چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حتی اگر علت سقوط یک کسب و کار به مشکلات خارج از شرکت برگردد، بازهم نمی توان نقش تفکر مدیریت را در عدم ساماندهی مشکلات نادیده گرفت.

طبق آمار، تنها ۲۰درصد از کسب وکارها پس از نخستین سال تأسیس، همچنان به کار خود ادامه می دهند. البته دلایل زیادی برای شکست کسب وکارها در اولین سال فعالیت وجود دارد، نظیر استخدام افراد نامناسب، کمبود سرمایه یا عدم علاقه بازار به محصولاتی که یک شرکت عرضه کرده است.

بااین حال تمام دلایل خارجی شکست را می توان در یک عامل اساسی تر که ریشه در ذهنیت رهبر کسب وکار دارد پیدا کرد. اگر شما سال دوم یا پنجم کسب وکار را سپری کنید، بازهم همیشه چالش ها و مشکلاتی وجود دارند که ثابت می کنند موفقیت مداوم هرگز تضمین شده نیست. متأسفانه هیچ چیز به اندازه افکار و عقاید محدودکننده، تأثیر مخربی بر کسب وکار شما نخواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر باور داشته باشید که پیش از عرضه محصولات، باید آنها را عالی و بی نقص تکمیل کرده باشید، عقیده شما ممکن است به قیمت تعلل و دیرکرد تمام شود. یا اگر فکر می کنید به عنوان رئیس شرکت باید کنترل همه امور را در دست داشته باشید، نه تنها حجم کاری خود را بیش ازحد افزایش می دهید، بلکه ناکارآمدی و ناامیدی را به تیم تزریق می کنید.

به طور خاص پنج گروه از افکار محدود کننده ممکن است کسب وکار شما را به پایان راه برسانند:

محصولات و خدمات باید پیش از عرضه، کامل و بی نقص باشند

هنگامی که یک محصول یا خدمات جدید را راه اندازی می کنید، می خواهید بازار هدف را تحت تأثیر قرار دهید. شما می خواهید مشتریان با هیجان و شگفتی از محصولات استقبال کنند و برای خرید از شما پول خرج کنند. به همین دلیل باید حداکثر تلاش تان را به کار بگیرید.

اما واقعیت این است که شما باید محصولات را پیش از تکامل نهایی به بازار عرضه کنید. اصولا شما نمی توانید بفهمید چه زمانی محصولات کامل شده اند، مگر اینکه آنها را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهید و نظر آنها را بشنوید. رید هافمن بنیان گذارلینکدین می گوید: «اگر اولین عرضه محصول شما بدون مشکل به پایان برسد، به این معنی است که خیلی دیر وارد بازار شده اید.»

همانطور که احتمالا می دانید، لینکدین در آغاز کار خود با استقبال زیادی مواجه نشد و مشکلات زیادی را از سر گذراند، اما این امر مانع از این نشد که بعدها مایکروسافت برای خرید لینکدین ۲۶.۲ میلیارد دلار هزینه کند. توجه کنید، لزومی ندارد که محصولات شما در اولین عرضه به بازار عالی و بی نقص ارائه شوند، بلکه شما باید در مراحل بعد و بسته به بازخوردهای بازار، محصولات را اصلاح و تکمیل کنید.

اریک رایس نویسنده کتاب «استارتاپ ناب» می گوید: زمانی که به فکر ساخت محصولی با حداقل پایداری هستید، به این قاعده ساده توجه کنید: هر ویژگی، روند یا تلاشی را که مستقیما روی دانش محصول شما تأثیرگذار نیست، حذف کنید.

ما یک محصول را به فروش می رسانیم، نه یک دستاورد را

هنگامی که یک محصول یا خدمات فوق العاده ای تولید کردید، کاملا اشتباه است که فکر کنید این محصول به خودی خود به فروش می رود. هرگز چنین اتفاقی رخ نمی دهد. واقعیت این است که مردم محصولات یا خدمات را خریداری نمی کنند، بلکه راه حل، نتایج یا رؤیایی را خریداری می کنند که محصول شما به آنها پیشنهاد می کند. همانطور که ترور ماچمدیرعامل شرکت کروت (Carrot) می گوید: مردم یک محصول یا کالا را نمی خرند. آنها یک خودرو، یک وب سایت یا یک خانه جدید را خریداری نمی کنند، بلکه یک وضعیت، رؤیایی از استقلال مالی یا چشم انداز آینده زندگی خود را می خرند.

این همان چیزی است که فرایندهای بازاریابی شما ارائه می کند. یکی از بزرگ ترین اشتباهات من درگذشته، که اغلب شرکت ها نیز آن را مرتکب می شوند، این بود که بازاریابی خود را بیش از حد روی محصول، ویژگی ها و کارهایی که انجام می داد، متمرکز کرده بودم. ما روی تأثیر محصول بر زندگی مشتریان، متمرکز نبودیم.

مطلب مرتبط: 6 دروغ بزرگی که کارآفرینان هر روز با خود تکرار می کنند / باورهای خطرناکی که می تواند باعث شکست زودهنگام هر کارآفرینی شود

باید از همه اتفاقات کسب وکار مطلع شویم

به ویژه مالکان کسب وکارهای جدید متمایل اند هر چیزی را که بین کارمندان شان می گذرد، به دقت کنترل کنند. البته گاهی اوقات، مثلا زمانی که یکی از کارمندان بهره وری موردنظر شما را ندارد یا یک پروژه خاص برای رشد شرکت شما حیاتی است، این توجه و دقت مزایای ارزشمندی خواهد داشت.

اما اگر می خواهید یک کسب وکار بزرگ را توسعه دهید، نمی توانید تمام پروژه های کسب وکار را کنترل کنید. به همین دلیل هم باید افرادی را استخدام کنید که قابل اعتمادند. چنانکه کارشناسان کسب وکار توصیه می کنند: «یک رئیس عالی، کارمندان مستعد را استخدام می کند و بعد به آنها اجازه می دهد به شیوه خودشان کارها را پیش ببرند.» ژنرال جورج پتن نیز نقل قول مشهوری در این زمینه دارد: «هرگز به افرادتان نگویید چگونه کاری را انجام دهند. فقط به آنها بگویید چه وظیفه ای به عهده دارند و بعد آنها با نبوغ خود، شما را شگفت زده خواهند کرد.»

اگر افرادی را استخدام کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید، می توانید انرژی و وقت خودتان را به جای کارهای روزمره، روی رشد کسب وکار متمرکز کنید. علاوه بر این، روان شناسی امروزه تأکید می کند که مدیریت میکرو به خلاقیت و انگیزه های روانی کارمندان به شدت آسیب می رساند.

نمی توانم از منطقه امن خود خارج شوم

اگر می خواهید یک کسب وکار را اداره کنید، باید عادت کنید که از منطقه راحتی همیشگی خود بیرون بیایید. بسیاری از وظایف کارآفرینی مستلزم این است که در مقابل دیگران سخنرانی کنید، محصولات و خدمات شرکت را بفروشید و از خودتان صحبت کنید، الهام بخش کارمند شوید تا از شما پیروی کنند و تصمیماتی اتخاذ کنید که از نتایج آن مطمئن نیستید.

در دنیای واقعی کارآفرینانی کسب وکارهای بسیار موفق را اداره کرده اند که به دلیل ناامنی شخصی از حرکت و تغییر اجتناب نکرده اند. خارج نشدن از منطقه امن ممکن است به سقوط کسب وکار و افول شهرت و اعتبار شخصی شما منجر شود.

اگر می خواهید کسب وکار رؤیایی خود را رشد دهید، ریسک پذیر باشید و راحتی را کنار بگذارید. بپذیرید که قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به آنچه اکنون می بینید، دارید.

شغل من فقط تعیین وظایف و حکم کردن به کارمندان است

به عنوان رئیس شرکت، احتمالا وقت زیادی را به این موضوع اختصاص می دهید که به کارمندان بگویید چه کنند. هرچه کسب وکارتان بیشتر رشد کند، زمان بیشتری هم به دستور دادن می گذرانید، ولی شما نباید به یک روبات بی قلب زیاده خواه تبدیل شوید!

اگر چنین رویه ای در پیش بگیرید، خیلی زود کارمندان تان انگیزه خود را از دست می دهند و از آنجا که احساس می کنند به آنها اهمیت نمی دهید، با انرژی کامل کار نمی کنند. اما شما می خواهید بهره وری کارمندان در هر پروژه بیشتر شود. شما می خواهید آنها ایده های جدید و خلاقانه ای ارائه دهند و شما را در پیدا کردن راه حل مشکلات یاری کنند. اگر به تیم استقلال بیشتری بدهید و دست آنها را در انتخاب فرآیندها باز بگذارید، خودتان هم فرصت بیشتری خواهید داشت که به جوانب دیگر رشد کسب وکار مشغول شوید.

شما می توانید به جای دستور دادن به کارمندان، آنها را توانمند کنید تا از عهده کارها برآیند. به آنها اهمیت بدهید و در صورت نیاز کنارشان باشید، اما محیط کار را به زندان تبدیل نکنید و از محدودیت های بی فایده، پرهیز کنید.

البته بخشی از حرفه شما این است که به کارمندان بگویید چه کنند، اما درعین حال باید الهام و انگیزه بخش باشید و روابط هدفمند و پر مفهوم با آنها برقرار کنید. به این ترتیب زمانی که از کارمندان چیزی می خواهید، به حرف شما گوش می دهند.

همه شکست های کسب وکار با عقاید محدودکننده رهبر آغاز می شوند

اگر نمی خواهید مثل بخش اعظم کسب وکارها، در طول ۱۰ سال اول فعالیت خود شکست بخورید، باید ذهنیت و تفکر استثنایی داشته باشید. شرکت هایی که شکست می خورند غالبا فاقد انعطاف پذیری و پایداری هستند و اعضای تیم آنها اسیر مدیریت و رهبری اشتباه رئیس خود می شوند. مدیرانی که غالبا به یک یا چند جمله از باورهای محدودکننده بالا معتقدند. همانطور که گفتیم دلایل خارجی شکست شرکت، از همین افکار ناشی می شود. اگر می خواهید کسب وکار ایده آل خود را بسازید، در صورت نیاز ذهنیت و افکارتان را تغییر دهید.

منبع : ENTREPRENEUR/zoomit
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/egTPdDjk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه