شخصی سازی محتوای ایمیل ها برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی - فرصت امروز

پنج شنبه, 07 آذر 1398 - 10:00

بررسی وضعیت خرده فروشی ها در بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از مهم ترین الگوهای بازاریابی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه هیچ کسب و کاری به اندازه خرده فروشی از بازاریابی ایمیلی سود نمی برد. این امر به دلیل ماهیت بسیار سازگار فعالیت این برندها با الگوی طراحی محتوا برای ایمیل است. اگرچه بازاریابی ایمیلی با فعالیت خرده فروشی ها هماهنگی بسیار زیادی دارد، اما اغلب خرده فروشی ها نسبت به این الگو با دیده تردید نگاه می کنند. ادعای اصلی آنها در این زمینه اهمیت قدیمی سرویس های ایمیل است. بنابراین اغلب برندها به سوی استفاده از سیستم های جدیدتر مانند شبکه های اجتماعی برای تحقق اهداف بازاریابی شان می روند.

خوشبختانه در طول سال های اخیر ابزارهای بسیار زیادی برای شخصی سازی محتوای بازاریابی تولید شده است. به این ترتیب امکان استفاده بهینه از الگوی بازاریابی ایمیلی برای دستیابی به اهداف برندها وجود دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی راهکارهای شخصی سازی محتوای ایمیل ها برای بازاریابی هرچه بهتر است. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در این زمینه خواهیم پرداخت.

شخصی سازی محتوای ایمیل ها

نحوه استفاده خرد ه فروشی ها از ایمیل و برداشت مشتریان از آن

براساس مطالعه ای از سوی موسسه Live Clicker اکنون بسیاری از برندهای حوزه خرده فروشی در سطح بسیار ابتدایی از نظر شخصی سازی محتوای ایمیلی شان هستند. نتیجه این امر ضرورت کار بر روی ارتقای توانایی برندها، به ویژه در حوزه خرده فروشی، برای شخصی سازی بهینه محتوای شان است. متاسفانه بخش قابل توجهی از برندهای خرده فروشی فقط به شخصی سازی نام و سطر ابتدایی ایمیل شان برای مخاطب هدف توجه دارند. این امر شاید در نگاه نخست جذاب به نظر برسد، اما توانایی لازم برای جلب نظر مخاطب را نخواهد داشت. به همین خاطر ما باید به دنبال ایده های جذاب تری برای جلب نظر مخاطب هدف باشیم.

بدون تردید هرچه محتوای ایمیل برند ما بهتر شخصی سازی شود، تاثیرش بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت. این امر نیازمند شناخت دقیق از مخاطب هدف برندهاست. بدون آگاهی از سلیقه مشتریان امکان تمرکز بر روی تولید محتوای بهتر وجود نخواهد داشت. براساس مطالعه موسسه Live Clicker ارزش هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه شخصی سازی محتوا در بازاریابی ایمیلی 20 دلار است بنابراین ما با حوزه ای بسیار پرسود برای سرمایه گذاری مواجه هستیم.

مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟

تکنیک های شخصی سازی محتوای بازاریابی ایمیلی

خرده فروشی ها همیشه محصولات جذابی برای تمام سلیقه ها دارند. نکته مهم در اینجا طراحی الگویی جذاب برای پیشنهاد محصولات مناسب به افراد علاقه مند است. بسیاری از برندها به دلیل پیشنهاد محصولات به افراد نامناسب در عمل شانس فروش شان را کاهش می دهند. من در این بخش پنج نکته مهم در زمینه شخصی سازی محتوای بازاریابی ایمیلی برای خرده فروشی ها را مورد بررسی قرار خواهم داد.

1. قیمت گذاری شناور

تعیین قیمت یک محصول ابزار اصلی شرکت ها برای جلب نظر مشتریان محسوب می شود. خرده فروشی های بزرگ دامنه مختلفی از تقاضا برای محصولات در مناطق مختلف را تجربه می کنند. این امر ضرورت تعریف سیستم قیمت گذاری شناور برای جلب نظر هرچه بیشتر مشتریان را ضروری می کند. توصیه من در اینجا کاهش هزینه های تبلیغاتی و اختصاص بودجه موردنظر برای طراحی تخفیف های کاربردی است. این امر به ویژه در بازارهای پرتقاضا برای محصولاتی خاص اهمیت دارد. هرچه یک محصول بیشتر مورد توجه مردم یک منطقه باشد، فعالیت خرده فروشی ها برای عرضه آن بیشتر خواهد بود. بنابراین ما باید راهکاری در راستای جلب حمایت مشتریان این مناطق پیدا کنیم. اعمال تخفیف بیشتر بر روی محصولات پرطرفدار یک منطقه ایده جالبی در راستای جلب نظر آنها محسوب می شود. به این ترتیب فروش ما در آن منطقه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

2. هدف گذاری رفتاری مشتریان

مشتریان به طور معمول با رفتارهای خاصی علاقه شان به یک برند را نشان می دهند. آگاهی ما از رفتار مشتریان و معنای آن اهمیت بسیار زیادی در شخصی سازی کمپین ایمیلی مان دارد. متاسفانه بسیاری از برندها اهمیت معنای رفتار مشتریان را به خوبی درک نمی کنند. به این ترتیب به عنوان مثال، اگر رفتار مشتریان مبتنی بر حضور در فروشگاه مان در روزهای آخر هفته است، برنامه بازاریابی مان باید پیش از حضور آنها ساماندهی شود. فقط در این صورت امکان موفقیت در جلب نظر آنها وجود خواهد داشت. بهترین مثال در این زمینه عملکرد خرده فروشی تارگت است. این خرده فروشی فروش های اصلی را روزهای آخر هفته انجام می دهد، بنابراین ایمیل های بازاریابی اش سه شنبه و چهارشنبه برای مشتریان ارسال می شود. این امر شانس تاثیرگذاری آن ایمیل ها بر روی مشتریان را افزایش خواهد داد.

3. اهمیت زمان بندی مناسب

مردم همیشه در ساعت های خاصی علاقه مند به حضور حداکثری در شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت هستند. این امر در زمینه ارسال ایمیل های بازاریابی اهمیت زیادی دارد. اگر ایمیل ما در زمان مناسب برای مخاطب ارسال نشود، شانس جلب نظر مخاطب از سوی ما کاهش خواهد یافت. با ارزیابی زمان حضور اغلب مشتریان هدف مان در اینترنت امکان تاثیرگذاری بیشتر براساس شخصی سازی زمان ارسال ایمیل فراهم می شود. نکته مهم در این میان عدم نیاز به ارسال دسته جمعی تمام ایمیل ها در زمانی واحد است. بنابراین باید با ارزیابی گروه های مختلف مخاطب هدف برندمان ساعت های متفاوتی برای ارسال ایمیل انتخاب کنیم.

4. شخصی سازی محتوا براساس قوانین برندمان

بدون تردید برندها برنامه مشخصی برای شخصی سازی محتوا دارند. این امر براساس ارزیابی وضعیت درونی، سلیقه مشتریان و امکانات در دسترس تعیین می شود. نکته مهم در این میان پایبندی به برنامه مان است. اگر قوانین موردنظر ما درخصوص شخصی سازی محتوا به طور مداوم مورد توجه قرار نگیرد، تاثیرگذاری اش را از دست خواهد داد. دسته بندی مشتریان براساس جنسیت، سن، محل سکونت و محصولات مورد علاقه شان کمک زیادی به افزایش دقت برنامه های ما خواهد کرد. نکته مهم در این میان توجه به روزرسانی اطلاعات مان درباره مشتریان است. پس از آن تنها عامل مهم پایبندی به برنامه مان خواهد بود.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها

5. ارزیابی مداوم و آنلاین شرایط محتوا

محتوای کمپین بازاریابی ما همیشه تاثیرگذاری یکسانی بر روی مشتریان نخواهد داشت. بنابراین ارزیابی دقیق وضعیت هر کمپین به صورت زنده و همگام با اجرای آن اهمیت دارد. فقط در این صورت امکان ارزیابی نتیجه قطعی کمپین ها و بهبود وضعیت بازاریابی مان در کمپین های بعدی وجود دارد. متاسفانه بسیاری از برندها فقط تا مرحله اجرای کمپین به دنبال بهبود درک شان هستند. پس از آن دیگر توجه به نتایج کمپین مورد توجه آنها قرار نمی گیرد.

بدون شک مدیریت کمپین بازاریابی ایمیل محور چالش های زیادی به همراه دارد. تلاش برای تعریف چارچوبی دقیق و پایبندی به آن مهم ترین عامل موفقیت خرده فروشی ها در این حوزه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی