مدیریت شبکه های اجتماعی در 18 دقیقه - فرصت امروز

شنبه, 19 بهمن 1398 - 10:22

بررسی تکنیک های موفقیت در شبکه های اجتماعی با زمان کم

بسیاری از کسب و کارهای کوچک زمان کافی برای مدیریت اکانت های شان در شبکه های اجتماعی را ندارند. این امر با توجه به فشار روزافزون محیط کار و انتظارات فزاینده مشتریان از برندها طبیعی به نظر می رسد. همچنین بودجه محدود اغلب شرکت ها اجازه همکاری با آژانس های حرفه ای یا استخدام ادمین های مختلف برای هر اکانت را نمی دهد. به این ترتیب در عمل خودمان باید مدیریت اکانت های موردنظر را برعهده بگیریم.

دشواری مدیریت شبکه های اجتماعی و ضرورت ساماندهی آن از سوی ما هرگز بر روی اهمیت این موضوع تاثیرگذار نیست. امروزه بدون حضور فعال در شبکه های اجتماعی امکان دستیابی به موفقیت در حوزه کسب و کار وجود ندارد. به همین خاطر اغلب برندها دست کم در یک پلتفرم اجتماعی دارای اکانت رسمی هستند. وقتی ما اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی پرطرفدار نداشته باشیم، به تدریج از یادها خواهیم رفت. همچنین شاید تعدادی مشتری تازه را نیز از دست بدهیم. امروزه فرآیند یافتن مشتریان تازه به طور کلی با آنچه در دوران پیش از ظهور شبکه های اجتماعی بود، فرق کرده است. براساس آمار رسمی پژوهشگران ما در موسسه HootSuite نزدیک به 40درصد از خریداران آنلاین از شبکه های اجتماعی برای آشنایی با محصولات تازه استفاده می کنند. این امر به معنای اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین است.

مدیریت شبکه هایی اجتماعی

بدون تردید اغلب کارآفرینان و اهالی دنیای کسب و کار برنامه روزانه بسیار فشرده ای دارند. این امر موجب بروز چالش های زیادی در زمینه مدیریت اکانت های رسمی برند در شبکه های اجتماعی می شود. به همین خاطر در این بخش ما به بررسی راهکاری کوتاه برای مدیریت بهینه شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت. در این راهکار ما باید فقط 18 دقیقه در طول روز برای مدیریت بهینه اکانت های برندمان اختصاص دهیم.

یکی از اشکال های اصلی کارآفرینان در زمینه حضور در شبکه های اجتماعی عدم آگاهی از شیوه های مناسب فعالیت در این محیط است. هدف اصلی من در این مقاله بررسی راهکارهایی برای مدیریت سریع و کارآمد شبکه های اجتماعی با استفاده از شیوه های مناسب است. در ادامه با هر دقیقه از فرآیند مدیریت شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: پیشنهاد کسب و کار / مدیریت شبکه های اجتماعی

برنامه 18 دقیقه ای برای مدیریت شبکه های اجتماعی

در این بخش من 18 دقیقه کلیدی در روز را به چند گروه مهم تقسیم کرده ام. به این ترتیب ما در هر دقیقه آگاهی کاملی از وظایف مان خواهیم داشت. اگر تمام موارد مندرج در این برنامه به خوبی اجرا شود، موفقیت در زمینه بازنمایی تصویری جذاب از برندمان در شبکه های اجتماعی امر دشواری نخواهد بود.

1. دقیقه 1 تا 5: گوش دادن به کاربران

مدیریت شبکه هایی اجتماعی

لینک تماشای ویدئو : https://youtu.be/sgjAdzCbvRs

شروع کار ما در شبکه های اجتماعی باید با پنج دقیقه اختصاص زمان به گوش دادن به کاربران باشد. این فرآیند شامل تلاش برای درک صحبت های کاربران در شبکه های اجتماعی پیرامون اوضاع کسب و کار و برندهای مختلف است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار دشوار به نظر برسد. توصیه من در این بخش استفاده از هشتگ های مناسب برای پیگیری بحث های داغ کاربران است.

امروزه اغلب کاربران از هشتگ، منشن، کلیدواژه ها و پیام های عمومی برای اظهارنظر پیرامون برندهای مختلف استفاده می کنند. یکی از مزیت های رقابتی برندهای بزرگ در برابر رقبای محلی شان تحلیل درست و سریع نظرات کاربران درباره نکات مختلف کسب و کارشان است. این امر همچنین امکان استفاده از نقاط ضعف رقبا به عنوان مزیت برندمان را خواهد داشت. به این ترتیب در رقابت با دیگر برندها شانس ما بیشتر خواهد بود.

اگر از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی HootSuite استفاده می کنید، فرآیند بررسی نظرات کاربران و هشتگ ها به صورت خودکار صورت خواهد پذیرفت. ما در موسسه HootSuite با استفاده از آخرین نسل فناوری هوش مصنوعی موفق به توسعه ابزار کمکی کاربردی برای بازاریاب ها و برندها شده ایم. اگر قصد بررسی شخصی وضعیت برندتان در شبکه های اجتماعی و گوش دادن به کاربران را دارید، به نکات ذیل توجه کنید:

• منشن اکانت برندتان در پست های مختلف

• اشاره به محصولات برندمان از سوی کاربران

• استفاده از هشتگی خاص برای اشاره به برند یا محصولات ما

• اخبار و ترندهای حوزه کسب و کارمان و نحوه واکنش کاربران به آنها

اگر برند شما در موقعیت جغرافیایی مشخصی قرار دارد، باید نسبت به ثبت آن در نقشه گوگل اقدام کنید. این امر به کاربران امکان یافتن دفتر مرکزی برند شما به ساده ترین شکل ممکن را خواهد داد. همچنین استفاده از جست وجو با فیلتر جغرافیایی برای دستیابی به نتیجه بهتر ضروری خواهد بود. این نوع جست وجو فقط نتایج مرتبط با برندها یا کاربران حاضر در محدوده جغرافیایی موردنظرمان را نمایش خواهد داد.

2. دقیقه 5 تا 10: تحلیل و برنامه ریزی

پنج دقیقه دیگر را به تحلیل و تلاش برای برنامه ریزی اختصاص دهید. امروزه هیچ برندی بدون برنامه ریزی درست امکان موفقیت در دنیای کسب و کار را ندارد. به همین خاطر اگر برند ما عادت به برنامه ریزی برای مدیریت تمام جوانب کار ندارد، باید به دنبال ایجاد تغییر در روندهای فعلی آن باشیم. برخی از نکات مهم برای برنامه ریزی کاربردی به شرح ذیل است:

بازخوردها

آیا مشتریان ما بازخورد خاصی نسبت به فعالیت ما در دنیای کسب و کار و شبکه های اجتماعی دارند؟ اغلب برندها بازخوردهایی، هرچند کم، از مشتریان دریافت می کنند. این امر باید راهنمای مسیر ما در زمینه ارائه خدمات بهتر باشد. اگر شما در تلاش برای ساماندهی استراتژی تازه ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستید، باید نسبت به استفاده از نظرات کاربران شبکه های اجتماعی و مشتریان برندتان اقدام کنید. این امر موفقیت کمپین تازه ما را تضمین خواهد کرد.

استفاده از نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از مردم علاقه ای به بیان انتقادات شان به طور مستقیم ندارند، بنابراین شاید هرگز به عنوان مشتری به طور مستقیم به شما انتقادی وارد نکنند. فضای شبکه های اجتماعی به دلیل تفاوت با دنیای واقعی انگیزه بیشتری به کاربران برای بیان سرراست انتقادات شان می دهد. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه رستورانداری فعالیت دارید، با مشاهده نظرات منفی کاربران پیرامون صدای بالای موسیقی سالن اصلی نسبت به کاهش صدای موسیقی اقدام کنید. این امر موجب ایجاد احساس تاثیرگذاری از سوی مشتریان خواهد شد.

مطلب مرتبط: کسب و کار خلاق / مدیریت شبکه های اجتماعی

ترندها

آیا شما در زمینه استفاده از ترندهای برتر کسب و کار فعال هستید؟ بسیاری از برندها فقط در ابتدای مسیر کسب و کار نسبت به استفاده از ترندهای برتر حساسیت نشان می دهند. به این ترتیب پس از چند ماه دیگر خبری از شور و شوق اولیه آنها نیست. ما همیشه باید نسبت به ترندهای تازه حوزه کسب و کارمان حساس باشیم. این امر امکان استفاده به موقع از ترندهای موردنظر و جلب نظر مشتریان را فراهم می سازد. امروزه هنوز هم بسیاری از مشتریان براساس کمپین های تبلیغاتی و فعالیت های جانبی برندها اقدام به خرید محصولات شان می کنند بنابراین در چنین فضایی ما نباید از سایر رقبا کم بیاوریم.

به روز رسانی ها

استفاده از یک کلیدواژه تازه یا هشتگی اختصاصی برای محصول جدید برندمان اقدامات جالبی خواهد بود. این امر در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی تحت عنوان ضرورت به روز رسانی اکانت شناخته می شود. وقتی برند ما برای مدت زمانی مشخص عملکرد یکسانی از خود به نمایش می گذارد، امکان کاهش انگیزه کاربران برای فالو کردن یا مشاهده مداوم پست های مان وجود دارد. شاید یک رقیب تازه وارد حوزه کسب و کار ما شده باشد. در این صورت باید به روز رسانی های زیادی برای حفظ جایگاه مان در دنیای کسب و کار انجام دهیم. در غیر این صورت به زودی با شکست مواجه خواهیم شد.

3. دقیقه 10 تا 12: بررسی تقویم محتوایی

تقویم محتوایی اصطلاحی کاربردی در زمینه مدیریت بازاریابی آنلاین است. این امر در زمینه تولید محتوای بازاریابی یا تبلیغاتی کاربرد بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در تلاش برای تولید محتوای جذاب و متفاوت برای تمام کاربران در شبکه های اجتماعی هستند. این امر اغلب با مشکلات بسیار زیادی نظیر فراموشی تنوع ایده ها مواجه است. استفاده از تقویم محتوایی همیشه ما را نسبت به نوبت تولید محتوا و ایجاد تغییرات آگاه نگه می دارد.

خوشبختانه امروزه اغلب بازاریاب های حرفه ای از تقویم محتوایی به طور مطلوب استفاده می کنند. ما نیز به عنوان صاحب یک کسب و کار باید راهکارهای استفاده از تقویم محتوایی را بلد باشیم. نکته نخست در این مورد عدم شباهت جدول محتوایی به آنچه در ذهن ما قرار دارد، است. این جدول در اغلب موارد در سیستم های هوشمند و نرم افزارهای پیشرفته ایجاد می شود. به این ترتیب بدون نیاز به هرگونه ابزار فیزیکی امکان برنامه ریزی و تنظیم یادآور وجود خواهد داشت.

اگر شما در زمینه تولید محتوای بازاریابی با مشکلات مالی زیادی مواجه هستید، باید به سراغ الگوهای کم هزینه تر برای این کار بروید. به عنوان مثال، استفاده از محتوای تولیدی کاربران، میم ها و تصاویر استاک یا رایگان موجود در فضای اینترنت ایده های جالبی خواهد بود.

مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟

4. دقیقه 12 و 13: برنامه ریزی

مدیریت شبکه هایی اجتماعی

لینک تماشای ویدئو : https://youtu.be/OG6GMvhu-OM

وقتی ما ابزار مناسب را در اختیار داشته باشیم، برنامه ریزی برای بارگذاری پست فقط چند دقیقه کوتاه زمان خواهد برد. تمام کاری که در این مرحله باید انجام دهیم، انتخاب محتوای موردنظرمان و سپس زمان مناسب برای بارگذاری است. زمان بارگذاری محتوا تاثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت آن دارد. امروزه اغلب کاربران شبکه های اجتماعی پس از ساعات اداری به سراغ اکانت های شان می روند بنابراین تا پیش از زمان موردنظر حضور در شبکه های اجتماعی و بارگذاری پست چندان ایده جذابی نخواهد بود.

اغلب کارآفرینان زمان کافی برای بارگذاری پست در ساعت های مشخص و مناسب را ندارند. این امر به دلایل مختلفی نظیر سفرهای کاری یا ضرورت پرداختن به نکات مهم تر در زمان های موردنظر روی می دهد. به این ترتیب ما با استفاده از نرم افزارهای تعیین زمان برای بارگذاری پست در هر زمانی امکان بارگذاری اولیه را خواهیم داشت. امروزه اغلب برندها از این نکته استفاده می کنند. ابزار بازاریابی HootSuite در این زمینه نیز خدمات مختلفی ارائه می دهد، بنابراین اگر از کاربران این ابزار باشید، بارگذاری اولیه محتوا و انتخاب زمان اصلی بارگذاری برای شما کار چندان دشواری نخواهد بود.

نکته مهم در زمینه انتخاب زمان بارگذاری محتوا توجه به حضور مخاطب هدف مان در شبکه های اجتماعی است. اگر در مقیاس جهانی مشغول به فعالیت هستید، باید تفاوت زمانی میان بازارهای مختلف را مدنظر داشته باشید. زمان مناسب برای بارگذاری پست در شبکه های اجتماعی به طور کلی پس از 12 نیمه شب است. اغلب کاربران در این ساعت ها بیشتری حضور در شبکه های اجتماعی را دارند. به این ترتیب شانس محتوای ما برای دریافت بازدید هرچه بیشتر افزایش خواهد یافت.

5. دقیقه 13 تا 18: تعامل با مخاطب

مدیریت شبکه هایی اجتماعی

پیش از خروج از اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی باید نسبت به تعامل با مشتریان اقدام کنید. پاسخگویی به پرسش ها، لایک کامنت ها و به اشتراک گذاری پست های جذاب مشتریان از نکات کلیدی در جلب رضایت آنها محسوب می شود. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. این امر مسئولیت برندها در زمینه های مختلف را به شدت افزایش می دهد بنابراین اگر در زمینه تعامل با مشتریان و سایر کاربران کوتاهی کنیم، در نهایت شهرت برندمان به خطر خواهد افتاد. اغلب برندهای بزرگ به جای سرمایه گذاری هنگفت بر روی حوزه تبلیغات به سراغ تعامل هرچه عمیق تر با مخاطب هدف می روند. این امر نتیجه بسیار بهتری برای آنها دارد. وقتی مشتریان اعتماد بیشتری به ما داشته باشند، فرصت بیشتری برای جلب اعتماد آنها خواهیم داشت. متاسفانه امروزه اغلب برندها در تلاش برای دستیابی به فروش بیشتر به این نکات توجه نمی کنند.

ایراد اصلی تلاش صرف برای فروش بیشتر محصولات ناتوانی برند موردنظر در جلب نظر پایدار مشتریان است. امروزه بخش قابل توجهی از درآمد هر برند از سوی مشتریان وفادار تامین می شود. وقتی ما به تعامل نزدیک و صمیمانه با مشتریان توجه نداشته باشیم، در عمل شانس برندمان برای کسب مشتریان وفادار را کاهش خواهیم داد.

هرچه تجربه ما در زمینه تعامل سازنده با مشتریان بیشتر باشد، اعتبار کلی مان در حوزه کسب و کار بیشتر خواهد شد. بهترین نمونه در این زمینه برند نت فلیکس است. این برند در شبکه های اجتماعی به خوبی پاسخ پرسش های مشتریان و درخواست های آنها را می دهد. همین امر شهرت و اعتبار بسیار زیادی برای آنها در دنیای شبکه های اجتماعی به بار آورده است.

مطلب مرتبط: پیش نیاز استارت آپ ها برای موفقیت در شبکه های اجتماعی

اگر شما زمان کافی برای واکنش و پاسخگویی به نظرات تمام کاربران را ندارید، باید به فکر راهکاری برای صرفه جویی در زمان باشید. توصیه من در این بخش استفاده از متن های از پیش تهیه شده برای دسته های مختلف پیام ها و سپس ارسال خودکارشان به کاربران است. در این زمینه ابزار HootSuite به برندها امکان پاسخگویی خودکار و سریع با استفاده از هوش مصنوعی را می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی در زمینه بروز نارضایتی از سوی مشتریان در پی عدم دریافت پاسخ نخواهد بود. امروزه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف کاربرد دارد. نسل جدید هوش مصنوعی با ارائه پاسخ های دقیق و توانایی تحلیل پرسش های کاربران میزان خطای موجود در زمینه تعامل با مشتریان را به شدت کاهش می دهد.

توصیه نهایی من در این بخش تلاش برای ایجاد فضایی دوستانه میان برندمان و مشتریان است. این امر در افزایش تمایل مشتریان برای خرید هرچه بیشتر از ما تاثیر انکارناپذیری دارد. اشتباه بسیاری از برندها تلاش بیهوده برای ایجاد فاصله هرچه بیشتر میان خود و مشتریان است. این امر نشانه ای از رفتار حرفه ای نیست بنابراین باید در تلاش برای اصلاح آن در حوزه کسب و کار بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی