سایت فروشگاهی یکی از انواع سایت های اینترنتی است که قطعا تا به حال از آن استفاده کرده اید. شاید هم خودتان صاحب چنین سایتی باشید. تعداد زیادی از کسب وکارهای اینترنتی برای معرفی محصولات خود به سایت فروشگاهی نیاز دارند تا بتوانند محصولات خود را به راحتی به مشتریان ارائه دهند. به علاوه، یک سایت فروشگاهی باید سازوکار مناسب برای فروش محصولات را هم برای صاحب فروشگاه، و هم برای خریداران ایجاد کند.
از میان انواع کسب وکارهای تجارت الکترونیک ، مدل B2C بیشترین نیاز را به یک سایت فروشگاهی خوب و باکیفیت دارند. در این مدل از بیزینس، صاحب کسب وکار محصولات خود را مستقیم به مصرف کنندهی نهایی می فروشد. مصرف کنندهی نهایی نیاز دارد اطلاعات کاملی راجع به مشخصات محصول بداند تا بتواند برای خرید تصمیم بگیرد. اگر دوست دارید برای کسب وکار خود یک سایت فروشگاهی بسازید، می توانید با رعایت این ۵ مورد، کیفیت سایت خود را تا حد زیادی بالا ببرید.
جالب است بدانید که تقریبا 60 درصد از مشتریان یک سایت، در مرحلهی پرداخت از خرید خود منصرف می شوند. اگر تنها راهی که برای پرداخت در نظر دارید، کارت به کارت کردن است، احتمالا تعداد زیادی از مشتری های خود را از دست خواهید داد. اما اگر بتوانید برای سایت خود یک درگاه پرداخت تعریف کنید، مشتریان را به خوبی مدیریت خواهید کرد.
اگر می خواهید از پلتفرم هایی استفاده کنید که برای شما سایت فروشگاهی می سازند، حتما دقت کنید که امکان ایجاد درگاه پرداخت را هم داشته باشند. پیشنهاد می کنیم فروشگاه ساز رایگان با درگاه پرداخت دیجی فای را حتما بررسی کنید. این پلتفرم امکان ایجاد درگاه پرداخت اختصاصی را دارد و مهلتی 30 روزه برای تست رایگان آن دارید.
وجود چت آنلاین به خریداران کمک می کند هنگام انتخاب محصولات، تصمیم گیری راحت تری داشته باشند. مشتری می تواند با کلیک روی یک گزینه، سوالات خود را مطرح کند و پاسخ خود را در لحظه از پشتیبانی بگیرد. پس سریع تر به مرحلهی تصمیم گیری برای خرید می رسد و احتمال اینکه سبد خرید خود را نهایی کند هم افزایش می یابد. از طرفی، میزان تماس های تلفنی با مرکز تماس شما هم از این طریق کمتر خواهد شد.
در حال حاضر بیشتر کاربران برای باز کردن سایت ها از گوشی موبایل خود استفاده می کنند. اگر به هر دلیلی، سایت شما به درستی روی مرورگر گوشی موبایل باز نشود، تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. پس حتما به این نکته دقت کنید که سایت فروشگاهی شما ریسپانسیو یا سازگار با گوشی های موبایل باشد.
تجربه ای که کاربر حین خرید از سایت شما دارد، یکی از عوامل تعیین کننده در تکرار خرید است. مواردی که یک تجربهی کاربری دلنشین را برای مشتری ایجاد می کنند، بسیار متعدد هستند. ظاهر سایت شما باید برای کاربر خوشایند باشد. استفاده از رنگ های آزاردهنده یا فونت های ناآشنا ساده ترین پارامترهای موثر در تجربهی کاربری هستند. در موارد پیشرفته تر، لازم است به نوشته های روی دکمه ها هم دقت کنید. کاربرد دکمه فراخوان یا CTA این است که کاربر را به انجام فعالیت مورد نظر شما تشویق کند. پس حتما دقت کنید که روی دکمه ها از چه کلماتی استفاده می کنید.
یکی از مهم ترین روش های افزایش فروش، فرستادن کد تخفیف در مناسبت های مختلف و برای مشتری های ویژه است. احتمالا داشتن یک سازوکار مناسب برای انجام چنین کاری بسیار دشوار به نظر برسد. اما پلتفرم هایی هستند که امکان ایجاد کد تخفیف در مناسبت های مختلف و فرستادن خودکار آن را برای شما ایجاد می کنند. با فرستادن کد تخفیف برای مشتری ها می توانید احتمال خرید دوبارهی آنان را افزایش دهید. فرستادن کد تخفیف در مناسبت هایی مثل تولد مشتری هم توجه خود را به اون نشان می دهید. در این صورت وفاداری مشتری به برند خود را بیشتر می کنید.
با در نظر گرفتن موارد ساده ای که گفته شد، قدم بزرگی در جهت داشتن یک سایت ایده آل برمی دارید. سایت فروشگاه شما یکی از اولین نقاط تماس مخاطب با شماست. باید زمانی کافی را به این اختصاص دهید که چطور تجربهی اولین تماس مشتری را با برند خود به یادماندنی کنید. باید کاری کنید که مشتری باز هم از شما خرید کند و شما را به عنوان برند مورد علاقهی خود به همه معرفی کند. اقداماتی که گفتیم همگی ساده هستند و با کمی تلاش می توانید تمام موارد گفته شده را روی سایت فروشگاهی خود پیاده سازی کنید. اما همین اقدامات به ظاهر ساده، نتایج بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. مشتری ها را به برند شما علاقه مند خواهد کرد و شانس خرید مجدد را بالا خواهد برد. در بهترین حالت هم می توان انتظار داشت که مشتری مانند یک سفیر عمل کند و برند شما را به همه معرفی کند که یکی از نتایج آن قطعا افزایش میزان فروش خواهد بود.