شنبه, ۱ آبان(۸) ۱۴۰۰ / Sat, 23 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز
معرفی 6 مورد از انواع بازاریابی دیجیتال

انواع شیوه های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک

5 ماه پیش ( 1400/2/3 )
نویسنده : الینی وانسا   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریابی همیشه حوزه ای پر از خلاقیت و نوآوری بوده است. برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه نیاز به ایده های تازه و استفاده از ابزارهای نوین دارند. این امر نوعی ترند همیشگی در حوزه بازاریابی محسوب می شود. بدون تردید جلب نظر مخاطب هدف در بازارهای رقابتی کنونی کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر یافتن بازاریاب های حرف های و کاربلد برای برندها بدل به هدف اصلی شده است. 

افزایش شمار کاربران آنلاین در سراسر دنیا تمایل برندها برای بازاریابی دیجیتال و آنلاین را به شدت افزایش داده است. امروزه کمتر برندی بدون حساب کاربری رسمی در شبکه های اجتماعی وجود دارد. این امر نوعی تمایل عمومی در میان برندها را نشان می دهد. البته این امر بیشتر ناشی از واکنش به تغییر شرایط در حوزه بازاریابی است. مشتریان دیگر توجه چندانی به الگوهای سنتی بازاریابی ندارند بنابراین برندها باید به اجبار به سوی شیوه های نوین بازاریابی تغییر جهت دهند. 

انواع شیوه های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک

انواع بازاریابی دیجیتال برای هر کارآفرینی جذاب است. بسیاری از برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط با شیوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی آشنا هستند. شاید این شیوه یکی از تاثیرگذارترین الگوهای رایج باشد، اما به تنهایی کاربردی نیست. نکته مهم اینکه، بازاریابی در شبکه های اجتماعی یک کلان الگو محسوب می شود. بسیاری از الگوهای جانبی و خُردتر برای موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی لازم به نظر می رسد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با توصیه های طلایی

استفاده از استراتژی های بازاریابی متنوع برای جلب نظر مشتریان نکته بسیار مهمی است. براساس گزارش موسسه مدیا والت، کسب و کارهایی که استراتژی های بازاریابی ترکیبی و متنوع را مدنظر قرار می دهند، 313 درصد بیشتر از سایر کسب و کارها شانس موفقیت در دنیای بازاریابی را دارند. بدون تردید آگاهی از شیوه های کسب موفقیت از سوی چنین برندهایی برای هر کسب و کاری مهم خواهد بود. متاسفانه امروزه بازاریابی محلی باعث نقش آفرینی انواع افراد بدون هرگونه مهارت یا دانشی در این حوزه شده است. در ادامه برخی از مهم ترین انواع بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر با هدف کمک به کسب و کارهای کوچک برای مدیریت بهتر فرآیند بازاریابی شان صورت خواهد گرفت. بدون تردید کسب و کارهای بزرگ و بین المللی نیز امکان استفاده از توصیه های این مقاله را دارند بنابراین در ادامه نگاهی همه جانبه به انواع بازاریابی دیجیتال خواهیم انداخت. 

1.    وبلاگ، گزینه جذاب بازاریاب ها

وبلاگ اغلب اوقات یکی از ابزارهای جذاب و کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود، با این حال اگر از بازاریاب ها در مورد دلیل اهمیت این الگو سوال کنیم، اغلب آنها پاسخ درستی نخواهند داشت. این امر دلیل ناتوانی بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از بازاریابی در وبلاگ را نشان می دهد. بلاگ مارکتینگ یکی از شیوه های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف علاقه مند به کسب و کارمان است. دلیل این امر وجود فضای بیشتر برای تولید محتوای طولانی و تعامل حرف های تر با مخاطب هدف است. 

اغلب برندها دارای وبلاگ رسمی در کنار سایت و اکانت در شبکه های اجتماعی هستند. به طور خلاصه، سایت و شبکه های اجتماعی برای کاربران عادی برندها و وبلاگ محلی برای تعامل با مشتریان حرف های است. بدون شک مشتریان حرف های دارای انتظارات بسیار بیشتری از برندها در مقایسه با مشتریان عادی هستند بنابراین تولید محتوای دقیق و کاربردی برای این دسته از مشتریان امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. 

صرف نظر از تولید محتوا در وبلاگ برند، باید استراتژی مناسبی برای معرفی آن به مشتریان نیز داشته باشیم. بسیاری از برندها علی رغم تولید محتوای جذاب در وبلاگ شان توانایی جلب نظر مشتریان را ندارند. دلیل اصلی این امر عدم آگاهی مشتریان از وجود وبلاگ رسمی برند موردنظر است. شاید این امر در نگاه نخست عجیب و حتی مسخره به نظر برسد، اما مشکل بازاریابی وبلاگی بسیاری از برندها در همین نکته نهفته است. اگر شما به دنبال استفاده از بازاریابی ایمیلی به عنوان یک الگوی جذاب و تاثیرگذار هستید، باید به برخی از نکات مهم توجه نمایید:

•    به اشتراک گذاری آدرس وبلاگ برند در شبکه های اجتماعی نقش مهمی در جذب ترافیک دارد. 

•    تولید محتوا به طور مداوم موجب افزایش تمایل کاربران برای بازگشت به وبلاگ خواهد شد.

•    کسب و کارهای کوچک با ایجاد فضایی برای ثبت نام در وبلاگ امکان به اشتراک گذاری محتوای ویژه و برداشتن نخستین قدم ها برای ایجاد انجمن مشتریان را دارند. 

•    پاسخگویی به پرسش های تخصصی از کسب و کارتان در وبلاگ برند ایده جذابی است. دلیل این امر امکان پاسخگویی دقیق و مفصل به پرسش های دقیق است. 

•    تبلیغات برای معرفی وبلاگ برند به مشتریان همیشه جوابگو است. البته به شرطی که وبلاگ تان از نظر تولید محتوا در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. 

مطلب مرتبط: تغییرات بازاریابی دیجیتال در سال 2021

بازاریابی محتوایی، پادشاه تمام انواع بازاریابی

بازاریابی محتوایی برای هر کاربری جذاب است. این امر در مورد تیم های بازاریابی نیز صحت دارد. امروزه برندها امکان فراموشی تمام الگوهای بازاریابی و تمرکز صرف بر روی بازاریابی محتوایی را دارند. البته نکته مهم در این میان لحاظ کردن بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از کلان الگوهای بازاریابی است بنابراین وقتی از بازاریابی محتوایی صحبت می کنیم، طیف وسیعی از تکنیک ها را مدنظر قرار خواهیم داد. امروزه همچنان عبارت «محتوا پادشاه بازاریابی است» صحت دارد بنابراین باید به بازاریابی محتوایی به عنوان کلید موفقیت برندمان در فضای آنلاین نگاه کنیم. 

بازاریابی محتوایی همیشه مورد داوری های اشتباه قرار می گیرد. دلیل این امر تمایل بازاریاب ها و مدیران برای تحمیل اهداف مدنظرشان به این الگو است. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از بازاریابی محتوایی برای افزایش سطح کیفیت محتوای تولیدی برندمان و تعامل بهینه با مخاطب هدف است. 

بازاریابی محتوایی بدون توجه به فرمت های محتوایی مختلف امکان ناپذیر خواهد بود. بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به استفاده از محتوای متنوع دارند. متاسفانه برخی از تیم های بازاریابی در این میان فقط بر روی فرمت هایی نظیر ویدئو تمرکز می کنند. این امر شاید دامنه قابل ملاحظه ای از کاربران را به سوی تیم بازاریابی برند سوق دهد، اما مشکلات زیادی مانند ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دیگر را به همراه خواهد داشت. توجه به محتوای متنی، صوتی و تصویری باید به طور متمادی همراه با ویدئو صورت گیرد. این امر موجب جلب نظر تمام مشتریان برند خواهد شد. در غیر این صورت کسب و کار شما به طور مداوم بخشی از مشتریانش را از دست می دهد. 

بازاریابی محتوایی یکی از الگوهای مهم و تاثیرگذار برای کسب و کارهای کوچک محسوب می شود. البته به شرط اینکه براساس اصول و توصیه های حرف های دنبال شود. برخی از نکات مهم در این ارتباط به شرح ذیل است:

•    ایجاد موضوعات و محورهای اصلی برای بازاریابی محتوایی اهمیت دارد. این امر نظم مشخصی به فرآیند تولید محتوای برندها خواهد داد. 

•    تولید محتوای شخصی سازی شده برای کاربران اهمیت زیادی دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هزینه های بسیار زیادی به منظور شخصی سازی محتوا می کنند. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مشتریان و تلاش برای استفاده از این امر در تولید محتواست. 

•    برگزاری انواع مسابقات در شبکه های اجتماعی راهکاری جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف و افزایش هیجان پیرامون برندمان است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما در صورت مرور برخی از مسابقات موفق دیگر برندها مسیر طراحی مسابقه منحصر به فرد برند برای شما ساده تر خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با تکنیک های تازه

•    آموزش های مختلف به مشتریان همیشه جذابیت زیادی دارد. اغلب برندها برای پیگیری این ایده از محتوای ویدئویی یا اینفوگرافی ها استفاده می کنند. مهم ترین مسئله در این میان سادگی بالای آموزش های برند به مخاطب هدف است. اگر این امر مدنظر برندها قرار داشته باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. 

ایمیل مارکتینگ، قدیمی و دوست داشتنی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بدون تردید قدیمی ترین ایده در حوزه بازاریابی محسوب می شود. این شیوه در طول نزدیک به سه دهه برای بازاریاب های مختلف و مشتریان جذابیت زیادی داشته است. بسیاری از برندهای بزرگ هنوز هم بر روی شیوه های بازاریابی ایمیلی سرمایه گذاری می کنند. این امر میزان جذابیت این شیوه برای برندها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد بنابراین برندها باید همیشه به دنبال استفاده درست از این شیوه برای تعامل با مشتریان باشند. 

بازاریابی ایمیلی در ساده ترین معنا براساس استفاده از سرویس های ایمیل برای ارتباط با مشتریان سامان پیدا می کند. مهم ترین مسئله در این میان استفاده از ایده های محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف است. روزانه بسیاری از ایمیل های بازاریابی برندها بدون اینکه از سوی مخاطب هدف باز شود، حذف می گردد بنابراین برندها باید توجه ویژه ای به این نکته داشته باشند. در غیر این صورت مسیر بازاریابی برای آنها بیش از اندازه دشوار خواهد شد. 

مزیت اصلی ایمیل مارکتینگ امکان راهنمایی سریع و ساده کاربران به سوی شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی برند است. همچنین با توسعه استفاده از گوشی های هوشمند در میان کاربران دیگر ایمیل مارکتینگ منحصر به کاربران رایانه های شخصی نیست. نکته اخیر نقش مهمی در سرمایه گذاری بالاتر برندها در حوزه بازاریابی دارد. 

ایمیل مارکتینگ دارای جذابیت های بسیار زیادی است، اما اگر به طور مناسب از سوی برندها مدنظر قرار نگیرد، مشکلات زیادی برای هر کسب و کار ایجاد خواهد شد. برخی از نکات اساسی و کاربردی برای برندها در این نوع بازاریابی به شرح ذیل است:

•    برگزاری آزمایش های دو مرحله ای برای یافتن بهترین الگوی بازاریابی ایمیلی نقطه عطفی برای موفقیت برندها محسوب می شود. شاید این امر در ابتدا موجب نارضایتی برخی از کاربران شود، اما در بلندمدت موجب یافتن بهترین ایده ها برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهد شد. همچنین دیگر نیازی به ایمیل مارکتینگ براساس حدس و گمان در مورد ایده های مورد علاقه کاربران نخواهد بود. 

•    استفاده از تیترهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایده جذابی است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز مداوم برای تعامل با آنها دارند. این امر بدون استفاده از تیترهای جذاب برای دعوت کاربران به مطالعه تمام متن ایمیل غیرممکن خواهد بود. همچنین در صورت افزودن دعوت به عمل (CTA) مناسب به انتهای ایمیل نیز میزان تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت. 

مطلب مرتبط: تحول بازاریابی دیجیتال با فناوری های نوین

•    معرفی محصولات برتر برند در قالب ایمیل به مشتریان همیشه تاثیرگذاری مناسبی بر روی آنها دارد. مهم ترین مسئله توجه به سلیقه هر کدام از گروه های مشتریان برند و تلاش برای شخصی سازی ایمیل ها براساس این نکات است. 

•    استفاده از اتوماسیون ایمیل برای هر برندی ضروری است. این امر در مورد کسب و کارهای تازه تاسیس و کوچک به طور حساس تری مطرح می شود. اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مدت زمانی اندک و بدون مطرح بودن اشتباهات عامل انسانی را به همراه دارد بنابراین برندها باید بر روی این حوزه سرمایه گذاری مناسبی صورت دهند. مزیت اصلی این حوزه امکان تاثیرگذاری بسیار ساده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بدون نیاز برای نگرانی نسبت به پاسخگویی به ایمیل های مشتریان فرآیند بازاریابی برای برندها بسیار ساده و لذت بخش خواهد شد. 

•    یکی از مهم ترین نکات در ایمیل مارکتینگ تلاش برای ارسال پیام های دقیق و به اندازه است. بدون تردید هیچ کاربری تمایل به مشاهده شمار بالایی از ایمیل ها در صندوق دریافتش ندارد. اگر این روند به طور مداوم ادامه پیدا کند، برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهند داد. همچنین شاید به فهرست سیاه کاربران نیز اضافه شوند. 

اینفلوئنسرمارکتینگ، نوعی جدید از بازاریابی

بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرهای مشهور نوع دیگری از بازاریابی است. این شیوه در طول یک دهه اخیر با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای مدنظر برندها قرار گرفته است. اینفلوئنسر مارکتینگ در صورتی که به درستی از سوی کسب و کارها دنبال شود، تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی وضعیت کسب و کارشان خواهد داشت. مزیت اصلی اینفلوئنسرها شهرت و همچنین مهارت شان برای گفت وگو با مشتریان است. بسیاری از برندها در زمینه گفت وگو با مشتریان مشکلات بسیار زیادی را تجربه می کنند بنابراین برندها باید به این نکات برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان توجه ویژه ای نشان دهند. 

سلبریتی هایی نظیر کریستیانو رونالدو، توانی جانسون و لیونل مسی با داشتن میلیون ها فالوور در شبکه های اجتماعی جایی برای برندها باقی نمی گذارند. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در تلاش برای همکاری با چنین چهره هایی به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستند. نکته مهم در این میان ایجاد تمایز میان اینفلوئنسرمارکتینگ و بازاریابی با همکاری سلبریتی هاست. بدون شک همکاری با سلبریتی ها برای هر کسب و کاری امکان پذیر نیست. دلیل این امر مربوط به مسائل مالی و هزینه بالای همکاری با سلبریتی های حرفه ای است بنابراین برندها باید به دنبال ایده هایی ساده و کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشند. یکی از ایده های اقتصادی برای کسب و کارهای کوچک در این میان همکاری با اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها اغلب اوقات دارای دامنه محدودتری از فالوورها هستند. مزیت اصلی آنها در مقایسه با سلبریتی ها مربوط به تخصص شان در حوزه کسب و کار است بنابراین برندها با همکاری آنها شانس بالاتری برای تاثیرگذاری حرف های بر روی مشتریان خواهند داشت.

مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال با توصیه های کاربردی

بدون شک همکاری با سلبریتی های مشهور نیز هزینه زیادی از برندها خواهد گرفت. ایده اساسی در این بخش تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرهای محلی و خُرد است. این امر در مراحل ابتدایی توسعه کسب و کار برای برندها مزیت بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. 

بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها به طور معمول به چهار دسته تقسیم می شود. این امر با توجه به سطح فالوورهای هر اینفلوئنسر تعریف می گردد. به عنوان مثال:

•    اینفلوئنسرهایی با بیش از یک میلیون فالوور، مگان اینفلوئنسر محسوب می شوند.

•    اینفلوئنسرهای دارای بین 100 هزار تا یک میلیون فالوور نیز ماکرو اینفلوئنسر هستند.

•    اینفلوئنسرهای دارای بین هزار تا 100 هزار فالوور، میکرو اینفلوئنسر محسوب می شوند. 

•    اینفلوئنسرهای دارای کمتر از هزار فالوور در اصطلاح نانو اینفلوئنسر هستند.

همکاری با هر کدام از اینفلوئنسرهای فوق باید براساس سطح نیاز کسب و کار صورت گیرد. در غیر این صورت برندها شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. 

بازاریابی متنی بر موقعیت مکانی، هوشمندانه و تاثیرگذار

بازاریابی محلی یکی از الگوهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف برندها محسوب می شود. این الگو براساس طراحی المان های مناسب برای مشتریان محلی سامان پیدا می کند بنابراین برندها در این نوع از بازاریابی باید شناخت درستی از بازارهای محل داشته باشند. یکی از نکات مهم برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این الگو توجه به بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی است. شاید در ابتدا این مفهوم با الگوی کلی بازاریابی محلی شبیه به هم باشند، اما تفاوت های کوچکی دارند. 

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی بر روی شناسایی کاربران حاضر در یک موقعیت مکانی مشخص و نمایش محتوای بازاریابی شخصی سازی شده برای آنها تمرکز دارد. مهم ترین مسئله در این میان نمایش محتوای جذاب و تعاملی برای این دسته از کاربران است. اتکا بر روی شبکه های اجتماعی و به طور کلی ابزارهای دیجیتال برای تعامل با مشتریان در این شیوه نیز یکی دیگر از نکات مهم محسوب می شود. 

بازاریابی با سایت جذاب و تعاملی، ساده و کاربردی

ایجاد سایت رسمی برای برندها یک امر ضروری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان نیاز به استفاده از این شیوه دارند. همچنین ایجاد سایت رسمی در طول سال های اخیر بدل به یک الگوی رایج نیز شده است بنابراین برندها با استفاده از این شیوه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در ساده ترین شکل ممکن را خواهند داشت. 

مطلب مرتبط: مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال کدامند؟

سایت رسمی هر برند مهم ترین مکان برای نمایش هویت آنلاینش است بنابراین باید دقت نظر بالایی در مدیریت آن به خرج دهیم. این امر بدون توجه به معرفی تمام بخش های کسب و کار و همچنین دیگر کانال های ارتباطی مان با مشتریان غیرممکن خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به الگوی بازاریابی از طریق سایت روی آورده اند. اگر کسب و کار شما در تلاش برای موفقیت در این حوزه است، باید به خوبی از تفاوت آن با بازاریابی در وبلاگ آگاهی داشته باشد. مهم ترین تفاوت این دو نوع بازاریابی مربوط به اندازه محتواست. بارگذاری محتوای بیش از اندازه طولانی در سایت رسمی برند همیشه با ریزش مخاطب همراه است. در حالی که این شیوه در مورد بازاریابی در وبلاگ کسب و کارها به این اندازه مصداق ندارد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HkyQeXng
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه