یک هفته تا پایان مهلت ثبتنام از متقاضیان حضور در دومین گردهمایی ایران- اروپا باقی مانده است. این برنامه که با حضور مدیران عالیرتبه تجاری-اقتصادی سراسر دنیا، مهرماه سالجاری در سوییس برگزار میشود، فرصتی مناسب برای فعالان بخشخصوصی ایرانی، شرکای بینالمللی آنها و همچنین مدیران کسبوکارها و مشاغل گوناگون است تا از این طریق وارد دور جدیدی از روابط تجاری با دنیا شوند. در همین رابطه با اسفندیار باتمانقلیچ از برنامهریزان و دست اندرکاران این گردهمایی گفتوگویی انجام دادهایم که میخوانید.
نخستین گردهمایی ایران - اروپا در لندن، چه دستاوردهایی داشت و تا به حال چه تأثیراتی در روابط ایران با کشورهای شرکتکننده در این گردهمایی حاصل شده است؟
به نظر من یک تجربه موفق بود. چراکه نشان داد روابط تجاری ایران و اروپا به دور از مسائل سیاسی قابل بررسی است و این تعهد با رعایت استانداردهای بینالمللی خواهد بود. این اتفاق حاکی از آن است که تجارت و سرمایهگذاری بخشی از رویکرد برد-برد است و به ایجاد یک رابطه قوی بین ایران و جهان منجر میشود.
دومین گردهمایی ایران-اروپا با شرکت چه تعداد از فعالان اقتصادی انجام میشود و چه کشورهایی در آن مشارکت دارند و نسبت به دوره پیشین چقدر رشد داشته است؟
کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا هر کدام یک سخنران اصلی و از آلمان یک سخنگوی ارشد از RWE در این گردهمایی حضور دارند. این شرکت آلمانی یکی از 10 شرکت برتر در این کشور و از معتبرترین شرکتهای جهانی در تولید برق است. از فرانسه یکی از مدیران ارشد از Alstom سخنرانی دارد. Alstom یک شرکت اصلی صنعتی است و در ایران نیز بیشتر به خاطر زیرساختهای حملونقل معروف است. از ایتالیا رئیس SACE سخنرانی خواهد داشت. این آژانس معتبر صادرات ایتالیایی همین حالا هم توافقهایی را برای کمک به تسهیل تجارت و سرمایهگذاری در ایران امضا کرده است. این سه سخنران درباره برای توسعه کسبوکار در ایران صحبت میکنند.
با توجه به اینکه دومین گردهمایی ایران-اروپا پس از دستیابی به توافق میان ایران و 1+5 برگزار میشود، تأثیر توافق بر این گردهمایی چیست؟
شرکت در این کنفرانس به معنای حمایت از توسعه کسبوکار در شرایط پساتحریم است. ما شرکتکنندگان را از دو راه به این هدف میرسانیم. اول اینکه شرکتکنندگان میتوانند با مدیران برجسته اقتصادی حاضر در این همایش به گفتوگو بنشینند. تمرکز دومین گردهمایی ایران-اروپا روی اطلاعات مهم و کاربردی در زمینه بانکداری، امور مالی و قوانین است. با توجه به شرایط موجود ایران و اقتصاد ایران که یک فرصت تازه و بکر است، از این رو داشتن اطلاعات خاص و مورد نیاز صاحبان کسبوکار از اهمیت ویژهای برخوردار است. دوم اینکه این گردهمایی فرصتی است برای صاحبان کسبوکار تا شبکه ارتباطی خود را با شرکای بالقوه مانند مشاوران، سرمایهگذاران و مشتریان خود گسترش دهند.
در چه بخشهایی به توسعه ایران کمک خواهد کرد؟
دستاورد فعالان اقتصادی بخشخصوصی و صاحبان کسبوکار در ایران از این گردهمایی به دست آوردن موقعیتی قدرتمندتر در اقتصاد جهانی است. این امر به شکلهای زیر حاصل میشود؛ 1) به دست آوردن درک بهتری از فرصتهای اقتصادی 2) شناخت بیشتر از کسبوکارهای کلیدی و مهم و صاحبان این کسبوکارها 3) ایجاد شبکههای جدید بین شرکتهای ایرانی و اروپایی در یک بستر بینالمللی.
از آنجا که نهتنها ایران که اروپا نیز به این ارتباطات اقتصادی و تجاری نیاز دارد، برای اروپاییها چه استفادههایی خواهد داشت؟
ایران منابع انرژی ضروری و مواد خامی را در اختیار دارد که اقتصاد پیشرفته اروپا به آنها نیاز دارد. همچنین یک اقتصاد تولیدگر با نیروی کار قوی دارد که میتواند بخشی از زنجیره عرضه شرکتهای پیشروی اروپایی شود. تولیدات داخلی وسایل نقلیه پژو، رنو، ولوو و اسکانیا این را نشان داده است. از همه مهمتر، ایران یک بازار مصرفکننده اصلی است. اروپا بعضی از بهترین برندهای دنیا را در غذا و نوشیدنیها، در مد، در لوازم الکترونیکی و در بهداشت و مراقبت شخصی دارد. مصرفکنندگان ایرانی علاقهمند خواهند بود که این برندها را بیشتر و با قیمتهایی ارزانتر روی قفسههای فروشگاهها، مراکز خرید بزرگ و مالهای کشورشان ببینند.