سه شنبه, 20 خرداد 1399 - 14:21

چگونه در کسب و کارهای کمتر جذاب دست به بازاریابی بزنیم؟

بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی فعالیت دارند. این امر دامنه وسیعی از برندها را به هم پیوند می دهد. اغلب ما در مقاله های مرتبط با بازاریابی بیشتر بر روی برندهای بزرگ و موفقیت های تکان‏دهنده دنیای کسب و کار و تبلیغات تمرکز می کنیم، با این حال در مقاله کنونی هدف اصلی ما بررسی هیچ‏کدام از موارد فوق نیست. بدون تردید بسیاری از کسب و کارها در زمینه بازاریابی با مشکل فقدان جذابیت محصولات شان مواجه هستند. تمام برندها مانند نایک یا سامسونگ دارای محصولات جذاب و موردپسند مخاطب هدف نیستند بنابراین مسیر دشوارتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهند داشت.

هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه تبدیل محصولات غیرجذاب برندها به گزینه های وسوسه‏ برانگیز برای مخاطب هدف است. محور اصلی فعالیت در این بخش بازاریابی است. در حقیقت بازاریابی امکان جذاب ساختن محصولات مختلف، حتی در صورت فقدان جذابیت اساسی، را فراهم می سازد. ما در این مقاله به جای بررسی الگوهای مختلف بازاریابی و ذکر توصیه های کاربردی به بررسی برخی از برندهای موفق در این زمینه خواهیم پرداخت. به این ترتیب درس های بیشتر و بهتری در زمینه بازاریابی خواهیم گرفت.

بازاریابی محصولات کسل کننده برندها

صنعت بیمه اتومبیل

برند گایکو

برند گایکو به دلیل نوع منحصر به فرد بازاریابی اش در زمینه ای که به طور سنتی غیرجذاب قلمداد می شود، دارای شهرت جهانی است. سنخ بازاریابی و برندسازی این شرکت با تمام رقبایش تفاوت دارد. درست به همین خاطر نام شناخته‏ شده تری در حوزه های مختلف کسب و کار محسوب می شود.

مطلب مرتبط: بازاریابی برند / قطعه گمشده ای از پازل برنامه توسعه شما

اگر شما در آمریکای شمالی زندگی کنید، بدون تردید به هنگام تلاش برای یافتن بیمه‏ نامه برای خودروی تان به سراغ گایکو خواهید رفت. دلیل این امر سرمایه گذاری جذاب بر روی ایجاد نمایی متفاوت از صنعتی کسل‎کننده است. کمتر مخاطبی در طول سال کمپین های بازاریابی مربوط به برندهای بیمه را مشاهده می کند. بسیاری از برندهای فعال در این صنعت ایده ای برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف ندارند. به همین خاطر بر روی سایر اقدامات نظیر اعمال تخفیف های گسترده بر روی محصولات سرمایه ‏گذاری می کنند.

اگر به تبلیغات تلویزیونی گایکو نگاه کنیم، نمای یک برند کسل ‏کننده مشاهده نخواهد شد. این امر به دلیل همکاری نزدیک این برند با آژانس های بازاریابی و همچنین داشتن یک تیم بازاریابی حرفه ای است. امروزه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی سرمایه ‏گذاری می کنند، اما ماهیت سرمایه گذاری آنها سودبخش نیست. ما باید در حوزه بازاریابی بر روی المان های جذاب برای مخاطب هدف سرمایه گذاری کنیم. اشتباه بسیاری از برندها در این میان توجه به سلیقه شخصی‎شان به جای الما ن های جذاب برای مخاطب است. نتیجه این امر مواجهه با شکست های گسترده در حوزه بازاریابی خواهد بود.

درس مهم ما از شیوه بازاریابی برند گایکو ضرورت افزودن احساسات به کمپین هاست. امروزه بسیاری از کمپین های بازاریابی فاقد روح و انگیزه لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است بنابراین مشاهده شکست شمار بالایی از تلاش های بازاریابی در دنیای کنونی امری طبیعی خواهد بود. مزیت اصلی برند گایکو در این میان شناخت دقیق سلیقه مخاطب هدف و تلاش برای استفاده از آن در راستای طراحی کمپین های بازاریابی است.

خدمات مشتریان

برند زندسک

فعالیت به عنوان یک آژانس خدمات مشتریان کار جذابی نیست. بسیاری از مشتریان فقط در شرایط ضروری با بخش خدمات مشتریان تماس برقرار می کنند بنابراین ما جذابیت های بالقوه چندانی برای فعالیت در چنین فضایی نخواهیم داشت. شاید اگر هر کارآفرین دیگری به جای مدیران ارشد زندسک بود، هیچ تلاش بازاریابی گسترده ای را سازماندهی نمی کرد. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است. گاهی اوقات ما نیازمند افزایش ریسک‎پذیری برندمان هستیم. این استراتژی به طور خارق‏ العاده ای از سوی زندسک پیاده شده است.

اغلب خریدارها در زمینه تماس با بخش خدمات مشتریان برندها مشکلات بسیار زیادی را تجربه می کنند. گاهی کارشناس موردنظر هیچ اطلاعی درباره محصول و ایرادهای احتمالی آن ندارد، گاهی هم توصیه های ارائه‎شده هیچ کاربردی برای مخاطب هدف ندارد. برند زندسک در این میان بر روی همین نقاط ضعف دست گذاشت. بر این اساس کاربران با مشاهده ویدئوهای بازاریابی این برند فرصت مرور مشکلات شان در زمینه تعامل با بخش پشتیبانی را پیدا کردند.

بدون شک مرور ایرادهای اصلی یک آژانس خدمات مشتریان نیازمند شجاعت و ریسک ‏پذیری بسیار زیادی است. مدیران بازاریابی زندسک این ریسک را کردند. جالب اینکه نتیجه این ریسک جلب توجه گسترده مخاطب هدف بود. بی تردید هیچ کمپین بازاریابی مانند کاری که آنها انجام دادند، توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نداشت.

زندسک در ویدئوهای بازاریابی خود ترکیبی از عناصر طنز و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت را به نمایش گذاشته است. اگر شما نیز در حوزه های کاری غیرجذاب برای مخاطب هدف فعالیت دارید، تلاش برای یافتن دلیل فقدان جذابیت تان کلید جلب توجه مخاطب هدف خواهد بود. بسیاری از برندها در عمل توانایی ارائه چنین کاری را ندارند بنابراین با تداوم بی‎توجهی مخاطب هدف مواجه می شوند.

برند زندسک با استفاده از ایده های جذاب در فرآیند بازاریابی اش نظر مخاطب هدف را جلب کرده است. آنها اجازه توسعه شهرت منفی شان در زمینه فقدان جذابیت را نداده اند. درست به همین خاطر توجه جهانی مخاطب هدف را جلب کرده اند.

بازاریابی ایمیلی

برند میل چمپ

میل چمپ شیوه بازاریابی در کسب و کارهای فاقد جذابیت ذاتی برای مخاطب هدف را به طور کلی دگرگون کرده است. آنها در سال 2013 با انتشار ویدئویی نوآورانه موفق به جلب نظر مخاطب جهانی شدند. نکته مهم در این میان بیان همکاری های بازاریابی میل چمپ با برندهای بزرگ بود. اگرچه آنها به تنهایی دارای جذابیتی برای مخاطب هدف نبودند، اما در کنار دیگر برندهای مشهور موفق به جلب نظر مشتریان شدند.

مطلب مرتبط: چرا باید بازاریابی برند را جایگزین تبلیغات تجاری کنید

بیان داستان فعالیت میل چمپ در پشت پرده موفقیت بسیاری از برندهای بزرگ برای هر مخاطبی دارای جذابیت است. این داستان به شیوه های مختلف برای مخاطب هدف بیان شده است. نکته مهم در این میان روایت منحصر به فرد میل چمپ از فرآیند تولید کمپین های مشهور در سراسر دنیاست. نکته مهم در اینجا سابقه مناسب میل چمپ در زمینه همکاری با برندهای مختلف است. همین نکته به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک ویژه ای کرده است.

همانطور که در مورد برند زندسک مشاهده کردیم، در اینجا نیز بازاریاب های میل چمپ اقدام به استفاده از المان های طنز کرده اند. این نکته در فعالیت اغلب برندهای بازاریابی به خوبی قابل مشاهده است. وقتی کسب و کار شما دارای جذابیت و المان های طنز کافی نیست، خودتان باید دست به کار شده و آنها را ایجاد کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید