جمعه, 24 مرداد 1399 - 10:00

مدیریت کسب و کار هرگز کار ساده‎ ای نیست. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بخش های مختلف برندتان را مورد توجه قرار دهید. گاهی اوقات مدیران بخش بازاریابی باید به سرعت نسبت به نیاز به تغییر استراتژی آگاهی پیدا کنند. این امر ناشی از سطح رقابت بالا در عرصه بازاریابی و نیاز به تغییرات مداوم از سوی برندهاست. اگر برند شما برای چند سال متوالی استراتژی بازاریابی یکسانی را پیگیری نماید، به احتمال فراوان در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. همین امر نیاز به استفاده از الگوهای بازاریابی تازه را پدید می ‎آورد.

تعامل با مشتریان و سرگرم ساختن آنها بخشی از وظیفه تیم بازاریابی هر شرکتی است. این امر فقط در صورت تولید محتوای جذاب و کارایی استراتژی بازاریابی برندها امکان‎پذیر خواهد بود. هدف ما در این مقاله بررسی راهکارها و شیوه‎ های جلب نظر مخاطب هدف در حوزه بازاریابی است. ما در این راستا بر روی اهمیت به ‎روز رسانی و تحول استراتژی بازاریابی برندها تاکید داریم. بر همین اساس در ادامه به بررسی پنج نشانه ضروری برای تغییر الگو و استراتژی بازاریابی برندها خواهیم پرداخت.

نشانه نیاز بازآفرینی برنامه بازاریابی

کاهش مداوم ترافیک سایت

سایت رسمی برندها پایگاه مهمی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می ‎شود. اغلب برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از سایت رسمی استفاده می‎کنند. بارگذاری آخرین اخبار و کمپین های بازاریابی ایده مناسبی برای فعالیت در سایت برند محسوب می ‎شود. نکته مهم در این میان توجه به آمارهای سایت برند است. اگر سایت شما توانایی جلب ترافیک بالا را نداشته باشد، به سرعت باید نسبت به تغییر الگوی بازاریابی‎ تان اقدام نمایید. شما برای تولید محتوای بازاریابی هزینه بسیار زیادی را صرف می ‎کنید بنابراین انتظار نتیجه مناسب از فرآیند بازاریابی طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: بازآفرینی استراتژی بازاریابی در دوران کرونا

امروزه عرصه کسب و کار دارای رقابت بسیار زیادی است. مهمترین نکته در این میان شناخت سلیقه مخاطب هدف برای تولید محتوای جذاب است. اگر شما سلیقه مشتریان ‎تان را به خوبی مورد شناسایی قرار ندهید، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم نخواهد شد. این نکته در میان تمام برندها و کسب و کارهای مختلف مشترک است. وقتی کاربران سایت شما را به سرعت ترک می ‎کنند، بدون تردید مشکلی در تولید محتوا یا بازاریابی شما وجود دارد بنابراین نخستین نشانه از عملکرد نامناسب سایت رسمی یک برند ناتوانی در افزایش ترافیک سایت خواهد بود. شما با مشاهده این عامل باید به سرعت نسبت به تغییر الگوی بازاریابی برندتان اقدام نمایید. در غیر این صورت فرآیند ریزش مخاطب ‎تان به سرعت ادامه خواهد یافت. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر شما به سرعت نسبت به شناخت سلیقه مخاطب هدف و تغییرات آن اقدام نکنید، شکست در حوزه بازاریابی امری طبیعی خواهد بود.

افزایش تعداد لغو عضویت در خبرنامه

خبرنامه یکی از ابزارهای بازاریابی مهم برای برندها محسوب می ‎شود. امروزه اطلاع‎ رسانی سریع و کاربردی به مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. اغلب رسانه ‎ها و کانال ‎های ارتباطی عمومی پر از محتوای گوناگون است. این امر خطر نادیده‎ انگاری محتوای خبری برندها از سوی کاربران را به همراه دارد. سرویس ‎های ایمیل به دلیل توجه مداوم کاربران همیشه گزینه بازاریابی مناسبی محسوب می‎ شوند. این امر در مورد برندها به معنای ضرورت راه ‎اندازی خبرنامه است. وقتی یک برند خبرنامه رسمی دارد، امکان جلب نظر مشتریان وفادار را خواهد یافت. امروزه اغلب کاربران علاقه ‎مند به عضویت در خبرنامه برندها جزئی از مشتریان وفادار آنها هستند.

وقتی یک برند شمار بالایی عضو خبرنامه داشته باشد، معنای آن موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش است. نکته ترسناک در این میان ریزش شدید اعضای خبرنامه برند است. اگر اعضای خبرنامه برند شما در طول ماه ‎های اخیر به سرعت ریزش داشته ‎اند، باید آن را نشانه‎ ای مبنی بر فقدان کارایی در فرآیند بازاریابی‎ تان قلمداد نمایید. بسیاری از برنامه ‎های بازاریابی در طول زمان نیاز به تجدیدنظر دارند بنابراین تعجب بیش از اندازه در برابر کاهش کارایی یک استراتژی بازاریابی امری منطقی نخواهد بود. وظیفه اصلی هر برند در مواجهه با کاهش انگیزه مشتریان برای عضویت در خبرنامه تلاش برای بازآفرینی استراتژی بازاریابی خواهد بود. این امر اغلب اوقات در صورت ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به سرعت مدنظر قرار گیرد. برندهای موفق همیشه در پی به ‎روز رسانی وضعیت فعالیت ‎شان هستند. این امر به معنای ارزیابی مداوم عملکرد استراتژی بازاریابی و به‎ روز رسانی آن در صورت نیاز است.

کاهش تعامل در شبکه‎ های اجتماعی

تعامل برندها با مخاطب هدف در شبکه‎ های اجتماعی امر تازه‎ای محسوب نمی ‎شود. استراتژی بازاریابی بسیاری از برندها شامل بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف در شبکه‎ های اجتماعی است. این استراتژی در طول سال‎ های اخیر بدون تغییر باقی مانده است. بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بودجه ‎های کلان برای بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی تعیین می‎ کنند.

نشانه اصلی نیاز به بازآفرینی استراتژی بازاریابی در این بخش کاهش تعامل میان برند شما با مخاطب هدف است. کاربران تا وقتی یک برند جذابیت خاصی برای آنها داشته باشد، اقدام به تعامل با آن خواهند کرد بنابراین کاهش سطح تعامل آنها با مشتریان به معنای افول جذابیت شما خواهد بود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. وقتی جذابیت شما کاهش پیدا می ‎کند، باید به سرعت آن را تقویت نمایید. سرعت عمل در این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما دیگر به فکر بازآفرینی فرآیند بازاریابی برندتان باشید، توانایی تاثیرگذاری دوباره بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد.

امروزه بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی برای ارزیابی به موقع کاهش جذابیت ‎شان برای مخاطب هدف با مشکلات بازاریابی متعددی مواجه می ‎شوند. با این حساب شما باید به سرعت نسبت به هرگونه مشکل و اخلالی در فرآیند بازاریابی‎ تان واکنش نشان دهید.

گفت وگوهای اندک در فوروم

فوروم سایت‎ ها اهمیت بسیار زیادی برای آگاهی از انتقادات مشتریان نسبت به عملکرد برند دارد. اغلب کاربران در فضای فروم سایت رسمی یک برند انتقادات دقیق و بدون تعارفی را بیان می‎ کنند. این امر بیانگر ضرورت توجه به فضای فروم سایت ‎ها از سوی برندهاست. وقتی میزان تعامل کاربران با برندها در فوروم سایت‎ های معتبر کاهش پیدا می ‎کند، نشانه مهمی مبنی بر ضرورت توجه به استراتژی بازاریابی مشاهده خواهد شد.

امروزه بسیاری از برندها نسبت به تعامل با مخاطب هدف در فوروم سایت رسمی‎ شان یا دیگر سایت ‎های معتبر توجه چندانی ندارند. همین امر موجب کاهش سطح تعامل آگاهی برندها نسبت به واکنش واقعی مشتریان به کمپین بازاربابی شان است. اگر شما رابطه نزدیکی با مشتریان ‎تان نداشته باشید، آگاهی از زمان مناسب برای تغییر الگوی بازاریابی برندتان بسیار دشوار خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه یک استراتژی بازاریابی منسجم خلق کنیم؟

ناتوانی در بیان استراتژی برای دیگران

آخرین نشانه نیاز به تغییر استراتژی بازاریابی ناتوانی رئیس بخش بازاریابی یا هر کدام از اعضای تیم برای بیان ایده‎ شان به دیگران است. ایده ‎های بازاریابی در ابتدا بسیار ساده هستند بنابراین اگر شما از همان ابتدا توانایی بیان ایده‎ تان به دیگران را ندارید، باید به فکر بازآفرینی اساسی ‎اش باشید. بسیاری از برندها پس در عمل ایده‎ های بازاریابی بسیار پیچیده ‎ای دارند. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. هرچه توانایی شما برای بیان ساده ایده و استراتژی بازاریابی ‎تان به دیگران بیشتر باشد، توانایی نهایی بهتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید داشت.

یک استراتژی بازاریابی مناسب در عین سادگی توانایی تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد بنابراین شما با مشاهده هرگونه مشکلی در زمینه رعایت سادگی یا تاثیرگذاری در حوزه بازاریابی نیاز به تجدیدنظر در ایده آن خواهید داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید