تغییر زمینه کاری و ضرورت بازاریابی شخصی - فرصت امروز

یکشنبه, 14 مهر 1398 - 12:00

بررسی یکی از دشوارترین تصمیم های کاری

تغییر زمینه کاری یکی از امور دشوار در دنیای کسب و کار است. این امر حتی از تغییر شغل نیز سختی های بیشتری دارد. افراد به طور معمول پس از تغییر شغل در همان زمینه تخصصی و سابق شان کار دیگری پیدا می کنند. با این حال پس از تغییر زمینه کاری همه چیز متفاوت خواهد بود. در اینجا ما با دنیای تازه ای مواجه هستیم. به عنوان مثال، یک کارمند بانک را در نظر بگیرید. این کارمند پس از 10 سال فعالیت در زمینه بانکی اکنون قصد شروع فعالیت کارآفرینی در زمینه ای کاملا متفاوت با بانکداری را دارد. بی تردید فرد موردنظر باید مهارت های کاملا تازه ای را یاد بگیرد. به همین خاطر تغییر زمینه کاری با تغییر شغل تفاوت عمده ای دارد. امروزه بسیاری از افراد براساس تجربه و مهارت شان در یک زمینه کاری مورد ارزیابی قرار می گیرند. به این ترتیب ورود به دنیایی تازه امر بسیار دشواری خواهد بود. حتی اگر تغییر زمینه کاری کاملا موفقیت آمیز باشد، بازهم امکان بروز چالش های پیش بینی نشده وجود خواهد داشت.

سازگاری با زمینه کاری تازه چندان ساده نیست. یکی از مهارت های کاربردی در اینجا توانایی سازگاری با شرایط تازه و بازاریابی شخصی است. خوشبختانه تکنیک های زیادی برای بازاریابی شخصی وجود دارد. این امر شانس ما برای یافتن شغل مناسب و موفقیت در زمینه تازه را دوچندان خواهد کرد. یکی از تکنیک های ابتدایی و ساده در این زمینه تبدیل رزومه شخصی و ایجاد هماهنگی با زمینه کاری تازه است. به این ترتیب برندهای فعال در زمینه کاری جدیدمان اعتماد بیشتری به ما خواهند داشت.

بازاریابی شخصی

در این مقاله من با همکاری اریک مک فران، کارشناس چالش های کسب و کار و مربی شخصی، به بررسی دشواری های زمینه بازاریابی شخصی به منظور انطباق با شرایط تازه در دنیای کاری جدید خواهیم پرداخت.

1. شروع کار با انگیزه های شخصی

پیش از تصمیم گیری جدی برای تغییر زمینه کاری باید اندکی حوصله به خرج دهیم. آیا به راستی تصمیم فعلی ما براساس بهترین ارزیابی صورت گرفته است؟ متاسفانه بسیاری از کارمندان و کارآفرینان براساس هیجانات زودگذر اقدام به تغییر زمینه کاری شان می کنند. نتیجه این امر پشیمانی از ایجاد تغییر در کوتاه مدت است. با این حال پس از انجام تغییر دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد، بنابراین باید دقت زیادی در این زمینه به خرج داد. در اینجا ما برای آینده طولانی مدت کاری مان تصمیم خواهیم گرفت. بی تردید اتکا بر هیجان های ناپایدار گزینه چندان مطلوبی نخواهد بود.

ارزیابی مهارت ها و انگیزه های شخصی نقش مهمی در تصمیم گیری برای آینده شغلی دارد. در بسیاری از موارد افراد با این کار در عمل از تغییر زمینه کاری شان صرف نظر می کنند. شاید شما در زمینه کاری تان مهارت و انگیزه کافی داشته باشید، اما در جایگاه نادرستی مشغول به فعالیت هستید. در این صورت تغییر کلی زمینه کاری ایده چندان مناسبی نخواهد بود.

از نظر من پاسخگویی به سه پرسش اساسی نقش مهمی در بهبود وضعیت افراد برای تصمیم گیری خواهد داشت. به پرسش های ذیل توجه کنید:

• ریسک ها و خطرهای تغییر زمینه کاری کدام است؟

• آیا چنین تصمیمی موجب شکوفایی بهتر استعدادهای من خواهد شد؟

• آیا من واقعا به تغییر زمینه کاری نیاز دارم؟

مطلب مرتبط: هرآنچه بازاریاب ها در مورد بازاریابی شخصیت محور باید بدانند

اگر پاسخ شما به پرسش آخر مثبت بود، باید دلیل این امر را نیز جویا شوید. به راستی چرا تغییر زمینه شغلی برای شما مناسب خواهد بود؟ پاسخ این پرسش نقش مهمی در بهبود وضعیت شما خواهد داشت.

2. اهمیت تعریف اهداف کاری

تغییر زمینه کاری همیشه با اهداف بزرگی همراه است. چالش اصلی در اینجا ارزیابی امکان تحقق اهداف موردنظر است. اگر اهداف ما بیش از حد بلندپروازانه باشد، امکان تحقق شان در عمل منتفی است، بنابراین تغییر حوزه کاری نیز ضرورتی نخواهد داشت. به دلیل ریسک های زمینه تغییر کار باید تحقیقات اولیه دقیقی انجام داد. در غیر این صورت انتخاب ما در بلندمدت موجب ناکامی مان می شود.

بسیاری از افراد در عمل هیچ گاه به تعریف اهداف کاری نمی پردازند. به همین خاطر همیشه نسبت به جایگاه شان اعتراض دارند. وضعیت آنها شبیه به افراد سردرگم است. درست به خاطر همین سردرگمی هیچ کدام از اقدام های شان تاثیرگذار نخواهد بود.

3. تعیین زمینه کاری جدید و ارزیابی هزینه ها

بی تردید ورود به یک زمینه کاری تازه دشواری های زیادی در پی دارد. این امر همیشه همراه با هزینه های مشخصی خواهد بود. به همین خاطر ما باید نهایت دقت را به خرج دهیم. پس از اطمینان از ضرورت تغییر زمینه کاری باید به سراغ شناسایی زمینه های مناسب رفت. خروج از یک زمینه کاری و انتظار دریافت بدون فاصله پیشنهاد همکاری در زمینه کاری تازه امری محال است. پیشنهاد من در این زمینه کنار آمدن با واقعیت های موجود است. به این ترتیب ما فرصت بهتری برای انطباق با تغییرات و برآورد هزینه ها خواهیم داشت.

گاهی اوقات هزینه تغییر زمینه کاری بیش از اندازه زیاد است. به همین خاطر باید از آن صرف نظر کرد. به عنوان مثال، پس از 20 سال فعالیت در زمینه طراحی لباس های ورزشی برای ورود به زمینه نویسندگی باید مهارت های بی شماری را کسب کنیم. این امر در عمل ما را با چالش های زیادی مواجه می کند. به ویژه اینکه ما در سن و سال مناسب برای تغییر زمینه کاری نیز نیستیم.

بهترین شیوه برای ارزیابی هزینه های تغییر زمینه کاری برآورد مهارت های موردنیاز برای فعالیت در جایگاه مدنظرمان است. به این ترتیب ما فرصت تصمیم گیری کاملا عقلانی را خواهیم داشت.

4. اهمیت برنامه ریزی

تصمیم گیری برای تغییر زمینه کاری بدون برنامه ریزی دقیق امکانپذیر نیست. بسیاری از برندها در زمینه کسب و کار به دلیل فقدان برنامه منسجم با شکست مواجه می شوند. به طور مشابه، در زمینه تغییر شغل نیز باید چالش های ریز و درشت را مدنظر داشت. برنامه ریزی دقیق و کاربردی فرصت غلبه بر بسیاری از چالش های موجود را به ما می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به تحمل سختی ها و رنج های متعدد در برخورد با مشکلات نخواهد بود.

هر فردی به منظور دستیابی به اهداف موردنظرش اقدام به تغییر زمینه کاری می کند. به همین خاطر برنامه ریزی برای دستیابی به آن اهداف اهمیت خاصی دارد. عزم راسخ برای تغییر زمینه کاری بیانگر احساس نیاز ماست. بنابراین باید چنین امری با نهایت دقت و به صورت اصولی انجام شود. یکی از پیش نیازهای اصلی در این زمینه برنامه ریزی دقیق و کاربردی است. این برنامه ریزی باید شامل نحوه دستیابی به اهداف مان در دو مقطع کوتاه و بلندمدت باشد. شاید لازم به ذکر نباشد، اما واقع گرایی در تعیین اهداف را نیز نباید فراموش کرد.

بازاریابی شخصی

5. ضرورت تغییر شیوه بازاریابی

تا اینجا بحث من بیشتر معطوف به تغییر زمینه کاری از سوی کارمندان بود. بی تردید همیشه تغییر کاری از سوی افراد مجزا صورت نمی گیرد. گاهی اوقات برندها نیز اقدام به تغییر زمینه کاری شان می کنند. در این زمینه بازآفرینی فرآیند بازاریابی برندمان اهمیت بالایی خواهد داشت. الگوی بازاریابی قدیمی ما برای کسب و کاری متفاوت ساماندهی شده بود. با این حال اکنون برنامه برندمان به طور کلی متفاوت است. این امر نیازمند درک عمیق ما از زمینه کاری جدیدمان و تلاش برای بازاریابی بهینه در آن است. بی شک یک الگوی واحد بازاریابی در دو زمینه کاری مختلف به طور موفق نتیجه نخواهد داد. به همین خاطر باید نوع نگاه مان به زمینه موردنظر را تغییر دهیم.

فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی در زمینه کسب و کار اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر باید اطلاع رسانی دقیق در مورد برنامه برندمان برای تغییر زمینه فعالیتش داشته باشیم. امروزه اغلب برندها در اینستاگرام و توییتر فعالیت گسترده ای دارند بنابراین در زمینه تغییر شیوه بازاریابی و اطلاع رسانی پیرامون آن مشکل چندانی وجود نخواهد داشت.

6. اهمیت ارتباطات مان در زمینه کاری

ورود به عرصه ای تازه از کسب و کار گاهی به معنای ضرورت توسعه برند شخصی نیز هست. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای یافتن شغل مناسب در زمینه مورد علاقه مان خواهیم داشت. مزیت اصلی توسعه برند شخصی امکان افزایش سطح ارتباطات مان با دیگران است. در دنیای کسب و کار سطح ارتباط ما باید دیگران اهمیت زیادی دارد. هرچه دامنه ارتباط عمیق ما با دیگران بیشتر باشد، امکان تاثیرگذاری موفق بر روی آنها بیشتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: 4 تکنیک کارآمد در شخصی سازی بازاریابی

بسیاری از افراد با بررسی سطح ارتباط فعلی شان و از دست رفتن تاثیر آن در زمینه کاری تازه در عمل از تصمیم شان پشیمان می شوند. این امر به خوبی بیانگر اهمیت و قدرت ارتباطات در زمینه کسب و کار است. بی شک تلاش برای ایجاد روابط تازه دشواری های خاص خود را دارد. برای همین باید به فکر ارزیابی دقیق شرایط پیش از تغییر زمینه کاری مان باشیم.

نگارش دوباره داستان حرفه ای مان

بی تردید برداشتن نخستین گام ها در حوز کاری جدید هیجان آور خواهد بود. اگر شما توصیه های فوق در مورد تغییر زمینه کاری را به خوبی رعایت کنید، شانس تان برای دستیابی به موفقیت دوچندان خواهد شد. در نهایت امیدوارم در زمینه نگارش دوباره داستان حرفه ای تان در دنیای کسب و کار موفق باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی