شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۰ / Sat, 8 May(5) 2021 /
           
فرصت امروز

مهمترین رفتارهای مدیریتی

6 روز پیش ( 1400/2/12 )
نویسنده : هان باتیش   مترجم : امیر آل علی  

بدون شك هر كارآفرین و مدیری تمایل دارد كه با كمترین مشكلات مواجه شود. در این رابطه حتی ممكن است دانش و تجربه كاری خوبی را داشته باشید، با این حال رفتارهای غلط می تواند نارضایتی های مختلف از سوی كارمندان، مشتری و... را به همراه داشته باشد. تحت این شرایط سوال اصلی این است كه مهمترین رفتارهای مدیریتی كدامند؟ در این راستا اگرچه ممكن است هر فردی نظر مخصوص به خود را داشته باشد، با این حال زمانی می توان به یك جمع بندی درست دست پیدا كرد كه نتایج حاصل یك تحقیق علمی محسوب شود. به همین خاطر نیز تحقیقی در این زمینه انجام شده كه در ادامه موارد منتخب آن را بررسی خواهیم كرد. درواقع این گزینه ها، مهمترین رفتارهایی محسوب می شود كه هر مدیر باید از خود بروز دهد. 

1-صداقت در هر زمینه ای

اگرچه بسیاری از افراد بر این باور هستند كه مدیریت به معنای داشتن سیاست در رفتار با دیگران و دروغ گفتن به حرفه ای ترین شیوه ممكن است، با این حال آمارها در این زمینه خلاف ادعا را به اثبات می رساند. درواقع بهترین كارآفرین ها و مدیران كه رضایت حداكثری و جوی مثال زدنی در شركت خود دارند، همواره تلاش می كنند تا صداقت بالایی را داشته باشند. این امر باعث می شود كه خصوصا در درازمدت، اعتماد قلبی نسبت به آنها شكل گیرد. درواقع اعتماد به همان اندازه كه از سوی مشتری مهم است، برای كارمندان نیز كامل ضروری خواهد بود. در نهایت چنین اقدامی باعث خواهد شد تا دیگر نیاز به اقدامات زمانبر، خسته كننده و پرریسك نظیر پنهان كاری، نداشته باشید.

مطلب مرتبط: خوش رفتاری، رمز موفقیت در مدیریت کسب و کار

2-اعتماد به نفس خود را نشان دهید 

این توقع وجود دارد كه مدیر به طرح ها و آینده شركت اطمینان داشته باشد. در این راستا شما باید اعتماد به نفس بالایی را داشته باشید كه حتی در سخت ترین شرایط نیز بتوانید اوضاع را مدیریت نمایید. درواقع این نكته را همواره به خاطر داشته باشید كه شما بزرگترین الگوی شركت محسوب می شوید. این امر باعث خواهد شد تا نگاه ها به سمت شما باشد. تحت این شرایط هر رفتاری از سوی شما، در كل بدنه شركت بازتاب خواهد داشت. نكته دیگری كه لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است كه از نشانه های فردی كه اعتماد به نفس بالایی دارد این است كه سریعا خشمگین نشده و زود ناامید نمی شود. این امر ممكن است باعث شود كه شما به یك دوره خودسازی نیاز داشته باشید. درواقع یكی از مشكلات دروس مدیریتی این است كه بر چنین جنبه های مهمی، توجه نداشته و تمركز آن روی استراتژی های مختلف است. 

3-در دسترس باشید 

تیم شركت در شرایط مختلفی نیاز دارد كه به مدیریت مراجعه نماید. تحت این شرایط اگر دسترسی به شما سخت باشد، بدون شك با مشكلات زیادی مواجه خواهید شد. در این راستا در بسیاری از شركت ها، كارمندان حتی برای هفته ها مدیر شركت را نمی بینند. این امر بدون شك بدترین اتفاقات را به همراه خواهد داشت. نكته ای كه در این بخش لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است كه حتی اگر در حال حاضر اعتراضی از سوی كارمندان مشاهده نمی شود، به این معنا نخواهد بود كه شركت در مسیر درست قرار دارد. درواقع یك مدیر لایق لازم است تا آینده نگری داشته باشد و زمینه های بروز نارضایتی و مشكلات را شناسایی و برطرف نماید. در این راستا اگر مدیریت شركتی بزرگ را در اختیار دارید، توصیه می شود كه زمان بندی برای گروه های مختلف شركت داشته باشید. برای مثال دو ساعت اول صبح را به تیم فروش اختصاص دهید تا در صورت نیاز به دفتر شما مراجعه كنند. در این زمینه با توجه به پیشرفت تكنولوژی، می توانید از ابزارهایی نظیر تماس تصویری نیز استفاده كنید. این موضوع خصوصا برای شركت هایی كه شعبه های متعددی دارند، بسیار كاربردی خواهد بود. 

مهمترین رفتارهای مدیریتی

4-بازخورد مثبت داشته باشید 

شما می توانید بزرگترین منتقد تیم و یا بزرگترین روحیه بخش باشید. این امر كاملا به نگرش شما بستگی دارد، با این حال آمارها حاكی از آن است كه رویكرد دوم، نتایج به مراتب بهتری را به همراه دارد. درواقع برای هر فردی خوشایند است كه از تلاش هایی كه می كند، قدردانی صورت گیرد و به این باور برسند كه شما شاهد آن هستید. این امر در روحیه آنها نیز تاثیر فوق العاده ای را دارد. در این زمینه از مطرح كردن بازخوردهای منفی خود و مشتریان نیز غافل نشوید. با این حال در این زمینه لازم است كه ابتدا موارد مثبت را مطرح نمایید و پس از آن چند مورد منفی را هم ذكر كنید. این امر باعث می شود تا احتمال بروز دلخوری، به حداقل برسد، با این رویكرد، پس از مدتی شاهد این امر خواهید بود كه تا چه اندازه راندمان كاری شركت بهبود پیدا كرده است. 

مطلب مرتبط: چگونه به مانند یک مدیر فوق العاده رفتار کنیم

5-همه چیز را با مثال توضیح دهید

این نكته را به خاطر داشته باشید كه سخنرانی محلی برای به رخ كشیدن سطح سواد و اطلاعات نیست. به همین خاطر نیز ضروری است كه آن را تا حد امكان ساده و مختصر نمایید. در این زمینه برای درك بهتر امور، لازم است تا مثال های مناسبی را مطرح نمایید. برای مثال به جای آنكه استراتژی جدید را توضیح دهید، یك مثال از برندی كه آن را مورد استفاده قرار داده، مطرح نمایید. همچنین فراموش نكنید كه شما باید در تلاش برای كمك كردن و ساده نمودن اقدامات تیم خود باشید. همچنین به سطح تیم خود نیز توجه داشته باشید. در این زمینه اشتباه رایج این است كه افراد تیم خود را با دیگران مقایسه می كنند. این امر در حالی است كه شرایط و افراد با یكدیگر متفاوت بوده و این امر تنها باعث فشار بی مورد خواهد شد. در چنین جوی نیز شما نمی توانید انتظار فعالیت مفید و بروز خلاقیت را داشته باشید. به صورت كلی در یك محیط سالم، رشد كردن امری طبیعی خواهد بود. 

مهمترین رفتارهای مدیریتی

6-جایزه های فردی تعیین نمایید

از رفتارهای منسوخ مدیران انتخاب كارمند برتر ماه است. این امر باعث خواهد شد تا افراد وارد یك رقابت ناسالم شوند. درواقع تنها رقابت زمانی سالم خواهد بود كه با خود افراد باشد. برای مثال این امر كه به ازای پیشرفت نسبت به عملكرد ماه قبل افراد جوایزی را تعیین كنید، اقدامی كاملا درست و هوشمندانه خواهد بود. این نكته را همواره به خاطر داشته باشید كه برخی از افراد ممكن است بنا به دلایلی نظیر تجربه كاری، شانس درخشش بالاتری را داشته باشند كه در صورت انتخاب كارمند برتر ماه، طبیعی است كه افرادی محدود، شانس كسب جوایز را داشته باشند. این امر در درازمدت ناامیدی سایر كارمندان را به همراه دارد، با این حال در شیوه مذكور، هر فرد تنها با عملكرد گذشته خود مقایسه می شود. در این راستا نكته ای كه باید به آن توجه داشته باشید این است كه كارمندان خود را تنها نگذارید. درواقع هر آماری نیاز به تحلیل دارد تا موانع سر راه كارمندان برداشته شود و بتوانند همواره در مسیر رشد گام بردارند. 

7-اشتیاق و تعهد خود را نشان دهید 

اگر نسبت به كار خود تمایل بالایی را داشته باشید و خود را متعهد به برند نشان دهید، این رفتار به سایر افراد تیم شركت نیز منتقل خواهد شد. درواقع عملگرا بودن به مراتب تاثیرگذارتر از صحبت خواهد بود. این امر باعث خواهد شد تا كارمندان نیز به سمت رفتاری مشابه متمایل شوند. 

8-به دنبال كشف مشكلات باشید 

این امر كه توانایی حل مشکل را داشته باشید، ابدا كافی نخواهد بود. درواقع شما باید این توانایی را در خود ایجاد نمایید كه قبل از بروز مشكل، آن را شناسایی كنید. تحت این شرایط حتی اگر قادر به حل آن نباشید، می توانید با همراهی سایر افراد تیم، برای جلوگیری از بروز یك بحران یا مشكل جدی، اقدام نمایید. درواقع هیچ فردی بهتر از مدیر شركت، نسبت به تمامی مسائل اشراف نداشته و امكانات نظارتی را در اختیار ندارد. به همین خاطر اگر در این رابطه تعلل نمایید، بدون شك فردی دیگر آن را انجام نخواهد داد. این مسئله بیش از 50 درصد مشكلات رایج شركت ها را از بین خواهد برد. 

مهمترین رفتارهای مدیریتی

9-بهترین شنونده باشید

آیا كارمندان به راحتی مشكلات خود را با شما مطرح می كنند؟ در صورت منفی بودن پاسخ شما به این پرسش، بدون شك نیاز خواهید داشت تا نسبت به شنونده خوبی بودن خود، شك نمایید. درواقع بهبود این مهارت باعث خواهد شد تا دلیلی برای پنهان كاری و رفتارهای مضر وجود نداشته باشد. 

مطلب مرتبط: 14 نكته در رفتار مدیریتی

تحت این شرایط افراد می توانند حتی شدیدترین دلخوری های خود را مطرح كرده و بدون ترس از عواقب آن، از توصیه های شما استفاده نمایند. این نكته را فراموش نكنید كه برای شنونده خوبی بودن دو نكته بسیار مهم خواهد بود. نخست آنكه اجازه دهید افراد صحبت های خود را به صورت كامل و بدون آنكه قضاوتی داشته باشید، مطرح نماید و پس از آن تلاش كنید تا خود را در موقعیت آنها قرار دهید تا قدرت درك پیدا كنید. 

10-ارتباط موثری داشته باشید 

شما باید به دنبال ارتباط با كارمندان خود باشید. این موضوع در حالی است كه بسیاری از مدیران صبر می كنند تا كارمندان به آنها مراجعه كنند. در این زمینه توصیه می شود كه شناخت خود را از كارمندان افزایش دهید. این امر باعث می شود تا ارتباط و در نهایت مدیریت شما به شیوه ای باشد، كه بهترین گزینه برای هر فردی محسوب می شود. در این راستا فراموش نكنید كه ارتباط موثر، به كیفیت آن و نه كمیت بستگی دارد. 

در نهایت با رعایت این موارد به ظاهر ساده می توانید شاهد انقلابی در شیوه های مدیریتی خود باشید.

منبع : marketing91
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pohhbU5C
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه