بزرگترین همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان روزهای 24 و 25 خرداد ماه سالجاری برگزار میشود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان با حضور سفرای ایران در کشورهای ترکمنستان و آذربایجان و همتایان آنها، مدیرکل کشورهای مشترکالمنافع و قفقاز وزارت امور خارجه، رؤسای ستاد توسعه اقتصادی و اتاق ایران و عراق، معاون برنامهریزی استاندار کرمانشاه، رایزنان بازرگانی، تجار و رؤسای اتاقهای بازرگانی کشورهای هدف در محل همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.
براساس برنامهریزیهای انجام شده از سوی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت 24 خردادماه همایش کاربردی برگزار خواهد شد و در روز دوم برای نخستین بار تجار و بازرگانان ایران و کشورهای هدف بهطور مستقیم با یکدیگر پشت میز مذاکره خواهند نشست. مزیتهای صادراتی ایران و نیازهای کالایی کشورهای هدف به تفکیک گروه کالایی، تشریح استانداردهای کالایی و خدماتی با رویکرد افزایش توان رقابتی، ارائه راهکارهای عملی و تجربیات موفق جهت تسهیل و افزایش صادرات خدمات و کالا به کشورهای هدف، تبادل اطلاعات تخصصی، نحوه حضور مؤثر در نمایشگاههای مرتبط، ارائه راهکارهای حل مشکلات حملونقلی، بانکی، گمرکی، بیمهای و ثبت شرکتها، تشریح فرصتهای تجارت بینالمللی در شرایط پس از تحریم و ملاحظات خاص تجاری در انعقاد قراردادها، شرکت در مناقصات و فرآیندهای خریدوفروش از محورهای اصلی برگزاری این همایش هستند.
عباس خالقیتبار، مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی سازمان توسعه تجارت در رابطه با اهداف وزارت صنعت از برگزاری همایشهای کاربردی با کشورهای هدف اظهار کرد: وزارت صنعت به دنبال بسترسازی برای افزایش سطح آگاهی و آشناکردن تجار با ملاحظات خاص کشور هدف است. در همین راستا در نیمه دوم سال گذشته پنج همایش کاربردی ملاحظات خاص تجاری کشورهای عراق، چین، قطر و امارات، روسیه و ترکیه را با هدف تبیین فرصتهای صادراتی به این کشورها بررسی کرد.
وی با اشاره به چهار محور ضروری برای پاسخگویی به نیازهای تجار و بازرگانان مخاطب این همایشها، تأکید کرد: حضور مسئولان حاکمیتی در همایشها بیانگر چشماندازهای کلان تجارت میان دو کشور است تا بخشخصوصی برای سرمایهگذاری در یک کشور خاص به مخاطره نیفتد. محور دوم حضور متولیان تجارت کشورهای هدف در همایشها است تا با نیازهای واقعی آنها برای صادرات آشنا شوند. حضور رایزنان بازرگانی کشورهای هدف در ایران و تجار موفق این کشورها میتواند به موفق بودن صاحبان کسبوکار در ایران کمک کند. محور چهارم همایشهای کاربردی هم بحث پرسش و پاسخ است.به گفته وی، مرکز آموزش بازرگانی با یک نگرش سیستمی به دنبال حل مسائل مربوط به افزایش صادرات غیرنفتی در کشور است؛ در همین راستا هم به تمامی مسائل و دغدغههای تجار ایرانی در قالب پرسش و پاسخ با متولیان امر مبادرت کرده است.