یکشنبه, 11 اسفند 1398 - 13:09

براساس گزارش موسسه HubSpot فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل تولید محتوا برای توسعه کسب و کار یا فروش بیشتر محصولات در پلتفرم های اجتماعی مختلف است. امروزه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و فیس‎بوک عضویت دارند. صرف هزینه های بالا در این حوزه برای اغلب مردم عجیب به نظر می رسد. این تعجب و حیرت در حوزه کسب و کار و به ویژه بازاریابی نیز وجود دارد. آیا عرصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی واقعا سودآور است؟

امروزه هر کاربری در شبکه های اجتماعی امکان بارگذاری محتوای مورد علاقه اش را دارد. این امر تعامل میان مردم در مناطق مختلف را گسترش داده است، با این حال وقتی نوبت به برندها می رسد، شرایط اندکی پیچیده تر خواهد شد. بسیاری از کاربران علاقه ای به مشاهده محتوای تجاری در شبکه های اجتماعی ندارند. همچنین برای افزایش جذابیت محتوای تبلیغاتی باید ایده ها و استراتژی های گوناگونی در کنار هم قرار گیرد. اغلب برندها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی عملکرد مطلوبی ندارند. این امر با وجود صرف هزینه های فراوان از سوی آنها موجب دلسردی کارآفرینان تازه‎کار می شود. این تصویر عجیب و ناامیدکننده همیشه با جلوه حرفه ای و فعال برندهای بزرگ در تضاد قرار دارد. بنابراین ما در دوراهی سودآوری حضور برندها در شبکه های اجتماعی یا تلقی آن به مثابه هزینه ای اضافی گیر افتاده ایم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی اوبرلو امروزه کاربران فعال در شبکه های اجتماعی به طور روزانه سه ساعت در این پلتفرم ها حضور دارند. این امر با مشاهده آمار حضور 90درصد از افراد میانسال و 77.5درصد از نسل جوان سراسر جهان در این پلتفرم جذاب تر نیز می شود، بنابراین مخاطب هدف مناسبی برای بازاریاب ها در این پلتفرم حضور دارد.

مطلب مرتبط: 9 استراتژی موثر بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی دارای کاربران بسیار زیادی هستند. این امر در مورد حضور برندها نیز صحت دارد بنابراین ما باید در میان برندهای پرتعداد کسب و کارمان را نشان دهیم. این امر نیازمند فعالیت متفاوت و منحصر به فرد در فضای شبکه های اجتماعی است. اگرچه مزیت های فعالیت در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از برندها واضح است، اما هنوز هم بسیاری از کارآفرینان نسبت به ضرورت حضور در این فضا شک و تردید دارند. در ادامه مقاله کنونی ما به بررسی سه مزیت اصلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

1. الزامات فعالیت تجاری در دنیای دیجیتال

همه ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. حضور در دنیای کسب و کار در چنین عصری بدون توجه به دستاوردهای فناوری امکان‎پذیر نیست. اگر برند ما در تلاش برای ادامه فعالیت براساس الگوهای بازاریابی قدیمی باشد، به زودی با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

یکی از چالش های اصلی برندها در دوران کنونی ایجاد ارتباط سازنده با مخاطب هدف جوان است. نسل Z در زمینه تعامل با برندها سلیقه متفاوتی دارد. بسیاری از برندها در این زمینه با ناکامی کامل مواجه هستند. این امر به دلیل عدم آشنایی با سلیقه نسل جوان و پاسخگویی مناسب به نیازهای تازه شان است. به این ترتیب برخی از برندها به طور مداوم از نگاه نسل جوان پنهان می مانند. اگر ما در تلاش برای بهبود وضعیت بازاریابی مان با هدف جلب نظر مخاطب جوان هستیم، باید حضور در شبکه های اجتماعی را مدنظر داشته باشیم.

دنیای پیرامون ما در حال تحول است. اگر ما علاقه‎مند به ادامه فعالیت در بازارهای مختلف هستیم، باید استراتژی مان را همگام با تغییر محیط پیرامون متحول سازیم. در غیر این صورت به سرعت از روند تغییرات در دنیای کسب و کار عقب خواهیم افتاد.

2. تغییر نوع ارتباطات

امروزه بازاریابی مناسب پیوند نزدیکی با توانایی برندها در ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب هدف دارد. بازاریاب ها علاوه بر تولید محتوای جذاب باید به برندها در زمینه ایجاد رابطه مناسب با مخاطب هدف نیز کمک کنند. این هدف بدون در نظر داشتن تعامل سازنده با مخاطب در شبکه های اجتماعی غیرممکن است. اکنون بخش قابل توجهی از مردم در سراسر جهان در شبکه های اجتماعی حضور دارند. این امر ضرورت حضور در شبکه های اجتماعی از سوی برندها را دوچندان کرده است. وقتی مخاطب هدف ما در شبکه های اجتماعی حضور دارد، ما نیز باید در این فضا حضور موثری داشته باشیم. در غیر این صورت سرمایه‎گذاری های بازاریابی مان نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

نحوه ارتباط میان برند و مشتریان در طول دهه های اخیر تحول بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه حضور در شبکه های اجتماعی برای هر برندی ضرورت دارد بنابراین تلاش برای مقاومت در برابر این تحول نتیجه ای جز شکست به همراه نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: 11 اصل طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی

3. افزایش نرخ فروش آنلاین

بسیاری از مردم دیگر به خود زحمت حضور در خرده‎فروشی ها را نمی دهند. این امر به معنای افزایش فروش خرده‎فروشی های آنلاین در طول دهه های اخیر است. اگر ما علاقه‎مند به فروش آنلاین محصولات مان هستیم، باید حضور در شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهیم. امروزه اغلب شبکه های اجتماعی امکان فروش مستقیم محصولات را فراهم می کنند. همچنین تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر روی فروش محصولات قابل توجه است. وقتی انگیزه مشتریان برای خرید آنلاین افزایش پیدا می کند، برندها نیز باید واکنش مناسبی از خود نشان دهند. در غیر این صورت به سرعت از عرصه کسب و کار کنار گذاشته خواهند شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید