پنج شنبه, 20 شهریور 1399 - 13:00

فروش موفق در شرایط کرونایی

اگر شما نیز در طول ماه‎ های اخیر به دنبال راهکاری برای فروش محصولات به مشتریان بوده‎ اید، بدون تردید با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده ‎اید. اکنون شرایط فروش به دلیل شیوع ویروس کرونا و ناتوانی برای ملاقات‎ های رو در رو بسیار دشوار شده است. برخی از فروشندگان نسبت به تغییرات مورد نظر توجه کافی ندارند بنابراین همچنان با استفاده از شیوه ‎های رو در رو به دنبال فروش از پشت تلفن یا دیگر ابزارهای ارتباط از راه دور هستند. تغییر وضعیت کلی در سراسر دنیا بر روی عرصه کسب و کار و حوزه فروش نیز تاثیر داشته است. بسیاری از برندها در طول ماه‎ های اخیر فعالیت ‎شان را کاهش داده ‎اند. نکته مهم در این میان ناتوانی کارآفرینان برای ادامه این روند است بنابراین باید به سرعت نسبت به تغییر شرایط اقدام کرد. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از راهکارها برای فروش بهتر در دوران شیوع ویروس کروناست. این امر برای کسب و کارها در راستای دستیابی به اهداف‎شان بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

چالش فروش ملاقات مجازی

1. حضور حرفه ای در کار مشتریان

فروشندگان حرفه ‎ای مهارت بالایی در گفت ‎وگوهای کوتاه دارند. آنها توانایی صحبت و ایجاد ارتباط نزدیک با هر کسی را دارند بنابراین تلاش برای نزدیکی با مخاطب هدف امر بسیار جذابی خواهد بود. نکته مهم در این میان نحوه برخورد شما با مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان توانایی ارتباط کلامی اغلب فروشندگان در صورت ملاقات حضوری است بنابراین شاید در ارتباط از راه دور یا ابزارهایی نظیر اسکایپ توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نداشته باشند. این امر در طول ماه ‎های اخیر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد کرده است بنابراین اگر شما علاقه مند به ادامه فعالیت در حوزه فروش هستید، باید هرچه سریع ‎تر با شرایط کنونی سازگاری یابید.

مطلب مرتبط: روش‌ هایی ساده برای افزایش فروش

وقتی مشتریان یک برند در ملاقات‎ های مجازی حاضر می ‎شوند، انتظار برخورد مشابه در زندگی واقعی را دارند بنابراین کار فروشندگان بسیار دشوار خواهد بود. برخی از افراد برای ساماندهی فرآیند فروش اقدام به صحبت از هر دری می ‎کنند. شاید در نگاه نخست این امر به بهبود وضعیت گفت ‎وگو کمک نماید، اما در چشم ‎اندازی بلندمدت موجب کاهش انگیزه مشتریان برای تعامل با شما خواهد شد. بسیاری از برندها به دلیل حضور مداوم در کنار مشتریان برچسب مزاحم دریافت می ‎کنند. شما باید در مواقع موردنیاز کنار مشتریان باشید. سایر اوقات باید به آنها زمان کافی برای سازگاری با شرایط موردنظر را داد.

2. اهمیت دونات رایگان

هیچ فروشنده ‎ای به صورت مستقیم برای فروش با مشتریان ارتباط برقرار نمی ‎کند و شما همیشه نیازمند مقدمه ‎چینی برای بهبود رابطه‎ تان با طرف مقابل و سپس تاثیرگذاری بر روی وی هستید. این امر در زندگی روزمره و ملاقات ‎های رو در رو شامل صرف یک وعده غذایی یا دست ‎کم یک دونات با هم است. اگر شما در این زمینه مهارت کافی را ندارید، باید به دقت الگوی فعالیت فروشندگان بزرگ را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت چالش ‎های شما برای فروش، به ویژه در زمان کرونایی، ادامه خواهد یافت.

بدون شک صف وعده غذایی و گفت ‎وگو در مورد نکات مختلف در شرایط عادی ساده‎ تر از هر زمانی خواهد بود. این نکته باید مدنظر شما به عنوان بازاریاب و فروشنده باشد. وقتی تمام کارهای کسب و کار از طریق سامانه‎ های آنلاین ساماندهی می ‎شود، شما باید با فروش از طریق ابزارهای ارتباط جمعی عادت کنید. این امر امکان ارائه دونات رایگان به مشتریان را سخت می ‎کند. شاید در نگاه نخست استفاده از عبارت سخت به جای غیرممکن در جمله قبل عجیب باشد. بی‎ شک شرایط فروش در وضعیت کنونی دشوار است، اما شما امکان غلبه بر آن را دارید.

یکی از گزینه ‎های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف شامل ارسال ایمیل ‎های مقدماتی برای ایجاد آمادگی ذهنی در وی است. این امر امروزه از سوی برندهای بزرگ و کوچک مورد توجه قرار می ‎گیرد. نکته مهم در این میان ضرورت آمادگی مشتریان برای خرید از شما در مقابل ارائه پیشنهادهای ناگهانی بدون هرگونه آمادگی و آشنایی قبلی است.

3. توجه به سلیقه مشتریان

تعامل با مشتریان، به ویژه در کسب و کارهای B2B، شرایط خاصی را طلب می ‎کند. شما باید به خوبی با سلیقه مشتریان و رفتارشان آشنایی داشته باشید. این امر شامل آگاهی از محصولات مورد علاقه آنها و همچنین شیوه ارتباطی متداول در کسب و کارشان است. اگر شما به این نکته مهم توجه نداشته باشید، به سرعت در تعامل با مشتریان دچار مشکل می ‎شوید. برخی از برندها برای خرید محصولات موردنیازشان اقدام به ایجاد تیم‎ های خرید می‎ کنند. این امر نیازمند بررسی دقیق نحوه فعالیت اعضای تیم موردنظر از سوی برند ماست.

بخش توسعه و تحقیقات در اغلب شرکت ‎ها وظیفه مطالعه بر روی رفتار مشتریان را برعهده دارد. فروشندگان موفق همیشه ارتباط نزدیکی با این بخش دارند. دسترسی به داده‎ های دقیق پیرامون مشتریان نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها دارد بنابراین فروشندگان با استفاده هرچه بیشتر از داده‎ های مربوط به رفتار مشتریان امکان افزایش نرخ فروش را خواهند داشت.

سلیقه مشتریان در طول زمان تغییر می‎ کند. این امر در طول دوران بحران کرونا شدت بیشتری یافته است بنابراین شاید شما نیاز به تحلیل سلیقه مشتریان به طور مداوم را داشته باشید. این امر نیاز به تعامل نزدیک با مشتریان را بیش از هر زمان دیگری برجسته می ‎سازد.

4. اهمیت رعایت رفتار حرفه ‎ای

رفتار حرفه‎ ای در محیط کسب و کار مهمترین عامل برای ارزیابی وضعیت کارمندان از سوی برندها محسوب می‎ شود. رفتار حرفه ای باید در تمام روندهای کاری مورد توجه قرار گیرد. یکی از نکات مهم در این میان رفتار حرفه ‎ای با مشتریان است.

سازگاری با شرایط دورکاری برای تمام فروشندگان ضروری است. امروزه اغلب کارمندان سازمانی با شرایط دورکاری کنار آمده ‎اند. چنین امری نیازمند آشنایی با شیوه‎ های تاثیرگذاری بر روی مشتریان از راه دور نیز هست. فروشندگان در چنین وضعیتی شرایط بسیار دشواری را تجربه می‎ کنند. شاید در نگاه نخست ارتباط با مشتریان از طریق ابزارهای ارتباط آنلاین نیاز به رعایت رفتار حرفه ‎ای را کاهش دهد. نکته مهم در این میان ضروت رفتار حرفه ‎ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه سابق است. شما باید همیشه بخشی از گذشته کسب و کار برندتان را برای مشتریان زنده کنید.

امروزه اغلب افراد آرزوی بازگشت به شرایط عادی کسب و کار را دارند. اگر شما در این میان به بهبود وضعیت کسب و کارتان توجه نداشته باشید، شاید هرگز توانایی بازگشت به شرایط عادی را نیابید. فروش در شرایط کنونی نیازمند ادامه رفتار حرفه ‎ای با مشتریان است. در غیر این صورت وضعیت شما به شدت دشوار خواهد شد.

5. سازگاری با داشته‎ های برند

امکانات در دسترس برندها در طول مدت زمانی اندک تغییر نمی ‎کند. بدون تردید فعالیت در راستای بهبود وضعیت برند با استفاده از بودجه ‎های کلان بسیار ساده است، اما در عمل کارمندان فرآیند موردنظر را باید همراه با بودجه‎ های اندک ساماندهی نمایند. بخش فروش نیز همین شرایط را دارد. شما باید با بودجه ‎های اندک و مشکلات فراوان همچنان نرخ فروش را بالا نگه دارید.

مطلب مرتبط: 5 کلمه ای که شانس فروش شما را افزایش خواهد داد

بی‎ تردید سازگاری با شرایط فروش در وضعیت دشوار بسیار سخت خواهد بود. نکته مهم در این میان تلاش برای تمرکز بر روی داشته ‎ها و امکانات فعلی برند است. شما به عنوان فروشنده برند باید بهترین استفاده از امکانات و ابزارهای در دسترس را داشته باشید. در غیر این صورت به هیچ روی امکان بهبود وضعیت برندتان را نخواهید یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید