چهارشنبه, 02 مهر 1399 - 15:04

بررسی راهکارهای اساسی بازاریابی مستقل

اینستاگرام برای مدت زمانی طولانی سلطه اجتناب ‎ناپذیری بر دنیای شبکه ‎های اجتماعی اعمال کرده است. اغلب برندها برای بازاریابی به سراغ این پلتفرم می ‎روند. توسعه کسب و کار در فضای آنلاین یکی از ضرورت ‎های اجتناب ‎ناپذیر در عصر کنونی محسوب می ‎شود. اغلب کسب و کارها برای تحقق این هدف ابتدا به سراغ شبکه‎ های اجتماعی می ‎روند. شیوع ویروس کرونا در مقیاسی وسیع موجب افزایش قابل توجه حضور کاربران در اینستاگرام شده است. بر این اساس توجه بازاریاب ‎ها به این پلتفرم در طول ماه‎ های اخیر نیز رشد قابل ملاحظه ‏ای داشته است.

توجه کسب و کارها به اینستاگرام به دلایل متعددی روی می‎ دهد. نکته مهم در این میان امکان فعالیت بازاریاب‎ ها به صورت مستقل و تعامل با برندهای مختلف است. بسیاری از بازاریاب ‎ها در قالب‎ های سنتی اقدام به همکاری با برندها می ‎کنند. این امر شامل استخدام در یک شرکت و تمرکز بر روی ارائه خدمات مناسب به سازمان موردنظر است. امروزه وضعیت بازاریابی در سراسر دنیا دستخوش تغییرات عمده ای شده است. بسیاری از برندها دیگر اقدام به استخدام بازاریاب نمی کنند، بلکه از بازاریاب های مستقل استفاده می نمایند. این امر تغییرات عمده ای در وضعیت صنعت بازاریابی ایجاد کرده است.

چگونه بازاریاب مستقل اینستاگرام شویم

چرا باید بدل به بازاریاب مستقل شد؟

بازاریابی به عنوان فردی مستقل موجب افزایش جذابیت‎ های شما برای برندها می ‎شود. امروزه استخدام رسمی بازاریاب ‎ها با توانایی برندها، به ویژه کسب و کارهای کوچک، هماهنگی ندارد بنابراین در صورت تعامل به عنوان بازاریاب مستقل شانس شما برای دریافت پیشنهادهای همکاری گسترده افزایش خواهد یافت. بسیاری از برندها برای توسعه بخش بازاریابی به سراغ چندین بازاریاب می ‎روند. این امر در صورت نیاز به استخدام هر کدام از آنها بدل به کابوسی از نظر بار مالی خواهد شد. نکته مهم در این میان عدم تمایل برای پرداخت حقوق کمتر به بازاریاب‎ های مستقل نیست، چراکه بحث مالیات و عدم نیاز برندها برای همکاری بلندمدت با بازاریاب‎ ها مدنظر است.

مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام

فعالیت به عنوان بازاریاب مستقل نیازمند به ‎روز رسانی مداوم توانایی‏ های بازاریابی است. اگر شما پس از طی دوره‎ های تحصیلات در بازاریابی یا فعالیت در یک شرکت قصد بازاریابی مستقل را دارید، باید هر روز به نکات تازه در بازار توجه نمایید. ایراد اصلی برخی از بازاریاب‎ ها بی ‎توجهی مداوم به اخبار تازه و رویدادهای مهم عرصه کسب و کار است. هرچه توانایی شما برای پیگیری اخبار مهم بازاریابی بیشتر باشد، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهید داشت. این امر شما را به گزینه ‎ای جذاب برای همکاری با برندهای بزرگ و کوچک بدل خواهد کرد.

بازاریاب ‎های مستقل چه می‎ کنند؟

بازاریابی به صورت مستقل نوعی کارآفرینی مستقل است. بدون تردید فعالیت به عنوان کارآفرین مستقل همراه با مزیت‎ های قابل ملاحظه ‏ای است. همانطور که پیش از این نیز اشاره شده، بازاریاب ‎های مستقل نیاز شدید برای به روز رسانی مداوم مهارت‎ های ‎شان دارند. این امر حضور در دوره ‎های مهارت ‎افزایی و انواع کارگاه‎ ها را توجیه می ‎نماید. اگر شما به عنوان بازاریاب مستقل توانایی جلب نظر مخاطب هدف در عرصه کسب و کار را نداشته باشید، به سرعت از جانب برندها کنار گذاشته خواهید شد بنابراین در این عرصه فشار و استرس بسیار زیادی بر روی بازاریاب ‎ها قرار خواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین مهارت‎ ها برای بازاریابی مناسب در عرصه فعالیت مستقلانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهارت ‎های موردنیاز برای بازاریابی مستقل

بی ‎تردید بازاریابی در ماهیت اصلی ‎اش همراه با هدف جلب نظر مشتریان برای خرید بیشتر است. مهمترین مسئله در این میان ضرورت بررسی نکات مختلف برای بازاریابی بهتر در قالب فردی مستقل است. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، فشارهای موجود بر روی بازاریاب ‎های مستقل بسیار زیاد است. بنابراین شما باید به سرعت اقدام به انتشار محتوای جذاب و تعامل نزدیک با مخاطب هدف نمایید. امروزه شمار بالایی از بازاریاب ‎های مستقل با چالش کاهش جذابیت ‎شان برای برندها در پی چند همکاری ناموفق مواجه هستند، با این حساب شما در صورت چند بار عملکرد نامناسب در عرصه بازاریابی به سرعت با مشکلات عمده مواجه خواهید شد. برخی از مهارت‎ های اساسی در حوزه بازاریابی مستقل به شرح ذیل است.

1. مدیریت زمان

ابتدا بازاریاب‎ ها باید توانایی مدیریت زمان‎ شان را تقویت نمایند. وقتی شما به عنوان بازاریاب مستقل فعالیت دارید، زمان ارزش بسیار بیشتری دارد. یکی از مزیت‎ های فعالیت به عنوان بازاریاب‎ های مستقل امکان مدیریت تمام پروژه ‎ها در کوتاه ‎ترین زمان ممکن است. دلیل این امر بی ‎نیازی از طی کاغذ بازی‎ های رایج اداری و امکان دسترسی ساده به تمام اطلاعات موردنیاز است بنابراین شما به ساده‎ ترین شکل ممکن امکان پیگیری امور را خواهید داشت.

اگر مدیریت زمان شما در این میان مناسب نباشد، امکان اخذ چندین پروژه بازاریابی و در نهایت ناتوانی برای مدیریت آنها مطرح می ‎شود. این امر به معنای پایان کار اغلب افراد در حوزه بازاریابی است بنابراین باید به طور ویژه‎ ای نسبت به مسئله مدیریت زمان توجه داشته باشیم.

برخی از بازاریاب ‎ها تمام پیشنهادهای همکاری را قبول می‎ کنند. این امر باید براساس توانایی شما برای مدیریت پروژه ‎ها صورت گیرد. بدون تردید همه بازاریاب ‎های مستقل به دنبال کسب سود بیشتر هستند، اما توانایی مدیریت پروژه‎ ها نیز مهم است. اگر شما پس از پایان مهلت قرارداد هیچ پیشرفتی در کار ایجاد نکرده باشید، ضربه سختی به اعتبارتان خواهد خورد بنابراین همیشه در زمان همکاری با برندها به مدیریت زمان و توانایی ‎تان برای پیشبرد طرح توجه نمایید.

2. مطالعه بازار

کسب اطلاعات دقیق در مورد بازار مزیت اصلی بازاریاب ‎های مستقل در مقایسه با بازاریاب ‎های سازمانی است. امروزه اغلب کسب و کارها به دنبال اطلاعات دقیق و تازه از مشتریان هستند بنابراین شما باید مطالعه بازار را در دستور کارتان قرار دهید. نکته مهم در این میان دشواری مطالعه بازار از سوی سازمان‎ هاست. این امر اغلب به دلیل عدم در اختیار داشتن نیروی ماهر از سوی شرکت‏ ها روی می ‎دهد. اگر شما به عنوان بازاریاب مستقل آشنایی چندان با نحوه مطالعه بازار ندارید، کارتان بسیار دشوار خواهد شد. خوشبختانه امروزه دوره‎ های آموزش بازاریابی و مطالعه بازار به صورت آنلاین و حضوری برگزار می ‎شود. با حضور در کلاس‎ های موردنظر توانایی بازاریابی شما در بعد کلی و به ویژه مطالعه بازار به شدت تقویت خواهد شد.

استفاده از اطلاعات رایگان شبکه‎ های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز گزینه مناسبی برای بازاریاب‎ ها محسوب می ‎شود. اینستاگرام به طور معمول اطلاعات مفیدی در اختیار برندها قرار می‎ دهد بنابراین شما باید از تمام اطلاعات مورد نظر استفاده نمایید. عرصه بازاریابی در اینستاگرام همیشه همراه با رقابت وحشتناکی است. با این حساب یکی از وظایف اصلی بازاریاب ‎های مستقل تلاش برای شناسایی دقیق وضعیت رقابت در این حوزه است. این امر کمک قابل توجهی به برندهای طرف قرارداد شما برای همکاری مناسب خواهد کرد.

مطلب مرتبط: بازاریابی در اینستاگرام با ترندهای برتر

3. خلاقیت در ایده‎ پردازی

راه ‎اندازی و طراحی کمپین های بازاریابی امر ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها در مسیر بازاریابی با فقدان ایده‎ های جذاب مواجه هستند. اگر شما به عنوان بازاریاب مستقل دارای ایده ‎های تعاملی و جذابی برای برندها هستید، شانس بالایی برای همکاری گسترده و حتی طولانی مدت با آنها خواهید داشت. هرچه توانایی بازاریاب‎ های مستقل برای ایده‎ پردازی خلاقانه بیشتر باشد، در نهایت توجه بیشتری از سوی برندها و مخاطب هدف دریافت خواهد کرد.

بدون تردید ایده ‎پردازی خلاقانه کار ساده ای نیست. مهمترین نکته در این میان توجه به الگوبرداری از کمپین ‎های موفق گذشته و تلاش برای افزودن ارزش‎ های تازه به آنهاست. اگر شما قصد طراحی یک کمپین و ایده بازاریابی کاملا تازه را داشته باشید، باید زمان زیادی را صرف نمایید. این امر از نقطه نظر بازاریابی مستقل ایرادات بسیار زیادی دارد. اگر شما توانایی تولید ایده ‏‎های تازه در کمترین زمان ممکن را نداشته باشید، به سرعت با مشکلاتی در زمینه بازاریابی مواجه خواهید شد. همین امر اغلب بازاریاب‎ ها را به سوی استفاده از تکنیک ‎های جانبی در عرصه بازاریابی مانند تقلید از کمپین ‎های موفق گذشته سوق می ‎دهد. اگر نگاهی دقیق به اغلب کمپین‎ های بازاریابی جذاب در طور تاریخ داشته باشید، تمام آنها تقلیدهایی هوشمندانه از نسخه‎های قبلی هستند. افزودن ارزش و معنای تازه به ایده‎ های بازاریابی موفق گذشته امکان موفقیت در آینده را فراهم می‎ سازد بنابراین نیازی به نگرانی برای الگوبرداری از دیگران نیست.

4. مدیریت سئو

بازاریاب مستقل بدون توانایی طراحی تبلیغات و تولید محتوا مانند یک میز با 3 پایه است. چنین میزی بدون تردید سقوط خواهد کرد. اگر شما تمایل به حضور طولانی مدت در عرصه بازاریابی دارید، باید توانایی ‎تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و طراحی کمپین‎ های جذاب را افزایش دهید. گاهی اوقات برندها محتوای بازاریابی جذابی تولید می کنند، اما توانایی انتقال محتوا به مخاطب هدف را ندارند. همین امر موجب بازدید اندک از محتوای موردنظر می ‎شود.

امروزه مدیریت سئو بیانگر تلاش برندها برای انتقال درست محتوای‏شان به مخاطب هدف است. ساده‎ ترین تعریف از مدیریت سئو تلاش برای کسب رتبه‎ های برتر برای محتوای برند در طبقه‎ بندی موتورهای جست ‎وجو است. بدون شک این تعریف در اینستاگرام عجیب به نظر می‎ رسد. آیا اینستاگرام به معنای فنی کلمه نوعی موتور جست‎ وجو است؟ پاسخ واضح در نگاه نخست منفی خواهد بود. اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم بازاریابی بیشتر مکانی برای انتشار محتواست. با این حال اگر اندکی دقیق ‎تر به موضوع نگاه کنیم، اینستاگرام نیز یک موتور جست ‎وجوی محتوا محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها برای کسب رتبه ‎ای برتر در جست‎ وجوی محتوای اینستاگرام درگیر رقابت نزدیکی هستند. به عنوان مثال، اگر فردی عبارت کفش ورزشی را در اینستاگرام جست ‎وجو کند، کدام برندها ابتدا برای وی طبقه ‎بندی خواهد شد؟ این امر بیانگر اهمیت مدیریت سئو برای کسب رتبه‎ های برتر در شبکه ‎های اجتماعی است. بدون توجه به این نکات هیچ برندی توانایی مدیریت بهینه کسب و کارش را نخواهد داشت.

بازاریاب ‏های مستقل دسترسی وسیعی به ابزارهای بازاریابی دارند. توسعه هوش مصنوعی فرآیند بازاریابی را تا حد زیادی ساده کرده است. نکته مهم در این میان انتخاب ابزارهای درست و آشنایی با نحوه کار با آنهاست. در غیر این صورت کمتر برندی توانایی جلب نظر مخاطب هدف را خواهد داشت.

5. مدیریت رفتار مشتریان به صورت آنلاین

امروزه اغلب فعالیت ‎های بازاریابی برندها به صورت آنلاین انجام می‎ شود بنابراین افزایش تقاضای برندها برای تعامل با بازاریاب‎ های آنلاین امری طبیعی خواهد بود. مدیریت رفتار مشتریان به معنای تاثیرگذاری مستقیم بر روی نحوه رفتار آنها در ارتباط با مشتریان و خریدشان است. اگر شما به این موضوع مهم توجه نداشته باشید، در بلندمدت با مشکلات عمده ‎ای مواجه خواهید شد.

مطلب مرتبط: اشتباهات بازاریابی برندها در اینستاگرام

تعامل با مخاطب هدف در شبکه‎ های اجتماعی و تاثیرگذاری بر روی آنها نیازمند مهارت بالا و آشنایی کامل با شبکه ‎های اجتماعی است. اگر شما این نکته را مدنظر نداشته باشید، مشکلات بسیار زیادی برای شما پدید خواهد آمد. عدم آشنایی بازاریاب‎ ها با شبکه‎ های اجتماعی، در اینجا اینستاگرام، درست مانند عدم آشنایی فوتبالیست ‎ها با نحوه بازی فوتبال است بنابراین شما باید در کمترین زمان ممکن دانش ‎تان از اینستاگرام را کامل نمایید. در غیر این صورت نتیجه مناسبی در انتظار شما نخواهد بود.

درآمد بازاریاب‎ های مستقل در اینستاگرام چقدر است؟

فعالیت به عنوان بازاریاب مستقل همراه با ریسک ‎های بسیار زیادی است. این امر حوزه بازاریابی مستقل را بدل به گزینه‎ ای پرخطر برای بازاریاب ‎ها می ‎کند. نکته مهم در این میان سود به نسبت بهتر فعالیت به عنوان بازاریاب مستقل در مقایسه با استخدام در یک شرکت رسمی است. شما به هر حال به عنوان بازاریاب مستقل ریسک‎ های بیشتری پیروی دارید، بنابراین کسب درآمد بالاتر نیز امری طبیعی خواهد بود.

اگرچه مبلغ مشخصی از نظر سطح درآمد برای بازاریابی وجود ندارد، اما بازاریاب ‎های مستقل به طور متوسط درآمد 15 دلار در ساعت را کسب می ‎کنند. این امر برای بسیاری از بازاریاب‎ ها جذاب محسوب می ‎شود.

اگر شما نیز به فعالیت در قالب بازاریاب مستقل علاقه‎ مند هستید، باید به نکات مورد بحث در این مقاله توجه نمایید. نکته مهم در این میان اقدامات اساسی پس از این مرحله است. در این مورد به نکات ذیل توجه نمایید.

توسعه مهارت ‎ها

بازاریابی مستقل به معنای امکان انتخاب بازاریاب از سوی برندهاست. امروزه بازاریاب ‎های مستقل بسیار زیادی در عرصه کسب و کار وجود دارند. نکته مهم در این میان تقویت مهارت ‎های بازاریابی برای برتری بر رقبای‎ مان به منظور همکاری با برندهای مختلف است. اگر شما به این نکته مهم توجه نداشته باشید، به سختی امکان جلب نظر دیگر برندها را خواهید داشت.

شرکت در کلاس ‎های بازاریابی مختلف و متنوع نقش مهمی در توسعه مهارت ‎های شما دارد. اگر شما در زمینه بازاریابی اطلاعات جامعی ندارید، مشارکت با دیگر بازاریاب ‎ها برای تبادل اطلاعات بهترین راهکار خواهد بود. امروزه انجمن‎ های متعددی برای بازاریاب ‎های مستقل ایجاد شده است بنابراین شاید شما علاقه‎ مند برای عضویت در یکی از انجمن ‎های موردنظر باشید.

آشنایی با تمام ابزارهای اینستاگرام

پلتفرم اینستاگرام در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم دستخوش تغییراتی شده است. این امر بازاریابی برای مخاطب هدف را بدل به گزینه ‎ای جذاب کرده است. اگر شما به طور مداوم نسبت به آشنایی با ابزارهای تازه اینستاگرام اقدام نکنید، شاید در بلندمدت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست بدهید. بهترین راهکار برای آشنایی هرچه سریع ‎تر با ابزارهای تازه اینستاگرام توجه به اطلاعیه ‎های رسمی شرکت و دیگر اخبار معتبر در مورد امکانات تازه پلتفرم است. این امر شما را بدل به رقیبی شکست ‎ناپذیر در عرصه بازاریابی خواهد کرد.

امرزوه بسیاری از افراد به عنوان بازاریاب مستقل دارای دانش فنی گسترده از اینستاگرام هستند. اگر شما مهارت بالایی در این زمینه داشته باشید، حتی امکان همکاری با اینستاگرام را نیز خواهید یافت. این امر فرصت‎ های شغلی متعددی در اختیار شما به عنوان بازاریاب رسمی قرار می ‎دهد.

طراحی سایت رسمی

طراحی سایت رسمی برای فعالیت بازاریابی به صورت مستقل امر مهمی محسوب می ‎شود. همانطور که برندها دارای سایت رسمی هستند، شما نیز به عنوان بازاریاب باید سایت مشخصی برای خود داشته باشید. مدیریت روابط با برندها و ساماندهی وضعیت مشتریان از طریق این سایت ایده جذابی محسوب می‎ شود. همچنین شما امکان نمایش نمونه کارهای قبلی ‎تان در فضای موردنظر را خواهید داشت.

برندسازی شخصی در طول سال‎ های اخیر بدل به گزینه‎ ای جذاب برای کارآفرینان شده است. بازاریاب ‎ها نیز برای تعامل بهتر با برندها و مشتریان باید به دنبال ایجاد برند شخصی باشند بنابراین در ادامه مسیر فعالیت ‎تان به عنوان بازاریاب مستقل به این نکته توجه ویژه‎ ای نمایید.

یافتن مشتریان

یکی از گام‎ های مهم برای بازاریابی به صورت مستقل تلاش برای یافتن مشتریان مناسب است. بسیاری از برندها به طور مداوم در زمینه یافتن مخاطب هدف با مشکلاتی مواجه هستند. این امر در مورد بازاریاب ‎های مستقل، به عنوان برندهای شخصی نیز صحت دارد. با این حساب شما باید در کوتاه ‎ترین زمان ممکن نسبت به یافتن مخاطب هدف اقدام نماید. در غیر این صورت وضعیت بسیار دشواری از نقطه نظر بازاریابی خواهید داشت.

مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم

امروزه سابقه فعالیت بازاریاب ‎ها مهمترین عامل برای ترغیب برندها برای همکاری محسوب می ‎شود، با این حساب شما در ابتدای کار باید همکاری موفق و دقیق با دیگر برندها داشته باشید. در غیر این صورت شاید اعتبار بلندمدت ‎تان برای همکاری با برندها به خطر بیفتد.

بازاریابی به عنوان کارآفرین مستقل همیشه همراه با چالش ‎های بزرگ است. نکته مهم در این میان آشنایی با فضای کلی بازاریابی و پردازش ایده‎ های جذاب است. این کارها به تنهایی برای موفقیت در عرصه بازاریابی کافی خواهد بود. برخی از افراد فعالیت به عنوان بازاریاب مستقل را بیش از اندازه دشوار ارزیابی می ‎کنند. با این حساب هیچ‎ گاه شاهد حضور این افراد در عرصه بازاریابی نخواهیم بود. استفاده از توصیه‎ ها و نکات مورد بحث در این مقاله برای موفقیت شما در عرصه بازاریابی کافی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید