چهارشنبه, ۱۶ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Wed, 7 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی مهمترین نکات و تکنیک های طراحی پادکست در سال جدید

کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022

11 ماه پیش ( 1400/10/12 )

من برای اولین بار چند سال پیش با پادکست به مثابه یک فرمت تولید محتوا و نوعی سرگرمی آموزنده آشنا شدم. از آن زمان تا به حال تقریبا دو تا سه ساعت از روز خودم را به گوش دادن به برنامه های مختلف در قالب این فرمت اختصاص می دهم. امروزه در عرصه کسب و کار امکان مشاهده پادکست های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد. این پادکست ها به طور معمول در ارتباط مستقیم با برندها قرار دارند، اما نمونه های مستقل جذابی نیز به چشم می خورد. ماجرا هر طور که باشد، استفاده از پادکست به مثابه شیوه ای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف روز به روز در حال گسترش است. 

نکته جالب درباره پادکست ها پوشش دامنه وسیعی از سلیقه کاربران است. با این حساب شما با داشتن هرگونه سلیقه ای می توانید وارد دنیای جذاب پادکست ها شده و به خوبی از این امکان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرید. یکی از دلایل اصلی تمایل مردم در سراسر دنیا برای گوش دادن به انواع پادکست ها همین تنوع وسیع محتوای شان است. تنوع و گستردگی انواع پادکست ها در این میان نظر هر مخاطبی را به خودش جلب می کند. با این حساب شما هم می توانید شانس تان را در تولید و انتشار پادکست اختصاصی تان آزمایش کنید. 

کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای راه اندازی پادکست به طور حرفه ای است. این امر برای شما به عنوان یک کارآفرین مستقل یا عضوی از تیم بازاریابی یک برند کاربردی خواهد بود. امروزه بسیاری از کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان به طور مداوم در تلاش برای استفاده از انواع پادکست ها هستند. این امر می تواند انگیزه شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف و کسب درآمد مطمئن را به شدت افزایش دهد. پس اگر از شرایط مالی بی ثبات در عرصه کسب و کارتان خسته شده اید، نکات مورد بحث در این مقاله به شدت برای تان کاربردی خواهد بود. 

مطلب مرتبط: راهکارهایی برای ضبط پادکست همراه با ترندهای تازه

پادکست چیست و چطور کار می کند؟

ما برای شروع راهنمای حرفه ای مان در حوزه تولید و انتشار پادکست یک گام به عقب برگشته ایم و اول از همه قصد بررسی مفهوم پادکست را داریم. بدون شک اغلب مردم در سراسر دنیا به خوبی با پادکست های مختلف آشنایی دارند، اما مرور این مفهوم در این بخش می تواند کمک مناسبی به شما باشد. بنابراین در این بخش ابتدا به بررسی مفهوم پادکست و سپس نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از آن خواهیم پرداخت. 

امروزه پادکست ها یک نوع گفت و گوی صوتی میان چند نفر یا الگویی از تک گویی یک گوینده در مدت زمانی مشخص است. مدت زمانی ضبط پادکست دارای قاعده خاصی نیست، اما معمولا بین 20 تا 60 دقیقه متغیر خواهد بود. اگر پادکست شما زمان کمتر یا بیشتری داشته باشد، هیچ کس نمی تواند شما را متهم کند، اما به احتمال زیاد استقبال مناسب از پادکست تان صورت نخواهد گرفت. درست به همین خاطر امروزه بسیاری از کارآفرینان در زمینه طراحی پادکست از همین شیوه رایج استفاده می کنند. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان بدون دردسرهای اضافی را خواهید داشت. 

انتشار پادکست ها اگر به اندازه تولیدشان مهم نباشد، بی شک اهمیت کمتری هم ندارد. درست به همین خاطر شما باید همیشه پادکست های تان را در پلتفرم های درستی منتشر نمایید، در غیر این صورت شاید مخاطب هدف چندان زیادی به سوی گوش دادن به پادکست های تان جلب نشود. توصیه ما در این میان پلتفرم هایی نظیر اپل پادکست، اسپاتیفای و گوگل پادکست است. این پلتفرم ها به دلیل اعتبار و شهرت بالایی که دارند فرصت خوبی برای شما به منظور پیدا کردن مخاطب هدف علاقه مند فراهم خواهند ساخت. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نمی ماند. 

یکی از ابزارهای جانبی که شما برای تعامل با مخاطب هدف در زمینه تولید و ارائه پادکست های جذاب باید همیشه در کنارتان داشته باشید، گوگل ترندز است. این ابزار حرفه ای به شما امکان ارزیابی ترندهای مشهور و محبوب در سراسر دنیا را می دهد. بنابراین شما به سادگی امکان طراحی هر قسمت از پادکست تان براساس ترندهای محبوب مشتریان را خواهید داشت. این امر کار شما را به طور قابل ملاحظه ای ساده خواهد کرد. بنابراین هیچ مشکلی پیش روی‎تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. شاید مهمترین مسئله در این بین چک کردن مداوم این ابزار و اطلاع دقیق از سلیقه مخاطب هدف باشد. 

نکته پایانی که در این بخش باید مدنظر قرار دهیم، تفاوت پادکست با دیگر فایل های صوتی است. تفاوت اصلی در این میان مانند تفاوت بین یک ویدئو کوتاه با سریالی چند فصلی است. بنابراین شما در پادکست و طراحی آن باید ضرورت رعایت کوتاهی را همیشه مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد.

متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم محتوای طولانی را مدنظر قرار می دهند. این امر در بلندمدت جذابیت محتوای شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و پادکست تان را کلیشه ای خواهد ساخت. پس همیشه توجه تان را بر روی تفاوت میان پادکست با دیگر فایل های صوتی متمرکز کنید. چنین امری از طولانی ساختن بیش از اندازه فایل ها از سوی شما جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب می توانید فرآیند بسیار ساده و تاثیرگذاری در زمینه تعامل با مخاطب هدف تان داشته باشید. 

چه تجهیزاتی برای تولید پادکست لازم است؟

کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022

وقتی صحبت از تجهیزات لازم برای تولید محتوا، به ویژه پادکست می شود، بسیاری از افراد فکر می کنند باید هزینه زیادی را صرف این کار کنند. اگرچه این امر می تواند تا حدودی درست باشد، اما هرگز یک اجبار برای شما نیست. به ویژه اگر در ابتدای مسیر تولید پادکست نیز باشد. اگر شما به دنبال تجهیزات استاندارد برای شروع به ضبط پادکست تان هستید، موارد ذیل گزینه های مناسبی هستند:

مطلب مرتبط: چگونه با پادکست مان مخاطب را میخکوب کنیم؟

•    میکروفون: اولین نکته ای که شما باید برای فراهم سازی در مسیر ضبط و انتشار پادکست تان مدنظر داشته باشید، تهیه یک میکروفون با کیفیت مناسب است. بدون تردید گزینه های گران قیمت همیشه در بازار وجود دارد، اما شما نباید خودتان را خیلی به دردسر اندازید. همین که میکروفون مد نظر شما به اندازه کافی صدا را واضح ضبط نماید، کافی خواهد بود. سپس در صورت تمایل در مراحل بعدی شما امکان تهیه میکروفون های گران قیمت تر را خواهید داشت. 

•    استودیو یا اتاق عایق صدا: وقتی شما به یک پادکست گوش می دهید، اولین نکته ای که جلب نظر می کند سکوت فضای اطراف به هنگام ضبط پادکست موردنظر است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما به عنوان مخاطب یک پادکست خواهد داشت. به همین خاطر در مرحله ضبط پادکست نیز باید چنین نکته ای را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت به ندرت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. به هر حال چه کسی حاضر است برای پادکستی که کیفیت به شدت نامطلوبی دارد، وقت بگذارد؟ شما در این بخش باید در صورت امکان یک استودیو کوچک یا اتاقی که عایق صدا داشته باشد، تهیه نمایید. 

•    ابزارهای ویرایش: ابزارهای ویرایش امروزه به معنای نرم افزارهای حرفه ای برای ویرایش انواع محتواست. از آنجایی که شما در فرآیند تهیه و پیش از انتشار پادکست تان باید نسبت به کیفیت خوب آن مطمئن شوید، نرم افزارهای ویرایش صدا کاربرد زیادی برای تان خواهد داشت. بنابراین اگر هنوز مهارت لازم برای کار با چنین نرم افزارهایی را ندارید، باید تجدیدنظر اساسی در وضعیت خود و تیم بازاریابی تان انجام دهید. 

•    هدفون های ضد سر و صدا: هدفون ها هم در فرآیند ضبط و هم در مراحل ویرایش پادکست اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه برندها و مدل های بسیار زیادی از هدفون در دسترس کاربران قرار دارد. نکته مهم در این میان استفاده از نمونه های ضد سر و صدا برای تجربه ای دلنشین و حرفه ای از ضبط پادکست است. این امر می تواند نتیجه نهایی کار شما را به طور قابل ملاحظه ای باکیفیت تر نماید. 

•    عضویت در پلتفرم های انتشار پادکست: پیش از این ما به برخی از پلتفرم های مناسب برای انتشار پادکست اشاره کردیم. شما برای بارگذاری پادکست تان در پلتفرم های موردنظر به طور معمول نیاز به پرداخت هزینه ندارید. با این حال عضویت در آنها ضروری خواهد بود. بنابراین شما باید اطلاعات دقیقی از خود و پادکست تان در این پلتفرم ها ثبت کنید، در غیر این صورت هرگز امکان بارگذاری و انتشار پادکست تان در این پلتفرم ها را پیدا نمی کنید. 

چطور شروع به تولید پادکست کنیم؟

تولید پادکست همیشه مرحله چالش برانگیزی محسوب می شود. بسیاری از افراد بارها و بارها درباره تولید پادکست صحبت می کنند، اما در مرحله اجرای تمام توصیه ها و تکنیک های مختلف با مشکل رو به رو می شوند. ما در این بخش برخی از تکنیک ها و نکات اساسی برای تهیه پادکست به طور حرفه ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای راه اندازی پادکست تان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. 

پیدا کرن موضوعی جذاب برای پوشش

پادکست ها درست مانند فیلم های سینمایی در حوزه های مشخصی فعالیت دارند. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه فکری به حال نحوه انتخاب موضوع نمایید؛ موضوعاتی که پتانسیل طراحی پادکست برای مدت زمانی طولانی را ندارد، به طور معمول نباید در فهرست شما قرار گیرد. این امر می تواند پادکست شما را پس از مدت زمانی کوتاه با مشکل کمبود ایده کافی مواجه سازد. به این ترتیب شرایط‎تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ادامه روند انتشار پادکست تان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

بی شک برخی از تولیدکنندگان پادکست در حوزه های متنوعی فعالیت دارند. این امر به نوعی ترکیبی از چند حوزه و موضوع متفاوت محسوب می شود. اگر شما به دنبال راه اندازی پادکست برای برندتان هستید، این شیوه کاربرد لازم را برای شما به همراه نخواهد داشت. دلیل این امر نیز ضرورت استفاده از موضوعی مرتبط با حوزه کاری تان برای طراحی پادکست در قالب یک برند است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

یادتان باشد پادکست شما در نهایت باید یک مخاطب هدف خاص را مدنظر قرار دهد. اشتباه برخی از کارآفرینان در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام کاربران آنلاین است. این امر اغلب اوقات با شکست همراه خواهد شد. به هر حال وقتی ایده و موضوعات محوری شما مرتبط با حوزه کاری و فعالیت برندتان باشد، به غیر از افراد علاقه مند به کسب و کارتان توانایی جلب نظر فرد دیگری را نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه پادکست جذابی داشته باشیم؟

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال زیاد یک ایده مناسب برای طراحی پادکست در ذهن تان دارید. بنابراین پیش از اجرای ایده تان و انتشار اولین قسمت پادکست به این نکات توجه نمایید:

•    آیا ایده یا موضوع موردنظر شما قبل از این پوشش داده شده است؟ به طور مشخص آیا تیم های دیگری پادکست مشابه با ایده شما طراحی و منتشر کرده اند؟ 

•    آیا ایده مدنظر شما در زمان کنونی طرفدارهای خودش را دارد یا اینکه از مد افتاده محسوب می شود؟

•    آیا ایده و محتوای کافی برای ایجاد یک پادکست و ادامه دادن آن در بلندمدت وجود دارد؟

پاسخگویی به سوالات فوق شما را برای انتخاب موضوعی جذاب برای تولید پادکست آماده خواهد کرد. این امر شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و برای شروع فرآیند تولید پادکست آماده تان خواهد کرد. 

کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022

انتخاب فرمت نمایشی

یکی از نکات جذاب درباره پادکست ها امکان تولیدشان در انواع فرمت هاست. شاید این امر عجیب به نظر برسد، اما امروزه پادکست ها به غیر از الگوی کلاسیک صوتی در قالب ویدئو نیز منتشر می شوند. بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که پادکست تان در چه قالبی در دسترس کاربران قرار گیرد. یکی از نکات مهم دیگر در این میان انتخاب افراد حاضر در پادکست است. برخی از پادکست ها به طور کاملا تک نفره اجرا می شود. در حالی که نمونه های دیگر به طور دسته جمعی مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین شما باید انتخاب کنید که به چه صورت در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تولید محتوا هستید. چنین امری وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. 

یادتان باشد معیار اصلی در زمینه انتخاب فرمت محتوا یا نحوه ترکیب افراد مربوط به سهولت بیان داستان برندتان است. پادکست نیز مانند هر محتوایی دیگر برای بیان داستان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین اگر داستان یا موضوعاتی که شما مدنظر دارید، نیازمند همکاری چند نفر به عنوان گوینده در کنار هم است، به هیچ وجه این امر را به فردا موکول نکنید. چنین امری می تواند تمام جذابیت پادکست تان را از بین ببرد.

بازاریابی برای پادکست

شما پیش از اینکه پادکست تان را روانه بازار کنید، باید نسبت به آگاهی کاربران از محصول تان مطمئن شوید، در غیر این صورت پادکست تان بعد از عرضه در بازار حتی نظر یک کاربر را نیز به خودش جلب نخواهد کرد. این امر می تواند وضعیت شما در تعامل با مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار نماید. توصیه ما در این بخش تلاش برای بازاریابی و استفاده از مشتریان برند برای معرفی پادکست تان پیش از انتشار رسمی است. این امر هم آشنایی مشتریان با پادکست شما را تقویت می کند، هم اینکه آمادگی لازم در آنها برای گوش دادن به قسمت های مختلف پادکست تان را افزایش خواهد داد. 

امروزه در شبکه های اجتماعی امکان ایجاد گروه برای بحث و تبادل نظر در حوزه های مختلف وجود دارد. توصیه ما در این بخش برای راه اندازی پادکست توجه به ایجاد گروه در فیس بوک یا دیگر پلتفرم های اجتماعی به منظور ایجاد آمادگی و در صورت نیاز استفاده از ایده های مشتریان است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما تاثیرگذاری ویژه ای بر روی مخاطب تان به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مدنظر داشته باشید. 

مطلب مرتبط: پادکست گفت و گو محور موفق با 3 اقدام ساده

ضبط و ویرایش قسمت اول پادکست

بعد از اینکه شما تمام شرایط را مدنظر قرار دادید و بازاریابی خوبی هم برای پادکست برند صورت گرفت، نوبت به ضبط قسمت اول می رسد. این امر باید با دقت نظر بسیار زیادی از سوی شما صورت گیرد، در غیر این صورت وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای در تعامل با مخاطب هدف تان پیچیده می شود. اغلب اوقات افراد با گوش دادن به اولین قسمت یک پادکست درباره اش داوری می کنند. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان کمک کند. البته در صورتی که کیفیت قسمت اول پادکست تان به طور قابل ملاحظه ای بالا باشد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. 

ضبط قسمت اول پادکست فقط بخشی از دردسرهای شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان محسوب می شود. امروزه برندها برای تعامل با مشتریان شان به ویرایش حرفه ای محتوای بازاریابی نیاز دارند. این امر درباره محتوای پادکست نیز مصداق دارد. بنابراین شما پیش از اینکه پادکست تان را منتشر نمایید، باید اندکی درباره کیفیتش نیز بحث کنید. این امر شامل ویرایش فایل های ضبط شده و سپس اصلاح‎شان در صورت نیاز است. اگر شما این مرحله را به خوبی مد نظر قرار دهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. 

کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022

طراحی سایت رسمی

طراحی سایت رسمی برای پادکست به شما برای جلب نظر مخاطب تان کمک خواهد کرد. همانطور که مشتریان برای خرید یک محصول ابتدا آن را در شبکه های اجتماعی یا گوگل جست و جو می کنند، وقتی پای پادکست ها نیز در میان باشد جست و جو کردن شان ایده مهمی خواهد بود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا خواهید کرد. هرچه باشد وقتی کاربران به دنبال یک پادکست هستند و به طور ناگهانی با سایت رسمی تان رو به رو شوند، دست کم مقداری به سوی شما تمایل پیدا خواهند کرد. این امر می تواند سرنوشت پادکست شما را به بهترین شکل ممکن تعیین نماید. 

انتخاب معیارها و ارزیابی وضعیت پادکست

شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ادامه دادن به روند مناسب پادکست تان از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان باید همیشه معیارهای دقیقی را مدنظر قرار دهید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما و برندتان خواهد داشت. وقتی تولیدکنندگان یک پادکست همیشه معیارهای دقیقی را مدنظر داشته باشند، از کوچک ترین تغییرات در وضعیت پادکست شان مطلع خواهند شد. این امر وضعیت شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهند بخشید. 

اگر شما به دنبال برخی از معیارهای استاندارد و حرفه ای برای ارزیابی وضعیت برندتان هستید، به نمونه های ذیل توجه نمایید:

•    تعداد دنبال کنندگان پادکست تان

•    میانگین زمان گوش دادن به هر قسمت پادکست

•    تعداد بازدید از صفحه اصلی پادکست تان در اکانت آن (گوگل پادکست یا دیگر پلتفرم های مشابه)

•    تعداد دانلود کل در طول ماه

اگر شما معیارهای فوق را به طور مناسب مدنظر قرار دهید، به خوبی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. چنین امری شما را هر لحظه نسبت به نظر کاربران نسبت به پادکست تان و وضعیت کلی آن در بازار رقابتی پادکست ها مطلع خواهد ساخت. یادتان باشد اطلاعات موردنظر همیشه برای ساخت قسمت های بعدی پادکست تان کاربردی و دارای اهمیت خواهد بود. بنابراین همیشه آنها را مدنظر قرار دهید و برنامه های برندتان را براساس آنها طراحی نمایید. 

مطلب مرتبط: چرا پادکست بخش مهمی از بازاریابی محسوب می شود؟

یادگیری نحوه کسب درآمد از پادکست

مگر در مواردی که یک برند به دنبال طراحی پادکست باشد، در سایر موقعیت ها تولیدکنندگان پادکست بعد از مدت زمانی کوتاه باید به دنبال کسب درآمد از ایده شان باشند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیت مالی خودتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، شما می توانید یک اسپانسر برای پادکست تان انتخاب کنید. هرچه کیفیت پادکست تان بالاتر باشد، جذابیت آن برای برندهای مختلف بیشتر خواهد شد. نتیجه این امر امکان همکاری با برندهای بزرگ و دریافت مبلغ مناسب از آنها به عنوان اسپانسرتان است. 

بی شک هیچ کارآفرین یا برندی از همان ابتدا نحوه فعالیت به عنوان یک طراح پادکست را به خوبی بلد نیست. بنابراین اگر شما هم در این رابطه تازه کار محسوب می شوید، استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله برای بهبود وضعیت تان کاربردی‎ خواهد بود. 

منبع : blog.hubspot
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Fkksq1jk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه