یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

آدم ها در طول زمان رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان می دهند. بسته به اینکه در چه شرایطی زندگی کنیم، خلق و خو و حتی رفتار ما حسابی تغییر خواهد کرد. یکی از نمودهای این تغییر در بازارهای گوناگون و رفتار مشتریان در آن به چشم می خورد. در حالی که خیلی ها فکر می کنند مشتریان همیشه رفتار ثابتی از خود نشان می دهند، کمی دقت نظر کافی است تا متوجه رفتارهای گوناگون آنها شوید. از این نظر مشتریان مثل طرفدارهای یک تیم فوتبال هستند که در طول ۹۰ دقیقه بازی واکنش شان نسبت به تیم بارها و بارها تغییر می کند. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هیچ کسب و کاری نمی تواند دور تحلیل رفتار مشتری را به این سادگی ها خط بکشد. به همین خاطر در طول سال های اخیر تحلیل رفتار مشتریان یکی از حوزه های کلیدی برای کارآفرینان بوده است. 

شاید فکر کنید تحلیل رفتار مشتری ماموریتی است که نهایتا سالی یکبار به آن نیاز داشته باشید. خب در این صورت باید نظرتان را حسابی عوض کنیم؛ چراکه تغییرات رفتار مشتریان هیچ حساب و کتاب مشخصی ندارد. بنابراین همه چیز بستگی به تحولات بازار و تغییرات احتمالی در نگرش مشتریان خواهد داشت. به همین خاطر شما نباید از همان قدم اول خودتان را به یک رویکرد خاص محدود کنید. 

پیش بینی رفتار مشتریان در سال ۲۰۲۴

بی شک سال ۲۰۲۴ یکی از بازه های زمانی مهم از نظر تغییرات رفتار مشتریان محسوب می شود. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید نکاتی درباره تغییرات احتمالی رفتار مشتریان در سال جاری یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: آنالیز رفتار مشتریان به چه دردی می خورد؟

ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهم‎ترین نکات در رابطه با رفتارهای احتمالی مشتریان را زیر ذره بین ببریم. به زبان خودمانی، شما در این مقاله به جای اینکه با برخی رفتارهای احتمالی کاربران آشنا شوید، دلایل و ریشه های تغییر رفتارشان را یاد خواهید گرفت. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟

افزایش قدرت مصرف کنندگان

افزایش قدرت مصرف کنندگان

یکی از مهمترین تغییراتی که در رفتار مشتریان در سال ۲۰۲۴ خواهیم دید، افزایش قدرت آنها است. اجازه دهید همین اول بحث منظورمان را دقیق تر بیان کنیم؛ چراکه در طول سال جدید قرار نیست فقط قدرت خرید خریداران حسابی تقویت شود. بی شک از زمان پایان همه گیری کرونا تغییرات مثبتی در قدرت خرید مشتریان روی داده و امسال اوضاع بهتر هم خواهد شد. با این حال قرار نیست فقط یک بعدی ماجرا را تحلیل کنیم.

مصرف ‎کنندگان در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات در اختیار دارند و انتظار دارند که برندها به نیازها و خواسته های آنها توجه بیشتری نشان دهند. همین امر آینده بازار در سال جدید را شکل خواهد داد. به صورتی که شما دیگر هیچ فرصتی برای بی دقتی یا تنبلی در زمینه تحلیل نیازهای مشتریان نخواهید داشت. 

نکته بالا بر نحوه بازاریابی و فروش محصولات تاثیر خواهد گذاشت. برندها باید از طریق ایجاد روابط معنادار با مشتریان و ارائه ارزش واقعی به آنها، اعتماد و وفاداری آنها را جلب کنند. این یعنی شما دیگر نمی توانید به شیوه های سنتی برای اثرگذاری بر روی مشتریان دل خوش کنید. 

ظهور فناوری های جدید

ظهور فناوری های جدید

فناوری های جدید مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تاثیر عمیقی بر رفتار مشتریان خواهد داشت. این فناوری ‎ها به مشتریان برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات کمک می کند. به علاوه نقش مهمی در شخصی سازی تجربه هر مشتری از برندها و محصولات آنها دارد. 

سال ۲۰۲۴ از بسیاری جهات برای کسب و کارها تازگی خواهد داشت. یکی از حوزه های کلیدی در این میان انتظار مشتریان مبنی بر شخصی سازی بیشتر محتواست. این یعنی شما باید هرچه دقیق تر کارتان را جلو برده و ارتباطی معنادارتر با مشتریان ایجاد کنید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

مطلب مرتبط: 18 آمار جدید درباره رفتار مشتری

تغییرات اجتماعی و اقتصادی

تغییرات اجتماعی و اقتصادی

تغییرات اجتماعی و اقتصادی مانند افزایش آگاهی از تاثیرات زیست محیطی تولیدات صنعتی و اهمیت سلامتی و بهداشت پس از همه گیری کرونا نقش مهمی در شکل دهی به رفتار مشتریان در طول سال جاری خواهد داشت. در کنار این مسئله نوع نگاه مردم در چهارگوشه دنیا نسبت به مسائل فوق و بازتاب شان در شبکه های اجتماعی هم بی تاثیر نخواهد بود. 

باور کنید یا نه، دنیای پساکرونا دیگر شبیه قبل از آن نیست. به همین خاطر شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت آماده کنید. مسائلی که تا قبل از این چندان برای مشتریان در سراسر دنیا مهم نبود، حالا در کانون توجه قرار گرفته است. مثلا شما باید تضمین کنید در تولید محصولات تان، به ویژه در مورد انواع خوراکی و پوشاک، نهایت بهداشت را رعایت کرده اید؛ چراکه مردم دیگر حوصله یک بیماری شدید دیگر را ندارند. 

توجه به محیط زیست و کاهش تولید آلودگی از سوی برندها یکی از ترندهایی است که رفتار مشتریان در سال 2024 را شکل خواهد داد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه مشتریان با واکنش های شدید از خجالت تان درآیند، خودتان فکری به حال این حوزه کنید؛ چراکه مشتریان هیچ رحمی به کسب و کارتان نخواهند کرد. 

پیشنهاد ما در این رابطه تلاش مدیران ارشد شرکت ها برای قبول تعهدات فزاینده زیست محیطی است. شاید این نکته کمی سخت به نظر برسد، اما دست کم به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک ویژه ای خواهد کرد. اینطوری دیگر لازم نیست هزینه های گزاف برای بازاریابی و تبلیغات صرف کنید. تازه با این دست فرمان اثرگذاری تان بر روی مخاطب خیلی بهتر هم خواهد شد. 

تمرکز بر ارزش های زیست محیطی

تمرکز بر ارزش های زیست محیطی

مشتریان امروزی بیشتر از گذشته به محیط زیست اهمیت می دهند. آنها به دنبال محصولات و خدماتی هستند که با محیط زیست سازگار باشند. بازاریاب ها باید این نیاز را درک کرده و محصولات شان را طوری پروموت کنند که با این ارزش ها سازگار باشد. البته در این میان نیاز به فعالیت گسترده تر برای تولید محصولات مناسب نیز لازم است. 

باور کنید یا نه، این روزها شما برای حضور در برخی از بازارها باید نکات گوناگونی درباره تولید را رعایت کنید. به طوری که اگر میزان آلایندگی خط تولیدتان از میزان مشخصی بیشتر باشد، محصول تان اجازه فروش پیدا نخواهد کرد. ماجرا حسابی سخت شد، نه؟

مطلب مرتبط: 5 تغییری که در رفتار مشتری شاهد خواهیم بود

یک ایده خوب برای رهایی از شر ایرادات زیست محیطی که کارشناس ها می گیرند، استفاده از مواد اولیه بازیافتی است. این ایده در بسیاری از صنایع مثل مد و پوشاک به خوبی رعایت می شود بنابراین شما هم می توانید به ساده ترین شکل ممکن آن را رعایت کنید. البته شاید هماهنگی اولیه در خط تولید چندان مناسب از آب درنیاید، اما شما می توانید به خوبی بعد از مدت زمانی کوتاه خط تولیدتان را به این تغییر عادت دهید. آن وقت برنده نهایی ماجرا خودتان خواهید بود. 

تاکید بر قیمت ها

تاکید بر قیمت ها

سطح قیمت محصولات در سال جدید اهمیت دوچندانی خواهد داشت. خیلی از کارشناس ها فکر می کردند به مرور زمان از اهمیت سطح قیمت کاسته شده و کیفیت نهایی محصولات در کانون توجه قرار می گیرد. خب این مدل پیش بینی ها خیلی زود به بن بست رسید؛ چراکه پاندمی کرونا پیش بینی ها در این رابطه را خراب کرد.

وقتی کرونا از راه رسید، قرنطینه و خانه نشینی اجباری طیف وسیعی از مردم خیلی زود اثراتش را نشان داد. به طوری که مردم توجه مضاعفی به سطح قیمت محصولات کردند. طبیعی است در این میان محصولاتی که ارزان تر بودند، مشتریان بیشتری داشتند. خوب یا بد، این نوع رفتار در میان مشتریان هنوز هم مشاهده می شود. به طوری که در طول سال 2024 هم توجه ویژه به سطح قیمت محصولات اهمیتش را حفظ خواهد کرد. این در حالی است که شاید بازاریاب ها برنامه های خود را طور دیگری طراحی کنند. 

اگر دوست دارید در طول سال 2024 مشتریان فراوانی اطراف برندتان مشاهده کنید، بد نیست توجه تان را به قیمت نهایی محصولات تان معطوف کنید. یک ایده هوشمندانه در این میان استفاده از تکنیک قیمت گذاری شناور خواهد بود. این طوری مشتریان دائما با سطح قیمت محصولات تان غافلگیر می شوند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه مشتریان به طور ناخودآگاه برای چک کردن قیمت محصولات تان هم که شده، سراغ شما را خواهند گرفت. 

ارتباط شخصی سازی شده با مشتریان

ارتباط شخصی سازی شده با مشتریان

مشتریان امروزی به دنبال ارتباط شخصی با برندها هستند. آنها می خواهند احساس کنند که برندها به آنها اهمیت می دهند. به علاوه شما باید نیازهای آنها را نیز دائما مدنظر داشته باشید. خب هرچه باشد، نیازهای مشتریان در طول زمان حسابی تغییر می کند، مگر نه؟ 

نکته ای که در اینجا باید به خوبی رعایت کنید، استفاده از فناوری های نوین برای درک نیازهای مشتریان است. این کار شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما خیلی زود اوضاع را کاملا به سود شما عوض خواهد کرد. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه خودتان هم باورتان نخواهد شد. 

یک مثال خوب در این رابطه استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی است. شما با کمی گشت و گذار در شبکه های اجتماعی به خوبی با نظرات و دیدگاه های کاربران در حوزه های مختلف آشنا خواهید شد. البته تمرکز شما در این میان باید بر روی اوضاع کسب و کارتان باشد. مثلا می توانید انتقادات اصلی مشتریان از برندتان را در این فضا پیدا کنید. به علاوه، کلی ایده بازاریابی تازه هم گیرتان خواهد آمد. ماجرا جالب شد، نه؟

سخن پایانی

پیش بینی رفتار مشتریان

مشتریان در طول سال جدید رفتارهای تازه ای از خود نشان خواهند داد. اگر کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از این تغییرات کاملا بی اطلاع باشند، خیلی زود از صحنه رقابت حذف خواهند شد. هنر شما در این میان استفاده از نکات این مقاله برای پیش بینی هرچه دقیق تر رفتار مشتریان است. اینطوری یک قدم از آنها جلوتر بوده و به خوبی بدل به برند مورد علاقه شان خواهید شد. 

مطلب مرتبط: تغییرات رفتار مشتریان

بی شک هیچ کس دوست ندارد برندش در بازار با بی توجهی محض مشتریان رو به رو شود. درست به همین خاطر رعایت نکات مورد بحث در این مقاله برای تان ضروری خواهد بود. ما سعی کردیم نکات را طوری توضیح دهیم که به درد تمام کسب و کار بخورد. اگر هم جایی به مشکل خوردید، کافی است آن را با ما در میان بگذارید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.businessinsider.com

https://www.just-food.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eYM8ntEN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه