پنجشنبه, ۷ بهمن(۱۱) ۱۴۰۰ / Thu, 27 Jan(1) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی دلایل شکست کسب و کارها در کسب سود

چرا بعضی از  کسب و کارها درآمدزایی ندارند؟

2 هفته پیش ( 1400/10/20 )

براساس موسسه آمار و اطلاعات ملی کسب و کار در ایالات متحده، نزدیک به 90 درصد از کسب و کارهای تازه تاسیس با شکست مواجه می شوند. این میزان از شکست استارت آپ ها آینده بسیار غیرمطمئنی را پیش روی فعال های این حوزه قرار می دهد. در این میان توجه به شکست نیمی از کسب و کارهای کوچک قبل از رسیدن به پنج سالگی برندشان هم قابل ملاحظه است. این امر برای کسب و کارها و کارآفرینان پیام بسیار خطرناکی به همراه دارد. اگر شما حتی یک لحظه حواس تان از برندتان پرت شود، توانایی تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب هدف تان را پیدا نخواهید کرد. نکته جالب اینکه گاهی اوقات کارآفرینان با رعایت تمام نکات بازهم توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان را ندارند. این امر به معنای ناتوانی برای درآمدزایی کسب و کارها در بازه های زمانی مشخص است. 

بی شک هدف هر کارآفرینی در بازار کسب سود از فعالیت کاری است. با این حساب اگر شما به دنبال کسب سود در بازه های زمانی مشخص و کوتاه مدت نباشید، خیلی زود انگیزه و همچنین توان مالی تان برای ادامه مسیر کسب و کار از بین می رود. درست به همین دلیل اغلب کسب و کارهای تازه کار پس از مواجهه با اولین مشکل مالی به سرعت قید ادامه فعالیت را می زنند. 

اگر شما از آن دست کارآفرینانی باشید که با نگاه دقیق وارد بازار می شوند، به احتمال زیاد ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت اذیت تان خواهد کرد. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را با مشکل رو به رو سازد. به هر حال در دنیای کسب و کار بدون درآمدزایی حتی بزرگترین برندهای دنیا نیز شانسی برای ادامه فعالیت ندارند. 

چرا بعضی از  کسب و کارها درآمدزایی ندارند؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید مدنظر تمام کسب و کارهای حاضر در بازار قرار داشته باشید، دلایل ناکامی در درآمدزایی است. بی شک تمام کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی رو به رو هستند. این امر می تواند وضعیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت با مشکل رو به رو سازد. درست به همین خاطر ما در مقاله کنونی به دنبال برخی از راه حل های کاربردی و تاثیرگذار برای شناسایی دلایل عدم درآمدزایی کسب و کارها هستیم. اگر شما هم در برندتان با مشکل درآمدزایی اندک رو به رو هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای شناسایی دلایل این امر باشید. در ادامه برخی از مهمترین دلایل این امر را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهیم. 

مطلب مرتبط: راهکارهای کسب سود بیشتر

فقدان تناسب محصول برند با بازار

بازارهای مختلف دارای سلیقه و ترجیحات متفاوتی با هم هستند. شاید یک محصول در بازار محلی نیویورک محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد، اما این امر به معنای استقبال مردم در آسیای جنوب شرقی از آن محصول نخواهد بود. دلیل این امر نیز سلیقه ها و همچنین تناسب محصولات با بازارهای متمایز است. بنابراین شما برای ارائه محصول تان در یک بازار باید شرایط ویژه آن را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکرده و به طور مداوم با ضرر رو به رو شوید. 
وقتی یک برند وارد بازاری تازه می شود، دردسرهای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم افزایش پیدا می کند. در این میان اگر شما خیلی زود توانایی ارائه محصولات تان به مشتریان و ثبت فروش را نداشته باشید، رقبای بزرگتر شما به سرعت عرصه را بر شما بی نهایت تنگ خواهند کرد. معنای این امر شکست در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ناتوانی برای جلب نظر مشتریان است. 

گاهی اوقات برندها در ارائه یک محصول برای بازار به تناسب آن با نیازها و مشخصات بازار توجه نشان نمی دهند. معنای این امر ضرورت مطالعه بازار پیش از عرضه محصولات به طور قطعی است. این امر به شما برای شناسایی نیازهای بازار و پوشش آنها به طور حرفه ای کمک خواهد کرد. شما به این ترتیب دیگر با مشکلاتی نظیر استقبال سرد مشتریان از محصولات تان رو به رو نخواهید شد. یادتان باشد مطالعه بازار همیشه برای برندها سودمند است. اگر شما حتی از تناسب محصول تان با مشخصات بازار هدف نیز اطمینان دارید، مطالعه بازار می تواند اطلاعات مهمی در رابطه با نحوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهبود عملکردتان در بازار به شما ارائه کند. بنابراین همیشه در تعامل و ورود به بازار این نکات را مدنظر قرار دهید. 

رقبای سرسخت

رقابت در بازار همیشه فرآیند ساده و موفقیت آمیز نیست. گاهی اوقات رقبای بسیار بزرگی در بازار انتظار شما را می کشند. در چنین وضعیتی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان مسیر بسیار دشواری را پیش رو خواهید داشت. این امر می تواند موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شود. با این حساب شما برای اینکه در یک بازار عملکرد بسیار خوبی از خودتان نشان دهید، باید نسبت به وضعیت رقبا نیز اطلاعاتی هرچند اندک داشته باشید. 
بی تردید اگر شما برندی تازه کار در حوزه تولید لوازم ورزشی باشید، رقابت با برندی مثل نایک یا آدیداس برای تان بی نهایت سخت خواهد بود. درست به همین خاطر باید به دنبال راهکارهایی برای دور زدن این رقابت سنگین یا شروع کارتان از بازارهایی با حضور کمرنگ تر رقبای بزرگ باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. 

شناسایی رقبای اصلی در بازار و مطالعه درباره وضعیت شان می تواند امر بسیار  مهمی برای شما باشد. این فرآیند باید همیشه پیش از ورود به بازار صورت گیرد. در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکنید و حضورتان در بازار با شکست حتمی همراه شود. یادتان باشد سالانه بسیاری از برندها در بازار با شکست مواجه می شوند. بنابراین اگر شما حواس تان به وضعیت برندتان در بازار نباشد، حتما با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. این امر می تواند انگیزه شما برای ادامه فعالیت در بازار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و توانایی تان را از بین ببرد. 

اگر شما پس از اینکه بازار و رقبای تان را مورد تحلیل دقیق قرار دادید، باز هم به دنبال حضور در آن بازار بودید باید اندکی تغییرات در کمپین های بازاریابی و مشخصات محصول تان را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید. خدمات جانبی همیشه می تواند گزینه رقابتی بسیار خوبی باشد. شما با ارائه خدمات جانبی حرفه ای نوعی مزیت رقابتی برای برندتان ایجاد خواهید کرد. چنین امری می تواند به سادگی هرچه تمام تر فرصت شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از بین ببرد. 

امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم با مشکلات متعددی رو به رو هستند. این امر می تواند مشکلات برندها برای ادامه روند کاری در بلندمدت را افزایش دهد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال راهکارهای ساده و کاربردی برای رفع این دست مشکلات باشید. در این میان یکی از ساده ترین راهکارها سرمایه گذاری بر روی خدمات جانبی برای رقابت موثر با برندهای بزرگتر است. چنین امری شما را در بازار به عنوان یک برند حرفه ای نمایش خواهد داد. 

مطلب مرتبط: 5 دلیل شکست کسب و کار های کوچک

الگوی شکست خورده کسب و کار

چرا بعضی از  کسب و کارها درآمدزایی ندارند؟

شما برای شروع کسب و کارتان باید همیشه یک الگوی استاندارد و مطمئن را مدنظر قرار دهید. این الگو باید تمام بخش‏ های کسب و کارتان را به طور هماهنگ و همزمان توسعه دهد، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم با مشکل رو به رو هستند. در این میان ناتوانی برای درآمدزایی یکی از مهمترین بحران های کاری محسوب می شود. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه نسبت به الگوی مناسب برندتان اطمینان حاصل کنید. چنین امری شما را در وضعیت بسیار مساعدی از نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار می دهد. 

الگوهای شکست خورده کسب و کار به طور مشخص در زمینه فروش تاثیرشان را نشان می دهند. اگر شما برای فروش محصولات تان به طور مداوم با مشکلات اساسی رو به رو هستید، باید هرچه زودتر به فکر ایجاد تعادلی تازه برای برندتان باشید، در غیر این صورت ادامه روند موردنظر می تواند وضعیت برندتان را به طور مداوم با بحران رو به رو سازد. 

الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق همیشه در این میان ایده خوبی خواهد بود. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان در این میان اهداف متعددی را دنبال می کند. با این حال کمتر برندی در عمل به قابلیت تحقق اهداف و شیوه های مورد استفاده اش توجه نشان خواهد داد. همین امر می تواند دردسرهای زیادی برای شما و کسب و کارتان به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر شما باید همیشه در رابطه با تاثیرگذاری بر روی مشتریان به فکر ایده های تاثیرگذار و کاربردی باشید. ارزیابی وضعیت الگوی کسب و کار و جایگزینی آن با الگوهای مورد استفاده برندهای بزرگ همیشه کار ساده ای نیست. با این حال اگر شما از یک شیوه حرفه ای استفاده کنید، همین کار به ظاهر سخت نیز برای شما ساده خواهد شد. 

استفاده از راهکارهایی نظیر نظرخواهی از مشتریان و همچنین ارزیابی دقیق فعالیت برندهای بزرگ در بازار می تواند اطلاعات بسیار خوبی پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار دهد. یادتان باشد در این رابطه هر چقدر اطلاعات شما دست اول باشد، میزان موفقیت تان بیشتر خواهد شد. بنابراین باید به طور قابل ملاحظه ای استفاده از اطلاعات دست چندم را کنار بگذارید. 

مشکل قیمت گذاری نادرست

مشکل قیمت گذاری نادرست می تواند برای هر کسب و کار دردسرساز باشد. اگر قیمت های شما حرفه ای و استاندارد نباشد، بخش قابل ملاحظه ای از مشتریان تان را از دست خواهید داد. بنابراین شما باید همیشه در راستای رقابت مناسب با دیگر برندها قیمت های حرفه ای را مورد توجه قرار دهید.

بسیاری از برندها به هنگام قیمت گذاری برای محصولات شان به توانایی خرید مشتریان و همچنین ویژگی های بازار توجهی ندارند. همچنین ارزیابی سطح قیمت رقبا نیز امر مهمی محسوب می شود. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان از قیمت گذاری رقابتی سود ببرید. 

قیمت گذاری رقابتی به ارزیابی دقیق شرایط رقبا در بازار و تلاش برای انتخاب سطح قیمت های حرفه ای اشاره دارد. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان را خواهید داشت. هرچه باشد، تاثیرگذاری بر روی مشتریان می تواند امر بسیار ویژه ای باشد. در هر صورت شما باید برای جلب نظر مشتریان کارتان را با قیمت های رقابتی شروع کنید، در غیر این صورت شاید حتی یک مشتری نیز به برند شما توجه نشان ندهد. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم به دنبال استفاده از انواع کمپین های بازاریابی و تبلیغات گوناگون هستند. در این میان یک تخفیف یا انتخاب قیمت رقابتی می تواند تاثیرگذاری بسیار بهتری به همراه داشته باشد. با این حساب شما باید برای جلب نظر مشتریان اقدام به قیمت گذاری حتی پایین تر از سطح رایج در عرصه کسب و کارتان نمایید. این امر می تواند شرایط شما برای جلب نظر مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و وضعیت تان در بازار را به شدت ارتقا دهد. 

مطلب مرتبط: باورهای محدودکننده ای که باعث شکست کسب و کار می شوند

کیفیت پایین محصولات

محصولات بی کیفیت هیچ وقت در بازار محبوبیت به دست نخواهند آورد. دلیل این امر نیز کاملا روشن است. مشتریان در بازار برای خرید محصولات با کیفیت بالا هزینه خواهند کرد. بنابراین اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان با محصولی باکیفیت و دارای قیمت مناسب را نداشته باشید، به طور خودکار در حاشیه بازار قرار خواهید گرفت. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. بدون تردید تاثیرگذاری بر روی مشتریان برای بسیاری از برندها دردسرساز خواهد بود. بنابراین شما چاره ای به غیر از انتخاب از میان عدم سودآوری برند یا ارائه محصولات بسیار باکیفیت در بازار ندارید. 

ما در اینجا قصد نداریم محصولات تمام کسب و کارهای تازه تاسیس را بی کیفیت عنوان کنیم، اما در اغلب موارد برندهای تازه تاسیس به فکر کیفیت محصولا‎ت شان در بازار نیستند. این امر نوعی مشکل اساسی برای کسب و کارها محسوب می شود. اگر شما در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال راهکاری حرفه ای هستید، باید همیشه پیش از عرضه محصولات تان  نیم نگاهی به کیفیت محصولات دیگر برندها نیز داشته باشید. این امر می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه نحوه طراحی محصول پیش روی شما قرار دهد. اگر این امر به طور حرفه ای مدنظرتان قرار نگیرد، شاید بسیاری از مشکلات تان هرگز حل نشود. 

خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای ارزیابی وضعیت محصولات و ارتقای آنها در بازار وجود دارد. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کمک نماید. ساده ترین راهکار در این میان استفاده از نظرات همکاران یا کارشناس های تخصصی در عرصه کسب و کار است. چنین امری مسیر شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بی نهایت ساده خواهد کرد. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی دیگر مشتریان باقی نخواهد ماند. چنین امری اهمیت بسیار ویژه ای در عرصه کسب و کار دارد. 

چرا بعضی از  کسب و کارها درآمدزایی ندارند؟

هدف گذاری ضعیف

هدف گذاری یک برند باید به طور مشخص و دقیق صورت گیرد. اگر هدف مورد نظر برای کارمندان و به طور کلی اعضای شرکت مبهم باشد، توانایی تحقق آن به طور قابل ملاحظه ای از بین می رود. درست به همین خاطر شما باید همیشه اهداف دقیق و قابل تحقق را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید. 

بسیاری از برندهای کلیشه ای در بازار به طور مداوم از اهداف مبهم یا بیش از اندازه بلندپروازانه برای توسعه کسب و کارشان استفاده می کنند. نتیجه این نوع هدف گذاری نیز از پیش مشخص است. با این حساب اگر شما به دنبال توسعه کسب و کارتان به طور حرفه ای و دقیق هستید، باید نحوه هدف گذاری تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید، در غیر این صورت هیچ سرنوشت مشخصی پیش روی برندتان قرار نخواهد داشت.

شما در این رابطه نیز می توانید از هدف گذاری برندهای بزرگ سود ببرید. در این میان برخی از کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم از الگوی برندهای بزرگ سود می برند. نکته مهم در این میان شخصی سازی اهداف برندهای بزرگ برای کسب و کارتان است، در غیر این صورت شاید توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. این امر می تواند شما را با مشکلات متعددی در بازار تنها بگذارد. 

بی شک یک راهکار یا شیوه هدف گذاری برای تمام برندها موثر نیست. بنابراین شما باید با دقت نظر بالایی در راستای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و الگوبرداری از برندهای بزرگ عمل نمایید، در غیر این صورت شاید کمتر مشتری در بازار به سوی برندتان متمایل شود. این امر می تواند در یک چشم به هم زدن وضعیت برندتان را با مشکل اساسی رو به رو سازد. 

توصیه ما در این بخش شروع فرآیند هدف گذاری براساس نیازهای برندتان و همچنین سلیقه مشتریان است. یادتان باشد در این مسیر باید همیشه واقع گرا باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان در بلندمدت نخواهید داشت. بهره گیری از استراتژی کلی کسب و کارتان در این میان می تواند ایده بسیار خوبی باشد. شما به این ترتیب هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان و استفاده از نظرات شان به طور حرفه ای نخواهید داشت. 

فقدان تعریف محدودیت زمانی

هر برنامه ای در عرصه کسب و کار باید همراه با یک محدودیت زمانی مشخص باشد. این امر تمام روند کسب و کار شما را با نظم مشخصی همراه خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هیچ برنامه زمان بندی ندارند. درست به همین خاطر گاهی اوقات شیوه های تاثیرگذاری بر روی مشتریان یا بازاریابی را برای مدت زمانی طولانی ادامه می دهند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب باشد، اما بی تردید در ادامه مسیر کسب و کار برای شما دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه در در دوران سخت پیشرفت کنیم / 12 راه برای غلبه بر شکست کسب وکارهای کوچک

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که به شدت تحت تاثیر ترندهای در حال تغییر است. با این حساب اگر شما به طور مداوم در تلاش برای استفاده از یک شیوه در بازه های زمانی طولانی باشید، خیلی زود شرایط‎تان با مشکل رو به رو خواهد شد. این امر می تواند شما را با عدم سودآوری شدید برندتان مواجه سازد. به این ترتیب شاید اندک امیدهای باقیمانده برای برندتان نیز به سرعت از بین برود. 

یادتان باشد استفاده از هر شیوه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همراه با تعیین یک سطح مشخص از زمان بندی باشد. این امر تمام برنامه های شما را منظم کرده و امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را فراهم می سازد. بسیاری از برندها در این میان به دلیل عدم تمایل برای استفاده از این شیوه در عمل سال های سال از تکنیک های از مد افتاده بهره می گیرند. بی تردید در چنین شرایطی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بی نتیجه خواهد بود. 

زمان بندی نادرست

زمان بندی یکی از نکات مهم برای موفقیت در بازار محسوب می شود. اگر شما در زمان نادرست وارد بازار شوید، خیلی زود از عرصه رقابت حذف خواهید شد. بنابراین برای ورود به یک بازار یا عرضه محصول باید بهترین زمان ممکن را انتخاب نمایید. در اینجا نیز یک فرمول واحد برای تمام برندها وجود ندارد. توصیه اساسی در این میان پرهیز از عرضه محصولات به طور همزمان با دیگر برندهاست. اگر برندهای رقیب و بزرگ بازار زمان مشخصی را برای عرضه محصولات شان تعیین کرده اند، شما نباید حتی نزدیک آن زمان ها نیز بروید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت کاهش پیدا می کند. 

بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به مطالعه بازار و ویژگی های مشتریان می کنند. نکته مهم اینکه شما در این میان باید اطلاعات مورد نیاز برای زمان بندی درست عرضه محصولات را نیز مدنظر قرار دهید. ایده هایی نظیر نظرخواهی از مشتریان در چنین روندی تاثیرگذار خواهد بود. با این حساب همیشه زمان بندی درست برای ورود به بازار یا عرضه محصولات را مدنظر قرار دهید. 

چرا بعضی از  کسب و کارها درآمدزایی ندارند؟

تقاضای کم یا هیچ برای خدمات برند

حضور در بازاری که هیچ تقاضایی برای محصولات یا خدمات برند شما در آن نیست، هرگز ایده جالبی نخواهد بود. چنین امری می تواند شما را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو سازد. درست به همین خاطر اگر شما شناخت درستی نسبت به یک بازار ندارید، نباید وارد آن شوید. یادتان باشد شکست در یک بازار همیشه همراه با برندتان باقی خواهد ماند. بنابراین تا جای ممکن باید در تلاش برای پرهیز از شکست های رایج باشید، در غیر این صورت شاید اعتبار برندتان برای همیشه تحت تاثیر قرار گیرد.

مطلب مرتبط: هر آنچه پیش از شروع کسب و کار باید بدانید

اگر شما در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت دارید، حضور در شهری نیمه صنعتی با شرکت های بزرگ می تواند ایده بسیار بدی باشد. شما در عوض باید شهرهای مسکونی با تراکم جمعیت بالا را مدنظر قرار دهید، در غیر این  صورت ناتوانی برای فروش محصولات امری طبیعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود. امروزه برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم از تخفیف های پردامنه سود می برند. این شیوه اگر شما در بازاری که تقاضای خوبی به همراه نداشته باشد صورت گیرد، هیچ نتیجه مثبتی برای برندتان به همراه نخواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شیوه ممکن باشید. در این میان تمرکز بر روی وضعیت بازار هدف امر مهم و تاثیرگذاری محسوب می شود. 

منبع : foundr
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eyACC61q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه