عجیب ترین استراتژی های برندسازی در سال 2019 - فرصت امروز

شنبه, 09 آذر 1398 - 12:31

برندها از چه راهکارهای عجیبی برای جلب نظر مشتریان استفاده می کنند؟

برندسازی همیشه فرآیند ساده ای نیست. گاهی اوقات شرکت ها در راستای ایجاد تصویری مطلوب از برندشان درگیر چالش های زیادی می شوند. اگر ما فرآیند برندسازی مناسبی در پیش بگیریم، جلب رضایت مشتریان اجتناب ناپذیر خواهد بود. نکته مهم در این میان دشواری استفاده از تکنیک های مناسب برندسازی در عمل است. به همین خاطر هر سال برندهای زیادی طرفدارهای خود را ناامید می سازند. بدون تردید بررسی کمپین های برندسازی موفق نقش انکار ناپذیری در بهبود روند فعالیت ما خواهد داشت. در ادامه عملکرد برخی از بهترین برندها در سال 2019 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. نت فلیکس و کمک به رقبا

عجیب ترین استراتژی  های برندسازی

پس از اینکه ساندرا اُه، بازیگر مشهور کانادایی، موفق به کسب جایزه گلدن گلوب شد، اکانت توییتر نت فلیکس اقدام به تبریک به او و نظر منتقدان کرد. نکته جالب این ماجرا عدم پخش سریال ساندرا اُه در شبکه نت فلیکس بود،. با این حساب این غول پخش آنلاین سریال اقدام به توسعه کسب و کار رقیبش کرده بود. وقتی کاربران در توییتر در مورد زمان پخش سریال با بازیگری ساندرا اُه پرسش هایی را مطرح کردند، پاسخ نت فلیکس بسیار جالب بود: «هولو را امتحان کنید». بدون تردید هولو رقیب اصلی نت فلیکس در زمینه پخش سریال و فیلم آنلاین محسوب می شود، با این حساب ما با طرفداری نت فلیکس از رقیب اصلی اش مواجه هستیم. توییت نت فلیکس در حمایت از هولو به سرعت در سطح جهان توسعه یافت. به این ترتیب اقدام ساده و جذاب نت فلیکس شاید بیشتر از کسب جایزه گلدن گلوب از سوی ساندرا اُه نیز مورد توجه قرار گرفته باشد. بی تردید حمایت و تبریک موفقیت به رقبا ایده عجیبی به نظر می رسد. نکته مهم در اینجا نمایش جلوه حرفه ای کسب و کارمان است. این اقدام به خوبی از سوی نت فلیکس انجام گرفته است.

مطلب مرتبط: آشنایی با اصول اولیه برند سازی

2. کمک خیریه ویتامین واتر

اگر شما 100 هزار دلار بودجه اضافی در اختیار داشته باشید، چه برنامه ای برای آن خواهید داشت؟ انتخاب بسیاری از برندها در این میان سرمایه گذاری بر روی بخش توسعه و تحقیقات یا تبلیغات بیشتر است. برند ویتامین واتر به هنگام مواجهه با بودجه اضافی هیچ کدام از راهکارهای فوق را انتخاب نکرد. برند کوکاکولا در پایان سال 2018 ویتامین واتر را به طور کامل خریداری کرد بنابراین مشاهده ایده های بازاریابی و برندسازی جذاب از سوی مدیران تازه این برند امر عجیبی نخواهد بود. کمپین برندسازی اصلی ویتامین واتر شامل راه اندازی یک مسابقه بسیار جذاب بود. در این مسابقه فردی که موفق به کنار گذاشتن گوشی هوشمندش برای یک سال شود، برنده جایزه 100 هزار دلاری خواهد شد. کمپین فوق در ابتدای سال 2019 شروع شد. شاید در نگاه نخست زندگی بدون گوشی های هوشمند دشوار به نظر برسد. کمپین ویتامین واتر با طرح این هدف جذاب موفق به جلب نظر شمار زیادی از مشتریان سراسر جهان شد. چند هفته پیش این برند اقدام به معرفی برنده کمپینش کرد. الانا موگدان، فیلمساز و نویسنده تازه کار، موفق به کسب 100 هزار دلار جایزه برای دوری از گوشی هوشمند در مدت زمان نزدیک به یک سال شد. نکته جالب در مورد کمپین ویتامین واتر استقبال گسترده مردم از آن بود. همچنین مراسم قدردانی از برنده مسابقه نیز در سراسر جهان هیجان زیادی به پا کرد.

3. کلیف بار و تولید اسنک های «کمک کننده»

برند کلیف بار در زمینه تولید مواد غذایی ارگانیک فعالیت دارد. دنیل لوبتزکی به عنوان مدیرعامل این برند ایده های بسیار جالبی در زمینه برندسازی دارد. در ماه مارس سال جاری کمپین اسنک های «کمک کننده» از سوی این برند راه اندازی شد. هدف اصلی از این کمپین کمک به حفظ محیط زیست جهان بود. بر این اساس مشتریان این برند با خرید هر نوع محصولی از سرمایه گذاری بخشی از سود کلیف بار بر روی پروژه های حفاظت از محیط زیست مطمئن می شدند. این امر در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر می رسد. به هر حال کلیف بار بر روی یکی از مهم ترین مسئله های زیست محیطی دست گذاشته است. به همین خاطر مشاهده موفقیت این برند در جلب نظر مشتریان امر عجیبی محسوب نمی شود.

4. AllBirds و دغدغه های زیست محیطی گسترده

توجه به مسائل زیست محیطی رواج زیادی میان برندها دارد. نکته مهم در اینجا موفقیت برخی از برندهای بزرگ از طریق دوری از کلیشه های رایج در حفاظت از محیط زیست است. برند AllBirds با تولید محصولات سازگار با محیط زیست گام مهمی در راستای جلب نظر مشتریان انجام داده است. با توجه به اینکه حوزه اصلی فعالیت AllBirds تولید کفش است، بحث حفاظت از محیط زیست اهمیت بیشتری پیدا می کند. امروزه بسیاری از برندهای تولید کفش از مواد اولیه بسیار مضر برای محیط زیست استفاده می کنند. به این ترتیب فعالیت این برندها در عمل نوعی تهدید برای محیط زیست محسوب می شود. این برند با استفاده از طرح های کاربردی اقدام به استفاده از مواد جایگزین برای تولید کفش های ارزان قیمت کرده است. به این ترتیب مشتریان برای حفظ محیط زیست و استفاده از کفش های ارزان تر به سوی محصولات AllBirds جلب می شوند.

5. معرفی جایگزین های محصولات پلاستیکی یکبارمصرف از سوی East West

جاستین ترودئو، نخست وزیر کانادا، در ماه ژوئن سال جاری طرح کشورش برای توقف تولید و واردات محصولات پلاستیکی یکبارمصرف را اعلام کرد. در پی این خبر رسمی خرده فروشی East West در شهر ونکوور طرح آموزشی جالبی برای عادی سازی فرآیند زندگی بدون استفاده از محصولات پلاستیکی را در دستور کار قرار داد. این طرح شامل معرفی جایگزین های پلاستیک های یکبارمصرف و همچنین تلاش برای استفاده از آن در خرده فروشی بود. به این ترتیب مشتریان East West به زودی جایگزین های مناسب برای کنار گذاشتن استفاده از محصولات یکبارمصرف پلاستیکی را مشاهده کردند.

6. پاپا جانز و پیتزای زنبوری

مجموعه رستوران های پاپا جانز یکی از مشهورترین نام ها در زمینه تولید پیتزاست. این برند در سال جاری با هدف حمایت از جنبش های زیست محیطی و همچنین اراده غذای سالم به مشتریان اقدام به تولید پیتزای زنبوری کرد. این نوع نام گذاری با هدف جلب نظر مشتریان و اعلام استفاده از محصولات اولیه ارگانیک در تهیه پیتزای موردنظر بود. ایده جالب پاپا جانز به زودی در سراسر شعبه های شرکت مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب شمار هرچه بیشتری از مشتریان موفق به استفاده از این ایده جالب شدند.

مطلب مرتبط: 5 استراتژی برندسازی

7. پاپ آیز و ورود به جنگ توییتری

بدون تردید تمام رویدادها و اقدامات برندها در شبکه های اجتماعی از پیش برنامه ریزی نشده است. در ماه آگوست فست فود پاپ آیز نوع تازه ای ساندویچ حاوی مرغ را به منوی خود اضافه کرد. اقدام پاپ آیز پیش از اجرای کامل از سوی برخی از برندهای رقیب مورد تقلید قرار گرفت. پاپ آیز این اقدام را بی احترامی به ارزش های کسب و کار قلمداد کرد. بنابراین در توییتر پیامی به شرح ذیل بارگذاری کرد: «حال شما خوبه؟». این توییت ساده به سرعت در میان طرفداران صنعت فست فود دست به دست شد. یک اظهارنظر ساده از سوی پاپ آیز با تگ گرد تمام برندهای رقیب موفقیت بسیار سریعی برای آن به ارمغان آورد. بی تردید خطاب قرار دادن مستقیم رقبا در فرآیند بازاریابی امر عجیبی محسوب می شود. به همین خاطر بسیاری از برندها در عمل چنین اقدامی انجام نمی دهند. تجربه پاپ آیز از انجام این اقدام عجیب ضرورت شجاعت در استفاده از تکنیک های کمتر مورد توجه را نشان می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی