یکشنبه, 28 مهر 1398 - 09:38

الگوی بازاریابی مناسب برای کارآفرینان مستقل و موقت کدام است؟

امروزه مفهوم کار موقتی توسعه بسیار زیادی یافته است. تا پیش از این کار موقت فقط مخصوص دانشجویان و افراد مسافر در یک شهر بود. با این حال اکنون بسیاری از افراد بر این اساس زندگی می کنند. این دسته از افراد به طور مشخص کارآفرینان مستقل محسوب می شوند. ویژگی بارز آنها تلاش برای تغییر حوزه کاری پس از گذشت چند سال است. به این ترتیب در حوزه های مختلفی مهارت کسب می کنند. اغلب کارآفرینان مستقل در این حوزه نسبت به اهمیت شبکه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کارشان بی توجه هستند. به هر حال آنها کارکنان دائمی در یک حوزه محسوب نمی شوند. به همین خاطر علاقه زیادی به صرف هزینه بر تبلیغات و بازاریابی جدی ندارند. بی شک این فرض اشتباه است. ما حتی اگر قصد فعالیت در یک حوزه مشخص برای مدتی کوتاه را نیز داریم، باید زمینه مناسبی برای بازاریابی و یافتن مشتریان مناسب فراهم کنیم. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب و توسعه کسب و کارمان در همان مدت محدود نیز وجود نخواهد داشت.

یکی از انتقادهای همیشگی افراد دارای زمینه کاری محدود و موقتی تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت بلندمدت است. به این ترتیب در عمل چنین فرآیندی به درد آنها نخواهد خورد. من در پاسخ به این چالش بازاریابی محلی در شبکه های اجتماعی را توصیه می کنم. امروزه دیگر نیاز به بازاریابی وسیع نیست. برعکس، به لطف توسعه فناوری امکان تمرکز بر روی بازاری خاص نیز فراهم شده است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای دسترسی به مخاطب هدف مان را خواهیم داشت. در ادامه پنج راهکار برتر در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بازاریابی محلی در شبکه های اجتماعی

1. تگ جغرافیایی و هدف گذاری بر روی مخاطب

بدون شک شبکه های اجتماعی دامنه وسیع و جهانی از کاربران را در اختیار دارد. همین امر اعتبار پلتفرم هایی مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام را افزایش داده است. خوشبختانه با استفاده از تگ جغرافیایی و هدف گذاری بر روی مخاطب های خاص امکان پرهیز از بازاریابی در سطح وسیع و جهانی وجود دارد. امروزه بسیاری از برندهای محلی با استفاده از همین شیوه مخاطب وسیعی برای خود دست و پا کرده اند.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

شاید بسیاری از ما نسبت به استفاده از تگ جغرافیایی توجه لازم را نداشته باشیم. این امر در تمام پلتفرم های اجتماعی امکان پذیر است. به این ترتیب با در اختیار داشتن محتوای جذاب و انتخاب تگ جغرافیایی مناسب دامنه کاربران حاضر در آن موقعیت مکانی امکان یافتن ساده تر محتوای ما را خواهند داشت این امر از نقطه نظر بازاریابی اهمیت زیادی دارد. امروزه شمار هرچه بیشتر از کاربران اقدام به جست وجوی تگ های جغرافیایی می کنند. این امر با هدف یافتن مکان ها و کسب و کارهای جذاب در اطراف محل سکونت روی می دهد. به این ترتیب ما امکان نمایش خدمات و محصولات مان به مخاطب موردنظر را خواهیم داشت. در این زمینه اینستاگرام بهترین خدمات را ارائه می دهد. به هنگام بارگذاری پست در این پلتفرم امکان انتخاب تگ جغرافیایی به ساده ترین شیوه ممکن فراهم خواهد بود. به این ترتیب کاربران وسیعی فرصت مشاهده مطالب ما را خواهند داشت.

امروزه اغلب پلتفرم های اجتماعی خدمات بی نظیری به برندها در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی می دهند. اگرچه این اقدام اندکی هزینه بیشتر روی دست ما خواهد گذاشت، اما ارائه محتوا به مخاطب موجود در منطقه موردنظرمان تضمین خواهد شد. این امر براساس علاقه کاربران به جست وجوی بخش اکسپلور ساماندهی می شود. به این ترتیب برند ما مشکلی در زمینه دسترسی به مخاطب هدفش نخواهد داشت. این نوع اقدامات به نوعی هدف گذاری منطقی بر روی مخاطب هدف نیز محسوب می شود.

2. استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات

بررسی وضعیت مخاطب هدف و کشف سلیقه وی اهمیت زیادی دارد. پیش از این چنین کاری فقط در سطح وب امکانپذیر بود، با این حال اکنون تقریبا تمام شبکه های اجتماعی استفاده از ابزارهای ارزیابی وضعیت کاربران را مجاز می دانند. این امر به معنای بی توجهی برندها به مسئله حریم شخصی کاربران نیست، بلکه استفاده از تمام ابزارهای موردنظر فقط با احترام به حریم شخصی کاربران امکانپذیر است. پلتفرم های مختلف همگی نظارت های سفت و سختی در این زمینه دارند. گاهی اوقات که یک پلتفرم در این زمینه ناموفق عمل می کند (مانند فیس بوک) عواقب آن به خوبی دیگر شبکه های اجتماعی را هوشیار خواهد کرد.

بی تردید به عنوان یک کارآفرین مستقل بازاریابی جهانی به در ما نخواهد خورد. این امر باید با بازاریابی در مقیاس محلی جایگزین شود. در غیر این صورت امکان دسترسی به مخاطب هدف از بین خواهد رفت. به علاوه، هزینه های برند ما نیز به شدت افزایش می یابد. این امر برای یک کارآفرین مستقل در مقیاس خرد هیچ توجیه منطقی ندارد. به همین خاطر اغلب کارآفرینان در چنین شرایطی اقدام به صرف نظر از فعالیت در شبکه های اجتماعی می کنند.

خوشبختانه امروزه ابزارهای زیادی برای گردآوری اطلاعات کاربردی در مورد مخاطب هدف برندها وجود دارد. پس از خرید یکی از این ابزارها با تعریف معیارهای هدف مان برای مخاطب هدف امکان دسترسی به دامنه کاربران موردنظرمان فراهم خواهد شد. به این ترتیب فرآیند بازاریابی ما هدفمندتر دنبال می شود.

3. استفاده از تبلیغات محلی

تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی همیشه گزینه جذابی برای برندها محسوب می شود، اما کمر برند محلی یا کارآفرین مستقلی به آن توجه دارد. این امر، همانطور که گفته شد، به عدم احساس نیاز کارآفرینان به تبلیغات جهانی مربوط است. پلتفرم های اجتماعی برای غلبه بر این مشکل و ترغیب کارآفرینان مستقل اقدام به راه اندازی سرویس تبلیغات محلی کرده اند. به این ترتیب کارآفرینان و برندهای محلی امکان توسعه محتوای محلی شان در مقیاس کاملا مشخصی را خواهند داشت. این امر امری فراتر از استفاده از تگ های جغرافیایی است. به این ترتیب ما به بهترین شکل امکان همکاری با پلتفرم ها را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 4 توصیه راهبردی برای کارآفرینان مستقل

یکی از مزیت های اصلی تبلیغات محلی، صرف نظر از دسترسی انحصاری به مخاطب محلی، کاهش هزینه برندهاست. به این ترتیب دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف برای تبلیغات کلی نخواهد بود. این امر برای کارآفرینان خرد و مستقل بسیار جذاب خواهد بود. به این ترتیب فرصت های بازاریابی و یافتن مخاطب هدف برای آنها افزایش چشمگیری می یابد.

4. تبدیل مشتریان فعلی به سفیران برند

بدون تردید هر کارآفرین مستقلی شمار هرچند محدودی از مشتریان وفادار دارد. این مشتریان رضایت بالایی از خرید و بهره مندی از خدمات شما دارند. توصیه من در این بخش درخواست از مشتریان وفادار برای به اشتراک گذاری تجربیات شان از برندمان با دیگران است. امروزه هیچ برندی توانایی تاثیرگذاری مشابه افراد حقیقی را ندارد. به همین خاطر در فرآیند برندسازی و توسعه کسب و کارمان باید به طور ویژه از مشتریان مان استفاده کنیم. تکنیک مورد بحث در این بخش به طور معمول تبدیل مشتریان به سفیران برند شناخته می شود. این امر مزیت های زیادی برای کارآفرینان مستقل دارد. نخست اینکه سطح تاثیرگذاری ما بر روی مخاطب افزایش می یابد. در پی این امر میزان فروش ما افزایش چشمگیری خواهد یافت. مزیت دوم نیز کاهش هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی ما خواهد بود. وقتی برند ما از طریق مشتریان توان تاثیرگذاری بر روی مخاطب را داشته باشد، دیگر نیازی به استفاده از شیوه های رایج بازاریابی و برندسازی نخواهد بود. این امر بودجه بیشتری برای رسیدگی به سایر بخش ها در اختیار ما قرار خواهد داد.

بدون شک اغلب کارآفرینان مستقل به مشکلات عمده در زمینه تامین بودجه برندشان مواجه هستند. این امر موجب ناتوانی در زمینه پرداخت هزینه های گزاف برای تبلیغات را در پی خواهد داشت تکنیک موردنظر به طور کامل با الگوی بودجه اندک برندها سازگاری دارد. به این ترتیب دیگر نیازی به یافتن شیوه های عجیب و غریب برای تامین بودجه یا گیر افتادن در قرض نخواهد بود.

5. ضرورت دسته بندی مخاطب ها براساس سلیقه شان

بی شک مخاطب هدف برند ما دارای یکسانی در سلیقه نیست. به همین خاطر کار ما برای جلب نظر و اعتماد آنها دشوار خواهد شد. این امر نیازمند توجه ویژه ما به امر شناسایی سلیقه متفاوت آنهاست. پس از این مرحله ما باید نسبت به تامین محتوا براساس سلیقه هر دسته اقدام کنیم. در غیر این صورت فعالیت بازاریابی ما فقط بخش کوچکی از مخاطب هدف مان را راضی نگه خواهد داشت. این امر به معنای از دست رفتن شمار وسیعی از مخاطب هدف خواهد بود. در نتیجه وضعیت مالی برند ما روز به روز بدتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: راهکارهای جذب مشتریان با الگوی بازاریابی متفاوت

همه برندها و کارآفرینان مستقل دارای بودجه محدودی هستند. به این ترتیب ما باید بودجه مان را به صورت هدفمند و مناسب برای جلب نظر دامنه مختلف مخاطب ها تقسیم بندی کنیم. این امر نیاز به تولید محتوای چندگانه را افزایش می دهد. توصیه من در این بخش شخصی سازی محتوای واحد بازاریابی برندمان برای مخاطب های گوناگون است. به این ترتیب دیگر نیازی به چند محتوا و افزایش هزینه های برندمان نخواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید