چهارشنبه, 27 آذر 1398 - 09:33

چگونه عملکرد بازاریابی رقبا را ارزیابی کنیم؟

بازاریابی محتوایی بخش مهمی از فعالیت برندها را تشکیل می دهد. امروزه اغلب برندها سرمایه گذاری وسیعی بر روی این حوزه دارند. دلیل این امر امکان تاثیرگذاری فوق العاده بر روی مخاطب هدف با استفاده از این الگو است. گام نخست در جلب نظر مخاطب هدف طراحی کمپین بازاریابی محتوایی خواهد بود. موفقیت در هر حوزه ای از کسب و کار بدون بررسی دقیق نیازها و طراحی برنامه ای جامع امکان ناپذیر است. چالش اصلی اغلب برندها نیز در همین مرحله شروع می شود بنابراین ما باید به دنبال راهکاری برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی برندمان باشیم.

خوشبختانه امروزه توصیه های بسیار زیادی در زمینه شیوه تدوین برنامه بازاریابی محتوایی وجود دارد. یکی از الگوهای مناسب در این زمینه ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا و الگوبرداری از آن است. شاید در نگاه نخست این امر بیش از حد پیچیده به نظر برسد. به هر حال ما برای ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا نیازمند مهارت و تخصص بالایی در حوزه بازاریابی هستیم. نکته مهم در این میان امکان الگوبرداری ساده از عملکرد رقبا بدون نیاز به دانش حرفه ای در حوزه بازاریابی است. بی تردید نکات تاثیرگذار و کاربردی برای رقبا به کار برند ما نیز خواهد آمد. امروزه حتی برندهای بزرگ نیز از این شیوه برای بهبود کیفیت کمپین های بازاریابی شان استفاده می کنند.

موفقیت در بازاریابی محتوایی

بی شک بررسی عملکرد رقبا کاربرد زیادی در دنیای کسب و کار دارد. یک برند به طور کلی باید آگاهی دقیقی از فعالیت رقبا و تاثیر آن بر روی جایگاهش داشته باشد. در ادامه برخی از راهکارهای مناسب در راستای ارزیابی عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی محتوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی در اینجا یافتن ساده ترین راهکارها برای کسب اطلاعات جامع و کاربردی است. به این ترتیب امکان الگوبرداری مناسب برای برند ما فراهم خواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به زبان ساده

1. ثبت نام در خبرنامه رقبا

استفاده از سرویس های ایمیل برای فعالیت بازاریابی سابقه طولانی میان برندها دارد. از همان روزهای نخست توسعه فناوری اینترنت شرکت های مختلف اقدام به ارائه خدمات ایمیل کردند. امروزه گوگل به طور مشخص در این عرصه پیشتاز است. نکته مدنظر در این بخش مربوط به راه اندازی سرویس بازاریابی ایمیلی برای برندمان نیست. بدون شک برخی از رقبا خبرنامه مبتنی بر سرویس ایمیل دارند. این کانال ارتباطی به طور معمول برای انتشار پیام های بازاریابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین عضویت ما در خبرنامه رقبا نقش موثری در آگاهی از نحوه فعالیت آنها خواهد داشت.

گاهی اوقات ما ایده های جذابی برای جلب نظر مخاطب از دل فرآیند بازاریابی محتوایی داریم، اما نسبت به نحوه واکنش مخاطب نسبت به آن مطمئن نیستیم. ارزیابی عملکرد رقبا در این بخش اهمیت زیادی دارد. بسیاری از برندها نسبت به این امر توجه کافی ندارند بنابراین در عمل مجبور به تکرار تجربه های قبلی سایر برندها می شوند. یکی از الزامات مهم حوزه کسب و کار تلاش برای صرفه جویی در هزینه های برند است. این امر بدون استفاده از تجربه های رقبا امکان پذیر نیست.

مزیت اصلی عضویت در خبرنامه رقبا دریافت آخرین پیام های بازاریابی و اطلاع از کمپین های آنهاست. امروزه بسیاری از برندها برای اطلاع از وضعیت فعالیت رقبا هزینه های زیادی صرف می کنند بنابراین عضویت در خبرنامه یکی از راهکارهای ساده و در عین حال رایگان برای ارزیابی عملکرد رقبا محسوب می شود.

2. تحلیل محتوای ویدئویی

مطالعه موسسه سیسکو بیانگر اشغال 81درصد فضای اینترنت از سوی فرمت ویدئو است. بسیاری از برندها بازاریابی محتوایی را همگام با استفاده از فرمت ویدئو پیش می برند. این امر با توجه کامل به سلیقه مخاطب هدف صورت می گیرد. امروزه اغلب ما حوصله مطالعه متن، به ویژه متن های تبلیغاتی، را نداریم. در این شرایط داستان سرایی و جلب نظر مخاطب از طریق محتوای ویدئویی ایده بسیار جذابی محسوب می شود.

نگاهی کوتاه به اکانت رسمی رقبا در شبکه های اجتماعی به سادگی محتوای ویدئویی آنها را در اختیار ما قرار خواهد داد. تحلیل ویدئوی رقبا در زمینه بازاریابی چشم انداز انتقادی مناسبی برای ما ایجاد می کند. به این ترتیب امکان پرهیز از اشتباهات آنها و تلاش برای طراحی ویدئوهای جذاب تر فراهم خواهد شد. در اینجا باز هم یک مشکل پایدار وجود دارد. اغلب برندها توجه چندانی به تجربه سایر برندها ندارند. به این ترتیب بسیاری از شکست ها در حوزه بازاریابی محتوایی به طور مداوم برای برندهای مختلف تکرار می شود.

یکی از نکات جالب برای ارزیابی موفقیت ویدئوهای بازاریابی بررسی میزان جلب مشارکت کاربران است. امروزه کاربران شبکه های اجتماعی واکنش مناسبی در قبال محتوای جذاب نشان می دهند. البته تعریف جذابیت همواره از سوی کاربران صورت می گیرد. اگر در هر مرحله از فعالیت بازاریابی نقطه نظر مخاطب هدف کنار گذاشته شود، حاصل کار محتوایی جذاب برای ما و خنثی برای مخاطب هدف خواهد بود. خوشبختانه امروزه نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی امکان تحلیل عمیق میزان موفقیت و تاثیرگذاری محتوای بازاریابی را فراهم می کنند. بر این اساس ما باید به دنبال استفاده از تجربه دیگر برندها برای ارتقای کیفیت کمپین مان باشیم.

مطلب مرتبط: 15 مهارت ضروری برای بازاریابی محتوایی

3. ارزیابی وضعیت شبکه های اجتماعی

بسیاری از رقبای ما در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارند بنابراین فعالیت ما برای شناسایی نحوه فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی ضروری خواهد بود. متاسفانه در اینجا نیز بسیاری از برندها نسبت به ارزیابی وضعیت رقبا در شبکه های اجتماعی توجه کافی را ندارند. ارزیابی عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی شامل مشاهده هرگونه فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی است. توصیه من عضویت در تمام شبکه های اجتماعی مدنظر رقباست. وقتی یک برند رقیب ما محسوب می شود، در واقع حوزه فعالیت و مخاطب هدف یکسانی با ما دارد. این امر به ما کمک فراوانی در راستای ارزیابی وضعیت آنها می کند. انتشار سریع برخی ترندهای بازاریابی نیز همینطور صورت می گیرد. همیشه برخی از برندهای بزرگ اقدام به استفاده از تکنیک های خاصی می کنند. رقبا نیز با مشاهده کاربرد این تکنیک به سرعت اقدام به الگوبرداری از آن می کنند.

یکی از ابزارهای مناسب برای ارزیابی وضعیت بازاریابی رقبا در شبکه های اجتماعی Rival IQ است. بی شک ابزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما Rival IQ به طور ویژه برای بررسی عملکرد رقبا طراحی شده است و این نرم افزار هرگونه تغییر در فالوورها و پست های تازه رقبا را مورد تحلیل قرار می دهد. در نهایت نیز اطلاعات طبقه بندی شده در اختیار برند موردنظر قرار می گیرد.

4. بازنگری محتوای تاثیرگذار

هر برند به طور معمول چند محتوا و کمپین بسیار موفق دارد. بی تردید عملکرد منفی برندها در حوزه بازاریابی محتوایی امری مطلوب نیست، اما ارائه عملکرد عالی در مدت زمان طولانی نیز بسیار دشوار است. به طور معمول فقط برندهای بسیار بزرگ توانایی ارائه عملکرد عالی برای مدت زمان طولانی را دارند. نکته مهم در این میان ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا براساس شاخص کیفیت برتر محتواست. هر برند دارای خیل عظیمی از محتوای بازاریابی است، بنابراین تلاش ما برای ارزیابی تمام آنها نیازمند زمان بسیاری خواهد بود. تعیین شاخص هایی مانند محتوای موفق براساس میزان دریافت لایک، کامنت یا تاثیرگذاری بر روی فروش برندها ایده مناسبی برای بهبود کیفیت کمپین های خودمان خواهد بود.

یکی از نمونه های موفق در زمینه بازنگری محتوای تاثیرگذار رقبا مربوط به برند Buzzsumo و Social Animal است. این دو برند در حوزه بازاریابی فعالیت گسترده ای دارند. همکاری آنها برای یافتن کمپین های برتر در حوزه بازاریابی محتوایی پس از سه سال منجر به ایجاد تحول اساسی در بخش بازاریابی شان شد. بی تردید سه سال مدت زمان بسیار زیادی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای ایجاد تحول در بخش بازاریابی نیازمند چنین زمان زیادی نیستند. ما فقط باید نسبت به استفاده از تکنیک های معتبر و شناسایی سریع محتوای برتر برندها اقدام کنیم. تحلیل محتوای برتر براساس شاخص های مختلف به سادگی از سوی نرم افزارهای مختلف صورت می گیرد. بنابراین وظیفه اصلی ما شناسایی محتوای برتر خواهد بود.

5. شناسایی بهترین کلیدواژه ها

بازاریابی در طول سال های اخیر با حوزه مدیریت سئو پیوند نزدیکی پیدا کرده است. این امر به خاطر توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی و همچنین فناوری اینترنت است. وقتی حجم وسیعی از داده ها در دسترس ما قرار دارد، طبقه بندی شان اهمیت خواهد یافت. بسیاری از برندها توجه کافی نسبت به این موضوع ندارند. به همین خاطر فعالیت شان در حوزه تولید محتوای بازاریابی چندان دقیق نیست. استفاده از کلیدواژه های مناسب گام اساسی در راستای تولید محتوای جذاب و مدیریت سئو موفق است.

مطلب مرتبط: چگونه تولید محتوا کنیم؟

امروزه موتورهای جست وجو نظیر گوگل براساس کاربرد کلیدواژه های محبوب میان کاربران و نحوه واکنش آنها در قبال هر محتوا اقدام به طبقه بندی لینک های مختلف می کند، بنابراین استفاده از کلیدواژه های مناسب نقش مهمی در موفقیت کمپین ما خواهد داشت. خوشبختانه در اینجا نیز ابزارهای زیادی در دسترس ما قرار دارد. یکی از ابزارهای مناسب Ahrefs است. این ابزار به طور خودکار کلیدواژه های مهم در کسب و کارهای مختلف را مورد ارزیابی قرار می دهد. به این ترتیب با استفاده از کلیدواژه های پرطرفدار شانس کمپین مان برای جلب نظر هرچه بیشتر کاربران افزایش خواهد یافت.

صاحبان کسب و کار به طور معمول زمان و حوصله کافی برای مطالعه درباره تکنیک های موفقیت در بازاریابی محتوایی را ندارند. به همین خاطر در این مورد نیز ارزیابی عملکرد رقبا ایده مناسبی خواهد بود. این امر بدون نیاز به اختصاص زمان زیادی اطلاعات کاربردی در اختیار ما قرار می دهد.

6. حضور در سمینارهای آنلاین رقبا

برگزاری مراسم و همایش های مختلف در حوزه کسب و کار امری طبیعی است. سالانه تعداد زیادی همایش و کنفرانس بین المللی در زمینه بازاریابی محتوایی برگزار می شود. اغلب برندها نیز برای توسعه کمپین شان اقدام به برگزاری سمینار یا کنفرانس عمومی می کنند. بی تردید هزینه های برگزاری همایش و سمینار بسیار زیادی است، بنابراین در طول سال های اخیر ایده جایگزینی برای برگزاری همایش های حضوری طراحی شده است. ایده جایگزین شامل استفاده از سمینارهای آنلاین است. به این ترتیب برندهای مختلف با برگزاری سمینار آنلاین به صورت اینترنتی با مخاطب ارتباط برقرار می کنند.

سمینارهای آنلاین به طور معمول ماهیت پرسش و پاسخ دارند. این امر شانس ما برای مشاهده نحوه پاسخگویی رقبا به پرسش های بنیادی مشتریان را افزایش می دهد. اگر پاسخ رقبا قانع کننده بود، ما نیز باید از همان شیوه استفاده کنیم. به این ترتیب بدون نیاز به بررسی بیشتر موضوع امکان بررسی شرایط و وضعیت پیش روی وجود خواهد داشت. گاهی اوقات ما نیز امکان طرح پرسش از رقبا را خواهیم داشت. این امر به طور معمول در قالب یک اکانت معمولی و به عنوان مخاطب عادی روی می دهد. مشاهده و بررسی پاسخ های رقبا به پرسش های مختلف نقش مهمی در بهبود وضعیت پاسخگویی ما به مشتریان ایفا خواهد کرد. هیچ کلاس آموزشی ای به اندازه تجربه عملی ما در فرآیند فعالیت رقبا نتیجه بخش نیست بنابراین ارزیابی عملکرد رقبا را به هیچ وجه دست کم نگیرید.

حوزه بازاریابی در طول دهه های مختلف عرصه تقلید و الهام گیری برندها از یکدیگر بوده است. این امر با کپی صرف و کامل آثار تفاوت دارد. به این ترتیب با الگوبرداری از عملکرد رقبا و ترکیب آن با ایده های منحصر به فرد برندمان نتیجه نهایی از جذابیت بیشتری بهره مند خواهد شد.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب اینترنتی

7. ارزیابی وضعیت سایت رقبا

در نهایت، برندها باید وضعیت سایت یا وبلاگ رسمی رقبا را نیز مورد بررسی قرار دهند. اغلب برندها در سایت و وبلاگ رسمی شان حرف های جدی تر را بیان می کنند. سایت رسمی منبع مهمی برای کسب آخرین اطلاعات پیرامون یک برند است. به عنوان مثال، بازاریاب های یک شرکت باید اطلاع دقیقی از فرآیند رونمایی محصول رقبا داشته باشند. این امر نقش مهمی در فعالیت ما بازی خواهد کرد. امروزه اغلب برندها توانایی مطلوبی در زمینه رونمایی از محصولات تازه شان ندارند. این امر موجب کاهش استقبال مشتریان از محصولات تازه می شود. الگوبرداری از روند فعالیت موفق برندهای رقیب نکته مهمی در راستای بهبود وضعیت برند ما خواهد بود.

خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی پیش روی برندها به منظور ارزیابی عملکرد رقبا وجود دارد. تولید محتوای بازاریابی جذاب بدون درس گرفتن از شکست و پیروزی های رقبا امکان پذیر نیست. گاهی اوقات محتوای بازاریابی ما برای مخاطب هدف تکراری است. پیشگیری از تولید چنین محتوایی علاوه بر شناخت دقیق تحول سلیقه مخاطب هدف با ارزیابی کمپین های شکست خورده رقبا نیز امکان پذیر است. به هر حال ما و رقبا دارای مخاطب هدف واحد هستیم. این امر الگوبرداری و استفاده متقابل از تجربیات را ساده تر خواهد کرد، بنابراین گام نخست در راستای استفاده مناسب از تجربه رقبا آگاهی از ضرورت این امر است. در غیر این صورت تمام فعالیت های بازاریابی محتوایی ما بی نتیجه خواهد ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید