دوشنبه, ۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هر کسی در دنیا دست کم یک برند محبوب دارد که تمام خاطراتش با آن معنا پیدا می کند. مثلا بعضی ها عاشق آدیداس هستند و فقط از محصولات این برند خرید می کنند.  برخی دیگر هم در دنیای گوشی های هوشمند خود را طرفدار پر و پا قرص اپل می دانند. اگر دلایل این علاقه شدید را جویا شویم، به غیر از محصولات باکیفیت، احتمالا به نحوه آشنایی مشتریان با برندهای موردنظر نیز خواهیم رسید. خب اولین نکته ای که فرآیند آشنایی مشتریان با یک برند را رقم می زند، هویت بصری آن کسب و کار است. 

در دنیای امروز، بازاریابی یک رقابت تمام عیار است. کسب و کارهای کوچک و بزرگ در تلاشند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، توجه مشتریان را به خود جلب کنند و جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی، هویت بصری است.

وقتی یک نفر وارد سوپرمارکت شده و قصد خرید یک نوشابه را دارد، به جای اینکه درباره برندهای مختلف این صنعت فکر کند، یک راست سراغ انتخاب از بین کوکاکولا یا پپسی خواهد رفت. شاید فکر کنید این اتفاق کاملا تصادفی است، اما اگر با دقت بیشتری ماجرا را بررسی کنیم، به نتایج جالبی خواهیم رسید. راستش را بخواهید، مشتریان بیشتر از اینکه براساس مقایسه منطقی محصولات دست به خرید بزنند، با چشم شان تصمیم می گیرند. این یعنی هر برندی که هویت بصری جذاب تری داشته باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت.

مزایای هویت بصری قوی در مارکتینگ

هویت بصری مجموعه ای از عناصر بصری است که یک برند را تعریف می کند. این عناصر شامل لوگو، رنگ ها، فونت ، تصاویر، طرح های گرافیکی و سایر عناصر بصری است که در تمام فرآیند ارتباط برند با مخاطب ها استفاده می شود. با این حساب در اینجا ما با مجموعه ای پیچیده و چندوجهی رو به رو هستیم که تقریبا تمام تجربه مشتریان را شکل می ‏دهد.

مطلب مرتبط: هویت بصری برند چیست؟

یک هویت بصری قوی می ‎تواند مزایای زیادی برای بازاریابی یک کسب و کار داشته باشد. از آنجایی که شاید این ادعای ما کمی عجیب به نظر برسد، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای هویت بصری قوی بر روی مارکتینگ کسب و کارها بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با میانبری تازه برای بازاریابی بی دردسر آشنا شوید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. ما در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا بازاریابی تان را خیلی راحت تر و به دور از استرس های رایج دنبال کنید. 

شناخت ساده و سریع برند

شناخت ساده و سریع برند

اولین و مهمترین مزیت هویت بصری قوی، افزایش سرعت شناخت برند است. یک هویت بصری قوی و متمایز، باعث می شود که برند در ذهن مخاطبان ماندگار شود و به راحتی قابل شناسایی باشد. 

این روزها برندهایی مثل مرسدس بنز یا بی ام و به راحتی آب خوردن از سوی مشتریان مورد شناسایی قرار می گیرند. این در حالی است که کسب و کارهای دیگر حتی با سابقه طولانی در بازار برای اثبات خود به مشتریان با دردسرهای بزرگی رو به رو هستند. 

یک مثال دیگر در این رابطه لوگوی اپل است. این لوگوی ساده اما موثر محسوب می شود. در عین حال ارزش ‎های برند اپل یعنی سادگی، ظرافت و کارایی را به خوبی نشان می ‏دهد. به همین دلیل حتی اگر کسی با محصولات اپل آشنا نباشد، با دیدن لوگوی این شرکت، فورا آن را می شناسد. 

معمولا تیم های بازاریابی دنبال راهکارهایی هستند تا با استفاده از آنها خیلی راحت تر مخاطب را جذب کنند. اگر شما هم دنبال چنین راهکارهایی هستید، پس مسیر را کاملا درست آمده‎اید؛ چراکه هویت بصری این هدف را به خوبی برآورده خواهد کرد.

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد

هویت بصری قوی می تواند در ایجاد اعتماد مشتریان به برند موثر باشد. یک هویت بصری حرفه ای و با کیفیت نشان ‎دهنده تعهد برند به کیفیت و ارزش ‎های این‎چنینی است.

مطلب مرتبط: آپدیت هویت بصری برند

احتمالا شما هم در دنیای کسب و کار بارها با برندهایی رو به رو شده اید که هیچ بویی از طراحی لوگو یا سایر المان های بصری به طور حرفه ای نبرده اند. نکته کلیدی در این میان اعتماد کمتر مشتریان به این دست برندهاست. انگار که از همان لحظه نخست یک چیزی به نظر آدم مشکوک به نظر می رسد. در عوض، وقتی همه چیز از نقطه نظر هویت بصری عالی باشد، مشتریان سریع تر از آنچه فکرش را بکنید به برند شما اعتماد خواهند کرد. نکته جالب اینکه چنین اعتمادی اغلب اوقات بی نهایت بلندمدت خواهد بود. 

برای مثال، رنگ های قرمز و زرد مک دونالدز یکی از نمادین ‎ترین ترکیب رنگ ‎های جهان هستند. این رنگ‎ها انرژی، سرگرمی و اشتها را به ذهن متبادر می ‎کنند و باعث می شوند که برند مک دونالدز در ذهن مخاطبان به عنوان یک برند قابل اعتماد و خوشنام شناخته شود. ماجرا جالب شد، نه؟

شما برای جلب اعتماد مشتریان لازم نیست طرح های کاملا نوآورانه یا عجیب را روانه بازار کنید. در عوض همین که المان های بصری تان با ماهیت کلی برند سازگاری داشته باشد، کافی خواهد بود. اینطوری شما کلی مشتری وفادار برای برندتان پیدا خواهید کرد. 

جذب مشتریان

جذب مشتریان

یک هویت بصری جذاب و گیرا می ‎تواند به جذب مشتریان جدید کمک کند. یک هویت بصری خوب می ‎تواند احساسات مثبتی را در مخاطبان ایجاد کرده و آنها را ترغیب کند تا با برند بیشتر آشنا شوند. 

اگر دقت کرده باشید، اغلب کمپین های بازاریابی با هدف آشناسازی مشتریان با برند طراحی می شود. به همین خاطر استفاده از هویت بصری قوی به آشنایی سریع تر مشتریان با برند کمک خواهد کرد.

باور کنید یا نه، تمام تلاش های کارآفرینان در بازار با هدف فروش بیشتر و کسب موفقیت مالی دنبال می شود بنابراین اگر شما برنامه ای برای جذب سریع مشتریان به برندتان نداشته باشید، خیلی زود از عرصه رقابت کنار خواهید رفت. این دقیقا همان بلایی است که سر برخی از کارآفرینان در طول سال های گذشته آمده است. با این حساب باید استفاده از هویت بصری قوی برای جذب مشتریان را مدنظر قرار دهید. این نکته به ویژه برای کسب و کارهایی که تازه اول راه هستند، کلیدی خواهد بود. 

اجازه دهید یک مثال کلیدی در این رابطه را مرور کنیم. طراحی بسته بندی محصولات نایکی یکی از نمونه های موفق طراحی گرافیک است. این طراحی ها مدرن، جذاب و گیرا هستند و حس اعتماد و کیفیت را در مخاطبان زنده می کنند. این امر باعث ترغیب افراد بیشتری به سوی خرید از محصولات این برند می شود. 

یادتان باشد، شما برای بقا در بازار نیاز به یافتن مشتریان جدید به طور مداوم دارید. اگرچه مشتریان وفادار در این میان اهمیت زیادی دارند، اما شما بدون تزریق دائمی مشتریان تازه عملا حکم باخت برندتان را صادر خواهید کرد؛ چراکه بدون نوآوری مداوم هیچ شانسی در بازار نخواهید داشت. 

تمایز از رقبا

تمایز از رقبا

هویت بصری قوی می تواند به تمایز برند با رقبا کمک کند. یک هویت بصری متمایز باعث می شود تا برند در میان رقبا برجسته شده و توجه مشتریان را به خود جلب کند. 

مطلب مرتبط: هویت بصری برند و تفاوت آن با برند

این روزها مشتریان در بازارهای مختلف به جای اینکه دنبال برندهای گوناگون باشند، فقط برندهای مورد علاقه خودشان را جست وجو می کنند. اگر یادتان باشد، در مقدمه مقاله درباره اهمیت برندهای مورد علاقه مشتریان حرف زدیم. خب شاید کیفیت محصولات نقش مهمی در این میان داشته باشد، اما نباید به سادگی قید نکاتی مثل بسته بندی جذاب را زد.

یکی از برندهایی که عملکرد خوبی در زمینه بسته بندی محصولات دارد، تسلا است. کافی است خریدی بی نهایت کوچک از تسلا داشته باشید تا با بسته بندی اش حسابی حیرت زده شوید. این نکته نه تنها درباره خودروهای این برند، بلکه تمام لوازم جانبی اش نیز مصداق دارد. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان دائما به دنبال استفاده از تکنیک های تسلا در زمینه بسته بندی محصولات هستند. این درست همان جایی است که تجربه تسلا حسابی به کار شما می آید. 

یک مثال دیگر در زمینه تمایز از رقبا مربوط به برند گوگل است. لوگوی گوگل یکی از ساده ‎ترین و در عین حال موثرترین لوگوهای جهان است. این لوگو با استفاده از رنگ های اصلی و فونت ساده، یک هویت بصری متمایز برای گوگل ایجاد کرده است. این امر باعث می شود که گوگل حتی در میان رقبای بزرگ خود نیز به راحتی قابل تشخیص باشد.

در دنیایی که بسیاری از کارآفرینان هنوز به دنبال طرح های شلوغ و پرزرق و برق هستند، استفاده از طرح های ساده ایده ای جذاب محسوب می شود. این همان کاری است که گوگل به خوبی انجام داده و حالا ماموریتی مهم برای شما محسوب می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع خود را قدری بهبود بخشید. 

افزایش فروش

افزایش فروش

یک هویت بصری قوی می تواند به افزایش فروش کمک کند. یک هویت بصری خوب به مرور زمان تمایل مشتریان برای تکرار خریدشان را افزایش می ‏دهد . اینطوری شما بدون اینکه خود را درگیر فرآیندی پیچیده کنید، کلی مشتری برای برندتان دست و پا خواهید کرد.

اگر به تجربه شخصی تان نگاه کنید، احتمالا کلی برند می بینید که فقط به خاطر هویت بصری جذاب شان در فهرست مورد علاقه شما قرار دارند. نکته کلیدی در این میان رویارویی ما با کلی برند کلیشه ای در دنیاست. به طوری که کسب و کارهایی که خلاف این جهت شنا می کنند، خیلی زود بدل به گزینه هایی محبوب می شوند. ماجرا جالب شد، نه؟

یکی از مهمترین تاثیرات هویت بصری جذاب در حوزه ورزش قابل مشاهده است. در حالی که برخی از تیم ها در دنیای فوتبال با بسکتبال هر ساله جام های متنوع را درو می کنند، کم نیستند تماشاچی هایی که طرفدار پر و پا قرص تیم های کم افتخار هستند. شاید این امر دیوانگی به نظر برسد، اما برای آنها این فرآیند بی نهایت جذاب و حتی معنادار است؛ چراکه با آن تیم و المان های بصری اش کلی خاطره دارند. فکر می کنم حالا خیلی بهتر شرایط این دست از مشتریان در بازارها را درک کنید، مگر نه؟ 

کاهش هزینه ها

کاهش هزینه ها

چه کسی گفته عرصه بازاریابی باید همیشه هزینه های زیادی روی دست شما بگذارد؟ خیلی از کارآفرینان فکر می کنند بازاریابی با دست خالی مثل این است که یک فوتبالیست بدون گرم کردن راهی میدان مسابقه شود. 

شاید شما هم پیش خودتان برای موفقیت های بازاریابی به بودجه های کلان فکر کنید. خب در این صورت ما اینجا هستیم تا خلاف این ماجرا را به شما نشان دهیم. ماجرا از این قرار است که هویت بصری به شما کمک می کند تا علاوه بر بازاریابی بی دردسر، هزینه های خود را نیز در این راستا به شدت کاهش دهید. خب وقتی شما از هویت بصری خوبی بهره می برید، به طور خودکار یک سر و گردن از رقبا جلوتر خواهید بود. آن وقت دیگر لازم نیست نگران ولخرجی بیشتر در حوزه بازاریابی باشید. ماجرا جالب شد، نه؟ 

این روزها کلی از استراتژی های مورد استفاده در دنیای کسب و کار به شما کمک می کنند تا هزینه های خودرو را کاهش دهید. شاید در حوزه بازاریابی هیچ استراتژی ای به گرد پای هویت بصری هم نرسد؛ چراکه مزایای مختلفی داشته و از همه مهمتر برای مشتریان بی نهایت جذاب است. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما از هر فرصتی باید برای بهبود هویت بصری برندتان استفاده کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

نتیجه گیری

مزایای هویت بصری در حوزه بازاریابی

با توجه به مزایای بررسی شده، می توان نتیجه گرفت که هویت بصری یک ابزار قدرتمند بازاریابی است که می ‎تواند به کسب و کارها در رسیدن به اهداف خود کمک کند. بنابراین، کسب وکارهای کوچک و بزرگ باید به اهمیت هویت بصری توجه داشته باشند. البته این نکته به تنهایی برای موفقیت بازاریابی کافی نیست. در عوض شما باید از همین امروز بر روی تقویت هویت بصری برندتان سرمایه گذاری کنید. خب هیچ کس در بازار بدون سرمایه گذاری بر روی برخی از حوزه ها شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. 

مطلب مرتبط: 7 ابزار برتر برای خلق هویت برند قوی

شما الان تا حد زیادی با مزایای هویت بصری در حوزه بازاریابی آشنا شده اید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بستگی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و هویت بصری برندتان را وارد مرحله ای تازه کنید. اینطوری فرصتی هرچند کوچک برای بهبود اوضاع بازاریابی تان خواهید داشت. 

منابع:

https://www.frontify.com

https://blog.hubspot.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RjcXliQI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگ
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه