پنج شنبه, 16 مرداد 1399 - 15:26

بررسی الگویی نوین در حوزه بازاریابی

شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیاری از برندها را تغییر داده است. اکنون اغلب برندها در حال سرمایه ‏گذاری بسیار بیشتر بر روی حوزه بازاریابی هستند. این امر با هدف جلب نظر مشتریان بیشتر صورت می‏گیرد. وقتی شما مدت زمان زیادی در طول دوران کرونا فعالیت کاری نداشته ‎اید، باید پس از بازگشایی کسب و کارها به سرعت نسبت به بهبود وضعیت‎ تان اقدام نمایید. نقش حوزه بازاریابی در این میان بسیار پررنگ است. اغلب کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به حوزه بازاریابی وابسته هستند. بدون تردید امروزه شیوه های بازاریابی در سراسر دنیا تغییرات بسیار زیادی کرده است. یکی از شیوه‎ های بازاریابی مناسب در این میان براساس الگوی آشناسازی است. برندها در این شیوه نسبت به ارائه هدیه یا پاداش به مخاطب هدف تازه‎ شان اقدام می ‎کنند. این امر موجب شکل ‎گیری تجربه مناسب در مشتریان و تمایل آنها برای بازدید دوباره و حتی معرفی برندمان با دیگران می ‎شود.

امروزه بسیاری از برندهای بزرگ در عمل از شیوه بازاریابی آشناسازی استفاده می ‎کنند. اگر برند شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته باشد، سرمایه ‏گذاری بر روی شیوه مورد بحث مزیت‎ های بسیار زیادی خواهد داشت. اکنون اغلب کاربران در شبکه‎ های اجتماعی و روابط دنیای واقعی نسبت به صحبت‏ ها و توصیه‎ های دیگران، در مقایسه با برندها، واکنش بسیار بهتری دارند. بنابراین مزیت اصلی بازاریابی براساس مدل آشناسازی روشن است.

بازاریابی تکنیک آشناسازی مخاطب هدف

بدون شک اجرای الگوی بازاریابی آشناسازی، مانند هر شیوه بازاریابی دیگری، همراه با دشواری‎ های خاص خود است. ما در این مقاله قصد بررسی برخی از تکنیک ‎ها و توصیه‎ های کاربردی برای اجرای هرچه بهتر این شیوه را داریم. بنابراین در ادامه به بررسی دقیق تکنیک‎ های کارآزموده در این زمینه خواهیم رفت.

مطلب مرتبط: همه آنچه در مورد شناخت مخاطب هدف باید بدانیم

1. انتخاب دقیق هدیه

سرمایه ‏گذاری بیش از اندازه در حوزه بازاریابی هرگز ایده مناسبی نیست. سالانه تعداد بسیار زیادی از برندها به دلیل سرمایه ‏گذاری نادرست در حوزه بازاریابی با مشکل مالی مواجه می ‎شوند. اگر شما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف هستید، باید هدیه مدنظرتان در زمینه بازاریابی آشناسازی را هوشمندانه انتخاب نمایید. وقتی یکی از کاربران نسبت به ارائه هدیه از سوی شما با دوستانش صحبت می ‎کند، آنها نیز انتظار دریافت هدیه ‎ای مشابه را دارند بنابراین شما باید نسبت به بودجه در دسترس‎ تان اقدام به ارائه هدیه نمایید.

اشتباه برخی از برندها انتخاب هدیه‎ های به نسبت گران است. وقتی شما هدیه‎ های بسیار گرانی انتخاب می ‎کنید، توانایی ارائه تعداد بالایی از آن را نخواهید داشت بنابراین در عمل با مشکلات بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف مواجه خواهید شد. توصیه ما در این بخش انتخاب هدیه برای الگوی بازاریابی آشناسازی براساس ارزیابی دقیق از وضعیت مالی شرکت است.

2. شناخت مخاطب هدف

آشنایی با مخاطب هدف در هر حوزه ‎ای از بازاریابی ضروری است. بسیاری از برندها در زمینه ارائه تخفیف یا هدیه‏ های مناسب عملکرد بدی دارند. این امر به دلیل ناتوانی آنها برای شناخت درست مخاطب هدف است. وقتی ما سلیقه مخاطب هدف را به خوبی بدانیم، دیگر اشتباهات تکراری حوزه بازاریابی را مرتکب نخواهیم شد. امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای ارزیابی وضعیت مشتریان در بازار وجود دارد. مسئله اساسی در اینجا فقدان انگیزه در برندها برای ارزیابی رفتار مشتریان هدف در بازار است.

تاکید ما در این بخش بر روی آشنایی هرچه بهتر با مشتریان است. برخی از برندها به دلیل ارتباط نزدیک با مشتریان همیشه توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را دارند. شما نیز در حوزه بازاریابی باید نسبت به ایجاد چنین رابطه‎ ای اقدام نمایید. در غیر این صورت به زودی از عرصه کسب و کار حذف خواهید شد.

اگر شما قصد ارائه یک محصول به عنوان هدیه به مشتریان را دارید، باید دقت زیادی به خرج دهید. امروزه اغلب برندها دارای بودجه ‎های محدودی هستند. بنابراین اعطای هدیه با استفاده از تکنیک قرعه ‏کشی ایده مناسبی خواهد بود. این امر علاوه بر جلب نظر مشتریان از ایجاد هزینه ‏های سنگین برای برند نیز جلوگیری خواهد کرد.

هرچه توانایی ما برای شناخت مخاطب هدف‏مان بیشتر باشد، احتمال ارائه هدیه‎ های مطابق با سلیقه آنها افزایش خواهد یافت. شاید در نگاه نخست هدیه برندها به مشتریان و مخاطب هدف تاثیر چندانی بر روی ذهنیت آنها نداشته باشد، اما در عمل بسیاری از ارزیابی ‎های مشتریان نسبت به برندها با همین هدیه ‎های کوچک تغییر می‎ کند.

3. ایجاد شهرت برای کسب و کار

بسیاری از اوقات ارائه هدیه به مخاطب هدف نیازمند دلیل محکمی است . بسیاری از تیم ‎های مدیریتی وقتی با پیشنهاد بخش بازاریابی برای ارائه هدیه مواجه می ‎شوند، پرسش ‎های متعددی را مطرح می‎ کنند بنابراین شما به عنوان بازاریاب یک شرکت باید توانایی بالایی در بیان دلیل استفاده از چنین تکنیکی داشته باشید. امروزه بازاریاب‎ ها علاوه بر فشار سنگین برای تولید محتوای جذاب، باید قدرت بیان مناسبی برای تعامل با تیم مدیریتی نیز داشته باشند. در غیر این صورت پیشبرد امور براساس طرح و برنامه‎ های مشخص بسیار دشوار خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی و مناسب برای استفاده از الگوی بازاریابی آشناسازی بهبود شهرت برند است. بسیاری از برندها در حوزه ‎های مختلف کسب و کار با کمترین شهرت ممکن در حال فعالیت هستند. وقتی شهرت کسب و کار شما بالا باشد، بدون نیاز به صرف هزینه ‎های بازاریابی گزاف امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهید داشت بنابراین در جلسه کاری بعدی به هنگام صحبت پیرامون دلایل استفاده از الگوی بازاریابی آشناسازی بر روی اهمیت افزایش اعتبار کسب و کار تاکید نمایید.

امروزه اغلب برندها به دنبال اعتبار و شهرت بیشتر در حوزه کسب و کار هستند. این امر با استفاده از الگوی بازاریابی آشناسازی به خوبی در دسترس قرار خواهد گرفت. مهمترین نکته در این میان توانایی بازاریاب ‎ها برای همراه ساختن تیم مدیریتی به منظور پیاده ‎سازی شیوه موردنظر است.

مطلب مرتبط: بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف در لینکدین

4. توجه به سایت برند

راه ‎اندازی سایت برای جلب نظر مخاطب هدف ایده تازه ‎ای نیست. بسیاری از برندها دارای سایت رسمی هستند. با این حال تعداد اندکی از سایت ‎های مربوط به برندها در عمل فعالیت جذابی دارد. اغلب اوقات کاربران حتی حوصله مراجعه به سایت برندها را نیز ندارند. دلیل این امر ذهنیت قدیمی مبتنی بر عدم به روز رسانی سایت برندهاست. مشتریان در این مورد حق دارند. اغلب برندها هیچ توجهی به سایت رسمی‎ شان ندارند بنابراین سایت آنها بدل به آرشیوی از پست‎ های بسیار قدیمی و فاقد جذابیت برای مخاطب هدف می‎شود. اگر شما در تلاش برای تغییر این وضعیت هستید، باید نسبت به تولید محتوای مداوم در سایت ‎تان اقدام نمایید.

امروزه سایت رسمی برندها بهترین مکان برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف است. اهمیت سایت رسمی امکان تعامل نزدیک با مشتریان در فضایی اختصاصی برای برندمان است. این فضا در کنار شبکه ‎های اجتماعی ابزارهای اصلی برندها برای بازاریابی محسوب می ‎شود. هرچه بازدید سایت رسمی یک برند بیشتر باشد، اجرای الگوی بازاریابی آشناسازی ساده ‎تر خواهد بود. ما به هر حال در مرحله نخست نیازمند تعداد مشخصی از کاربران و مشتریان برای معرفی محصولات برندمان هستیم.

5. استفاده از قانون هفت

استفاده از قانون هفت در بسیاری از تیم‎ های بازاریابی و فروش رواج دارد. شما امکان استفاده از چنین قانونی برای حوزه بازاریابی آشناسازی را نیز دارید. تاکید این قانون بر روی ارزیابی دقیق ویژگی ‎های مشتریان سایت است. امروزه سایت برندها بازدید بسیار زیادی دریافت می ‎کند، اما فقط 2 درصد از بازدیدها به خرید مشتریان ختم می ‎شود بنابراین شمار بالایی از مشتریان بدون خرید و حتی مشاهده محتوای سایت اقدام به ترک آن می‎ کنند.

قانون هفت بر روی شناسایی و ارزیابی هرچه دقیق ‎تر ویژگی‎ های مشتریان سایت ‎ها تاکید دارد. شما به این ترتیب امکان سرمایه ‏گذاری هرچه بیشتر بر روی تیپ ‎های مشتریان واقعی و علاقه ‎مند به برندتان را خواهید داشت. اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی آشنا سازی سرمایه ‏گذاری بر روی مشتریان بی ‎علاقه به کسب و کارشان است. بدون شک هیچ کسب و کاری توانایی کسب موفقیت از دل چنین شیوه ‎ای را نخواهد داشت بنابراین شما باید شیوه متفاوتی را به کار بگیرید.

ارزیابی وضعیت مشتریان واقعی برند از طریق سایت بدون استفاده از ابزارهای هوشمند کار دشواری خواهد بود. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی در دسترس برندها قرار دارد بنابراین شما مسیر دشواری برای ارزیابی وضعیت مشتریان برندتان نخواهید داشت. سرمایه ‏گذاری بر روی مشتریان واقعی برند تاثیرگذاری الگوی آشناسازی را دوچندان خواهد کرد.

6. ارتقای رابطه برند با مشتریان و تیم بازاریابی

همکاری تیم مدیریت برند با مشتریان و بازاریاب ‎ها اهمیت بالایی دارد. اغلب برندها برای جلب نظر مشتریان به توصیه‎ ها و عملکرد بازاریاب ‎ها وابسته هستند. مشکل اساسی در این بخش تفاوت میان برداشت و نگاه مدیران با بازاریاب ‎هاست. بنابراین شما در عمل باید نسبت به ملاحظات بازاریاب ‎ها در مورد فعالیت شرکت نیز حساسیت به خرج دهید. در غیر این صورت بازاریاب ‎های شرکت توانایی تاثیرگذاری بر روی وضعیت کسب و کار را از دست خواهند داد.

ارتباط مناسب با مشتریان همیشه اهمیت دارد. بسیاری از برندها برای بهبود رابطه‎ شان با مشتریان سرمایه ‏گذاری های هنگفت می‎ کنند. مهمترین نکته در زمینه ارتباط مناسب با مشتریان مربوط به شناخت صحیح از آنهاست. بسیاری از برندها در طول مدت زمان طولانی فعالیت هرگز اقدام به به‎ روز رسانی درک و اطلاعات‎ شان از مشتریان نمی ‎کنند بنابراین مشاهده بی ‎توجهی مداوم مشتریان به چنین برندهایی طبیعی خواهد بود. اگر شما ارتباط مناسبی با مشتریان ‎تان دارید، باید ملاحظات بازاریابی را نیز مدنظر داشته باشید. این امر شامل تلاش برای گردآوری اطلاعات تماس و آگاهی از سلیقه مشتریان خواهد بود.

7. قدردانی از مشتریان

مشتریان همیشه به دنبال رابطه ‎ای مناسب با برندها هستند. اگر شما در زمینه فروش واکنش بسیار مثبتی از سوی مشتریان دریافت می ‎کنید، باید قدردانی از آنها را مدنظر قرار دهید. بسیاری از برندها به دلیل عدم قدردانی از مشتریان در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه می ‎شوند. یکی از مشکلات اصلی در این میان ریزش تعداد مشتریان است. اگر ما قدردانی لازم از مشتریان را نداشته باشیم، آنها نه تنها نسبت به خرید مجدد از ما ناامید خواهند شد، بلکه ما را به دوستان ‎شان نیز معرفی نخواهند کرد بنابراین قدردانی از مشتریان باید همیشه مدنظر برندها قرار گیرد. در غیر این صورت رابطه میان برندها و مشتریان به شدت ضربه ‎پذیر خواهد شد.

مطلب مرتبط:  3 استراتژی کاربردی برای یافتن مخاطب هدف محصولات مان

جمع ‎بندی

استفاده از الگوی بازاریابی آشنا سازی تاثیر مثبتی بر روی وضعیت برندها دارد. این امر به شرط استفاده درست از الگوی موردنظر امکان کاهش هزینه ‎های جاری و جلب نظر شمار بالایی از مشتریان وفادار را خواهد داشت. امروزه مشتریان وفادار به عنوان سرمایه اصلی برندها شناخته می شوند بنابراین شما باید در تلاش برای جلب تعداد هرچه بیشتری از مشتریان وفادار با شیوه ‎های مختلف بازاریابی باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید