دهم دست آخر فرمول پیدا کردن کارآفرین الگوی تان را کشف کنید. 

آنالیز اطرافیان: الگوها همیشه دور نیستند!

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

اگر همین امروز از شما بخواهیم یک تیم بازاریابی جفت و جور کنید، اول از همه سراغ چه کسانی خواهید رفت؟ بی شک در دنیایی که کلی ابزار شغل یابی وجود دارد، پیدا کردن نیروی کار چندان سخت نیست. با این حال خیلی از کارآفرینان ترجیح می دهند اول از همه کار را با جست وجویی کوتاه بین اطرافیان شان شروع کنند. چه بسا در میان دوستان یا همکاران سابق تان کلی بازاریاب درجه یک وجود داشته باشد. آن وقت با تنها چند تماس کوتاه یک تیم بی عیب و نقص بازاریابی خواهید داشت. خب اگر می شود یک تیم بازاریابی را به این سادگی درست کرد، چرا نتوانیم کارفرین الگوی مان را با همین دست فرمان پیدا کنیم؟

قبول دارم کارآفرینانی که صفر کیلومتر هستند شناخت زیادی از بازار و آدم های اطراف شان ندارند. با این حال در دنیایی که فناوری های ارتباطی روز به روز پیشرفته تر می شود، برقراری ارتباط با دیگران اصلا کار سختی نیست. فرمول طلایی ما در این بخش شروع کار با یک پرس و جوی ساده از بین اعضای خانواده و دوستان است. شاید آنها کارآفرین موفقی را بشناسند که اتفاقا به درد شما هم می خورند!

اگر شما از طریق خانواده یا دوستان موفق به پیدا کردن کارآفرین الگوی تان نشدید، می توانید سراغ همکاران تان بروید. قبول دارم درد و دل کردن با همکاران برای آدم های درونگرا حتی از زنده ماندن در دل جنگل های آمازون هم سخت تر است، اما شما چاره دیگری ندارید. دنیای کارآفرینی نیاز به اندکی برونگرایی و تقویت ارتباطات عمومی دارد. با این حساب جست و جو برای یک الگوی خوب نوعی تمرین برای روابط عمومی بهتر هم محسوب می شود. اینطوری شما با یک تیر دو نشان خواهید زد.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع الگوهای مدیریت و رهبری کسب و کار

ارسال ایمیل برای مدیران باسابقه: به وقت کمک گرفتن از ابزارهای دیجیتال

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

اجازه دهید این بخش را با یک سوال کلیدی شروع کنیم؛ موفق ترین برندهایی که در حوزه کارتان می شناسید، کدامند؟ بی شک هر کارآفرینی دو سه تا اسم بزرگ پس ذهنش دارد. قبول دارم چنین برندهایی شاید کارآفرینان بی نهایت بزرگی به عنوان مدیرعامل نداشته باشند، اما دست کم تجربه شان به کارتان می آید. توصیه ما در این بخش پیدا کردن ایمیل مدیران ارشد چنین برندهایی و کمک گرفتن از آنها برای یافتن یک الگوی درجه یک است. ماجرا جالب شد، نه؟

از آنجایی که کمتر مدیری حوصله ملاقات های حضوری در طول روز را دارد، شما اصلا نمی توانید روی چنین گزینه ای حساب کنید. هرچه باشد مدیران شرکت های بزرگ وقت شان را از سر راه نیاورده اند که همینطور الکی صرف مشاوره به شما یا دوستان تان کنند. البته لازم نیست خیلی ناامید شوید؛ چراکه فناوری های دیجیتال همیشه کنار دست تان هستند. کافی است سری به سایت برند دلخواه تان بزنید تا شماره تماس و ایمیل مدیران ارشدش را پیدا کنید. 

بعد از اینکه ایمیل مدیران ارشد را پیدا کردید، دیگر فقط چند قدم تا رسیدن به مراد دل تان فاصله دارید. یک متن کوتاه، دقیق و صدالبته محترمانه برای کمک گرفتن از مدیران مورد نظر طراحی کرده و در قالب ایمیل برای شان ارسال کنید. شما در متن تان باید بر روی تازه کار بودن خود و همینطور کارنامه کاری شگفت انگیز مخاطب تان تاکید کنید. اینطوری طرف مقابل انگیزه بسیار بیشتری برای کمک به شما خواهد داشت. اول از همه درخواست تان باید معطوف به یک یا دو پرسش کلیدی باشد. در انتها نیز تاکید کنید اگر کارآفرین موردنظر جواب سوالات شما را ندارد، الگوی شخصی خودش را به شما معرفی کند. اینطوری حداقل سرنخ های بیشتری برای موفقیت در دنیای کسب و کار دم دست تان خواهد بود. 

گاهی اوقات مدیران بزرگ بابت ایمیل های محترمانه ای که تازه کارها برای شان ارسال می کنند، حسابی سر ذوق می آیند. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، یکی از کسانی که ایمیل تان را دریافت می کند از شما برای جلسه حضوری دعوت خواهد کرد. آن وقت می توانید یک دل سیر درباره سوالات و چالش های کارآفرینی تان با آنها گپ بزنید. 

جست و جوی انجمن های آنلاین: مشکل شما مشکل همه است!

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

آیا فکر می کنید فقط شما در این دنیای بزرگ دنبال یک کارآفرین الگو هستید؟ بی شک کارآفرینان باهوش هیچ وقت چنین تصوری نخواهند داشت. به همین خاطر لازم نیست خیلی نگران باشید یا خودتان را بابت این مسئله سرزنش کنید. راستش را بخواهید، اینکه مشکل شما برای همه مردم دنیا وجود دارد، یک روزنه بی نهایت امیدبخش است؛ چراکه می توانید مسئله تان را با بقیه در میان گذاشته و راه حل های طلایی پیدا کنید. اصلا فلسفه انجمن های آنلاین همین است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و گوگل را زیر و رو کنید. 

همانطور که یک نوازنده حرفه ‎ای دوست دارد همه وقتش در کنسرت های مختلف یا تمرین های حرفه ‎ای بگذرد، بی شک شما هم دوست ندارید درگیر کارهای پیش پا افتاده ای مثل پیدا کردن انجمن های کارآفرینی شوید. به همین خاطر ما در این بخش فهرستی از بهترین انجمن های دنیا را برای تان کنار هم آورده ایم تا دیگر مو لای درز کارتان نرود. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا این انجمن ها را به شما معرفی کنیم:

•    انجمن کارآفرینان شاپیفای (Shopify)

•    انجمن ایکام استراتژی (Ecom Strategy)

•    لینکدین

•    سایت میکرو منتور (MicroMentor)

•    ولاگ اسکور منتورز (Score Mentors)

از میان موارد بالا احتمالا لینکدین بیشتر از همه نظر شما را جلب خواهد کرد. هرچه باشد پیدا کردن راهکارهای مرتبط با دنیای کسب و کار در پلتفرمی که مخصوص کارآفرینان است خیلی راحت تر خواهد بود. پس به جای اینکه خودتان را درگیر هزارتوی گوگل کنید، از همان اول موارد بالا را زیر و رو کنید. البته به نظر ما تمرکز اصلی تان باید روی لینکدین باشد. چه بسا در خودِ لینکدین کلی برند تازه و کارآفرین حرفه ‎ای به تورتان بخورد!

مطلب مرتبط: چالش مدیریت کسب و کار به عنوان کارآفرین تازه‏ کار

رویدادهای کارآفرینی: جایی که همه اسطوره ها کنار هم هستند

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

آیا تا حالا یک مراسم مرتبط با دنیای کارآفرینی برگزار کرده اید؟ در چنین مراسم هایی معمولا از کارآفرینان موفق برای سخنرانی و تقویت روحیه دیگران به عنوان سخنران یا مهمان ویژه دعوت به عمل می آید. شاید فکر کنید چنین سخنران هایی همینطور شانسی انتخاب می شوند، اما هرچه اعتبار مراسم بیشتر باشد سخنران ها هم آدم های موفق تری خواهند بود. بنابراین شما می توانید به راحتی آب خوردن با حضور در چنین مراسم هایی بعضی از کارآفرینان مناسب برای حل مشکلات تان را پیدا کنید. 

همانطور که در پایان مسابقات ورزشی یک کنفرانس مطبوعاتی برای سوال و جواب برگزار می شود، در همایش های بزرگ هم بخش پایانی مربوط به سوالات حاضران است. آن وقت شما می توانید بدون هیچ مشکلی دغدغه تان را مطرح کرده و راهنمایی های کلیدی از مهمان ها دریافت کنید. خبر خوش اینکه اغلب اوقات اگر سوال شما خیلی تخصصی باشد، مهمان ها وقت ویژه ای برای بعد از مراسم به شما می دهند. اینطوری آرزوی دیرینه تان برای ملاقات با اسطوره های کارآفرینی محقق خواهد شد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از گپ و گفت با کارآفرین الگویش چه چیز دیگری برای موفقیت در بازار لازم دارد؟

یادتان باشد حضور در مراسم های مرتبط با عرصه کسب و کار به تنهایی موفقیت شما را تضمین نخواهد کرد. مهمترین اصل این وسط حضور در مراسم های مرتبط با حوزه کاری تان است. وگرنه به جز یک تفریح جذاب و خودمانی دیگر هیچ چیز دستگیرتان نخواهد شد. متاسفانه خیلی از کارآفرینان به دام اسم و رسم مراسم ها می افتند. نتیجه کار هم حضور در رویدادی است که هیچ ربطی به کار و کاسبی شان ندارد. 

کمک گرفتن از رقبای غیرمستقیم: آخرین تکنیک برای پیدا کردن کارآفرین الگو

چطور کارآفرین الگوی خودمان را پیدا کنیم؟

تا اینجای کار شما چند تا فرمول طلایی برای پیدا کردن کارآفرین الگوی تان پیدا کرده اید. اگر همه این راه ها به بن بست خورد، آن وقت باید برگ طلایی تان را رو کنید. این برگ طلایی مراجعه به رقباست. اشتباه نکنید، ما اصلا شوخی مان نگرفته است. هرچه باشد رقبای شما که اتفاقا موقعیت بهتری در بازار دارند باید الگویی داشته باشند، مگر نه؟

یادتان باشد استفاده از الگوهای مربوط به رقبا نباید خیلی با عجله صورت گیرد؛ چراکه رقبای مستقیم هیچ وقت گزینه خوبی این وسط نخواهند بود. در عوض شما باید بیشتر دنبال رقبای غیرمستقیم تان باشید. اینطوری آنها هم انگیزه بیشتری برای همکاری با شما نشان خواهند داد. همانطور که در برخورد با مدیران برندهای ارشد از ایمیل های مودبانه استفاده کردید، اینجا هم می توانید روی معجزه این ایمیل ها حساب باز کنید. به علاوه، از آنجایی که رقبای غیرمستقیم شما معمولا برندهای خیلی بزرگی نیستند، چه بسا امکان ملاقات‎ های حضوری هم با آنها فراهم شود. اگر از ما می شنوید، اگر شما هم بتوانید یکی از مشکلات آنها را حل کنید، دیگر موفقیت تان ردخور نخواهد داشت. هرچه باشد کارآفرینانی که علاوه بر یک سوال کلیدی یک راه حل هم برای مخاطب شان دارند، همیشه محبوب خواهند بود. 

مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

خیلی از کارآفرینان به محض اینکه با یک دست رد برای پیدا کردن جواب سوالات یا الگوی شان رو به رو می شوند، همه امیدشان را از دست خواهند داد. امیدوارم دست کم شما جزو این کارآفرینان نباشید؛ چراکه پیدا کردن الگوی مناسب نیازمند صبر و شکیبایی است. به زبان خودمانی، کارآفرینی یک بازی طولانی است. پس اگر فکر کرده اید یک شبه در این زمین مسابقه تبدیل به قهرمانی تکرارنشدنی می شوید، سخت دراشتباهید. در عوض پشتکار شما نتیجه نهایی کار را روشن خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از تک تک تکنیک های این مقاله برای پیدا کردن کارآفرین الگوی تان استفاده کنید. 

منابع:

https://www.shopify.com

https://articles.bplans.com

https://www.entrepreneur.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NIG1uNwC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه