جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
موفقیت بازاریابی در سالی فاجعه بار

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

3 سال پیش ( 1399/10/20 )

سال 2020 با تمام اتفاقات عجیب و غریب اش به پایان رسید. عرصه بازاریابی در نهایت با عملکرد مناسب برخی از برندها سال گذشته را به خاطرات معی مشتریان اضافه کرد. بدون تردید وضعیت فعالیت بازاریابی در طول یک سال اخیر به طور مداوم تغییر کرده است. بحران کرونا تمام برنامه های بازاریابی و کاری برندها را با مشکل مواجه کرد. با این حال چنین امری مانع از عملکرد مناسب برخی از برندها در زمینه بازاریابی نشد. سال 2020 علاوه بر بحران کرونا با عملکرد مطلوب برخی از برندها در زمینه بازاریابی نیز به یاد آورده خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از عملکردهای موفق در زمینه بازاریابی از سوی برندها در سالی که گذشت خواهیم پرداخت. 

1.    Ben & Jerry: تلاش برای اصلاح وضعیت عدالت 

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

شرکت بستتنی سازی Ben & Jerry در طول سال های اخیر کمپین های بازاریابی بسیار جذابی را راه انازی کرده است. یکی از کمپین های جذاب این برند در طول سال گذشته به بحث عدالت اجتماعی پرداخت. شاید کمتر مشتری انتظار چنین کمپینی از سوی یک شرکت بستنی سازی واقع در ورمانت را داشته باشد. درست به همین خاطر کمپین مورد نظر با استقبال مناسب کاربران مواجه شد. 

برند Ben & Jerry در طول تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده در سال گذشته به طور مداوم به اهمیت برنامه های مربوط به عدالت اجتماعی، دفاع از حقوق اقلیت ها و همچنین بحران تغییرات آب و هوا اشاره داشت. یکی از اتفاقات بحث برانگیز در سال گذشته مربوط به کمپین دفاع از حقوق سیاه پوستان بود. این امر با کشته شدن جورج فلوید در ایالات متحده شروع شد. برند Ben & Jerry نیز در ادامه روند حمایت از مشتریان دست به اعتراض نسبت به تبعیض نژادی سیستماتیک در این کشور زد. بر این اساس در کمپین Ben & Jerry تقاضا برای رفع تبعیض نژادی و سلطه سفید پوستان در برابر دیگر گروه ها دست زد. این کمپین به دلیل زمان بندی درست به طور گسترده ای مورد توجه کاربران در شبکه های اجتماعی قرار گرفت. 

مطلب مرتبط: برنامه ریزی بازاریابی موفق برای سال 2021

کمپین Ben & Jerry به اندازه کافی برای بازنشر گسترده در میان کاربران شبکه های اجتماعی ساده بود. بر این اساس کاربران در اعتراض به تبعیض سیستماتیک و سلطه سفید پوستان اقدام به بازنشر شعارهای ضد نژادپرسانه می کردند. این امر در طول مدت زمانی اندک میلیون ها محتوا در سراسر دنیا را پدید آورد. عملکرد برند Ben & Jerry در این میان نمونه بارز حضور در کنار مشتریان به هنگام زمان های سخت است. 

2.    رایان رینولدز: بازاریابی با چاشنی طنز

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

رایان رینولدز در طول سال های اخیر حضور فعالی در عرصه بازاریابی داشته است. وی به عنوان یک هنرمند توانایی جلب نظر میلیون ها نفر را دارد. همین امر موجب همکاری برخی از برندها با رینولدز شده است. رایان رینولدز از مدت ها قبل در زمینه کسب و کار نیز فعال بوده است. بنابراین وی جزو آن دسته از هنرمندان دارای کسب و کار مستقل محسوب می شود. وی با تکیه بر شمار بالای فالوورهای اش در شبکه های اجتماعی اقدام به تبلیغ برای محصولات و خدمات شرکت اش می کند.

شاید مشاهده یک سلبریتی در زمینه تبلیغات امری رایج محسوب شود. نکته مهم در این میان داستان های جذاب در تبلیغات رایان است. این امر موجب جلب نظر مخاطب هدف به داستان ویدئوی بازاریابی و تماشای یک کلیپ کوتاه می شود. در نهایت نیز تاثیر گذاری مورد نظر برای ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید روی خواهد داد. بسیاری از برندها باید مانند رایان رینولدز عمل نمایند. متاسفانه برخی از برندها در عمل توانایی پیگیری این عملکرد جذاب را ندارند. دلیل ای امر فقدان ایده مناسب برای داستان سرایی است. با این حساب در آینده نیز شاهد عملکرد مناسب رینولدز در زمینه بازاریابی خواهیم بود. 

یکی از نکات جذاب در مورد عملکرد رینولدز مربوط به توجه اش به موضوعات اجتماعی است. وی بارها از شخصیت محبوب دِد پول برای جلب نظر مخاطب به مسائل مهم اجتماعی و فرهنگی استفاده کرده است. همین امر موجب توجه گسترده کاربران به عملکرد وی در سایر حوزه های بازاریابی شده است. 

3.    نتفلیکس: اوقات خوش

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

نتفلیکس در زمینه بازاریابی یکی از بهترین تیم ها را در اختیار دارد. عملکرد آنها در زمینه بازاریابی در طول چند سال گذشته به خوبی بیانگر این موضوع است. نتفلیکس همیشه در استفاده از فیلم های جذاب و ترندهای برتر برای کاربران مهارت داشته است. دلیل این امر ارزیابی دقیق رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا درست بر اساس سلیقه آنهاست. همین امر نتفلیکس را بدل به یکی از برندهای محبوب برای مخاطب هدف در طول سال های متمادی کرده است.

تیم بازاریابی نتفلیکس برعمس سایر برندها در تلاش برای تحقق اهداف بلند پروازانه نیست. اهداف نتفلیکس برای بازاریابی بسیار ساده و کوتاه مدت تعیین می شود. نکته جالب اینکه جمع اهداف کوچک نتفلیکس با سرگرم ساختن مخاطب هدف در نهایت موجب تاثیر گذای شگرف بر روی مخاطب هدف می شود. نتفلیکس با عملکردی خیره کننده در زمینه بازاریابی موفق به جلب 73 میلیون فالوور در فیس بوک و 26 میلیون فالوور در اینستاگرام شده است. این امر به خوبی تحقق مناسب اهداف بازارایبای نتفلیکس را نشان می دهد. 

4.    توییتر: حفظ وجه واقعی

توییتر در طول یک سال اخیر مورد ارزیابی و داوری های بسیار زیادی قرار گرفته است. هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده نزدیک می شدیم، اهمیت توییتر بیشر نمایان می شد. بسیاری از رهبران و سیاستمداران مهم برای اظهار نظر از توییتر استفاده می کنند. این امر موجب حساسیت گسترده بر روی وضعیت فعالیت این برند شد. بر این اساس حتی برخی از ناظرات خواهان بسته شدن توییتر برای یک ماه به منظور برگذاری بهتر انتخابات شدند. در نهایت نیز توییتر با اعمال محدودیت های گسترده بر روی انتظار محتوا در زمینه انتخابات ریاست جمهوری به فعالیت اش ادامه داد.

یکی از نکات مهم در خصوص توییتر عدم مسدود سازی اکانت ها به دلیل انتشار اخبار پیرامون انتخابات بود. این امر به گردش اطلاعات و دسترسی کاربران به اطلاعات تازه کمک می کرد. همچنین موجب پایبندی توییتر به ارزش ها و شعارهای اصلی اش نیز شد. بدون شک توییتر در طول سال های اخیر اکانت های بسیار زیادی را بن کرده است، اما این استراتژی به دلیل انتشار محتوای غیر اخلاقی یا توهین آمیز بوده است. در غیر این صورت توییتر هیچ کاربری را به دلیل اظهار نظر یا ارائه برخی از اطلاعات بن نمی کند. همین امر بدل به بهترین مزیت بازاریابی برای توییتر شد. بسیاری از برندها در طول یک سال اخیر از توییتر برای بازاریابی استفاده کرده اند. همچنین ماجرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نیز بر دامنه محبوبیت توییتر افزود. با این حساب وضعیت توییتر در مقایسه با رقبای اش در زمینه شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. این امر با توجه به ماجراهای امنیتی و درز اطلاعات فیس بوک افق بسیار روشن تری نیز در اختیار این برند قرار داده است. 

مطلب مرتبط: رازهای بازاریابی موفق

5.    چیپوتل: توجه به فرهنگ های مختلف

برندهای بزرگ به طور مداوم با مشتریان دارای فرهنگ ها و سلیقه های مختلف در تعامل هستند. گاهی اوقات بازاریابی ها تلاش برای توجه به وضعیت تغییر سلیقه مشتریان را کافی ارزیابی می کنند. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به تفاوت های فرهنگی است. این امر در بسیاری از اوقا موجب ایجاد تفاوت های معنادار در حوزه بازاریابی برندها شده است. چیپوتل در میان برندهای مختلف یکی از بهترین عملکردها در زمینه توجه به تفاوت های فرهنگی در عرصه بازاریابی به طور کلی کسب و کار را داشته است. این برند در زمینه استخدام کارمندان در تلاش برای گردآوری ترکیبی از فرهنگ های مختلف است. بنابراین امکان ساماندهی امور به صورت مناسب فراهم می شود. وقتی اعضای تیم بازاریابی دارای تفاوت های فرهنگی مشخصی باشند، کار بر روی عرصه کسب و کار و تولید محتوا بسیار ساده تر خواهد شد. 

تیک تاک در طول چند سال گذشته یکی از پلتفرم های مناسب برای بازاریابی بوده است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها در راستای بازاریابی و تاثیر گذاری بر روی مخاطب هدف به همراه داشته است. همکاری برندها با اینفلوئنسرها و کاربران مشهور در تیک تاک بیشتر حالت غیر مستقم دارد. دلیل این امر دشواری های تولید محتوای جذاب از سوی برندها به طور مستقیم است. تیک تاک در این راستا بر روی کاربران و اینفلوئسرهایی با فرهنگ های متفاوت سرمایه گذاری کرده است. درست به همین خاطر کمپین های بازاریابی آنها مورد پسند دامنه وسعیی از مشتریان قرار می گیرد. 

بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی با مشکل ناتوانی در درک تفاوت های فرهنگی مواجه هستند. این امر موجب نوعی تبعیض در زمینه بازاریابی می شود. بنابراین برخی از مشتریان به طور مداوم محتوای هماهنگ با فرهنگ بومی شان دریافت می کنند، اما دامنه دیگری از مشتریان چنین تجربه ای را نخواهند داشت. ریزس مشتریان در این وضعیت امری طبیعی محسوب می شود. مگر اینکه یک برن در تلاش برای ایجاد تغییرات سریع و کاربردی باشد. 

6.    اورئو: خلاقیت برتر سال 

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

اورئو به عنوان یک شرکت تولید بیسکویت و انواع تنقلات میان وعده در زمینه بازاریابی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی عملکرد بسیار مطلوبی از خود بر جای گذاشته است. این امر شامل استفاده از ترندهای بازاریابی جذاب و همجنین استفاده از میم های خلاقانه است. بدون تردید بازاریابی درچنین شرایطی برای هر برندی دشوار خواهد بود. با این حال اورئو موفق به ترکیب ایده های خلاقانه با سلیقه منحصر به فرد مشتریان اش شد.

بحران کرونا وضعیت کسب و کار و بازاریابی برندها را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده است. اورئو در این میان به استفاده هرچه بهتر از مسائل مهم برای مشتریان در طول دوران کرونا روی آورده است. این امر موجب نمایش تلاش های این برند برای حفاظت از مشتریان در طو این دوران سخت شده است. بنابراین میزان اعتماد مشتریان به برند اورئو در طول یک سال اخیر افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. 

عملکرد مناسب در حوزه بازاریابی همیشه بر اساس معیار افزایش فروش سنجیده نمی شود. بسیاری از برندها به حای فروش از طریق بازاریابی باید به دنبال جلب اعتماد مشتریان باشند. اگر یک برند موفق به جلب اعتماد مشتریان شود، در نهایت شانس بالاتری برای تاثیر گذاری بر روی آنها در تمام زمینه ها خواهد داشت. نمونه اورئو و تلاش اش در طول یک سال اخیر به خوبی این مفهوم را بیان می کند. 

مطلب مرتبط: راهکارهای موفقیت در بازاریابی

7.    وندیز: ایجاد جلوه ای جوان پسند از کسب و کار

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

اگر یک ترند تازه در شبکه های اجتماعی ایجاد شود، به احتمال زیاد بازاریاب های وندیز در تلاش برای استفاده از آن خواهند بود. امروزه شمار بسیار بالایی از بازاریاب ها در تلاش برای تاثیر گذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از ایده های تازه می کنند، اما در این میان بسیاری از کسب و کارها موفق به کسب نتایج دلخواه نمی شوند. دلیل این امر ارزیابی اشتباه عرصه بازاریابی و سرمایه گذاری بر روی ترندهای نادرست است. بدون تردید در عرصه بازاریابی ترندهای بسیار زیادی در دسترس است. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از بهترین ترندهاست. این امر به معنای ارزیابی شمار بالای ترندها و سپس استفاده از چند ترند برتر است. 

وندیز با راه اندازی یک تیم بازاریابی ویژه برای ارزیابی ترندهی مختلف در شبکه های اجتماعی به خوبی ترندهای کاربردی را از دیگر نمونه ها تفکیک می کند. درست به همین خاطر اغلب کمپین های بازاریابی این برند تاثیر گذاری بالایی بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. 

شاید استفاده از تویچ به عنوان یک پلتفرم اجتماعی مخصوص استریم گیم از سوی وندیز یک نکته عجیب باشد. با این حال وندیز در عمل از تویچ به عنوان یکی از پلفترم های محبوب در میان کاربرن نسل جوان سود می برد. این امر موجب تاثیر گذاری مناسب بر روی مخاطب هدف شده است. همکاری با گیمرهای حرفه ای وجه جذابی به وندیز در میان مشتریان نسل جوان داده است. بسیاری از مشتریان این برند به طور مداوم ویدئوهای انحصاری وندیز با گیمرهای مشهور جهان در تویچ را مشاهده می کنند. بدون شک انتخاب تویچ یک گزینه استراتژیک برای وندیز بود. این امر موجب جلب نظ دامنه تازه ای از مشتریان به برند وندیز شد. بر این اساس وندیز دیگر به عنوان یک برند قدیمی و مناسب برای مشتریان میانسال شناخته نمی شود. برخی از برندها برای ایجاد چنین چشم اندازی و تغییری در وضعیت شان نیازمند سرمایه گذاری گسترده و سال ها انتظار هستند. با این حال وندیز با سرمایه گذاری مناسب در این عرصه موفق به انجام این امر در مدت زمانی بسیار کوتاه شد. 

8.    استیک اوم: اطلاع رسانی مناسب

شاید در نگاه نخست برند استک اوم به عنوان یک کسب و کار محلی فقط مشغول فروش استیک های منجمد باشد، اما در زمینه بازاریابی عملکردی فراتر از یک برند کوچک داشته است. امروزه مرز میان کسب  کارهای بزرگ و کوچک برداشته شده است. بر این اساس شمار بالایی از برندهای کوچک با فعالیت مناسب در زمینه بازاریابی تاثیر گذاری حتی بیشتر از کسب و کارهای بزرگ ایجاد کرده اند. 

استیک اوم در نگاه نخست حتی فالوورهای پرشماری نیز ندارد. این برند با 173 هزار فالوور در توییتر و 93 هزار فالوور در تیک تاک یک کسب و کار معمولی محسوب می شود. همین امر بازاریاب های این برند را به سوی فعالیت منحصر به فرد در عرصه بازاریابی و تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف سوق داد. یکی از دغدغه های مهم در عرصه بازاریاب مربوط به گردش اطلاعات نادرست در میان کاربران است. این امر اغلب اوقات شایعات بسیار عجیبی را دامن می زند. فعالیت اصلی استیک اوم در زمینه ترغیب کاربران برای مطالعه اخبار و دریافت اطلاعات از منابع مطمئن است. این امر موجب توجه دامن وسیعی از کاربران در شبکه های اجتماعی به فعالیت این برند شد. سال 2020 از نظر گسترش ویروس کرونا در بخش های مختلف جهان برای تمام مردم آزار دهنده بود. نکته مهم در این میان تلاش استیک اوم برای اطلاع رسانی درست به مخاطب هدف بود. 

بدون تردید فعالیت در زمینه اطلاع رسانی درست به مخاطب هدف فراتر از انتظار مشتریان نسبت به یک کسب و کار فعال در زمینه استیک های منجمد است. شاید درست به همین خاطر توجه دامنه وسیعی از مشتریان را جلب کرد. استفاده از عنصر غافلگیری نقش مهمی در عرصه بازاریابی دارد. بنابراین شاید شما نیز در کسب و کارتان نیاز به استفاده از چنین استراتژی داشته باشید. 

9.    مون پای: سرگرمی و دیگر هیچ

بهترین برندهای سال 2020 در عرصه بازاریابی

یکی از انتظارات مشتریان از برندها مربوط به حوزه سرگرمی است. اگر یک برند جذابیت کافی برای مشتریان از نقطه نظر سرگرمی نداشته باشد، به احتمال زیادی استقبال چندانی از ان نخواهد شد. مون پای به عنوان یک برند فعال در زمینه تولید انواع کیک و شیرینی استراتژی های جذابی برای تعامل با مشتریان اش در پیش گرفته است. سال 2020 همراه با اوقات فراوانی از انه نشینی برای تمام مردم دنیا بود. یکی از استراتژی های جذاب مون پای در این میان برگذاری انواع مسابقه در شبکه های اجتماعی بود. همچنین به برخی از مناطق محروم شمار قابل ملاحظه ای از بسته های خوراکی توزیع کرد.

تعهد مون پای به ایجاد لحظاتی خوش برای مشتریان و همچنین کمک به مردم مختلف در شرایط سخت کرونایی موجب افزایش قابل ملاحظه محبوبیت این برند در طول سال اخیر شد. بسیاری از کارشناس ها نسبت به عملکرد این برند دید بسیار خوش بینانه ای پیدا کردند. هرچا باشد، مون پای در طول سال 2020 به خوبی شرایط کرونایی را در عرصه بازاریابی مدیریت کرد. با توجه به محبوبیت بالای این برند در میان مشتریان باید منتظر غافلگیری های بیشتر از سوی تیم بازاریابی این برند در سال 2021 باشیم.

مطلب مرتبط: بازاریابی موفق با طراحی استراتژی دیجیتال

امروزه بازاریابی بدل به کاری دشوار و پیچیده شده است. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق است. بررسی نمونه های مندرج در این مقاله شروع مناسبی برای بازاریاب ها و برندهای تازه کار خواهد بود. بسیاری از کارشناس های کسب و کار سال 2020 را از نظ بازاریابی فاجعه بار توصیف کرده اند. نکته مهم در این میان موفقیت بازاریابی برخی از برندهای بزرگ و کوچک در این میان است. با این حساب سرمایه گذاری درست در عرصه بازاریابی، حتی در سال فاجعه باری مانند 2020، نیز امکان کسب موفقیت را به همراه دارد. 

منبع : adage
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/72hMLN1K
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه