چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 8 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تابستان با همه حس و حال خوبی که به آدم ها می دهد، دیگر به آخرهای خط رسیده و کم کم باید آماده دوره ای تازه از بازاریابی شویم. خیلی از کسب و کارها اصلا میانه خوبی با تغییر فصل و شروع فرآیند آپدیت استراتژی مارکتینگ ندارند. درست به همین خاطر گاهی اوقات حتی تا بعد از پایان تابستان هم کمپین های برخی از برندها هنوز حس و حال این فصل گرم را منتقل می کند. درست در چنین شرایطی است که کاربران در شبکه های اجتماعی یا مشتریان در دنیای واقعی خیلی زود از دست یک برند عصبانی می شوند. قبول دارم تقریبا یک ماه از تابستان مانده و صحبت از استراتژی مناسب برای پایان این فصل خیلی عجیب به نظر می رسد، اما شما باید از همین حالا برای ادامه راه خودتان را آماده کنید. 

بازیگران حرفه ای و پرطرفدار در دنیای سینما معمولا وقتی هنوز کار بازی در یک فیلم یا سریال تمام نشده، پروژه های دیگر را زیر ذره بین قرار می دهند تا یک وقت بیکار نمانند. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید انجام دهید. اگرچه هنوز جا برای بازاریابی با حس و حال تابستان هست، اما شما باید از همین حالا به فکر طراحی برنامه ای برای ادامه راه تان باشید. وگرنه خیلی زود پاییز از راه می رسد و دست تان از فروش مناسب خالی خواهد ماند.

بازاریابی در پایان فصل تابستان 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هرچه به پایان تابستان نزدیک تر می شویم، باید کمپین هایی با حال و هوای خداحافظی از این فصل جذاب طراحی کرد. این طوری مشتریان آمادگی ذهنی برای مشاهده کمپین های بعدی که مخصوص پاییز است را خواهند داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

اگر شما هم تا حالا به ایده های کلیدی بازاریابی در پایان تابستان فکر نکرده اید، بد نیست نگاهی به این مقاله داشته باشید. ما در ادامه برخی از نکات کلیدی در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. اینطوری دست شما در پوست گردو نمی ماند و حتی برای روزهای پایانی تابستان (همان روزهایی که برندها فقط به زور تخفیف های گسترده از شر محصولات شان خلاص می شوند) هم برنامه ای حیرت انگیز خواهید داشت. خب اجازه دهید بدون مقدمه چینی اضافه یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

خداحافظی با تابستان به سبک بازاریاب ها

خداحافظی با تابستان به سبک بازاریاب ها

چرا تمام شدن تابستان برای مردم غم انگیز است؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها جوابی برای آن ندارند و در نتیجه بیشتر دنبال کش دادن کمپین های تابستانی شان هستند. البته در این میان نباید تنبلی بازاریاب ها را هم دست کم بگیریم. به طوری که گاهی اوقات مارکترها اصلا حال و حوصله آپدیت ایده های بازاریابی شان را هم ندارند. 

اگر دانش آموزان و دانشجویان را فاکتور بگیریم (خب مگر کسی از بین این دو گروه هست که عاشق تابستان و تعطیلی مدارس نباشد؟)، به کسانی می رسیم که ظاهرا نباید هیچ دلیلی برای نگرانی بابت تغییر فصل داشته باشند. نکته کلیدی در این میان ماهیت تابستان و گره خوردن آن با مسافرت و تفریحات گوناگون است. درست به همین خاطر خیلی ها اصلا دوست ندارند دورِ تابستان را خط بکشند. شما به عنوان بازاریاب قدرت جادویی ندارید تا جلوی تغییر فصل ها را بگیرید. با این حال می توانید نوعی بدرقه باشکوه برای این فصل دوست داشتنی طراحی کنید. 

ما در ادامه کمک تان می کنیم تا یک یا چند کمپین ویژه برای خداحافظی با تابستان طراحی کنید. البته تمام کارها در این میان به خودتان بستگی دارد. با این حال اگر دوست دارید کمی نظر کارشناسی و تجربه مطمئن در اختیار داشته باشید، این مقاله چراغ راه تان خواهد بود.

طراحی بنر مخصوص 

طراحی بنر مخصوص 

تابستان که به سر می رسد، باید خبرش را هم در همه جا مشاهده کنیم. برخی از آدم ها تا مهرماه از راه نرسد و همه چیز رنگ و بوی پاییز به خودش نگیرد، تغییر فصل را باور نمی کنند. این دسته از آدم ها همیشه دوست دارند اوضاع ثابتی در دنیا حاکم بوده و حتی کوچک ترین تغییرات نیز با صدای بلند جار زده شود. خب در این صورت شما باید با رساترین صدای ممکن پایان تابستان را به این دسته از مشتریان اعلام کنید. البته کمی همدردی هم بد نیست. کافی است بنرهای مشخصی برای اعلام نزدیک شدن به پایان تابستان در نظر داشته باشید. 

شاید فکر کنید ما در روزنامه فرصت امروز شیفته بی چون و چرای بازاریابی آنلاین هستیم، خب در این صورت باید بگوییم سخت دراشتباهید. اگرچه بازاریابی دیجیتال حسابی طرفدار در دنیا دارد، اما شما نباید اهمیت تعاملات اجتماعی در متن زندگی را فراموش کنید. خب شما حتی با دوستان تان در شبکه های اجتماعی هم بالاخره یک تعامل واقعی دارید، مگر نه؟

مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت

استفاده از بنرهایی که پایان تابستان و تغییرات احتمالی محصولات تان را اعلام می کند، همیشه ایده جذابی خواهد بود. این نکته به طور جالبی از سوی برخی از برندهای حوزه مد و پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که شما دیگر نیازی برای جمع کردن حواس تان به منظور استفاده از تخفیف های آخر فصل ندارید. 

مرور ماجراهای مشترکی که شما با مشتریان تان در فصل تابستان داشته اید، یکی از ایده های جذاب برای جمع بندی این فصل است. کار شما در این بخش دقیقا مثل نویسنده کتابی است که در پایان هر فصل باید خلاصه ای از مطالب را یکجانویسی کند. خب منتظر چه هستید؟ یاد برخی از خاطرات خوب برند و مشتریان تان در این فصل زیبا بیفتید و آنها را  روی کاغذ پیاده کنید. اگر کمی مته به خشخاش بگذارید، می توانید از همین خاطرات در طراحی بنر نیز سود ببرید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.

طراحی مناسبت های غیرمتعارف

طراحی مناسبت های غیرمتعارف

چه کسی گفته برندها فقط باید در عید سال نو یا برخی از مناسبت های مندرج در تقویم هوای مشتریان شان را داشته باشند؟ 

شما را نمی دانم، ولی من که هر زمانی از سال وقتی با تخفیف های درست و حسابی رو به رو می شوم، دیگر برایم مهم نیست چرا و اصلا چطور این کمپین حالا سر و کله اش پیدا شده است. شما هم بد نیست برای این فصل مهم و هیجان انگیز چنین جهتگیری داشته باشید. خب هرچه باشد غم و غصه پایان تابستان را باید یک طوری در کرد، مگر نه؟

طراحی مناسبت های غیرمتعارف به معنای استفاده از ایده های عجیب نیست. گاهی اوقات شما باید از مناسبت هایی مثل سالگرد تاسیس برند برای غافلگیر ساختن مشتریان استفاده کنید. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم مشتریان تان را ذوق زده کرده اید، هم دیگر لازم نیست آخر فصل کلی از محصولات تان را انبار کنید. خب چه کسی دوست دارد کلی از وقت و سرمایه برندش را پای انبار کردن محصولات قدیمی تلف کند؟

مناسبت موردنظر شما نباید خیلی هم آبکی باشد. در این صورت مشتریان خیلی زود دست تان را می خوانند و پشت سرشان را هم نگاه نخواهند کرد. مثلا اگر تیم فوتبالی که در شهر شما حسابی طرفدار دارد، قهرمان یک تورنمنت شده، بد نیست به مناسبت فرا رسیدن فصل جدید یک تخفیف کوچک به طرفداران آن تیم بدهید. اینطوری هم در کنار مشتریان تان ایستاده اید، هم آنها را به استقبال فصل تازه می برید. 

یادتان باشد، مناسبت شما باید حالت انتقالی داشته باشد. لازم نیست کاملا از حس و حال (به قول فرنگی ها وایب!) تابستان استفاده کنید. در عوض یک پای تان در فصل تازه ای که در راه است، باشد. اینطوری مشتریان احساس راحتی بیشتری با شما کرده و آمادگی استقبال از کمپین های پاییزه تان را خواهند داشت. 

توجه به شروع فصل مدرسه

توجه به شروع فصل مدرسه

شروع فصل مدرسه برای هر کسی جذاب باشد، دانش آموزان را حسابی غصه دار خواهد کرد. هیچ کس دوست ندارد صبح زود از خواب بیدار شده و راهی کلاس درس شود. خب تا وقتی می شود در گرمای تابستان زیر کولر حسابی استراحت کرد، چرا باید سراغ مدرسه و درس برویم؟

بی شک برندها توانایی عقب انداختن شروع دوباره مدرسه ها را ندارند. با این حال ارائه برخی از تخفیف های کلیدی در این میان به شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان کمک ویژه ای خواهد کرد. خب در این صورت دست کم والدین دانش آموزان حسابی دعوای تان خواهند کرد. 

تخفیف های ویژه برای فصل مدرسه به درد تمام برندها می خورد، اما آنهایی که در حوزه لوازم التحریر و پوشاک فعالیت دارند، باید نهایت استفاده از این فرصت را ببرند. حتما پیش خودتان می پرسید چطور؟ خب اجازه دهید کمی تخصصی تر بحث را دنبال کنیم.

ماجرا از این قرار است که شما باید هر محصول تازه ای که به درد دانش آموزان یا دانشجوها می خورد، در پایان تابستان رو کنید. اینطوری در کانون توجه مشتریان قرار گرفته و بدون هیچ زحمتی همه جا حرف از شما خواهد بود. ماجرا حسابی هیجان انگیز شد، نه؟

یادتان باشد، شما همیشه می توانید از گزینه همکاری با بقیه برندها برای توسعه کسب و کارتان سود ببرید. پس اگر زنجیره مشتریان مشترک دارید، بد نیست به فکر همکاری موقت با آنها باشید. اینطوری در پایان تابستان دست کم تعدادی مشتری ثابت به دامنه مشتریان وفادارتان اضافه خواهد شد.

آخرین گروهی که باید در فصل شروع مدرسه ها مورد توجه شما قرار گیرند، معلم ها هستند. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند درس و مدرسه فقط شامل دانش آموزان یا نهایتا والدین آنها می شود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، خیلی وقت است گروه مهم معلم ها و به طور کلی فرهنگیان را یادتان رفته است.

مطلب مرتبط: فروش بیشتر در تعطیلات با ساده ترین راهکارهای دنیا

ارائه تخفیف های کلیدی برای فرهنگیان به شما برای نمایش وجهه‎ فرهنگی و علمی از برندتان کمک خواهد کرد. اینطوری دیگر لازم نیست به خودتان فشار آورده یا نگران انتقادات دیگران باشید. خب کدام مدیری هست که دوست نداشته باشد برندش شهرت خوبی در زمینه حمایت از اهالی فرهنگ داشته باشد؟

اجازه دهید قبل از اینکه این بخش را تمام کنیم و سراغ بقیه ایده ها برویم، یک جمع بندی خودمانی داشته باشیم. اگر شما تا حالا هیچ ایده ای درباره نحوه توجه به دانش آموزان و اهالی فرهنگ نداشته اید، حالا دیگر نباید فرصت را از دست بدهید. خب کسی که در بازار برای شما فرش قرمز پهن نکرده و منتظر شما هم نمی ماند. پس همین حالا دست به کار شده و کمپینی برای استقبال از فصل مدرسه طراحی کنید.

طراحی مراسم پایان تابستان

طراحی مراسم پایان تابستان

آیا کسب و کار شما در پایان تابستان دستاورد خاصی داشته است؟ در این صورت بد نیست کمی با مشتریان روراست بوده و موفقیت های تان را با آنها سهیم شوید. خب دلیل اصلی موفقیت شما توجه و خریدهای پی در پی مشتریان است، مگر نه؟

یکی از ریسک های مهم در زمینه مراسم های مربوط به موفقیت برند تعریف و تمجید فراوان از کسب و کارتان است. اگر شما خیلی خودتان را دست بالا بگیرید، مشتریان به سرعت نور از کنارتان پراکنده خواهند شد. پس بد نیست کمی هم به فکر آنها باشید. قدردانی از مشتریان برای حمایت های شان در طول سال های متمادی همیشه ایده مطمئنی محسوب می شود. اینطوری شما می توانید بدون دردسر زیاد کارتان را جلو برده و دیگر نگران مشکلی هم نباشید. خب اگر مشتری را سراغ دارید که از تعریف و قدردانی های یک برند خوشش نمی آید، ما را هم بی خبر نگذارید. 

فستیوال تخفیف آخر فصل

فستیوال تخفیف آخر فصل

آخرین نکته ای که شما باید بدان توجه کنید، ارائه تخفیف های مناسب در پایان فصل است. خیلی از مشتریان عاشق خرید در دوران تخفیف های ویژه هستند. چه بهانه ای بهتر از فرا رسیدن فصل جدید و از مد افتادن محصولات قدیمی!

یادتان باشد، شما نباید مشتریان را طوری عادت دهید که فقط در زمان های تخفیف پایان فصل سراغ تان را بگیرند. در عوض بد نیست کمی هوشمندانه تر عمل کرده و این تخفیف ها را بیشتر متوجه مشتریان وفادار کنید. قبول دارم این ایده کمی تعجب برانگیز است، اما مشتریان وفادار همیشه از شما حمایت کرده و هیچ وقت دست رد به پیشنهادات تان نمی زنند. از طرف دیگر، آنها میل به خرید در هر شرایطی را نیز دارند. پس فرقی ندارد چند بار در طول سال تخفیف ویژه به آنها دهید، در هر صورت باز هم در شرایط عادی سراغ برندتان خواهند آمد. 

مطلب مرتبط: فروش بهتر در مناسبت های مهم با 6 راهکار کاربردی

گاهی اوقات کارآفرینان از ترس اینکه قافیه را به بقیه رقبا ببازند، حسابی در ارائه تخفیف زیاده روی می کنند. شاید فکر کنید ایده ما خیلی محافظه کارانه محسوب می شود، اما تخفیف زیاد کم کم برندتان را دم دستی خواهد کرد. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا ذهنیت خوبی نسبت به برندی که همیشه خدا تخفیف های 80-70 درصد اعمال می کند، ندارم. پس الکی خودتان را در بازار بدنام نکنید؛ چراکه دیر یا زود این بدنامی برای تان دردسرساز می شود. آن وقت دیگر نمی توانید خودتان را از این اوضاع و بحران به وجود آمده خلاص کنید. 

استفاده از تخفیف های سلسله مراتبی ایده ای است که جلوی بدعادت شدن مشتریان را می گیرد. این فرآیند شامل افزایش میزان تخفیف به مشتریان در پی خریدهای پشت سرهم است. مثلا در اولین خرید 20 درصد و برای هر دفعه خرید دوباره 10 درصد اضافه به مشتریان تخفیف دهید. اینطوری هم محصولات بیشتری را می فروشید، هم اینکه یکهو تخفیف های سنگین ارائه نکرده اید. خب منتظر چه هستید؟ دست به کار شده و آپدیت تازه ای از تخفیف های تان را ارائه کنید تا مشتریان با دست پر سراغ فصل تازه بروند. 

سخن پایانی

کمپین های بازاریابی در پایان فصل تابستان 

تابستان وقتی به پایان می رسد، بازاریاب ها را در نوعی بهت فرو می برد؛ چراکه معمولا آنها برنامه مشخصی برای انتقال از این فصل به دوره‎ تازه ای از کمپین های بازاریابی ندارند. به همین خاطر هم خیلی زود دردسرهای کارشان شروع شده و دیگر نمی توانند اوضاع را مدیریت کنند. خب حالا شما ایده های لازم برای رویارویی با این بازه زمانی بحرانی را دارید. فقط حواس تان باشد از تمام ایده های مورد بحث استفاده کنید. به علاوه، نباید همه آنها را پشت سرهم ردیف کرده و قید فرصت دادن به مشتریان را بزنید. بنابراین بد نیست بین هر کدام از ایده های تان یکی دو روزی فاصله بگذارید. خب اینجا که رینگ بوکس نیست، پس اجازه دهید مشتریان کمی نفس تازه کنند!

توجه به اوضاع برند و تلاش برای شخصی سازی ایده ها مورد دیگری است که باید در بخش جمع بندی بدان اشاره کرد. بی شک ایده های این مقاله به طور پیش فرض برای برخی از کسب و کارها مناسب نخواهد بود. بنابراین باید با توجه به ارزیابی تان از اوضاع برند دستی به سر و گوش ایده های این بخش بکشید. وگرنه اوضاع تان روز به روز بدتر خواهد شد و بهره ای از این نکات نخواهید برد. 

منابع:

https://www.groupon.com

https://coschedule.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YEcgQQg7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه